Mitä lukiokursseja täytyy olla lukenut, jotta voisin kuvitella pääseväni lukemaan optometriaa? Ja valmistuuko sieltä vain optikkoja? Taitaa olla vain Helsingissä mahdollista opiskella optometriaa, vai kuinka? Olisin kiinnostunut, jos joku optometriaa opiskellut kertoisi siitä. Ja lopuksi: Tietääkö kukaan onko se suosittu ala eli onko hankalaa päästä opiskelemaan? -kiitos-
Optometria?
14
13988
Vastaukset
- abc
voi ainakin opiskella optometriaa. Itseänikin kiinnostaa se jonkin verran. Opiskelen yliopistossa tällä hetkellä. Ouluun on ainakin vaikea päästä sisään. Kilpailu on kovaa! Muuta en osaa sinulle vastata. :) Niin juu, käsittääkseni optometrian ko:sta valmistuu vain optikkoja.
- nn83
Heips.
Ensinnäkin lukiolaisena pitkät matemaattiset aineet ovat tärkeitä, melkeimpä voisi kai sanoa edellytyksiä. Miten muuten esim. fysiikan optiikan osa-alue tulee tutuksi, ellei sitä käsittelevällä kurssilla? Niin ja se pitkä matikka? Optometrian koulutusohjelmasta valmistuu vain optometristejä eli optikkoja.
Helsingissä terveys- ja sosiaalialan optometria ko. on kovassa kovassa suosiossa, oli jo 4 vuotta sitten, kun kovasti sinne hain. Hakijoiden määrä on suorassa suhteessa sisäänotettavien opiskelijoiden hyvyyteen -ei ollut 8:n keskiarvolla mahdollisuuksia päästä silloin sisään (mulla pitkät matikka, fysikka ja kemma)....sikäli paska homma, kun oikeasti olin ja olen aina ollut tosi kiinnostunut optiikasta ja paikka olisi ollut suurinpiirtein unelma-ammatti. Jo yläasteella fyssan ope käski hakea optikko-koulutukseen kiinnostukseni ja taitojen vuoksi. Kun toisille ihmisille optometrian koulutukseen hakeminen tuntuu olevan vain joku trendijuttu...et tärkeintä on päästä mallaamaan asiakkaille uusia silmälaseja...et se itse koulutus ei välttämättä sisällöltään kiinnosta yhtään.
Mutta hae ihmeessä jos voisi tuntua omalta alalta!!!
tv: aivan toiselta alalta kesän kynnyksellä valmistuva insinööri.- tyttö88
Kiitos kun annoitte ohjeita ja tietoa optometriasta.
Hyötyä oli... - nisse
tyttö88 kirjoitti:
Kiitos kun annoitte ohjeita ja tietoa optometriasta.
Hyötyä oli...Ei pidä paikkaansa et pitäs lukea pitkät fyssat ja matikat. Tärkeintä on onnistua pääsykokeessa (palikkatestitasoa ja hiukan matemaattista ajattelua vaativa) sekä haastatteluissa. Tsemppiä!
- opiskelija...
nisse kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa et pitäs lukea pitkät fyssat ja matikat. Tärkeintä on onnistua pääsykokeessa (palikkatestitasoa ja hiukan matemaattista ajattelua vaativa) sekä haastatteluissa. Tsemppiä!
Ei tarvitse olla kovin huikeat tiedot matikasta tai fysiikasta, sisään pääsee ilman niitäkin. Toki itse opiskeluissa niistä on valtavasti hyötyä. Sen voin kyllä sanoa, että lyhyellä matikalla pärjää ongelmitaa, mutta fysiikasta on huomattavasti apua. Sitten kun optiikkaan mennään, niin ei missään lukiossa siihen saa sitä vertaa oppia, että olisi mitään suurta hyötyä. Sen verran syvällisesti ainakin Oulussa käydään optiikkaa.
- optm
opiskelija... kirjoitti:
Ei tarvitse olla kovin huikeat tiedot matikasta tai fysiikasta, sisään pääsee ilman niitäkin. Toki itse opiskeluissa niistä on valtavasti hyötyä. Sen voin kyllä sanoa, että lyhyellä matikalla pärjää ongelmitaa, mutta fysiikasta on huomattavasti apua. Sitten kun optiikkaan mennään, niin ei missään lukiossa siihen saa sitä vertaa oppia, että olisi mitään suurta hyötyä. Sen verran syvällisesti ainakin Oulussa käydään optiikkaa.
Täälläkin yksi optometriasta kiinnostunut. Kauanko opiskelu kestää? Itse oon lukenu lyhyen matikan ja kemiaa ja fysiikkaa ne pakolliset kurssit. Onko mulla mitään mahdollisuuksia?
- y
optm kirjoitti:
Täälläkin yksi optometriasta kiinnostunut. Kauanko opiskelu kestää? Itse oon lukenu lyhyen matikan ja kemiaa ja fysiikkaa ne pakolliset kurssit. Onko mulla mitään mahdollisuuksia?
Optometriaa pääsee lukemaan ihan ammattikoulun papereillakin, älää ressatko pitkiä matikoita ja fysiikkaa :)
nimim. datanomi-koulutuksella optometriaa lukemaan. - kiinno.
y kirjoitti:
Optometriaa pääsee lukemaan ihan ammattikoulun papereillakin, älää ressatko pitkiä matikoita ja fysiikkaa :)
nimim. datanomi-koulutuksella optometriaa lukemaan.ja palkka missä paras?
- optm
kiinno. kirjoitti:
ja palkka missä paras?
Voi kiva kuulla! Mä haenkin ens keväänä Helsinkiin optometriaa lukemaan.
Pakko nyt täällä kysyä kun mistään nettisivuista en mitään tajua et onko optometriaan millanen pääsykoe? Haastattelu? Pääseekö haastatteluun kaikki vai vain "parhaat"?
Jos joku viittis valaista hieman niin KIITOS! - optometr.opiskelija
optm kirjoitti:
Voi kiva kuulla! Mä haenkin ens keväänä Helsinkiin optometriaa lukemaan.
Pakko nyt täällä kysyä kun mistään nettisivuista en mitään tajua et onko optometriaan millanen pääsykoe? Haastattelu? Pääseekö haastatteluun kaikki vai vain "parhaat"?
Jos joku viittis valaista hieman niin KIITOS!Hei!
Ammattikorkeakouluun pääsykokeisiin valinta tehdään ensin ylioppilas- ja/tai ammatillisen tutkintotodistuksen pohjalta. Näin ollen huonoimmilla todistuksilla varustetut karsiutuvat pois, eivätkä siis saa kutsua pääsykokeisiin. Pääsykokeissa oli ainakin minulla yleistä osaamista mittaavat matemaattiset, äidinkielelliset ja englannin kielen testit ja lisäksi haastattelu, mutta vaikea sanoa noista kun toisinaan näitä testejä muutetaan. Nettisivuilta kyllä löytyvät tiedot kun jaksa oikein perehtyä. Pääsykoekirjaa ei ole ainakaan ennen ollut. Kouluun voi käsittääkseni hakea myös muuta kautta, eli jokin muu pääsykoe voi olla vastaava optometrian pääsykokeen kanssa. (bioanalytiikka???) Kuulin tästä vasta päästyäni jo opiskelemaan.
Opiskelussa tarvitaan jonkin verran myös matemaattista ajattelua, joten jos se on todella vaikeaa ja matematiikka on jo peruskoulussa tuottanut vaikeuksia, kannattaa harkita uudelleen....
Niin ja pääsykokeissa on myös ennakkotehtävä, joka löytyy nettisivuilta ja on vuosia ollut sama. Se tuodaan mukana pääsykokeisiin. Jos sen unohtaa, vähennetään automaattisesti 3 pistettä ja sillon ei todennäköisesti koulupaikka aukea.... - optometr.opiskelija
kiinno. kirjoitti:
ja palkka missä paras?
Jos valmistut AMK:sta optometristiksi, saat laillistuksen harjoittaa optikon ammattia. Optikot voivat työskennellä myös muissa terveydenhuollon asiantuntijatehtävissä. (silmiin liittyen)
Optikon minimipalkka löytyy kun googlettaa vaan, mutta se on kuitenkin lähinnä sopimuspalkka, eli riippuu työnantajasta ja omasta osaamisestasi. Tuskin kukaan maksaa maltaita esim juuri valmistuneelle optikolle ainakaan jos työtilanne on hyvä. - optm
optometr.opiskelija kirjoitti:
Jos valmistut AMK:sta optometristiksi, saat laillistuksen harjoittaa optikon ammattia. Optikot voivat työskennellä myös muissa terveydenhuollon asiantuntijatehtävissä. (silmiin liittyen)
Optikon minimipalkka löytyy kun googlettaa vaan, mutta se on kuitenkin lähinnä sopimuspalkka, eli riippuu työnantajasta ja omasta osaamisestasi. Tuskin kukaan maksaa maltaita esim juuri valmistuneelle optikolle ainakaan jos työtilanne on hyvä.Kiitos viestistäsi. Halua optometriksi opiskelua kohtaan voimistui vielä entisestään!
- pippuri
optm kirjoitti:
Kiitos viestistäsi. Halua optometriksi opiskelua kohtaan voimistui vielä entisestään!
Sisältyykö optometrian koulutusohjelmaan Metropoliassa paljon opetusta englanniksi vai onko pääosin suomeksi?
- optoddd
pippuri kirjoitti:
Sisältyykö optometrian koulutusohjelmaan Metropoliassa paljon opetusta englanniksi vai onko pääosin suomeksi?
Kaikki oikeastaan suomeksi :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483130Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272894- 1212326
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111316
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121083- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802