Voisitteko kertoa omia kokemuksianne hoidoista ihan alusta asti? Meillä on nyt keväällä aika hoitojen aloittamiseen.
Mitä tutkimuksia tehdään ja kuinka paljon ne sattuu jos sattuu? Tuli sieltä klinikalta ohjeita, mutta olisi kiva kuulla omia kokemuksia. Jännittää tosi paljon kun ei tiedä oikeastaan ollenkaan mitä on edessä, mutta epäröimään emme mieheni kanssa ala, koska se vauva olisi meille niin tärkeä kuten varmaan kaikille täällä palstalla. Ainakin luulisin. :)
Hoidoista
8
1323
Vastaukset
- Tove
Meillä lapsettomuushoidot meni näin. Vuosi ilman ehkäisyä.Omalle gynekologille -sitten 8 kertaa clomilääkehoitoa(ultrassa munarakkuloiden seuranta ekalla hoitokerralla). Lähete omalta gynekologilta kunnan lapsettomuuspolille. Munanjohdinten aukiolotutkimus lapsettomuuspolilla (ei sattunut) ja samoihin aikoihin spermanäyte mieheltä. Koska spermanäyte vähän heikko uusi näyte. Koska sekin vähän heikohko, hypättiin joitakin vaiheita yli IVF-(keinohedelmöitys) jonoon. Jonossa puol vuotta. Lääkkeiden osto, 606€ apteekin vuoden kattomaksu heti täyteen. Sitten piikki(kapseli) vatsaan lapsettomuuspkl:lla, sitä ennen ja jälkeen gyn.ultratutkimuksia useasti. Päivittäin itse piikitetään lääkettä lähes kaksi viikkoa ja munarakkuloiden kehitystä seurataan ultralla. Piikit ovat pieniä eivät satu. Turvotusta oli vähän loppuaikana ja hirmu herkkä olo koko piikitysten ajan. Itse en ole paljoa kipeä ollut. Munarakkuloiden keräys Felicitaksessa(Hki)Siihen toimenpiteeseen laitetaan kanyyli/tippa käteen jonka kautta annetaan kunnon lääkkeet(huumeet) et olin kuin taivaassa.(eli tmp ei satu).Muutaman päivän päästä keräyksestä alkion/alkioiden siirto kohtuun(sekään ei satu)ja lääkkeitä emättimeen useita kertoja päivässä ja sairaslomaa kyseinen operaatiovko. Sitten vartutaan pari viikkoa petytään tai iloitaan. Näin oli siis meillä mutta tiedän että hoitomuotoja on monia ja me hypättiin useita ylitse ja tietenkin vielä vaikuttaa missä asut.Mutta jos tämä auttaisi sinua edes vähän ja helpottaa jännitystäsi. Itsekin tiedostaa että kun tietää mitä tapahtuu on paljon helpompi olla. Itselle yllätyksinä tuli raha,koska siitä ei kukaan koskaan puhunut. Positiivinen yllätys oli että minun hoitoni eivät sattuneet lainkaan.
- leijona--77
Kun luki tota aikaisempaa jäi kiinnostamaan onko tullut tulosta????
Meidän tarina on sit tälläinen 7 vuotta lapsettomuutta takana. pillerit jätin 21 vuotiaana ja vuosi yritystä, sit hakeuduin tk:hon asian tiimoilta ja koska kärsin viel kovista kuukaustiskivuista tätäkin ruettiin sit tutkimaan. Lähete tuli yliopistolliseen sairaalaan eli meitä tutkittiin ja hoidettiin julkisella puolella.Ensin tehtiin laparoskopia jossa todettiin endometrioosi pieni pesäke joka poltettiin ja samalla munanjohtimet katsottiin olevan auki. Toimenpide päiväkirurginen yleensä mut mä jouduin olemaan kolme päivää sairaalassa kovien kipujen takia,koska kohtu laitetaan täyteen ilmaa siinä tuli mulla todella paljon kipua. No sit puol vuotta taas yritystä ei tulosta. Clomifen-hormoni pillerit 5 kuukaudeksi ei tulosta. Lähete naistenklinikalle lapsettomuushoitoihin. 3 inseminaatiota(keinohedelmöitys) Ei satu lainkaan. Lääkkeet kalliita. Ei tulosta. Todettiin sit 24-vuotiaana et mul ennen aikaiset vaihdevuodet. ivf-kokeiltiin kerran samat lääkkeet suunnilleen kuin inseminaatiossa mut sumutteet mukaan ja annokset erittäin isoja mulla. Lääkkeet tuli maksaa noin 1300euroa mut tietty kela korvasi yli 606 euron yli menevät takaisin. punktiopäivän jälkeen mulle 4 sairaslomapäivää. Ja mulla sattu tämä punktio ja kipuja tuli sen jälkeenkin. Meil ei siirtoon päästy sit lainkaan koska ei munasolut hedelmoityneet. sit vuosi sitten mentiin yksityiselle ja lahjamunasolujen avulla saatiin raskaus alkuun ja nyt sitä sit odotellaan et heinäkuussa syntyisi meidän pienokaisemme...=)))))
Rahaa kuluu paljon, vaik julkisel puolella tietty edullisempaa huomattavasti. Lääkkeet ja polimaksut ,mut ykstyisellä kallista meil tuli tää hoito maksaa noin 3000euroa.Mut ei sitä voi rahassa mitata on se niin kallisarvoinen ja ihana asia. Pettymyksiin kannattaa varautua ja tie saattaa olla pitkä ja kuoppainenkin, mut hengissä mekin tästä selvittiin vaik välillä tuntui et nyt loppu...
Et rohkeesti vaan tutkimuksiin ja hoitoihin...=))) Tsemppiä! - Tove
leijona--77 kirjoitti:
Kun luki tota aikaisempaa jäi kiinnostamaan onko tullut tulosta????
Meidän tarina on sit tälläinen 7 vuotta lapsettomuutta takana. pillerit jätin 21 vuotiaana ja vuosi yritystä, sit hakeuduin tk:hon asian tiimoilta ja koska kärsin viel kovista kuukaustiskivuista tätäkin ruettiin sit tutkimaan. Lähete tuli yliopistolliseen sairaalaan eli meitä tutkittiin ja hoidettiin julkisella puolella.Ensin tehtiin laparoskopia jossa todettiin endometrioosi pieni pesäke joka poltettiin ja samalla munanjohtimet katsottiin olevan auki. Toimenpide päiväkirurginen yleensä mut mä jouduin olemaan kolme päivää sairaalassa kovien kipujen takia,koska kohtu laitetaan täyteen ilmaa siinä tuli mulla todella paljon kipua. No sit puol vuotta taas yritystä ei tulosta. Clomifen-hormoni pillerit 5 kuukaudeksi ei tulosta. Lähete naistenklinikalle lapsettomuushoitoihin. 3 inseminaatiota(keinohedelmöitys) Ei satu lainkaan. Lääkkeet kalliita. Ei tulosta. Todettiin sit 24-vuotiaana et mul ennen aikaiset vaihdevuodet. ivf-kokeiltiin kerran samat lääkkeet suunnilleen kuin inseminaatiossa mut sumutteet mukaan ja annokset erittäin isoja mulla. Lääkkeet tuli maksaa noin 1300euroa mut tietty kela korvasi yli 606 euron yli menevät takaisin. punktiopäivän jälkeen mulle 4 sairaslomapäivää. Ja mulla sattu tämä punktio ja kipuja tuli sen jälkeenkin. Meil ei siirtoon päästy sit lainkaan koska ei munasolut hedelmoityneet. sit vuosi sitten mentiin yksityiselle ja lahjamunasolujen avulla saatiin raskaus alkuun ja nyt sitä sit odotellaan et heinäkuussa syntyisi meidän pienokaisemme...=)))))
Rahaa kuluu paljon, vaik julkisel puolella tietty edullisempaa huomattavasti. Lääkkeet ja polimaksut ,mut ykstyisellä kallista meil tuli tää hoito maksaa noin 3000euroa.Mut ei sitä voi rahassa mitata on se niin kallisarvoinen ja ihana asia. Pettymyksiin kannattaa varautua ja tie saattaa olla pitkä ja kuoppainenkin, mut hengissä mekin tästä selvittiin vaik välillä tuntui et nyt loppu...
Et rohkeesti vaan tutkimuksiin ja hoitoihin...=))) Tsemppiä!...mutta tän toisen kerran tulokset eivät ole vielä tulleet. Tuli tossa lukiessa mieleen et meillä oli onneksemme sellainen apteekki,josta sai suoraan tuon Kelan korvauksen,ettei tarvinut kerralla maksaa kuin tuo 606€ lugesteronit,jotka tulivat 2005 "maksullisiksi".
- Nuori Rouva
Kiitti teille molemmille oikein paljon, helpotti oikein paljon tietää mitä ehkä on edessä. Ja kyllähän sitä kipuakin voi sietää et se suuri haave toteutuisi :)
- Tove
...kaikki koemme kivun erilailla ja samakin tmp voi toisella kertaa olla erilainen. Mutta minulta kyllä on jatkuvasti kysytty tarvinko lisää kipulääkettä ja sattuuko. Toivottavasti saat lisää viestejä ja pääset vertailemaan. Jos tuli vielä kysymyksiä niin vastaan mielelläni jos vain osaan.
- leijona--77
Tove kirjoitti:
...kaikki koemme kivun erilailla ja samakin tmp voi toisella kertaa olla erilainen. Mutta minulta kyllä on jatkuvasti kysytty tarvinko lisää kipulääkettä ja sattuuko. Toivottavasti saat lisää viestejä ja pääset vertailemaan. Jos tuli vielä kysymyksiä niin vastaan mielelläni jos vain osaan.
no toivotaan et nyt tärppää. Ai luget ollut ilmaisia no ei mun kohdalla kyl ole ollut. Onks sekin varmaan kuntakohtaista...vaikkaisin. Mä olen maksanut kyl aikaisemminkin ku jouduin käyttää niitä. Mut ei ne onneks niin kalliita olleet. Mut piikkilääkkeet jouduttiin eka itse maksaa ja sit kela takautuvasti antoi rahaa, teillä hyvä apteekki!!!Mut onnea ja toivotaan et pääset plussaamaan pian...=)
- Tove
leijona--77 kirjoitti:
no toivotaan et nyt tärppää. Ai luget ollut ilmaisia no ei mun kohdalla kyl ole ollut. Onks sekin varmaan kuntakohtaista...vaikkaisin. Mä olen maksanut kyl aikaisemminkin ku jouduin käyttää niitä. Mut ei ne onneks niin kalliita olleet. Mut piikkilääkkeet jouduttiin eka itse maksaa ja sit kela takautuvasti antoi rahaa, teillä hyvä apteekki!!!Mut onnea ja toivotaan et pääset plussaamaan pian...=)
...raskaustestiä koskaan tehnytkään. Ja olemme päättäneetkin että jos tälläkään kerralla ei onnistu,lopetamme hoidot. Tällä palstalla sitä ei ehkä kannattaisi sanoa ääneen mutta näin me olemme rakkaani kanssa päättäneet. Mutta vielä on toiveita ja niitä ei ole menetetty ,kuitenkin tiedostaen että korkealta putoavaa sattuuuuuu...
- höpelö
Yksityinen gynis määräsi mulle Clomifenia...turhaan. Miestä ei suostunut lähettämään tutkimuksiin. Eli siitä pidä kiinni, että myös tutkitaan heti, mikä onkin hyvin tod.näk. Miehellä oli vain n.2 % varteenotettavia siittiöitä. Mulla on kaikki ihan ok. Toinen gynis oli ihan kauhuissaan kun mulle oli 6 kk syötetty ilman mitään seurantaa clomeja.
Tällä hetkellä ollaan Diacorissa hoidoissa. Meillä takana 2 epäonnistunutta inseminaatiota ( kivuttomia, mutta epämukavia). Mulle tehtiin munajohtimien aukiolotutkimus, joka mulla oli kivulias vaikka oli ottanut 2 buranaa. Kipu lakkasi kyllä heti toimenpiteen jälkeen. Inseminaatiot tehdään meillä ilman mitään hormooneja, koska mulla kehittyy munasolut hyvänkokoisiksi. Kelan korvausten jälkeen hoito maksanut noin 160 eur laaki.
Tän pidemmälle me ei olla vielä päästy. Nopeeta toimintaa ollu.Hoidot aloitettu marraskuussa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi383662Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal273219- 652855
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak822677- 351748
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no801680- 281507
- 151485
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231474- 281468