Auttakaa kumman minä ottaisin kesyrotan vai venäjänkääpiöhamsteri roborowskin?
Tiedän että kesyrotasta on isompi työ mutta...
En osaa päättää joten auta sinä minua
Valinta apua!
10
648
Vastaukset
- säde
Älä ota kumpaakaan ;)
- Black rat
jos et osaa päättää niin mieti rauhassa muutama kuukausi ja ota vasta sitten se lemmikki ettei käy niin ikävästi että kiinnostus lopahtaa siihen eliöön!
- ~Jemina~
Tähän kysymykseen vain sinä tiedät vastauksen.
ihan kiinni siitä, että kuinka paljon pystyt tarjoaamaan jaloittelua ja seuraa, kuinka seurallisen lemmikin haluat, kuinka ison häkin pystyt hankkimaan. Ja rottia tulee aina olla vähintään kaksi, joten olisitko valmis hoitamaan kahta tai useampaa rottaa...
- suski87
Muistathan ensin että sekä rotat että roborovskit ovat laumaeläimiä ja molempia tulee siten hankkia vähintään kaksi samaa sukupuolta olevaa.
Roboihin verrattuna rotat vaativat tilaa ja aikaa huomattavasti enemmän. Tyttörottien häkin olisi hyvä olla ainakin 60*40cm pohja-alaltaan ja korkeutta metri tai päälle, poikarotille esim. 100*50cm kanihäkki kelpaa asumukseksi. Kahdelle robolle tulee hankkia ainakin n. 60*40cm kokoinen asumus (mieluiten terraario), jossa korkeutta on esim. 30cm niin että sinne saa pohjalle reilusti kuiviketta. Rottien olisi hyvä päästä mieluiten joka päivä vapaaksi huoneeseen useammaksi tunniksi, roboille riittää juoksutus esim. sängyllä tai erillisessä juoksutusaitauksessa.
Rotat sotkevat enemmän ja niiden häkkiä voi joutua putsailemaan ainakin osittain muutamiakin kertoja viikossa jos haluaa sen pysyvän hajuttomana. Tilavan kääppäriterran puhdisväli voi oll parikin viikkoa.
Rotat heräilevät tavallisesti aiemmin ja hakeutuvat myös itse ihmisten seuraan. Ne kiipeilevät olkapäälle ja tulevat mukaan touhuilemaan jaloitellessaan. Robot ovat pieneytensä ja vilkkautensa vuoksi lähinnä katselulemmikkejä ja ne harvemmin kiintyvät omistajiinsa.
Lisää tietoa löytyy mm. foorumeilta:
http://kesyrottayhdistys.fi/forum/index.php
http://www.hamsteri.info/forum/default.asp- apina
eli ilmeisesti tarkotit kääpiöhamsteria? ne ei kyllä ole mitään laumaeläimiä, ei niitä voi ottaa kun yhden! oma kääpiöhamsterini on aika rauhallinen ja tosi helppohoitoinen tyyppi. ei siitä paljon seuraa ole, vaikka suloinen onkin. sitten mulla on 3 rottaa, työläämpiä tottakai, ja tuhoavat aika paljon kaikkea tielle osuvaa, esim. järsivät huonekaluja.. mutta sekin on niin yksilökohtaista.. muuten rotat on kyllä tosi seurallisia ja suloisia, älykkäitä myös. mutta enemmän ne aikaa vaativat kun kääpiöhamsteri.
- talvikko
apina kirjoitti:
eli ilmeisesti tarkotit kääpiöhamsteria? ne ei kyllä ole mitään laumaeläimiä, ei niitä voi ottaa kun yhden! oma kääpiöhamsterini on aika rauhallinen ja tosi helppohoitoinen tyyppi. ei siitä paljon seuraa ole, vaikka suloinen onkin. sitten mulla on 3 rottaa, työläämpiä tottakai, ja tuhoavat aika paljon kaikkea tielle osuvaa, esim. järsivät huonekaluja.. mutta sekin on niin yksilökohtaista.. muuten rotat on kyllä tosi seurallisia ja suloisia, älykkäitä myös. mutta enemmän ne aikaa vaativat kun kääpiöhamsteri.
Anteeksi vaan, mutta korjaan vähän. Kääpiöhamsterit nimenomaan ovat laumaeläimiä ja niitä tarvitsee ottaa vähintään kaksi. Syyrialaiset ovat erakoita, niitä ei saa pitää pareittain.
Kääpiöhamsterit tarvitsevat lajitoverin seuraa.
Ne tarvitsevat toverin, jonka kyljessä nukkua.
Jos olet erimieltä, niin olet väärässä. Voit googlettaa sanan kääpiöhamsteri, niin tajuat, että olin oikeassa. - Omppu-04
talvikko kirjoitti:
Anteeksi vaan, mutta korjaan vähän. Kääpiöhamsterit nimenomaan ovat laumaeläimiä ja niitä tarvitsee ottaa vähintään kaksi. Syyrialaiset ovat erakoita, niitä ei saa pitää pareittain.
Kääpiöhamsterit tarvitsevat lajitoverin seuraa.
Ne tarvitsevat toverin, jonka kyljessä nukkua.
Jos olet erimieltä, niin olet väärässä. Voit googlettaa sanan kääpiöhamsteri, niin tajuat, että olin oikeassa.Kiinankääpiöhamsterit ovat lähes poikkeuksetta erakoita, talvikot saattavat tulla sisaruksensa kanssa toimeen mutta aikuistuessaan voivat käydä kumppaniaan kohtaan aggressiiviseksi, campbellit ja robot laumassa pärjääviä hamsuttimia. Ei siis voi yleistää.
- Omppu-04
Omppu-04 kirjoitti:
Kiinankääpiöhamsterit ovat lähes poikkeuksetta erakoita, talvikot saattavat tulla sisaruksensa kanssa toimeen mutta aikuistuessaan voivat käydä kumppaniaan kohtaan aggressiiviseksi, campbellit ja robot laumassa pärjääviä hamsuttimia. Ei siis voi yleistää.
Niin ja itselläni on sekä rottia että talvikko, kaikki varsin ihania. Kääpiöhamsterit ovat huomattavasti helpompia; siivota tarvitsee harvoin verrattuna rottiin, kuluttavat vähemmän rahapussia, vievät vähemmän aikaa, mutta eivät taasen varsinaisesti kiinny ihmiseen.
Rottien häkkiä pitää taas olla useammin siivoamassa, rahaa kuluu melkoisesti kuivikkeisiin, kuivaruokaan sekä tuoreruokaan. Rotat taas ovat seurallisia ja kaipaavat huomiota ja aikaa.
Molemmat ihania. Jos ei ole kamalasti aikaa hoidella lemmikkiä, ehkä kannattaa kallistua kääpiöhamsteriin, jos taas sitä aikaa liikenee tarpeeksi niin ota ihmeessä rottia. Mutta mieti ennen kaikkea kunnolla ettet sitten jonkin lemmikin omistaessa mieti että no oisko sittenkin pitänyt ottaa jotain muuta.
Tsemppiä! :)
- PinkkiEnkeIi
No kaikki tällä palstalla vastanneet ovat varmaankin kesyrottIEN kannalla (; Niin minäkin!
Jos haluat aktiivisen ja vilkkaan eläimen ota kaksi rattusta. Jos taas pienen pallukan joka torkkuu suloisesti pesäkopissaan hanki hamsu.
Ei rotista kauhean isompi vaiva ole. No hamsun häkki on helppo puhdistaa itse. Mutta kerran viikossa se siivotaan ja voi pyytää vaikka kaverin tai äidin auttamaan! :) - ham-hami
mä ainaki ottasi hamsteri kesyrotta on vähän ..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi403771Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal333364- 692968
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912820- 351828
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no831816- 241659
- 281597
- 291579
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231564