Näissä keskusteluissa aina viitataan siihen, että AMK:laiset eivät suorita työharjoittelua "oikein", vaan esim. tradenomit istuvat Siwan kassalla. No näinhän se ei tietenkään mene, mutta jotain totuutta siinäkin on. Vaikka suurin osa on ainakin oman alan, jos ei välttämättä oman tason duunissa, niin on meilläkin näitä tapauksia, että ATK-tyypit saa hyväksytettyä sähköhommat työharjoitteluksi. Samaten on aika paljon tradeja, jotka tekevät ihan vaan perusduunia toimistossa ja saavat siitä harjoittelumerkinnän. Siis tarkoitan tällä sitä, että joku laskentatoimen tradenomi tekee sihteerin dunia ja arkistoi jotain papereja, ja se sitten hyväksytään laskentatoimen työharjoitteluksi.
Omasta mielestä tämä on väärin, koska työharjoittelu on niin oleellinen osa tätä koulutusta. Sen pointtihan on ikään kuin viimeistellä se tietotaso, joka koulussa on saavutettu. Ja kaikkein huonoin juttu siinä on se, että työharjoitteluhan on just osa niitä oman erikoistumisalueen opintoja. Siis jos IT-ekspertti tekee sähkötöitä työharjoittelujaksolla, niin käytännössä voidaan ajatella, että sen tutkinnosta jää tietotekniikkaopintoja uupumaan 30 opintopisteen edestä. Mun mielestä se on aika paljon, ja tästä syystä työharjoittelu pitäisi hyväksyä ainoastaan jos se on suoritettu oman alan ja oman tehtävätason hommissa.
Mitä mieltä olette? Miten on muissa kouluissa asiat hoidettu? Kuulemma ainakin vanhassa Mercuria Business Schoolissa on työharjoitteluvaatimukset aika kovat (niin kuin pitää ollakin).
Työharjoittelu
13
1637
Vastaukset
- höpö
"Siis tarkoitan tällä sitä, että joku laskentatoimen tradenomi tekee sihteerin dunia ja arkistoi jotain papereja, ja se sitten hyväksytään laskentatoimen työharjoitteluksi."
Eipä ainakaan meidän koulussa hyväksytty, vaan piti olla ihan kirjanpitoa tms. täyttä asiaa. - meillä
Koulumme amk-työharjoitteluvastaava suosittelee, että työharjoittelu suoritettaisiin toisen vuoden lopussa keväällä alk, koska 1. se on lukkaariin sinne silloin alkavaksi merkattu, 2. ilmeisesti on parempi ettei jätä viime tippaan työharjoittelua. MUTTA, kertokaas hyvät ihmiset että miten ihmeessä ja kuka kuvittelee mun pääsevän nyt 2v opiskelukokemuksella jonnekin suureen yritykseen tai firmaan esimerkiksi hoitamaan kirjanpitotehtäviä tai jotai vastaavaa myyntityöhommaa, kun työkokemus on pyöreä "nolla" itselläni.. Loogisesti se menisi tietty niin että "työharjoitteluhan on sitä varten että siellä harjoitellaan sitä tiettyä työtä.." mutta hyvänen aika ei se työnantaja ota edes töihin sinne jos huomaa että minuun uhrattu aika maksaisi enemmän/olisi vaivailloisempa kuin itse minun tekemä hyöty sille..
Miettikääs sitä..!
Kommentteja ja kokemuksia, kiitos!!
Olen lähettänyt 6 eri hakemusta ympäri Suomea, odotan mielenkiinnolla että kuka hullu kiinnostuu harjoittelijasta (jolla on tällä hetkellä suoritettu 88/210 OP!) Tosin kiitettäviä tähän asti olen saanut lähes pelkkiä kiitettäviä.. Kipeetä touhua.. Miksei koulu itse voi järjestää oppilaalle työharjoittelupaikkaa..?
Naurettavia nuo tyypit joille riittää se siwan kassa työharjoittelupaikaksi, nim. itse en sinne ikinä suostuisi menemään..
Asenteeni työharjoittelun etsintään on kuitenkin toiveikas.. mutta en tajua mitä järkeä sitä harjoittelua on tässä vaiheessa lähteä suorittamaan.. On monia paikkoja joiden työharjoitteluun tarvitaan 3v opiskelut..- meillä
"MUTTA, kertokaas hyvät ihmiset että miten ihmeessä ja kuka kuvittelee mun pääsevän nyt 2v opiskelukokemuksella jonnekin suureen yritykseen tai firmaan esimerkiksi hoitamaan kirjanpitotehtäviä tai jotai vastaavaa myyntityöhommaa, kun työkokemus on pyöreä "nolla" itselläni.."
Meillä koulu järjesti paikan (tilitoimistot lähinnä laskijoille), jos opiskelija ei sitä itse saanut hankittua. Se on sitä verkottumista paikallisen liike-elämän kanssa, jota juhlapuheissa kuulee. - inssipelle
Ällös murehdi ystäväiseni!!
Itse tiedän AMK:sta tapauksia, joissa valmistuvat opiskelijat, jotka eivät olleet suorittaneet työharjoittelua pätkääkään, saivat kuin pyhänhengen kautta papereihinsa merkinnät, että suoritettu on :) ja op:t kaupanpäälle :D
Ja kun tämä AMK:n mollaus on niin suosittu aihe, niin lisäänpä omat kommenttini siihenkin:
AMK:n perusopetus, matemaattis-luonnontieteelliset -aineet, on mielestäni ne jotka pahiten kusee opiskelijaa reisille. Opettajat, jotka yleensä poistuvat sairaslomalle tai pakenevat jonnekkin vuorille itkemään, korvataan vastavalmistuneilla DI:llä tai kaivetaan haudanlevosta takaisin opettamisen ihanuuksien pariin => mistään ei tuu vittuakaan :D Siis opetus on sellaista, joka ei tue mitään ammatillista aihetta.
Ja tätä samaa tapahtui runsainmitoin myös siellä ammattiaineiden puolella ja kuinkas on ammattitaidolle käynytkään.
Ja vielä. Osaavat tyypit kirjoittaa työsopimuksensa jo hyvissä ajoin ennenkuin valmistuvat ja se on monesti kiinni vain siitä tyypistä, persoonasta (niin hymänistitkin ymmärtää ;) ), kiinni ja sitä paperia ei tarvitse käydä edes noutamassa sieltä turhuuden kehdosta, vaan voi keskittyä katselemaan valkeakypärä päässä, toimettomana tietenkin, kun tosiammattilaiset tekee työt.
Monilla AMK:n aloittavilla tuntuu olevan se propagandan myötä tullut käsitys, että heidät pistetään automaattisesti johtajan pallille, kun he kiitettävin arvosanoin valmistuvat. Sehän on tietty täyttä utopiaa ja vastuuta saa vain ne, joilla on siihen luontaiset ominaisuudet. Sama pätee tietysti yliopistostakin valmistuneisiin.
Ja se palkkaus. Itse tienaan semmoset 2500€/kk (nuori, työnjohtaja) ihan sillä, kun katselen miten ammattilaiset tekee työtä ja välillä vähän kiroilen niille, kun tekeevät toisin kuin papereissa käsketään ja se sovittiin jo hyvissä ajoin ennenkuin olin valmistunut ja sain ilon ilmoittaa oppilaitokseen, että laittakaapa paperit postissa, jos viititte.
- Tradenomi
Meillä oli koulu hommannut jotain ~10 harjoittelupaikkaa, jotka jaettiin niille onnettomille, joille ei muuta ollut järjestetty. Kaikille ei silti lähellekään riittänyt oman alan töitä. Itsekin olin kohtalaisen katkera siitä, etten saanut koulun paikkaa (en vieläkään tiedä niiden jakoperusteita, osa sai ja osa ei). Onneksi onnistuin saamaan edes vähän siwan kassaa vaativamman paikan, eli olin myyjänä kodinkoneliikkeessä. En voi hyvällä omallatunnolla väittää, että se olisi mielestäni ollut riittävä "työharjoittelu", joka olisi pitänyt hyväksyä osaksi tutkintoani, mutta näin siinä kävi. Toisaalta jos ei olisi käynyt niin en varmaan olisi koskaan valmistunut, koska olen edelleen (4 vuotta myöhemmin) myyjänä samassa kodinkoneliikkeessä =).
Meillä kyllä hyväksyttiin oikeastaan mikä tahansa työharjoitteluksi, ja opettajat sanoivat ihan suoraan, ettei kenenkään valmistuminen ole siitä kiinni. Yksi frendi sai jopa nurtsinleikkuusta työharjoittelumerkinnän kun teki aiheesta päättötyönkin =). Sen aihe liittyi jotenkin siihen kiinteistönhuoltoyhtiöön ja kotitalousvähennykseen... - sähk. ins. opisk.
meillä koulus pitää olla kolmena kesänä vähintää kuukausi töis. mut käytännös firmat ottaa vain koko 4kk:ksi sillä ku ne opettaa yhen hommaa nii helpompi pitää sama kaveri koko kesän... ekana kesänä hyväksytää mitä tahans tekniikan työtä koska lukiopuoleisilla on aika vaikee saada alan töitä... sanoisin et työharjottelu on melkee tärkein osa koulutusta et jos saa ittensä hyvii hommii nii siitä on paljon apua mut jos oot kassalla/käsinladonnas töis nii eipä siinä paljoa opi
- kerrokerro
Koska olet AMK:n aloittanut? Onko työharjoittelu nykyään noin lyhyt? Itse aloitin 2003 ja kolmas vuosi alkaa olla pulkassa. Olen IT-puolen opiskelija. Meillä pitää olla puoli vuotta sitä alakohtaista harjoittelua (josta yhtään en ole saanut suoritettua, 60 paikkaan hakenut).
Ja muille:
meitin koulussa alakohtainen harjoittelu tosiaan tarkoittaa alakohtaista harjoittelua. Mikä on harvinaisen paska juttu, ettei siitä jousteta, koska näillä työllisyysnäkymillä valmistun ehkä 10 vuoden päästä (kurssit kuitenkin suoritettu tod. näk. jouluna 2005). Onko asianmukaista viivästyttää opiskelijan valmistumista alakohtaisen harjoittelun puutteen takia, kun sitä ei yksinkertaisesti saa mistään??? - kerrokerro
siis jouluna 2006...
- Otso S.
kerrokerro kirjoitti:
Koska olet AMK:n aloittanut? Onko työharjoittelu nykyään noin lyhyt? Itse aloitin 2003 ja kolmas vuosi alkaa olla pulkassa. Olen IT-puolen opiskelija. Meillä pitää olla puoli vuotta sitä alakohtaista harjoittelua (josta yhtään en ole saanut suoritettua, 60 paikkaan hakenut).
Ja muille:
meitin koulussa alakohtainen harjoittelu tosiaan tarkoittaa alakohtaista harjoittelua. Mikä on harvinaisen paska juttu, ettei siitä jousteta, koska näillä työllisyysnäkymillä valmistun ehkä 10 vuoden päästä (kurssit kuitenkin suoritettu tod. näk. jouluna 2005). Onko asianmukaista viivästyttää opiskelijan valmistumista alakohtaisen harjoittelun puutteen takia, kun sitä ei yksinkertaisesti saa mistään???"Onko asianmukaista viivästyttää opiskelijan valmistumista alakohtaisen harjoittelun puutteen takia, kun sitä ei yksinkertaisesti saa mistään???"
Omasta mielestäni on. Harjoitteluhan on osa tutkintoa, kenties se kaikkein tärkein osa. Yhtä hyvin voisi kysyä onko asianmukaista viivästyttää opiskelijan valmistumista, jos tältä puuttuu 30 opintopistettä oman erikoistumisalueen opinnoista!
Sitä paitsi miten voit ikinä saada työtä, jos et saa harjoittelupaikkaa? Yhtä hyvinhän voitaisiin ensimmäinen puoli vuotta uudessa työssäsi laskea harjoitteluksi. Siis olisit harjoittelua vaille valmis, hankkisit duunin ja tekisit ekan puoli vuotta puuttuvana harjoitteluna. Tämä olisi työnantajallekin reilua, koska loppujen lopuksi insinööritoimistolle on varmaan aika sama oletko tehnyt työharjoittelua eli et, jos se harjoittelu on kuitenkin suoritettu jossain jäätelökioskissa. - kerrokerro
Otso S. kirjoitti:
"Onko asianmukaista viivästyttää opiskelijan valmistumista alakohtaisen harjoittelun puutteen takia, kun sitä ei yksinkertaisesti saa mistään???"
Omasta mielestäni on. Harjoitteluhan on osa tutkintoa, kenties se kaikkein tärkein osa. Yhtä hyvin voisi kysyä onko asianmukaista viivästyttää opiskelijan valmistumista, jos tältä puuttuu 30 opintopistettä oman erikoistumisalueen opinnoista!
Sitä paitsi miten voit ikinä saada työtä, jos et saa harjoittelupaikkaa? Yhtä hyvinhän voitaisiin ensimmäinen puoli vuotta uudessa työssäsi laskea harjoitteluksi. Siis olisit harjoittelua vaille valmis, hankkisit duunin ja tekisit ekan puoli vuotta puuttuvana harjoitteluna. Tämä olisi työnantajallekin reilua, koska loppujen lopuksi insinööritoimistolle on varmaan aika sama oletko tehnyt työharjoittelua eli et, jos se harjoittelu on kuitenkin suoritettu jossain jäätelökioskissa.Mutta voit kuvitella, mikä stressi ja turhautuneisuus siitä syntyy, kun loputtomasta yrittämisestä huolimatta mihinkään ei pääse tekemään sitä harjoittelua. Olen tosiaan hakenut n. 60 alakohtaiseen paikkaan opiskeluaikana ja YHTEENKÄÄN ei ole kutsuttu edes haastatteluun. Työhakemukset ovat olleet viimeisen päälle viilattuja ja perään on soiteltu ja käyty paikan päällä. MIKÄÄN EI AUTA! Nykyään työnantajat vaatii opiskelijoiltakin vähintään parin vuoden alakohtaista työkokemusta TAI sukulaisuussuhdetta ko. firmaan. Voi voi, kun ei ole kumpaakaan. Osaamisesta ja ahkeruudesta ei todellakaan ole kiinni. Ensi kesä jää viimeiseksi mahdollisuudeksi saada harjoittelupaikka, en odota enää mitään. Voin vain kuvitella, miten ihmeessä saan töitä "valmistumisen" jälkeen. Täytynee suunnata ulkomaille.
- inssi
kerrokerro kirjoitti:
Mutta voit kuvitella, mikä stressi ja turhautuneisuus siitä syntyy, kun loputtomasta yrittämisestä huolimatta mihinkään ei pääse tekemään sitä harjoittelua. Olen tosiaan hakenut n. 60 alakohtaiseen paikkaan opiskeluaikana ja YHTEENKÄÄN ei ole kutsuttu edes haastatteluun. Työhakemukset ovat olleet viimeisen päälle viilattuja ja perään on soiteltu ja käyty paikan päällä. MIKÄÄN EI AUTA! Nykyään työnantajat vaatii opiskelijoiltakin vähintään parin vuoden alakohtaista työkokemusta TAI sukulaisuussuhdetta ko. firmaan. Voi voi, kun ei ole kumpaakaan. Osaamisesta ja ahkeruudesta ei todellakaan ole kiinni. Ensi kesä jää viimeiseksi mahdollisuudeksi saada harjoittelupaikka, en odota enää mitään. Voin vain kuvitella, miten ihmeessä saan töitä "valmistumisen" jälkeen. Täytynee suunnata ulkomaille.
Siis toi on maagista..
Työharjoittelu ulkomailla!
Meijän opet eivät muuhun tähtääkkään kuin siihen, että sais oppilaat johonkin ulkomaille harjoittelemaan.("Pois jaloista?", joku voisi kysyä :)) Ja he tekevät siitä suurta numeroa, mikä oikeastaan on totisen totta. Opettaja nappaa opiskelijan käytävältä "Olihan niin, ettei sulle ole vielä järjestetty harjoittelua ulkomailla? Mites olisi, olisitko kiinnostunut?"
Suuret kuin pienet yritykset arvostavat sitä,että hakija on ollut ulkomailla töissä. Ei väliä mitä sä siellä teet, kun olet ollut siellä työharjoittelemassa.
Olet kuin karkki, jota pomot eivät voi vastustaa.
Vaikka opintosuuntani ei ole mikään enkun kielinen, ei sinne päinkään, mutta se vaan on huippua ku on ulkomailla työharjoittelussa.
Itse pelkänä olevani juuri se jussi, joka ei ulkomaile lähte. Ekaksi en osaa kauhéesti enkkua, sillä lukio vei kirjaimellisesti multa himon enkkuun joka oli peruskoulussa. Ja, siinähän se olikin...
Varmaan piakkoin jokainen oppilas on ollut harjoittelemassa ulkomailla. Ehkä 2010 mennessä.
- Rollaattori
Meillä hyväksyttiin traden harjoitteluksi kaikki hallinnon tai kaupan alalla suoritettu työ. Vaihtelua olikin tietysti helvetisti, osa täytti hyllyjä marketissa ja osa oli ihan nappihommissa. Yksi oli esim. alkuun harjoittelijana ja sitten lomasijaisena hoitamassa erään PK-yrityksen ulkomaankauppaa. Siis hoiti toimitussopimukset ja vastaavaa ja pääsi myös matkustelemaan ulkomaille.
Siinä olen samaa mieltä, että seulan pitäisi olla paljon tarkempi, eikä missään nimessä pitäisi hyväksyä muita kuin sellaisia duuneja, joita henkilö tulee työelämässä tekemään. Sehän siinä on pointtina! Sitä paitsi se harjoittelija ei kuitenkaan maksa firmalle paljon mitään, eli luulisi niilläkin olevan varaa pitää näitä "ylimääräisiä" sitten ihan oikeissa hommissa. - tiedänpä jotain
Ongelmana on ainakin tradenomien työharjoittelu ja IT-alan työharjoittelu, nämä olen nähnyt lähempää. Ja se ongelma on siinä että olalle otetaan ihan liikaa opiskelijoita. Ne työt mitä työharjoittelijalle annetaan eivät voi kovin kummoisia olla. Ja sitten jollakin tradenomiopiskelijalla on suuntautumisena esim. hallinto ja johtaminen ja pitäisi päästä opintoja vastaavaan työharjoitteluun. Anna mun nauraa!
IT-alalle voi päästä työharjoitteluun tosi harva, niillä on niin korkeat tietosuoja- ja liikesalaisuuskynnykset. Ja suhteet on ainoa keino päästä harjoitteluun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kelekkakisat
Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.3511417- 639810
- 1445559
- 1443784
- 753740
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi373635- 403378
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal243173- 632793
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak792583