Kiinnostaa tietää miten hyvin esim Polarin mittarit osaa laskea annettujen tietojen perusteella hiihdossa kuluvat kalorit.
Mihin laskenta perustuu? Keskisykkeeseen/harj.kestoon? Luultavasti..
Vaikuttaako maasto?
Kokemuksia teiltä joilla mittarit on?
Entäs mikä Polarin malli olisi hyvä juoksuun/hiihtoon?
Mikään "fitness"-mittari ei kiinnosta..
Hintaluokka noin 100e.
Kiitosss etukäteen
kalorit kuluu
27
12391
Vastaukset
- sama
Onko kokeluksia kalorien kulutuseroista luistelu/perinteinen samassa ajassa?
- Simasov
Minä luokittelisin sykemittareiden kalorilaskentaominaisuuden turhaksi hömpäksi ja rahastukseksi.
Yksinkertainen totuushan on, että mitä korkeampi syke ja pidempi harjoituksen kesto on, niin sitä enemmän kaloreita palaa..
Lidl myy toimivaa ja riittävän monipuolista mittaria hintaan 20 egee.- hiihtelijä.
ihan humpuukia koko kalorin laskennat... ihan yhtä hyvin voit katsoa ne jostain taulukosta netistä. eikä ne peustu noissa sykemittareissa sykkeeseen... vaan on noin arvoja, kuten taulukotikin;
http://www.kase.fi/~birgitlu/finnish/kuntoilu/kallas.htm
onhan biltemanin fillarin nopeusmittareissakin kalorinkulutus;) - SYKE71
Menepä massahiihtotapahtumaan Lidl:n mittaris kanssa niin saat todella mielenkiintoisia sykkeitä, kun mittaris mittailee mitä sattuu. Lidlistä ei kannata ostaa mitään!
- Lidl-sport
SYKE71 kirjoitti:
Menepä massahiihtotapahtumaan Lidl:n mittaris kanssa niin saat todella mielenkiintoisia sykkeitä, kun mittaris mittailee mitä sattuu. Lidlistä ei kannata ostaa mitään!
Jaa, satutko tietämään että Polarin A-sarjan sykevyö on yhteensopiva Lidlin mittarin kanssa ja päinvastoin ? Lidlin mittari on erinomainen hintaluokassaan, itseasiassa toiminut paremmin kuin Polarin A5 ja siitä löytyy tavallisen kuntoilijan useimmitten tarvittavat ominaisuudet. Polarin halpismittareissa joissa ei ole own-codea menevät aivan samalla tavalla sekaisin massahiihdossa kuin "liiterin mittari". Jos rahaa latoo riittävästi tiskiin niin Polariltakin saa kunnon pelejä, mutta hinta onkin sitten 10 kertainen liiterin mittariin nähden.
- liekö näin?
matka, aika,teho
Jos kävelee 10km menee noin 100min, jos juoksee 10km, menee noin 50 min. Kulutus fysiikan lakien mukaan sama? (koska pienempi teho/aikaa lisää= kovempi teho/aikaa vähemmän- painovoima
Ilmanvastus on verrannollinen nopeuden neliöön. Eli kun nopeus kaksinkertaistuu niin ilmanvastus nelinkertaistuu.
- Hiihtelijä.
koska tehoa hukkuu enempi mm kitkaan, ilman vastukseen, lämpohäviöihin... ja palautumiseeninkin.
ja palatakseni noihin kalorimittareihin... niin, eiväthän ne voi näyttää energian kulutusta kovinkaan tarkaan, sen tarkempaa kuin jostain taulukosta. jokainen ihminen kuluttaa aivan varmasti eritavalla eri asioissa... ja varmaan eri tavalla eri päivinäkin, riippuen esim. vaikka mikä on elimistön kuormitustasosta. - Simasov
Eli jos matka on sama, niin energiankulutuskin on sama - tehoista (vauhdista) viis.
Jos taas aika on sama, niin energiankulutus on suurempi, mitä tehokkaammin (kovempaa) liikut. - 555 subaru
Simasov kirjoitti:
Eli jos matka on sama, niin energiankulutuskin on sama - tehoista (vauhdista) viis.
Jos taas aika on sama, niin energiankulutus on suurempi, mitä tehokkaammin (kovempaa) liikut.fysiikan laki toimii näin. tolla periaatteella siis määrällisesti (km) paljon treenava voittaa kaikki.
Nykyurheilijat laskee ajassa treenimäärät, joten.. - hiihtelijä.
Simasov kirjoitti:
Jos taas aika on sama, niin energiankulutus on suurempi, mitä tehokkaammin (kovempaa) liikut.otetaan vaikka yksinkertainen esimerkki auto, ja tapaukset ääripäistä; kyllä menee bensaa enempi matkan tekoon jos ajat 200 kilsaa 150 km/h vauhdilla, kuin ajaisit sen 200 kilsaa 50 km/h. kaikki muu on väliltä...
- Simasov
hiihtelijä. kirjoitti:
otetaan vaikka yksinkertainen esimerkki auto, ja tapaukset ääripäistä; kyllä menee bensaa enempi matkan tekoon jos ajat 200 kilsaa 150 km/h vauhdilla, kuin ajaisit sen 200 kilsaa 50 km/h. kaikki muu on väliltä...
No ihminen ei ole auto..
Omat kirjoitukseni perustin oheiseen artikkeliin:
http://www.potku.net/rasvanpoltto.shtml - Hiihtelijä.
Simasov kirjoitti:
No ihminen ei ole auto..
Omat kirjoitukseni perustin oheiseen artikkeliin:
http://www.potku.net/rasvanpoltto.shtmljos hiki lentää niin mistä se lämpö tulee... ja sehän on sitä energian hukkaa. eli kyl se periaate on sama onko auto vai ihminen, noihin rasvanpolttosykkeisiin en ehkä usko... ainkaan sataprosenttisesti.
ja onhan se niinkin että ihminen kuluttaa vielä kauan enemmän rankan suorituksen jälkeenkin palautukseen... verrattuna johonkin sunnuntaikävelyyn, vaikka aika olisi sama. - Hiihtelijä.
Hiihtelijä. kirjoitti:
jos hiki lentää niin mistä se lämpö tulee... ja sehän on sitä energian hukkaa. eli kyl se periaate on sama onko auto vai ihminen, noihin rasvanpolttosykkeisiin en ehkä usko... ainkaan sataprosenttisesti.
ja onhan se niinkin että ihminen kuluttaa vielä kauan enemmän rankan suorituksen jälkeenkin palautukseen... verrattuna johonkin sunnuntaikävelyyn, vaikka aika olisi sama.tarkoitin tietenkin
- sauvaäijä
En tunne tarkasti Polarin mittarien toimintatapaa (Syke, oma paino ja suorituksen kesto ovat muuttujat, korjattuna tietyllä tavalla), mutta kun olen verrannut sen antamia kalorinkulutuslukemia mm. Concept2 -soutulaitteen ja TACX - fillarivastuksen teho/energiankulutuslukemiin, niin hyvin samankaltaisia ovat. TACX:in antamat arvot perustuvat sähkövastukseen. Se on siis TODELLISTA tehoa joka pyöräilijästä välittyy vähennettynä ketjuista yms voimansiirrosta aiheutuvista häviöistä. Yhtälailla Concept2:n lukemat ovat luotettavia.
Olisi mielenkiintoista tietää, mihin kysymyksen kirjoittaja pyrkii. Sykemittarin kalorinkulutuksen mittaus on suuntaa antava, täsmälliseen tulokseen päästään vain laboratorio-olosuhteilla hengityskaasu- yms.analysaattorilla.
MUTTA, ... uskallan kuitenkin arvioida että Polar pystyy noin /- 10% tarkkuuteen.
Paras tapa mitata menestysta kalorinkulutuksen saralla on katsoa kokovartalopeiliin. Ja vielä pitää lisätä sellainen huomio, että jos pyritään tehokkaaseen rasvan polttoon, on liikunnan teho syytä pitää kohtuullisena, ja kesto riittävän pitkänä. Tässä sykemittari auttaa, vaikka ei olekaan ainoa autuaaksi tekevä apuväline. Hyvä renki mutta huono isäntä.
Hiihtäessä tai juostesssa kulutettu energia per matka ei ole vakio. Eikä se tietenkään riipu vain ilmanvastuksen kasvamisesta suhteessa nopeuden neliöön kuten joku hauskasti totesi. Hyötysuhde heikkenee merkittävästi kun aletaan lähestyä maksimitehoa. Ja sehän taas lisää energiankulutusta per kuljettu matka. Ja sitten tähän sisältyy vielä paljon muutakin mistä voisi saivarrella, mutta nyt loppui.
Katopa polarin tuotesivua
http://www.polar.fi/polar/channels/fin/segments/Running.html
Eiköhän noista mikä tahansa sovi juoksun lisäksi hiihtoon. Mutta hiihtomatkaa ne eivät mittaa.- hiihtomies
Itselläni on s625x mittari ja olen siihen oikein tyytyväinen. Mutta kaikki riippuu siitä mitä haluaa.
Jos kuntoilee sillon tällön, niin ei tarvii mitään kalliita vempaimia ostella. Itse tutkin matkan aikana ja sen jälkeen mitä on tapahtunut lenkillä. (On hauskaa seurata omaa kehitystä).
Painonpudotusta on kanssa mukava seurata. Mulla on sellanen kuulo tieto että 10 000 KCal = 1 kg. Siitä on aika hyvä seurata paljonko laihtuu. Hyvä hyöty lähtee myös siitä kun opettelee hiihtämään tarpeeksi hiljaa.Minulla oli ainakin vaikeaa totutella hiihtämään hiljaa, syke n. 120-130. Siinä mittari on hyvä apuväline.
Nykyään mittareita saa halvalla, mutta niinkuin sanoin, mitä haluat mittarilta. Omallani saan irti aika paljon ja se on innostaa minua jatkamaan kuntoilua kun pystyy seuraamaan omaa kehitystä.(talennan kaikki lenkit) (Minulla tapahtuu kehittymistä kun lähtökohta oli huono).
Onnea kuntoiluun
- alkuper.
Kiitos kommenteista. Kalorilaskenta antaa mukavan lisäpointin painonhallintaan. Tarkennus edelliseen viestiin 1 kg rasvaa= 7000kcal, siten 1 kg rasvamäärän energiankuluttamiseen tulisi hiihtää noin 12-13 tuntia!keskimäärin erilaisten kalorilaskureiden mukaan siis...
Mutta jospa hiihdänkin oikein kovaa 2 tuntia, keskisykkeellä 155, tai hiihtelen järvenjäällä samanajan lasten kanssa seuraavana päivänä sykkeellä 100. Taitaa kalorikulutus olla erilaista. Tätä olisi mukava kalorimittareilla seurata, kulutuseroja eri tehoilla.
-10 % tarkkuus on mielestäni riitävä, ja antaa vastetta hankinnalle.
Mitä tulee sykealueisiin niin 120-130 sykkeellä hiihtäminen, se lienee mahdotonta muualla, kuin tasamaastossa noin alhaisella sykkeelllä. Ylämäet ovat kilpaladuilla kovia, niissä syke itselläni arviolta hyvinkin 160 tai yli, lenkkivauhdillakin. Alamäessä sitten palautuu, kunnes taas koittaa ylämäki.Onkos tämä sitä intervalliharjoittelua? Mikäli haluaa kuntoaan nostaa, pitää kyllä mielestäni pyrkiä rankempiin maastoihin ja hiihtää välillä rohkeasti kovemmillakin sykkeillä. Lähtötaso tietysti ratkaisee, ja on henk.kohtainen asia.
Kalorilaskentaan palatakseni..mittarin hankinta on mielestäni perusteltua, mikäli on kiinnostunut omasta päivittäisestä kulutuksesta ja energiansaannista.Painonhallinta lähtee näistä aakkosista.
Liikunta ja ruokavalio yhdessä antaa parhaan tuloksen. - heguli
Luin jostain että hiihto kuluttaisi 9km/h vauhdilla 600 Kcal/h. Tuntuu aika paljolta kun juostessa (5 min/km) saan kulumaan sellaiset 700 Kcal. Onko tuo arvio oikea?
Hiihdin eilen 25 km -> aikaa n. 3 tuntia. Menikö muka 1800 Kcal?- hiihtomies 40
Kyllä tuo kolmituntinen pitää paikkansa ainakin minun kohdallani. Kerran hiihdin kovassa myrskyssä(vastatuulessa) 30km niin kulutus oli vähän vaille 6000 KCal.
Sitä ihmettelin sitten viikon verran.(sillon olin vielä aika tukeva). - mutta
eikö se riipu sykkeestä. Eli jos hiihdät ja juokset 1 tunnin esim. sykkeellä 150, niin eikö kaloreita kulu silloin yhtä paljon?
- heguli
hiihtomies 40 kirjoitti:
Kyllä tuo kolmituntinen pitää paikkansa ainakin minun kohdallani. Kerran hiihdin kovassa myrskyssä(vastatuulessa) 30km niin kulutus oli vähän vaille 6000 KCal.
Sitä ihmettelin sitten viikon verran.(sillon olin vielä aika tukeva).meinaan 30 km vastatuuleen. Kun tarkemmin asiaa miettiin, 1800 Kcal voi pitää paikkansa. Ja siihen vielä se tosiasia, että lihakset käyvät kierroksilla vielä myöhemminkin ja aineenvaihdunta kiihtyy, niin kokonaiskulutus lienee kolmannella tuhannella Kcal -määrällä.
- heguli
mutta kirjoitti:
eikö se riipu sykkeestä. Eli jos hiihdät ja juokset 1 tunnin esim. sykkeellä 150, niin eikö kaloreita kulu silloin yhtä paljon?
vastasin tuossa hetki aiemmin että ei se löytämäni Kcal -arvio nyt niin pieleen menekään. Ehkä meni 2000 Kcal, jopa. Sykkeitä en enää mittaile, vain urheiltua aikaa.
- 180 kg ?
hiihtomies 40 kirjoitti:
Sitä ihmettelin sitten viikon verran.(sillon olin vielä aika tukeva).Kulutit siis 200 kcal per kilometri! Kalorilaskimen mukaan tuollaiseen kulutukseen pääsemiseksi pitäisi sinun painosi olla silloin n. 180 kg!?
- hiihtomies 40
180 kg ? kirjoitti:
Kulutit siis 200 kcal per kilometri! Kalorilaskimen mukaan tuollaiseen kulutukseen pääsemiseksi pitäisi sinun painosi olla silloin n. 180 kg!?
Paino oli jotain 110, olin pudottanut jo jonkun verran.
KCal oli tarkalleen 5528. Aikaa meni 5h13min.
Muista hyvin kelin , se oli hirvee. Lunta tuli vaakatasossa ja kun levitti kädet sivulle niin olis päässy ilman lykkimistä taakse päin. Olin minä puhki sillon. - alkuper.
mutta kirjoitti:
Tästähän tulikin hyvä keskustelu..Edellinen kysyjä pohti epäillen kuluuko juostessa ja hiihtäessä sama energiamäärä samalla sykkeellä edetessä saman ajan??
Mitä mieltä ollaan??
Luulisi hiihdossa menevän enemmän, kun kädet ja koko ylävartalon lihaksisto on työssä saman ajan?
Toisaalta..hiitäessä samassa ajassa lasketaan aina myös alamäkiä, jolloin palaudutaan. Juostessa koko aika on tehollista( syke tasainen)
Juoksun ja hiihdon eron rasittavuuden voi hyvin todeta kiertämällä saman lenkin kesällä ja talvella. - hiihtomies 40
alkuper. kirjoitti:
Tästähän tulikin hyvä keskustelu..Edellinen kysyjä pohti epäillen kuluuko juostessa ja hiihtäessä sama energiamäärä samalla sykkeellä edetessä saman ajan??
Mitä mieltä ollaan??
Luulisi hiihdossa menevän enemmän, kun kädet ja koko ylävartalon lihaksisto on työssä saman ajan?
Toisaalta..hiitäessä samassa ajassa lasketaan aina myös alamäkiä, jolloin palaudutaan. Juostessa koko aika on tehollista( syke tasainen)
Juoksun ja hiihdon eron rasittavuuden voi hyvin todeta kiertämällä saman lenkin kesällä ja talvella.jep, mutta osta ihmeessä se sykemittari,sitä on mukava tutkia ja se antaa pontta harjoituksille.
Reippaita lenkkejä sykkeitten kanssa.
- Jarppa64
Kalorin mittaus tarkkuus ei liene 100%:sen tarkka,mutta samalla mittarilla mitattuna vertailukelpoinen treenien kesken.Polarissa ja kai muissakin laskutapa perustuu painoon,aikaan ja ennen kaikkea syke korkeuteen,mitä kovempi keskisyke sen korkeampi kalori kulutus.Jos aika on sama,mutta keskisyke korkeampi niin kulutus on kovempi.Kalorit eivät liene itse pääasia vaan kunnon kohoaminen,paino tippuu siinä sivussa.Kunnon kohottamisessa kaiken a ja o on pohjakunto,jos se ei ole kunnossa niin treeneistä tulee aikaa myöten tuskaisia reissuja,eli pitkiä treenejä matalalla sykkeellä ja esim.kerran viikossa kovalla sykkeellä.Kunnon kohoamista voi seurata vanhalla konstilla,eli mikä on palatussyke esim.2min.treenin jälkeen.Sykkeen tulee laskea kunnon kohoamisen myötä,jos ei,treenissä on jotain pielessä.Mittarin ostossa kannattaa miettiä harrastaako tosissaan,nälkä kun kasvaa syödessä,eikä köyhän kannata ostaa halpaa.Itselläni on polarin 610,ja ostin sen koska siitä saa treenit siirrettyä tietsikalle jossa voi syketiedostoja,rasitustasoja,aikaa,matkaa ym tarkastella jälkeenpäin,eli toimii myös treeni kalenterina ja päiväkirjana.610 maksoi markka aikaan n.2500mk,nykyään saanee vastaavia 200€ paikkeilla.Syke mittausta treeneissä olen käyttänyt n.13v,enkä aio lopettaa.Sykettä elämään!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921403Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841370Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761155- 891096
- 82951
- 81945
- 38912
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66865Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v61835Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5831