GS 1.6 E.E. jatkaa...

E.E.

Terve! Jatkan "juttelua" uudella topicilla, koska nyt on koeajettu huolella myös GS 1.6. Tässä hajanaisia huomioita, retorisia kysymyksiä ja viitteitä aiempiin saamiini vastauksiin yms.

1.6 koneesta:
Tuntuma oli hyvä; koneen puhku riittää minulle. Teimme samat "kuormakokeet" ja vääntökokeet moottorinopeuksilla kuin 2.0:lla, eikä aistivaraista merkittävää eroa ollut.

Hämmästelin myös tuota äänettömyyttä, vaikka juttua on ollutkin, että 1.6 kiertää tietty kovasti enemmän ns. moottoritienopeuksilla. Pistin cruisen päälle, autossa 4 henkeä, vauhtia 135 km/h, kierrokset 4000 rpm, hetkellinen kulutus (reilun minuutin aikana) 10.3 l/100 km.
Koneen ääni ei häirinnyt ollenkaan - jää peittoon nastojen aiheuttaman lievän "kumun alle". Eli oikein oli mielyttävää kyytiä.
==> hankin 1.6-koneella

Audiosta:
Manuska käteen jä säädöt kohilleen.
CD-toistoon sain korvaani mielyttävän / tyydyttävän soundi-maailman testilevyilläni. Mutta kun sitten väänsin radiokanaville, niin jotenkin soundi oli tunkkaisempi, kumisevampi - bassoa alemmas ja treblet täysille. Eli viritin tuottaa hieman erilaista kuin CD. Nooh, kyllä tuon kanssa voinee elää :)

Kovalla luukutuksella, volume 22, musana erittäin dynamiikkarikas levy, jossa ajoittan voimakas basso, sain kuskin puolen A-pilarista resonanssiääniä.

Ohjaustehostin ja yleinen "kuskin tuntuma":
Mielestäni edelleenkin loistava!
JArrun kanssa on opettelua - pikkasen on herkkä ottamaan pienen painalluksen jälkeen "kiinni".

Muuta:
Autossa ollut kuskin jalkatilan kumimatto on persiistä - aivan liian lyhyt, pääsee valumaan siten, että kytkinpolkimen alareuna kanittaa maton alareunaan.

Summa summarum:
Ryhdyn kaupallisiin neuvotteluihin paikallisen edustajan (Bilia) kanssa!
Vaan toki aion kysellä myös hieman "kauempaa" - etelästä katottuna - josko väliraha olisi pienempi esim. Pohjanmaalla.

t. E.E.

25

2337

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mja

Kyllä 2.0 litrasessa on vääntöä ihan toisella tavalla kuin 1.6:ssa, sen näkee numeroistakin. Välitykset vaan on sellaiset että 1,6:n ylin vaihde (5) vastaa suunnilleen 2,0:n toiseksi ylintä vaihdetta (5) eli molemmat väännöt pitäisi tutkia vitosilla. Jos panet 2.0:ssa kutosen niin vääntö tuntuu varmaan lievemmältä kuin 1,6:n ylimmällä vaihteella. Silloinkin sen näkee nopeusmittarista, kuka vääntää - kaksilitraisella menee maantiellä ohi heittämällä. Kyllähän kiihtyvyyksistä löytyy lehdistä ihan numerotietoakin. Itse en ainakaan osta enää autoa alle 2-litraisena...seuraava Renault on 2.0 turbo.

Mitä siihen moottorin vaimeaan äänitasoon tulee, niin onkohan sillä väliä, jos tykkää jumputtaa audiota niin että pylväät helisee? Kokeilin kerran tallissa, kun siitä ovien resonanssista täällä puhuttiin - 18 oli suurin volyymi jonka korvat kesti. Eikä sekään mikään nautinto ollut.

Auton matosta;
      Mulla ei matto liiku ja olen kovasti ihmetellyt miten muilla, kun se varmaan on samanlainen kumipiikkipohjalla varustettu "Novestra" Scenic-matto. Voisikohan ero johtua pelkästään kytkinjalan nitkutuksesta - minulla on automaatti. Matto ei siis voisi edes mennä olemattoman kytkinpolkimen alle mutta ei se liiku muutenkaan. Tai sanotaan nyt sentti viikossa....

PS.
      Poliisit ei kyllä tykkää jos ajat 35 km/h ylinopeutta - ei auta vaikka olisit suorittamassa tieteellistä polttoainemittausta. Itse asiassa, Scenicin digitaalinen noppari & vakionopeussäädin on pelastanut minut useastakin sakkorysästä. Viimeksi viime viikolla pistin kehä I:lla cruiserin asentoon 84 km/h, kun kissalan poikien vakiopaikka 60 alueella jäi taakse. Vaan eikös kaarteen takana seissyt bussipysäkillä siviiliauto nokka tulosuuntaan ja äijä sisällä. Tajusin homman jo kaukaa, ja lähempää näki kun sillä heebolla oli joku mikkivärkki kämmenen sisällä. - Vähän matkan päässä oli keskikaistalla heppu huomioliiveissä ja sitten seisoi pientareella 3 poliisiautoa ja saman verran asiakkaiden autoja. Tarkan ja luotettavan cruiserin moottoroimana ajelin koko letkan ohi...

• E.E.

Toki minäkin ajaisin mielummin 2.0:lla, ei siinä mitään. Mutta toisaalta jos haluaisin "ajajan auton", en varmaankaan kattelisi Sceniciä, vaan vaikka uusi Saab 9-3 kombi tms...

Eli - auton valinta on aina kompromissi.
        Itse ajan vuodessa noin 15-16 tkm yksin, reipas 10000 km perheen kanssa. Ja kun perheen kanssa, ei mihinkään kiire. Totesin eilen väännän riittävän perustarpeisiin ja vaikka kone kiertää railakkaasti "kesänopeuksilla", niin homma oli edelleenkin hyvin milyttävää eli suorastaan mukavaa. Joten - minulle/meille 1.6 riittää, ja tuo vajaa 3 tonnia laitetaan "Mukavuuteen" sekä kakkosautoon (harrastepeli).

Ylinopeudesta - totta, olin rikollinen sen minuutin ajan. Mutta kuivalla ja tyhjällä tiellä halu ja tarve "kokea max. kesänopeus" voitti järjen.

Audiosta liikkuukiin tuolla alitopiceja...
        Ja kun "musiikkimiehiä" ollaan, niin yksin ajellessani sitä todellakin kuuntelen - fiiliksistä riippuen sitten taustalla, tai todella kovaa (kun ukkomiehet enää nykyään saa kotona luukutella, heh).
        t. E.E.

• mja

Kyllä 2.0 litrasessa on vääntöä ihan toisella tavalla kuin 1.6:ssa, sen näkee numeroistakin. Välitykset vaan on sellaiset että 1,6:n ylin vaihde (5) vastaa suunnilleen 2,0:n toiseksi ylintä vaihdetta (5) eli molemmat väännöt pitäisi tutkia vitosilla. Jos panet 2.0:ssa kutosen niin vääntö tuntuu varmaan lievemmältä kuin 1,6:n ylimmällä vaihteella. Silloinkin sen näkee nopeusmittarista, kuka vääntää - kaksilitraisella menee maantiellä ohi heittämällä. Kyllähän kiihtyvyyksistä löytyy lehdistä ihan numerotietoakin. Itse en ainakaan osta enää autoa alle 2-litraisena...seuraava Renault on 2.0 turbo.

Mitä siihen moottorin vaimeaan äänitasoon tulee, niin onkohan sillä väliä, jos tykkää jumputtaa audiota niin että pylväät helisee? Kokeilin kerran tallissa, kun siitä ovien resonanssista täällä puhuttiin - 18 oli suurin volyymi jonka korvat kesti. Eikä sekään mikään nautinto ollut.

Auton matosta;
      Mulla ei matto liiku ja olen kovasti ihmetellyt miten muilla, kun se varmaan on samanlainen kumipiikkipohjalla varustettu "Novestra" Scenic-matto. Voisikohan ero johtua pelkästään kytkinjalan nitkutuksesta - minulla on automaatti. Matto ei siis voisi edes mennä olemattoman kytkinpolkimen alle mutta ei se liiku muutenkaan. Tai sanotaan nyt sentti viikossa....

PS.
      Poliisit ei kyllä tykkää jos ajat 35 km/h ylinopeutta - ei auta vaikka olisit suorittamassa tieteellistä polttoainemittausta. Itse asiassa, Scenicin digitaalinen noppari & vakionopeussäädin on pelastanut minut useastakin sakkorysästä. Viimeksi viime viikolla pistin kehä I:lla cruiserin asentoon 84 km/h, kun kissalan poikien vakiopaikka 60 alueella jäi taakse. Vaan eikös kaarteen takana seissyt bussipysäkillä siviiliauto nokka tulosuuntaan ja äijä sisällä. Tajusin homman jo kaukaa, ja lähempää näki kun sillä heebolla oli joku mikkivärkki kämmenen sisällä. - Vähän matkan päässä oli keskikaistalla heppu huomioliiveissä ja sitten seisoi pientareella 3 poliisiautoa ja saman verran asiakkaiden autoja. Tarkan ja luotettavan cruiserin moottoroimana ajelin koko letkan ohi...

• Meg II

Älä nyt säästä väärässä paikassa; ota se 2-litrainen. Jätä vaikka joku "hilavitkutin" pois, mutta älä tingi motin kuutioista, jos ei ole ihan pakko. Itselläni olisi aikanaan jäänyt se ensimmäinenkin Megsu hankkimatta, ellen olisi saanut myös 2-litraista koeajoon.
        mja:ta mukaellen; alle 2-litraista en minäkään enää ota vaikka joskus tulevaisuudessa merkki saattaisi vaihtuakin.

• cruiseton

Ei se sakkojen saaminen tai saamattomuus ole vain cruisesta kiinni vaan omasta asenteesta ja ajotavoista. Ja joskus toki myös tuurista, mutta jos saa useamman ylinopeussakon vuodessa niin kyllä silloin syy löytyy katsomalla peiliin.

Vuodesta -89 etupäässä pk-seudun teitä tahkonneena en nyt niin kovin sitä cruisen hankintaa lähtisi tuolla sakotusaspektilla puolustelemaan. Yhtään ylinopeussakkoa en nimittäin ole ikinä saanut vaikka ajokokemusta cruisella varustetuilla peleillä on ehkä yhteensä vain 500 km. Ylinopeussakkoja ei siis ole tullut autoilla eikä mp:illä, joista jälkimmäisillä varsinkin on joskus tullut "huippujakin" kokeiltua hiljaisempana aikana.

• Antti

Ymmärrän keskustelun avaajaa koneen valinnassa. Itsellänikin on 1,6 ja vuoden kokemus siitä on ihan ok. En ostaisi isompaa vaikka saisin nyt valita uudelleen, itseasiassa en ostaisi Renua ollenkaan.

Voi olla että kaverilla on sama tilanne kuin minullakin eli autolla kuskataan lasta ja asiakkaita. Kummankaan kanssa ei ole kiire.

ps. Aikansa kutakin sanoi pässi kun päätä leikattiin = nuorena kollina on tullut ihan tarpeeksi kaahailtua lähes 300 heppaisilla turboautoilla ja koettu 250 km/h huiput yms. Niiden vehkeiden rinnalla Renun kakslitrainen ei kauheasti adrenaliinitasoa nosta.

• Antti
        Antti kirjoitti:

Ymmärrän keskustelun avaajaa koneen valinnassa. Itsellänikin on 1,6 ja vuoden kokemus siitä on ihan ok. En ostaisi isompaa vaikka saisin nyt valita uudelleen, itseasiassa en ostaisi Renua ollenkaan.

Voi olla että kaverilla on sama tilanne kuin minullakin eli autolla kuskataan lasta ja asiakkaita. Kummankaan kanssa ei ole kiire.

ps. Aikansa kutakin sanoi pässi kun päätä leikattiin = nuorena kollina on tullut ihan tarpeeksi kaahailtua lähes 300 heppaisilla turboautoilla ja koettu 250 km/h huiput yms. Niiden vehkeiden rinnalla Renun kakslitrainen ei kauheasti adrenaliinitasoa nosta.

tarkoitin siis sitä ettei 1,6 ja 2,0 koneilla ole sinänsä juurikaan eroa sillä kumpikin on normaaliajossa ihan kelpo voimanlähde, mutta suorituskykypuolella kumpikaan ei ole mistään kotoisin.

• Filsu2

Itselläni on lähes 2 vuotta takana 1.6 GS autolla ja täytyy myöntää että onhan se hieman nuhainen pumppu mutta jos miettii että hintaero on 2800 euroa, niin kyllä mä tuon rahan laitan/laitoin paljon mielummin johonkin muuhun kuin heppoihin, vääntöön ja yhteen ylimääräiseen vaihteeseen.

Tosin täytyy myöntää että jos olisin ollut vaihtamassa/hankkimassa autoa silloin kun rellulla oli tarjous että turbo 2.0 litraisen hinnalla niin silloin olisin varmasti harkinnut tuotakin vaihtoehtoa. Ja itse asiassa kävin äsken katsomassa vielä tuon hintaeron ja mitä prkl, turboa ei enää saa... No ei se mua haittaa mutta on hieman outo.

• mja
        cruiseton kirjoitti:

Ei se sakkojen saaminen tai saamattomuus ole vain cruisesta kiinni vaan omasta asenteesta ja ajotavoista. Ja joskus toki myös tuurista, mutta jos saa useamman ylinopeussakon vuodessa niin kyllä silloin syy löytyy katsomalla peiliin.

Vuodesta -89 etupäässä pk-seudun teitä tahkonneena en nyt niin kovin sitä cruisen hankintaa lähtisi tuolla sakotusaspektilla puolustelemaan. Yhtään ylinopeussakkoa en nimittäin ole ikinä saanut vaikka ajokokemusta cruisella varustetuilla peleillä on ehkä yhteensä vain 500 km. Ylinopeussakkoja ei siis ole tullut autoilla eikä mp:illä, joista jälkimmäisillä varsinkin on joskus tullut "huippujakin" kokeiltua hiljaisempana aikana.

En mä sitä cruisea sakkoasioiden takia hankkinut vaan ihan matkustusmukavuuden. (Siinähän tulee limiitterikin mukana, joka on täysi susi). Ajan tosiaan itsekin pääasiassa pääkaupunkiseudulla, mutta cruiseri on hankittu maantiematkojen lepuuttajaksi. Joskus saatan kehä I:llä pistää cruiserin päälle ihan laiskuuttani. Tuossa kertomassani tapauksessa olin pistänyt sen juuri mukavussyystä, kun Mäkkylän sumpusta oli päästy ja tie oli lähes tyhjä. -- Pikemminkin halusin korostaa digitaalisen nopeusmittarin kätevyyttä Suomen tapaisessa "puskavalvonnan maassa"

En tosiaan ole milloinkaan saanut ylinopeussakkoja vaikka olen monta kymmentä vuotta päivittäin ajanutkin. Siksi minulla ei ole oma lehmä ojassa kun nopeusvalvonnasta puhutaan , jota pidän pelkkänä autoilijoiden rahastusvälineenä - turvallisuudesta on puskavalvonnassa ihan turha puhua, pysäköity poliisiauto tienposkessa rauhoittaa tutkimusten mukaan paljon laajemmin ja vaatii vain murto-osan ratsioiden resursseista. Resurssipulaansa valittavalla Poliisilla ei ole mitään pulaa silloin, kun ratsioita pannaan pystyyn. Kerrankin meidän työpaikan nurkalla laskin 10 poliisia ja 6 poliisiautoa, mukaanlukien se sheriffi, joka 40 km/h alueella muka nojaili jalkakäytävälle (!!) pysäköityyn autoonsa - tutka kainalossa. Ehkä toi meni kauempaa katsoen täydestä?

• ibbe

Numeroista viis. Seuraavassa vertailua tuntumatasolla.

Itse olen ollut tyytyväinen GS:ssä 1.6-koneeseen. Antoivat minulle erään takuuhuollon ajaksi Biliasta tilalle 2-litraisen vastaavan GS:n, ja olin jälleen yllättynyt kuinka olematon käytännön ero suorituskyvyssä on. Isommilla kierroksilla eron juuri huomaa, koska tonnikuussatasessa tuntuvat "kierrokset loppuvan" aikaisemmin. Väännön osaltakaan en juuri huomannut eroa, tosin yksi lovi enemmän 2-litraisen laatikossa tekee vertailun vaikeammaksi.

No, onhan 2-litraisessa liikkeelle lähtö ja vauhtiin saaminen hieman vaivattomampaa.

En tietenkään väitä, etteikö eroa ole. Totta kai on, mutta ei omasta mielestäni merkittävää. Jonkun muun mielestä ero saattaa olla huomattava.

Auto ei tosissaan kummallakaan motilla ole mikään tykki, eikä pidä ollakaan. Sama tuntuma on kieltämättä toisessakin autossani, 2-litraisessa Sitruuna C5:ssa. Eikä kyllä millään näillä vehkeillä mennä "heittämällä ohi", ei väännöllä eikä kierroksilla. Kyllä 2-litrainenkin on tämän kokoiseen (ja painoiseen) autoon aika pieni kone, vaikka onkin "selvästi" suurempi kuin 1.6-litrainen.

• Me II

Kaksilitrainen turbo on miellyttävimpiä moottoreita mitä on tullut ajettua. Ei revi kuten useat turbot, mutta voimaa tulee tarvittaessa vaikka toisille jakaa. Välitys vitosvaihteella on sama, mikä oli Meganen vitosessa. Nyt on vaan lisäksi se kuudes vaihde.
        Tulevaisuudessa Meganea saa tällä samalla turbokoneella varustettuna ja ei voi muuta kuin suositella.

• Okkim

Olen samaa mieltä, että CD:llä äänentoiston saa kohtuu hyväksi, mutta radio on ollut pettymyt. Se kuullostaa tummemmalta. Ilmeisesti radio leikkaa diskantteja pois huonosta antennisignaalista johtuen. Lisäksi äänessä ärsyttää erilaiset häiriöt ja nekin viittaisivat huonoon signaaliin. Kysäisin radion kuuluvuudesta kerran huollossa, kun esim. sijaisautona olleessa Lagunassa oli selvästi herkempi ja kirkasäänisempi radio. Vastaus oli, että eipä ole kukaan scenicin radiosta valittanut, ja että pitäisi tuoda erikseen tarkastukseen. Paremmista antenneista tai antennivahvistimista ei huollolla ollut mitään tietoa. Täytyy vielä todeta, mainitsemani häiriöt ovat sen verran pieniä, että suurin osa ei kiinnitä niihin mitään huomiota. Varsinaista vikaa en usko laitteessa olevan.

• hifimiehiä

Ne on oikeen vimosen päälle hifistejä. Huoltosoppariautossa kun valitin huollon yhteydessä radion huonosta kuuluvuudesta niin vastaus huollon jälkeen oli että "hyvin kuuluu". Joo, niin varmaan paikallaan ollessa jos sattuu olemaan sopivassa kohdassa. Liikenteessä ei Kehä I:n sisäpuolella kuulu kunnolla kuin Nova eikä sekään aina. Eli ihan normaalia on huollon mielestä jos Tapiolassa ei City tai Suomipop kuulu. Radiossa ei ainakaan ole mitään vikaa.

• E.E.

Allekirjoitan tuon mitä sanoit.
        Kävin tuossa mennä viikolla "auto-hi-fi" -liikkeessä utelemassa ennakkoon kustannustasoa joskos Scenicin äänentoistoa haluaisi parantaa.
        Silloin kertoivat nim.om. uuden virittimen vaihdon "autuudesta" radiokuuntelussa. Tosin totesivat, että joskus auton vakiokattoantennin vaihto hyvään tuulilasiantenniin parantaa selvästi - erityisesti häiriöherkkyyteen.
        Tämän aion tsekata sitten kevään koittaessa - lasiantenni olisi muutenkin helkutin paljon fiksumpi - eikä jäisi suksiboxin peittoonkaan, jolloin ilmeisesti auton kattokin saattaa aiheuttaa jotain heijastumia tms... (en tiedä - luulen vaan)

t. E.E.

• mja
        hifimiehiä kirjoitti:

Ne on oikeen vimosen päälle hifistejä. Huoltosoppariautossa kun valitin huollon yhteydessä radion huonosta kuuluvuudesta niin vastaus huollon jälkeen oli että "hyvin kuuluu". Joo, niin varmaan paikallaan ollessa jos sattuu olemaan sopivassa kohdassa. Liikenteessä ei Kehä I:n sisäpuolella kuulu kunnolla kuin Nova eikä sekään aina. Eli ihan normaalia on huollon mielestä jos Tapiolassa ei City tai Suomipop kuulu. Radiossa ei ainakaan ole mitään vikaa.

Kun radion kuuluvuudesta keskustellaan, niin on syytä erottaa kaksi asiaa: paikallisradiot ja Yle. Esim. pääkaupunkiseudulla Paikallisradiot lähettää 200 W teholla paikallisluvalla ja Yle 6 kW teholla Kivenlahdesta. Tämä johtuu lupaehdoista. Koska paikallisradioiden mainostulot riippuu kuuluvuusalueesta (jota Liikenneministeriö on rajoittanut tehorajoituksella) niin ne lisää gainia tai kompressiota niin paljon kuin voi. Eli 200 W signaaliin ajetaan audiosignaalia kovemmalla kuin speksit edellyttävät, jotta kuuluvuusalueen reunalla saataisiin näennäisesti "riittävä volyymi".

Seurauksena on ettei paikallisradiot kuulu luonnollisesti oikein missään: luvan mukaisella alueella signaali tulee virittimeen liian kovaa mikä voi aiheuttaa säröä, krahinaa ja huonoa dynamiikkaa. Ylen signaalissa kuuluu joku kumma resonanssihäiriö silloin kun puhuvat uutisstudiosta, mutta niiden musiikkisignaali on laadukkaampi. Radio Novalla voi olla myös tehokkaampi lähetin kun niillä on alueellinen toimilupa.

Hommaa hankaloittaa vielä RDS: asema jota kuuntelee voi ollakin kauempana sijaitseva, esim Ylen Radio Häme Lahdesta tunkee Helsingissä aika ajoin eteen. RDS voi vaihtaa lähetintä ajon aikana kauempaan vaikkei pitäisi. Jos ohjelma on sama, niin tätä ei edes huomaa.

• Kehä III:lla
        mja kirjoitti:

Kun radion kuuluvuudesta keskustellaan, niin on syytä erottaa kaksi asiaa: paikallisradiot ja Yle. Esim. pääkaupunkiseudulla Paikallisradiot lähettää 200 W teholla paikallisluvalla ja Yle 6 kW teholla Kivenlahdesta. Tämä johtuu lupaehdoista. Koska paikallisradioiden mainostulot riippuu kuuluvuusalueesta (jota Liikenneministeriö on rajoittanut tehorajoituksella) niin ne lisää gainia tai kompressiota niin paljon kuin voi. Eli 200 W signaaliin ajetaan audiosignaalia kovemmalla kuin speksit edellyttävät, jotta kuuluvuusalueen reunalla saataisiin näennäisesti "riittävä volyymi".

Seurauksena on ettei paikallisradiot kuulu luonnollisesti oikein missään: luvan mukaisella alueella signaali tulee virittimeen liian kovaa mikä voi aiheuttaa säröä, krahinaa ja huonoa dynamiikkaa. Ylen signaalissa kuuluu joku kumma resonanssihäiriö silloin kun puhuvat uutisstudiosta, mutta niiden musiikkisignaali on laadukkaampi. Radio Novalla voi olla myös tehokkaampi lähetin kun niillä on alueellinen toimilupa.

Hommaa hankaloittaa vielä RDS: asema jota kuuntelee voi ollakin kauempana sijaitseva, esim Ylen Radio Häme Lahdesta tunkee Helsingissä aika ajoin eteen. RDS voi vaihtaa lähetintä ajon aikana kauempaan vaikkei pitäisi. Jos ohjelma on sama, niin tätä ei edes huomaa.

No eipä se Ylenkään teho kovin kummoiseen riitä jos Kehä III:lla Mikkelän ja Kauklahden välillä ei edes Ylen ohjelmat kuulu kunnolla. Tai sitten radiossa on vikaa, minkä veikkaan olevan todennäköisempi vaihtoehto. Edellisessä autossani oli Kenwoodin radio ja se oli kuuluvuudella mitattunakin ihan eri luokkaa auton omalla antennilla kuin tämä nykyinen Scenic I:n Philipsin raato. Kummasti se City silti kuuluu esim. Mäntyharjulla.

• ibbe
        Kehä III:lla kirjoitti:

No eipä se Ylenkään teho kovin kummoiseen riitä jos Kehä III:lla Mikkelän ja Kauklahden välillä ei edes Ylen ohjelmat kuulu kunnolla. Tai sitten radiossa on vikaa, minkä veikkaan olevan todennäköisempi vaihtoehto. Edellisessä autossani oli Kenwoodin radio ja se oli kuuluvuudella mitattunakin ihan eri luokkaa auton omalla antennilla kuin tämä nykyinen Scenic I:n Philipsin raato. Kummasti se City silti kuuluu esim. Mäntyharjulla.

Samaisella Kehä III:n pätkällä ei itselläni ole esiintynyt häiriöitä (lukuun ottamatta paria hyvin pientä paikallisradiota), ja ajelen tuosta päivittäin. Poppikone on GS:n orkkis.

• Eki

"Tuntuma oli hyvä; koneen puhku riittää minulle. Teimme samat "kuormakokeet" ja vääntökokeet moottorinopeuksilla kuin 2.0:lla, eikä aistivaraista merkittävää eroa ollut."

Eipä teidän aistit sitten kaikista terävimmilleen kyllä ollut viritetty, sillä kyllähän noilla koneilla on sekä paperilla että käytännössä melkoinen suorituskykyero 2 -litrasen hyväksi. 2 -litrasen jälkeen kun ajaa 1.6:sta tuntuu kuin käsijarru olisi päällä, kone on täysin puhditon alle 4000 kierroksen.

Tietysti 1.6:lla pärjää vallan mainiosti, mutta tehoero isompaan on harvinaisen suuri, joskin onhan se myös kalliimpikin.

Eikä siinä mitään ongelmaa ole kun ajaa samaa autoa koko ajan ja tottuu suorituskykyyn, mutta itse joudun ajamaan lähes yhtä paljon 1.6:sta ja 2 -litrasta ja sen vuoksi joka ajokerralla on uusi totutteleminen tehottomaan koneeseen.

• E.E:

""Tuntuma oli hyvä; koneen puhku riittää minulle. Teimme samat "kuormakokeet" ja vääntökokeet moottorinopeuksilla kuin 2.0:lla, eikä aistivaraista merkittävää eroa ollut." "

"Eipä teidän aistit sitten kaikista terävimmilleen kyllä ollut viritetty, sillä kyllähän noilla koneilla on sekä paperilla että käytännössä melkoinen suorituskykyero ..."

Tuossa alkup.tekstissäni pieni virhe - sekö teitä hämää? Oikea muoto:
        "Teimme samat "kuormakokeet" ja vääntökokeet moottoriTIEnopeuksilla kuin 2.0:lla, eikä aistivaraista merkittävää eroa ollut"

Eli molemmilla suhailtu motarilla kuormapäällä 100, 110, 120 km/h - ja kyyti oli hyvää - molemilla - eli riittävän lähellä toisiaan. Numerot on numeroita - tilanne tien päällä ja omat halut ja tarpeet ratkaiseen.

E.E.

• Ei tässä mikää hämää
        E.E: kirjoitti:

""Tuntuma oli hyvä; koneen puhku riittää minulle. Teimme samat "kuormakokeet" ja vääntökokeet moottorinopeuksilla kuin 2.0:lla, eikä aistivaraista merkittävää eroa ollut." "

"Eipä teidän aistit sitten kaikista terävimmilleen kyllä ollut viritetty, sillä kyllähän noilla koneilla on sekä paperilla että käytännössä melkoinen suorituskykyero ..."

Tuossa alkup.tekstissäni pieni virhe - sekö teitä hämää? Oikea muoto:
        "Teimme samat "kuormakokeet" ja vääntökokeet moottoriTIEnopeuksilla kuin 2.0:lla, eikä aistivaraista merkittävää eroa ollut"

Eli molemmilla suhailtu motarilla kuormapäällä 100, 110, 120 km/h - ja kyyti oli hyvää - molemilla - eli riittävän lähellä toisiaan. Numerot on numeroita - tilanne tien päällä ja omat halut ja tarpeet ratkaiseen.

E.E.

Ei tässä mikään niinkään hämää, olen vaan kovin ihmeissäni, jos et tunne noiden koneiden välillä olevaa suurta suorituskykyeroa. Myös moottoritieajossa 2.0 on selkeästi puhdikkaampi, ja jos lähdetään kiihdyttämään 90->120km/h, niin eron tuntee kyllä jo vähemmänkin autoillut. Tietysti kun vauhti on saavutettu, myös 1.6 jaksaa moottoritiellä pitää tasaisen nopeuden, eikä niinollen noilla ole eroa pidettäessä tasaista matkanopeutta.

Suurin ero 1.6 ja 2.0 koneilla on normaaleilla käyttökierroksilla, eli alle 3000rpm jota käytetään yli 95% ajotilanteista. Kunnolla kenkää annettaessa yli 4000rpm:ssä erot ovat huomattavasti pienemmät, mutta itse en edes muista sellaista ajotilannetta että olisin tarvinnyt yli 4000 kierrosta.

• antaa koneen laulaa
        Ei tässä mikää hämää kirjoitti:

Ei tässä mikään niinkään hämää, olen vaan kovin ihmeissäni, jos et tunne noiden koneiden välillä olevaa suurta suorituskykyeroa. Myös moottoritieajossa 2.0 on selkeästi puhdikkaampi, ja jos lähdetään kiihdyttämään 90->120km/h, niin eron tuntee kyllä jo vähemmänkin autoillut. Tietysti kun vauhti on saavutettu, myös 1.6 jaksaa moottoritiellä pitää tasaisen nopeuden, eikä niinollen noilla ole eroa pidettäessä tasaista matkanopeutta.

Suurin ero 1.6 ja 2.0 koneilla on normaaleilla käyttökierroksilla, eli alle 3000rpm jota käytetään yli 95% ajotilanteista. Kunnolla kenkää annettaessa yli 4000rpm:ssä erot ovat huomattavasti pienemmät, mutta itse en edes muista sellaista ajotilannetta että olisin tarvinnyt yli 4000 kierrosta.

Kyllä minä ainakin sillä 2-litraisellakin esim. motarin rampilla lähes joka kerta vedätän 2- ja joskus 3- vaihteellakin punarajalle saakka. Kyllä se moottori tykkää kun edes joskus saa venttiileihin hieman vipinää. Eri asia on että tarvitseeko niitä yli 4 tuhannen kierroksia välttämättä koskaan.

• W..

Tällä palstalla on eräitä kertoja kerrottukin, että maton saa pysymään hyvin paikallaan kun liimaa tarranauhasta pätkiä maton pohjaan.

1.6 koneessa kierroksia on tosiaan aika tavalla ja se saattaa häiritä lähinnä ajettaessa Helsinki-Tampere-väliä kesällä lievällä ylinopeudella (rengasääniäkin on vähemmän). Isompi kone on tietysti mukavampi, mutta hintaerolle monet keksivät muutakin käyttöä.

Ja jos vakiosoittimen ostaa, niin suosittelen ilman muuta siihen vaihtajaa mukaan. Tehdasasennettuna saa siistin toteutuksen ja Alpinen soittimen (merkkihän sopiikin Relluun paremmin kuin hyvin). Jos haluaa askarrella itse, niin muitakin vaihtoehtoja on olemassa.

• on enemmän

Haloo!
      2-litraissa on vääntöä koko kierrosalueella saman verran kuin pikkukoneessa on maksimivääntöä!
      Vääntö on käytännön ajossa se tärkein asia.

Silti pienellä koneella pärjää ihan hyvin myös perhekäytössä. Itselläni vaununveto oli se kriteeri, jonka perusteella otin isommalla pannulla. Kulutus taitaa isommassa olla myös jonkin verran suurempi. Ottaisin mielelläni auton samantehoisella koneella kuin Toyotan 177hp diesel. Sellainen on Autobildin mukaan tulossa myös Rellulle. Toivotaan , että se tulee myös Sceniciin. Sellaisen haluan.:)ja automaattina kiitos!
      Ps. Vielä kun vaihtaisivat sen mittariston analogiseks niin kaikki olisi kohdallaan.

• stadilainen

..jos nimittäin haluat huoltosopparin, niin se on 20% kalliimpi jos auto on ostettu oman alueen ulkopuolelta. Näin ovat kuulemma sopineet.

Eli se siitä vapaasta liikkuvuudesta :)

• JUSA

Eiköhän tuo riipu siitä mihin olet nimesi pistänyt. Eli meilläkin avaimien luovutuksen jälkeen Hyvinkään Auto Ilveksen myyjä ilmoitti, että auto pitää sitten huoltaa Hyvinkäällä. Eipä tuosta ollut puhetta kun sopimusta tehtiin ja sen allekirjoitin. Oli viimeinen auto joka Auto Ilveksestä ostettiin. Soitin sitten Rellulle (Volvolle) ja kysyin asiasta. Vastauksena oli se että sopimuksessa pitää olla rajoittava kohta eikä sitä meillä ollut. Eli auton voi huoltaa siellä missä itse haluaa. Niinhän se sanotaan sopimusehdoissakin eli kohta 2.4 a "Asiakkaalla on oikeus saada Sopimuksen mukaisia palveluja ja teettää korjauksia Suomessa myös muussa maahantuojan valtuutettuun huolto-organisaatioon kuuluvassa korjaamossa, joka sillä hetkellä tarjoaa Sopimuksen mukaisia palveluita".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      35
      11427
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      63
      9830
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      146
      5574
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3784
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3740
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3635
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3378
    8. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      24
      3183
    9. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      63
      2793
    10. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      79
      2593
    Aihe