Voiteluvinkkejä

Aloitteleva

Pyytäisin tämän palstan asiantuntijoilta vinkkejä, millaisia pitovoiteita käytätte millaisella säällä. Eli millaista voidetta tulee olla pohjassa uudella lumella, vanhalla lumella, pikkupakkasella, nollakelillä, jäisellä ladulla jne. Jos mahdollista, toivoisin ei-merkkikohtaisia vinkkejä, esim. kelillä A laitetaan liisteriä pohjaan ja kerros kovempaa päälle.

Olisin myös kiinnostunut kuulemaan, miten tulee toimia, kun vedetään täysin eri luisto-/pitovoidetta pohjaan, pitääkö vanha ensin poistaa? Eikö silloin joudu pohjustamaan uudestaan?

Kiitos kaikille asiallisille vastaajille! Edellinen lause sisältää vihjeen, hemohessiä ja pitoteippiä kaupittelevat voivat säästää vaivansa ja jättää vastaamatta!

14

4816

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jts

      tällee aamunavaukseks..www.vauhti.fi..siellä on ohjeita...

    • hiihtelijä.

      mitkä olisivat sellaiset pitovoiteet jotka toimisivat parhaiten... jos vaikka maksimissaan ostaisi kaksi/kolme eri tuotetta... ja alueelle 3.....-13 ast. tänne etelän jäisille koneilla tehdyille laduille...

      eipä moni, kuten minäkään viitsi laittaa rahaa ja aikaa kaiken maailman purkkeihin ja sekoituksiin...sitä sun tätä alle ja päälle :-)

    • suksittelija

      Tämä ei oo minkää merkin mainos, mutta rexin power grip on kyllä hyvä pitovoide ja toimii laajalla alueella. Oon tämän talven pertsat hiihdelly melkeinpä vallan niillä. Tarkemmat tiedot löytyy rexin sivuilta. Luulen että vauhdilla tehopidot ovat vastaavia, niistä ei vain satu olemaan kokemusta.

      • Joni

        Rex vihreä power grip alle.Päälle plus1 miinus 1 fluorihopea,toimii nollasta miinusviiteen.Sekä pover grip alle ja Rhode Blue Super päälle.Toimii miinus neljästä miinus kahteen kymmeneen.Näillä pärjää hyvin.


      • asd

        Jos nyt sattuu Vauhdin voiteet kiinnostamaan niin osta Teho vihreä ja porkkana, niillä pärjää aika pitkälle ne kelit missä kuntoilija yleensä hiihtää pertsaa.
        kyllähän tehopito ja power grip ovat aika samankaltaisia voiteita, pieniä erojahan niistä löytyy, mutta power gripistä ei ole kokemusta.


    • Uniwersal-liisteri

      Perinteisen ohjeita:
      Osta isompi Swixin Universal liisteripullo ( 10- -5) (deorodantti-malli levityssieni päässä)kestää vuosia kuntohiihtokäytössä
      Toimii karkeillä ja jäisillä, yleensä ottaen kaikilla vanhanlumen keleillä - 5 asti jäätymättä. Päälle voit laittaa jotain purkkia -2-7 keleillä, mutta pidä alla universal antamassa pitoa.

      Jos uuden lumen kelit iskee. Suositan Startin tervavoiteita. Tarvitset 3-4 eri purkkia korkeintaan.
      Terva 0 - 0 lämpötilaan
      Terva ½--½ voi olla korvaava ja parempi
      Terva -2 -7 vähän kylmempään keliin
      Yli -7 asteen pakkasella toimii hyvin kaikki siniset pitopurkit.
      Pärjäilet näillä vuosia.

    • Aloitteleva

      Kiitoksia vastanneille! Kysyisin vielä uudestaan, vedättekö uudet voiteet aina vanhojen päälle vai poistatteko ensin vanhat? Eikö tällöin joudu pohjustamaan uudestaan? Päteekö sama sekä luisto- että pitovoiteille?

      • Pax

        viitsi joka lenkille laittaa aina uusia pitovoiteita vaan vetelen päällimmäiseksi usein sopivaksi arvioimaani kelivoidetta, jos on edes vähän samansuuntainen keli.
        Niistä luistoista en tiedä. Yleensä laittelen parafiinia useampaan suksipariin samalla kertaa, jolloin voi toivoa, että kun seuraavan kerran lähteen hiihtelemään, niin joku pari sattuu olemaan ainakin "vähän sinnepäin".


      • uniwersal-

        Pitovoitelu ei normaalisti tarvi mitään pohjustuksia. Riittää kun joko talousparerilla tai nukkaamattomalla rätillä pyyhit esim kuumailmapuh. lämmittämäsi suksen pohjan, voiteenpoistoaine toimii myös jotenkin. Tärpätiäkin olen käyttänyt (halpaa..)
        Kuiva pitoalue kannattaa karhentaa esim hiomapaperilla kevyesti voiteen pysymisen takeeksi. Karhennusta ei tarvi joka kerta tehdä

        Vanhoja voiteita ei tarvi aina poistaa, varsinkan jos mennään lämpimästä kylmempään suuntaan. JOs sää lauhtuu esim -15 0.. -2 keliin, ei niistä kylmän kelin voiteita ole mitään hyötyä siellä alla, joten pois vaan

        Luistovoiteet perinteisen hiihdossa on aika vähämerkityksellisiä kuntoilijalla. Enemmän luistoon vaikuttaa oikein valittu pitovoide ja suksen ominaisuudet ko kelille.

        Luisteluhiihdossa kannataa vähän enemmän perehtyä luistovoiteisiin ja myös pohjustamiseen sillointällöin. Koska hiihdon mielekkyys luistelutyylillä perustuu luistaviin suksiin. Toki myös luistelussa suksen ominaisuudet ratkaisevat myös.


      • tk-72
        uniwersal- kirjoitti:

        Pitovoitelu ei normaalisti tarvi mitään pohjustuksia. Riittää kun joko talousparerilla tai nukkaamattomalla rätillä pyyhit esim kuumailmapuh. lämmittämäsi suksen pohjan, voiteenpoistoaine toimii myös jotenkin. Tärpätiäkin olen käyttänyt (halpaa..)
        Kuiva pitoalue kannattaa karhentaa esim hiomapaperilla kevyesti voiteen pysymisen takeeksi. Karhennusta ei tarvi joka kerta tehdä

        Vanhoja voiteita ei tarvi aina poistaa, varsinkan jos mennään lämpimästä kylmempään suuntaan. JOs sää lauhtuu esim -15 0.. -2 keliin, ei niistä kylmän kelin voiteita ole mitään hyötyä siellä alla, joten pois vaan

        Luistovoiteet perinteisen hiihdossa on aika vähämerkityksellisiä kuntoilijalla. Enemmän luistoon vaikuttaa oikein valittu pitovoide ja suksen ominaisuudet ko kelille.

        Luisteluhiihdossa kannataa vähän enemmän perehtyä luistovoiteisiin ja myös pohjustamiseen sillointällöin. Koska hiihdon mielekkyys luistelutyylillä perustuu luistaviin suksiin. Toki myös luistelussa suksen ominaisuudet ratkaisevat myös.

        Mä taas toimin vähän toisin päin niiden vanhojen voiteiden kanssa. Jos siellä pohjassa on jotain kylmän kelin juttua, niin sehän on ihan vaaratonta lämpimän kelin voiteen alla! Annan sen olla siellä. Mut plussakelin mössövoiteet kaavin kyllä pois ennen kuin laitan "kylmempää voidetta" päälle. Eipähän jäädy ja pysyypähän paikallaan...


    • swixiltä

      itse käytän swixin pitoja ja lenkeillä olen todennut VR60-voiteen toimivan tosi hyvin lähes nollakelistä jonnekin tuonne -10:een. Myös vauhdin ns. fluoriporkkana on takuuvarma purkki, jota jotkut kilpahiihtäjätkin kuuluvat käyttävän käytännössä kelillä kuin kelillä. Kuntohiihtäjän tuskin tarvii/kannattaa kovin montaa purkkia ostaa.

    • Olli47

      Ei mainos...startin 2-2,( 2--5),vauhdin f.porkkana(-2--10),vauhdin porkkana (-4--15).Siihen pari tervaa uudelle lumelle..vauhdin ,ja -1--6,näillä pärjää aina!Ja lopuksi vielä tietty roden luupää,,,kaikille pakkaskeleille (-4--20).

    • Anonyymi

      Ei se pitovoitelukaan vaikeeta oo.

      Vauhdilla:

      Pohjavoide joku. Päälle porkkanaa ja sinistä pakkaskeleillä. Parafiini vaikka vihree. 4-6 kerrosta pitovoidetta.

      Violetin parafiinin keleillä pohjavoide violettia purkkia. (Pikkupakkanen, uusi lumi.) 2-3 kerrosta

      Sit keväthangilla pakkasen puolella voi hiihtää pinkillä purkilla. Pohjavoide 2 kerrosta. Parafiini voi olla vaikka se violetti

      Eli koko kausi: pohjavoide, pinkki, violetti, porkkana, sininen. 5 purkkia. 2 eri parafiiniä.

      Voiteluohjeet vielä tarkemmat löytyy vauhdin nettisivuilta.

      Liisterit on sit asia erikseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2693
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      72
      1452
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      40
      1433
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      30
      1208
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1153
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1141
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1089
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe