Onko kukaan teistä työllistynyt tuon kautta??Olen harkinnut asiaa ja päättänyt ruvetä katsomaan mitä aloja olisi tarjolla!
mitenkä kun mulla on ansiosidonnaista vielä 4kk jäljellä niin miten vaikuttaa ja mitä rahaa saan koulutuksen ajalta??
Työvoimapoliittinen koulutus
20
11975
Vastaukset
- arjry
koulutuksen aikana liiton päivät eivät kulu. saat kuitenkin koulutusrahaa saman verran ( ruokaraha) kuin ansiosidonnainen on.
- Pirre
olen käynyt useita työvoimakursseja, ja edellisen jälkeen työllistyin suoraan harjoittelupaikkaani yli kahden vuoden määräajalle.
Kyllä noista moni on ihan hyviä koulutuksia. kun katsoo mitä itse haluaa.
500 päivän liiton tai kelan laskuri pystähtyy koulutuksen ajaksi. sinä saat samaa rahaa koulutuksen ajalta, mitä tähänkin asti ansiopäivärahana koulutuslisää joka on vähintään 8 e/pvä.
Eli tuo että sulla on vielä 4 kk ansiosidonnaista jäljellä vaikuttaa niin että sulla on koulutuksen jälkeenkin se 4 kk jäljellä.- että joku on
työllistynytkin!
- Kouluttaja
Kyllä valitettavasti kouluttajana on todettava että työvoimapoliittista koulutuksista hyvin harvat suoraan työllistyvät.
Ja kyllähän niiden koulutusten tarkoitus kouluttaville yrityksille on tehdä rahaa, paskat siitä koulutettavien työllistymisestä (samaa näkemystä esiintyy kyllä työvoimatoimistoissa ja TE-keskuksissa).- Jape
...valitettavasti. Tutkinnot, jotka on suoritettu työvoimapoliittisena koulutuksena ovat työnantajille usein lähes merkityksettömiä. Tosin "huipputyypit" saattavat työllistyä myös näiltä kursseilta esim. niihin kuuluvan työharjoittelun kautta.
- Tietoa on
Jape kirjoitti:
...valitettavasti. Tutkinnot, jotka on suoritettu työvoimapoliittisena koulutuksena ovat työnantajille usein lähes merkityksettömiä. Tosin "huipputyypit" saattavat työllistyä myös näiltä kursseilta esim. niihin kuuluvan työharjoittelun kautta.
Olen työskennellyt alalla ja siitä on kyllä muodostunut se vahva käsitys, että aniharva - tai ei juuri kukaan - työllistyy työvoimapoliittisten koulutusten kautta. Usein kyseessä on sellainen kurssi, ettei sen voida olettaakaan työllistävän. Työvoimapoliittisen koulutuksen tavoitteena kai onkin usein tarjota yrityksille ilmaistyövoimaa ja työllistää työttömiä kouluttavat yritykset. Se onkin melkoinen bisnes, joka olisi syytä tutkia perinjuurin.
- Pirre
Jape kirjoitti:
"Tutkinnot, jotka on suoritettu työvoimapoliittisena koulutuksena ovat työnantajille usein lähes merkityksettömiä. Tosin "huipputyypit" saattavat työllistyä myös näiltä kursseilta esim. niihin kuuluvan työharjoittelun kautta."
Jape, mielestäni en ole kyllä lähelläkään "huipputyyppi", mutta pidin itseäni kylläkin hyvin onnekkaana. - vääristynyt
Hei, oletko kouluttajana huono? Itse kävin koulukäyntiavustajan tutkinnon -2005 työvoimapolittisena. Kaikki me 16- oppilasta saattiin töitä heti. Jotkut vakituisia ja jotkut päästiin sijaiseksi. Itsekin olen ollut työ elämässä kun sain ammatin: päiväkodeissa, vammaispuolessa eri ryhmäkodeissa jne.. tehnyt eri pituisia sijaisuuksia. En ole katunnut ollenkaan, vaan olen saannut uuteen ulottuvuuteen jalan " oven väliin" Siksi olen suositellut kavereillenikin tätä koulutus muotoa. Olen päässyt sijaiseksi vaikka koulutuksessa, minulla todettiin keskivaikea lukihäiriö 40v. ( lahja)! Että silleen.
- -Noisy-
Jossakin on painettu paniikki nappulaa kun näitä työvoimatoimiston kursseja on suunniteltu. Mutta jotain täytyy tehdä ettei työttömät ihan päättöminä kanoina kaupungeilla ja kodeissa haahua. Mutta niitten hyödyllisyydestä voi olla montaa mieltä. Itselleni kävi joskus aikoinaan niin että pääsin jollekin atk ja multimedia kursille jossa ei ollu edes tietokoneita. Järjestäjä vaan sano että ensi viikkolla pitäisi uudet koneet tulla. Mutta eipä niitä vaan näkyny. Loppupeleissä homma meni sitten niin ettei mitään kurssia edes järjestetty. Oli järjestäjät ilmeisesti vetäneet rahat omiin taskuihin ja kusettaneet koko työvoimatoimiston porukkaa. Työvoimatoimistohan se oli sen kurssin "tilannu". Mutta on niitä varmaan hyviäkin ja hyödyllisiäkin kursseja ?? Jotenkin se vaikuttaa välllä niin kuin se olis jotain aikuisten päivähoitoa jossa tarkoitus on hyvä mutta tulokset ei.
- Kouluttaja2
...Jos ne koneet olisi tulleetkin sinne ATK-koulutukseen niin kyllähän ne oppilaat olisi "muuleina" toimineet ja kantaneet laatikot ja purkaneet koneet laatikoista. Lisäksi koulutuksen lopussa pakanneet taasen koneet uudestaan ja siivonneet koulutustilankin...
Saisivat vähän tarkempina olla siellä työkkäreissä ja TE-keskuksissa mitä kaikkea ilmaistyötä koulutettavilla koulutusfirma teetättää...
Jatkuvaanhan ne järjestävät välistä vetää ja kusettavat ja konsultoivat työkkäreitä katteettomilla lupauksilla.
Tietää... valitettavasti :( - huh ja hui
Kouluttaja2 kirjoitti:
...Jos ne koneet olisi tulleetkin sinne ATK-koulutukseen niin kyllähän ne oppilaat olisi "muuleina" toimineet ja kantaneet laatikot ja purkaneet koneet laatikoista. Lisäksi koulutuksen lopussa pakanneet taasen koneet uudestaan ja siivonneet koulutustilankin...
Saisivat vähän tarkempina olla siellä työkkäreissä ja TE-keskuksissa mitä kaikkea ilmaistyötä koulutettavilla koulutusfirma teetättää...
Jatkuvaanhan ne järjestävät välistä vetää ja kusettavat ja konsultoivat työkkäreitä katteettomilla lupauksilla.
Tietää... valitettavasti :(onko todella noin ettei niillä tee mitään?itse olen aasia-ilmiön takia ansiosidonnaisella ja olen koulutettu ja kunnianhimoinen mutta alanvaihto on edessä.miksi menisin ammattikouluun parinsadan euron opintotuella opiskelemaan samaa alaa jos olen tehnyt työtä sen eteen että saan ansiosidonnaista jolla voin myös opiskella, mutta vain työvoimapoliittisessa koulutuksessa?olenko mitäänsanomaton luuseri jos olen opiskellut työvoimakoulutuksessa enkä omaehtoisessa ammattikoulussa?
- kouluttaja3
huh ja hui kirjoitti:
onko todella noin ettei niillä tee mitään?itse olen aasia-ilmiön takia ansiosidonnaisella ja olen koulutettu ja kunnianhimoinen mutta alanvaihto on edessä.miksi menisin ammattikouluun parinsadan euron opintotuella opiskelemaan samaa alaa jos olen tehnyt työtä sen eteen että saan ansiosidonnaista jolla voin myös opiskella, mutta vain työvoimapoliittisessa koulutuksessa?olenko mitäänsanomaton luuseri jos olen opiskellut työvoimakoulutuksessa enkä omaehtoisessa ammattikoulussa?
..saattaa olla ihan hyväkin idea kunhan vain katsot mille alalle menet kouluttautumaan. Valitettavan harvoin kuitenkin pääsee haluamalleen alalle, työvoimatoimistot pyrkivät käyttämään valtaansa ja päättävät puolestasi mikä sinulle on hyväksi.
Voit yrittää hakea vaikka metsäkoneen kuljettajakurssille ja jonkin ajan kuluttua havaitset olevasi opiskelemassa eräoppaaksi. Tai mitäänsanomattomalla tietokoneen @-ajokorttikurssilla. - Kouluttaja2
huh ja hui kirjoitti:
onko todella noin ettei niillä tee mitään?itse olen aasia-ilmiön takia ansiosidonnaisella ja olen koulutettu ja kunnianhimoinen mutta alanvaihto on edessä.miksi menisin ammattikouluun parinsadan euron opintotuella opiskelemaan samaa alaa jos olen tehnyt työtä sen eteen että saan ansiosidonnaista jolla voin myös opiskella, mutta vain työvoimapoliittisessa koulutuksessa?olenko mitäänsanomaton luuseri jos olen opiskellut työvoimakoulutuksessa enkä omaehtoisessa ammattikoulussa?
Ei ne sillällöltään ole mitään sanomattomia paperilla...
Mutta koulutettavien pitää pitää todellakin huoli siitä että koulutus on sisällöltään sitä mitä luvataan, eikä sellaista että se muuttuu koulutuksen kuluessa. Eli jos piti olla viikko vaikka matematiikka ja sen sijaan olikin viikko etäaskartelua niin voi jo vetää koulutettavanakin jotain johtopäätöksiä mikä on kuolutusyrityksen perimmäinen päämäärä koulutuksessa... - pip²
huh ja hui kirjoitti:
Voisi myös kysyä, että miksi tuhlata kolme vuotta ammattikoulussa, jos työvoimapoliittsena koulutuksena saman tiedon saa reilussa vuodessa.
Riippuu tietenkin koulutuksestakin, mutta yleensä nämä ammattitutkintoon johtavat koulutukset on samat ammattikouluissa, mutta niistä on jätetty pois kaikki "ei-ammatti-aineet", ja siten saatu koulutusaikaa lyhennetty.
Ainakin omiin kokemuksiin pohjautuen suosittelisin tunnetun ja suuren alan kouluttajan työvoimapoliittista koulutusta. Jos tuollaista ei läheltä löydy kannattaa harkita hakeutua sellaiseen vaikkapa se olisikin hieman kauempana. Monasti pienillä paikkakunnilla kouluilla on omat asuntolat, tai jos kaupunki on isompi, niin edullisia opiskelija soluasuntoja löytyy kyllä. - asioita arvostetaan
huh ja hui kirjoitti:
hyvin eri tavoin, työvoimakoulutus tutkintopainotteisuudestaan huolimatta on huonomaineinen.
Työllistyminen erittäin epätodennäköistä, pl. jotkin käsityöammattialat, kuten muurarit jne. (usein keikkahommiin ammatinharjoittajana nekin) - sanoa että
pip² kirjoitti:
Voisi myös kysyä, että miksi tuhlata kolme vuotta ammattikoulussa, jos työvoimapoliittsena koulutuksena saman tiedon saa reilussa vuodessa.
Riippuu tietenkin koulutuksestakin, mutta yleensä nämä ammattitutkintoon johtavat koulutukset on samat ammattikouluissa, mutta niistä on jätetty pois kaikki "ei-ammatti-aineet", ja siten saatu koulutusaikaa lyhennetty.
Ainakin omiin kokemuksiin pohjautuen suosittelisin tunnetun ja suuren alan kouluttajan työvoimapoliittista koulutusta. Jos tuollaista ei läheltä löydy kannattaa harkita hakeutua sellaiseen vaikkapa se olisikin hieman kauempana. Monasti pienillä paikkakunnilla kouluilla on omat asuntolat, tai jos kaupunki on isompi, niin edullisia opiskelija soluasuntoja löytyy kyllä.ammattikoulunopettajaporukka suhtautuu aivan eri tavoin työvoimakoulutettaviin. Pitävät turhana, ennakkoasenne, joka vaikuttaa tuloksiin.
nim. 60-vuotiaan amisopen asiattomia autojaaritteluja 10kk kuunnellut - tasantarkka
Kouluttaja2 kirjoitti:
Tietää... valitettavasti :("Jos ne koneet olisi tulleetkin sinne ATK-koulutukseen niin kyllähän ne oppilaat olisi "muuleina" toimineet ja kantaneet laatikot ja purkaneet koneet laatikoista. Lisäksi koulutuksen lopussa pakanneet taasen koneet uudestaan ja siivonneet koulutustilankin"
siis just tasan noin me tehtiin, eli ooteltiin viikon verran koneita ja purettiin ne pakettiautosta ja kasattiin, kurssi loppu ja paketoitiin takas autoon ja siivottiin lopuksi
- kokemusta on
Hei. Olen käyny 3 työvoimapoliittista koulutusta, kahdesta osatutkinto, YA ja La puolella. Nyt olin suorittamassa linja-autonkuljettajanammattitutkintoa. Olin jo kuljettajatutkinnon käyny, harjoittelupaikka oli valittu ja sen jälkeen luvattu töitä. Yks puhelinsoitto muutti kaiken. Koululta soitettiin etten saa mennä harjoitteluun, en ole kuulemma ammattilainen. Siinä meni sitte harjoittelu ja työpaikka, ja olin sitä varten jo muuttanut kyseiselle paikkakunnalle. Että sellaista touhua täälä päin!!!
- pääsin ovenrakoon valmistut...
Hei, suosittelen sinulle työvoimapolittista koulutusta. Itse valmistuin koulukäyntiavustajan ammattitutkintoon näyttönä. Saat saman päivärahan ja plus matka ja ruokaraha päälle (8€) päivä. Elikä et maksa mitään tulevasta ammatista...Kun valmistuin, myös pääsin päiväkoteihin sijaiseksi. Nyt on tavoitteena lähihoitajan tutkinto.
- Olen kursseilla nyt
Asenne ratkaisee todella paljon, kuinka työelämään suhtautuu.Ne, jotka pääsevät työvoimapoliittiseen koulutukseen, suorittavat siis saman koulutuksen kuin kolme vuotta ammattiin valmistuvat vuodessa.
Erot asenteissa ovat huikeita.Ollaan valmiiksi jo niin ammattilaisia ja päteviä arvioimaan mitä koulutukseen tulisi kuulua, toitotetaan eriarvoisuutta vaikka käydään täsmälleen samat kurssit, jotka monet kolmevuotisenkin koulutuksen, kuitenkaan pohjatieto on nollatasoa ja ajatuksena usein se, ettei alalle kuin alalle tarvita minkäänlaista pohjatietoa saati koulutusta.
Asenne ratkaisee.Mikään ei kelpaa.Kaikki on pielessä, koulutus,kouluttajat, kurssisisällöt,työllistymismahdollisuudet, valitus ja ruikutus on joka asiasta ja etenkin kun joutuisi ottamaan kynän kauniiseen käteen tai ylipäätään tulemaan paikalle opetukseen, joka usein on räätälöity juuri sivistyneitä aikuisia varten ja kyllä monesti käy mielessä kuinka monikin kurssikavereista kehtaa jatkuvasti valittaa ja valittaa ja valittaa.En ihmettele, jos eivät työllisty!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302265
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261978Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121529Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121377Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 951076
- 17997
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks116759