Olen kalastanut sellaisessa seurassa, joka viskoi roskat, pullot ja siimanpätkät veneen laidan yli. Tämä ei ole ollut harvinaista, vaan se näyttää olevan suomalaiselle miehelle tyypillistä käytöstä.
Lapissa vaeltaessa on helppo huomata, millä joenpätkillä kalastajat ovat käyneet, koska rannat ovat täynnä törkyä. Retkeilijät jaksavat kantaa omansa pois, mutta lentokoneilla liikkuvat kalastajat eivät välitä.
Mikä ihme siinä on, että luonnosta nautintoa ammentavat eivät osaa kunnioittaa luontoa?
Kalastajien vastuuttomuus
11
1331
Vastaukset
- vastuuttomuus
johtuu ymmärtääkseni siitä, että mahtavassa itsekkyydessään (lue: tyhmyydessään) he katsovat olevansa niin erinomaisia ihmisiä, ettei heidän tarvitse noudattaa samoja sääntöjä kun normaalijärjellä ja -tavoilla varustetut ihmiset.
Mistäköhän johtuu se, että kalastuksen harrastajien keskuudessa vallitsee suhteellinen moraali?
No jos he olisivat normaalijärjellä varustettuja he eivät ehkä olisi kalastelijoiksi ryhtyneetkään. - mitään uutta
sillä kyllä näistä vapaa-ajankalastajista jos en sanoisi roskaajista on saanut lukea ja omin silmin nähdä minkälaisia henkilöitä heidän keskuudessaan on.
Tepsivä keino on se, että ottaa näistä mahdollisimman tarkat tuntomerkit ylös ja ilmoittaa (esittää tutkimuspyynnön) asiasta poliisille mahdollisena ympäristörikoksena.
Ei tuollaista tarvitse sietää ja kaiken lisäksi mehän veronmaksajina maksamme näiden törkyilijöiden jälkien siivouksen.- Tai-Pan
Itse innoskas kalastaja ja tuota touhua kanssa ihmetellyt - ei näy olevan edes ikäkysymys tuo roskaaminen niin nuoret kuin vanhatkin näyttävät sitä tekevän.
Ehkäpä oppi jäänyt saamatta - itse lähentelen 50:tä ikävuotta, mutta nuorena pojankossina sain kalastusoppini oikealta kalastajalta, joka samalla opetti luonnonkin kunnioitusta. Kalalupien lunastaminen oli myös kunnia-asia hänelle!
Kyllähän roskaaminen raivostuttaa - vuosia sitten heräsin aikaisin kevättalven aamuna moottorikelkkojen pärinään mökillä - katselin ikkunasta, kun kaverit ryhtyivät pilkkitouhuihin aika lähellä mökkini rantaa. No ei se vielä minua hermostuttanut, mutta kun myöhemmin katselin jäälle, olivat kaverit jo lähteneet, mutta jotain näytti jääneen jäälle. Eikös sieltä löytynyt oluttölkkejä ja riutuvia pikkukaloja! Keräsin ne poies, sadatellen!
Yksi asia voisi auttaa roskaamisen vähentämiseen, olisi että kaikille yleisille venepaikoille kunta laittaisi roska-astiat. Monilta paikoista vielä puuttuu ja siksi monet mökkeilijät/kalastajat/metsästäjät näkyvät heittävän roskat pitkin metsiä ja vesiä. Tielaitos on onneksi laittanut runsaasti jätepisteitä teiden varsille, siitä tielaitokselle iso plussa!
Tällaisin miettein! - kalastetaan
Tai-Pan kirjoitti:
Itse innoskas kalastaja ja tuota touhua kanssa ihmetellyt - ei näy olevan edes ikäkysymys tuo roskaaminen niin nuoret kuin vanhatkin näyttävät sitä tekevän.
Ehkäpä oppi jäänyt saamatta - itse lähentelen 50:tä ikävuotta, mutta nuorena pojankossina sain kalastusoppini oikealta kalastajalta, joka samalla opetti luonnonkin kunnioitusta. Kalalupien lunastaminen oli myös kunnia-asia hänelle!
Kyllähän roskaaminen raivostuttaa - vuosia sitten heräsin aikaisin kevättalven aamuna moottorikelkkojen pärinään mökillä - katselin ikkunasta, kun kaverit ryhtyivät pilkkitouhuihin aika lähellä mökkini rantaa. No ei se vielä minua hermostuttanut, mutta kun myöhemmin katselin jäälle, olivat kaverit jo lähteneet, mutta jotain näytti jääneen jäälle. Eikös sieltä löytynyt oluttölkkejä ja riutuvia pikkukaloja! Keräsin ne poies, sadatellen!
Yksi asia voisi auttaa roskaamisen vähentämiseen, olisi että kaikille yleisille venepaikoille kunta laittaisi roska-astiat. Monilta paikoista vielä puuttuu ja siksi monet mökkeilijät/kalastajat/metsästäjät näkyvät heittävän roskat pitkin metsiä ja vesiä. Tielaitos on onneksi laittanut runsaasti jätepisteitä teiden varsille, siitä tielaitokselle iso plussa!
Tällaisin miettein!jos kalat sitten jätetään jäälle?
Tai onko tämä pilkkiporukka sellaista joka vaan nauttii kalojen tappamisesta. - Tai-Pan
kalastetaan kirjoitti:
jos kalat sitten jätetään jäälle?
Tai onko tämä pilkkiporukka sellaista joka vaan nauttii kalojen tappamisesta.Jep, ei ollut ensimmäinen kerta eikä varmaan jää viimeiseksi, kun tähän ongelmaan törmää. Kysymykseesi siitä, että miksi näin tehdään kaipaisisin minäkin kyllä vastauksen!
- kalat jäälle
Tai-Pan kirjoitti:
Jep, ei ollut ensimmäinen kerta eikä varmaan jää viimeiseksi, kun tähän ongelmaan törmää. Kysymykseesi siitä, että miksi näin tehdään kaipaisisin minäkin kyllä vastauksen!
mielestäni on aivan oikein jättää niinkutsutut vähäarvoiset kalat avannon reunalle.järvessämme on niitä pyydetty vuosia nuotalla ym.pyydyksellä ja kuljetettu kaatopaikalle.avannon reunalla käyvät korpit,ilvekset,supit ja monet muut luonnon puhdistuslaitoksen työläiset.olen mielessäni miettinyt,että kun esim.varis syö kalaa nälkäänsä,niin voi muutama pikkulinnun poikanen selvitä hengissä.se,että jätetäänkö ne kalat sinne riutumaan,vai väännetäänkö niskat nurin on jokaisen oma asia.verkosta kun päästelee mateita,joilla suolet roikkuvat ulkopuolella,tai silmä puuttuu,parhaassa tapauksessa siima on katkennut ja iso ryöstäjä roikkuu jossakin mateen nahassa,tulee mieleen onko touhu järkevää.mielestäni pitäisi huomioida kaikenlainen epäsosiaalinen käyttäytyminen,niin jään päällä,kuin allakin.itse olen innokas kotitarvekalastaja,joskus vain tuntuu joutuvan valintojen eteen.
- Natural Choice
"Mikä ihme siinä on, että luonnosta nautintoa ammentavat eivät osaa kunnioittaa luontoa?"
Selitys on yksinkertainen: he ovat luonnossa vain itsensä, ei luonnon takia. Käsistään voi heittää kaiken paskan pois ja samalla idioottimaisesti todeta: "Kylläpä luonto on kaunis. Ihan täällä hermo lepää."
Kuitenkaan he eivät näe ja koe todellista luontoa, eikä varsinkaan omia, ympärilleen heitettyjä roskia ym. Nämä kaksijakoiset luontoa roskaavat sontiaiset ovat mitä luultavimmin myös työpaikkojen riesoja ja taivaanarannan maalareita, joilta ei paskapuhe ja älyttömät ideat ihan heti lopu.- stento-z
Että kalastajien joukoista löytyy roskaajia ja juuri heidät huomataan.Mutta asun tien varrella missä (asukkaat) on vuokranneet roskalavoja mutta kesäisin kun mökkiläiset palaavat maalle niinkaikki roju mitä löytyy tuodaan näihin roskalavoille TV jääkaapit kiukaat sitä roinaa riittää ja paikalliset joutuu maksamaan.En usko että kaikki olisivat kalastajia joten pata kattilaa soimaa
- Lukusilla.
Miten mahtaa olla? Lukeeko siellä rantojen kieltotauluissa "Älä heitä siimanpätkiä".
Minun mielestäni siellä lukee:Autojen pesu kielletty.Mattojen pesu kielletty.Koirien päästäminen veteen kielletty.Hevosten uittaminen kielletty.
Kun kesällä kiertää saarissa,sieltä löytyy tyhjiä toukkapurkkeja rannoilta.Mutta tuhatkertaisesti sieltä tapaa styroksia,aitaverkkoja,narunpätkiä,muovikaniste-
reita,ylimalkaan kamaa jonka alkuperä voi olla sen tunnollisen mökkiläisenkin jäljiltä.
Kuka kantaa retkeillessään tai kalareissuillaan mukanaan kaljakoppaa? Eiköhän ne tyhjät tölkit ja pullot tule täytenä paikalle moottorikelkoin ja mönkijöin?
Veteen jääneet,jäitten murjomat katiskat ovat viehekalastajien pulma,ei heidän syynsä.
Virvelimiestenkö ne ovat karanneet laiturit,niiden ponttoonit?
Onkimiesten niittämiäkö ovat rannoille mätänevät kortelautat?
Vetouistelijoiden jätöksenäkö olen nostanut ankkurin mukana ruostuneen saunankiukaan?
Perhostelijan miljoonaliivistäkö putosi Kokemäenjoen suiston penkalle takavuosina jääkaappi?
Pitkäsiimamiehetkö polttelivat pienen satakuntalaisen järven kivellä autonrenkaita,joiden teräsvöitä ruostuu siellä parisataa kiloa vieläkin.
Sutut on suttuja.Jos on tarve osoitella,olisiko syytä pyyhkiä ensin noki omasta nokasta? - taas nähdään
kun siian kalastajat valtaavat rannat.
Kalastuslain kunnioitus on tipotiessään kun kalastetaan useilla vavoilla kun läänikohtainen lupa antaa oikeuden ainoastaan yhteen vapaan.
Tehdään avotulia ilman maanomistajan lupaa, roskataan paikkoja rikotaan pulloja luontoon etc.
Siian kalastusaikana tulisi kaikkien kalastuksenvalvojien olla töissä ja huolehtia tehtävistään kuten laki heitä velvoittaa.
Joskus vaan tuntuu, että heidänkin joukossaan on liikaa kalastajien kavereita, tosin positiivisia poikkeuksiakin mahdollisesti löytyy mutta niitä tuntuu olevan harvassa.- totista totta
Mä ihmettelen sitä ettei kalastuksenvalvojat puutu näihin siian onginta asioihin /tai sikailuahan se on) tiukemmin ottein.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383829Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362964Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81865Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51598Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41079- 71934
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38864- 44774
- 65741
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22708