Tervehdys! Kävin yli vuosi sitten ex-asuinpaikkakuntani eläinkaupassa ja siellä oli tosi veikee chinchilla. Kauppias kertoi siitä mielenkiintoisia ja hauskoja juttuja ja tämä eläin tuntui tosi viehättävälle!
Tällasena ikuisena jyrsijä-innokkaana (minulla on ollut gerbiilejä nuorempana) haluaisinkin kuulla teidän mielipiteitä, jotka omistatte tai olette omistaneet chinchillan.
Paljonko maksoi, minkälainen luonteeltaan, tykkääkö olla sylissä hoidettavana? ym. ym.
Ihan vaan mielenkiinnon vuoksi kyselen, poikaystävä ihastui kans siihen otukseen ja kunhan pääsee vähän aloilleen, ni vois jopa harkita hankkimista.
Chinchilla
7
772
Vastaukset
- Reetta
Itselläni on 4 cincua, 2 standard -väristä, 1 beige ja 1 beige violet. Hintahaitari on näillä otuksilla liikkunu 30e-150e. Jokainen on luonteentaan oma yksilönsä. On sylivauvaa, on energistä tornado-pakkausta, on hieman arempaa ja on kesympää.
Voihan eläinkaupoista löytyäkin hirmu mukavia ja kesyjä ja terveitä cincuja, mutta siltikin olen sillä kannalla, että minä itse en henk. koht. eläinkaupasta cincua ostaisi. Niistä harvoista kun tiedetään, mistä ne ovat peräisin ja mikä niiden tausta on (onko esim. perinnöllisiä sairauksia suvussa), millaisista vanhemmista he ovat. Jostain cincuista ei tiedetä varmaksi edes ikää. Ja harvemmin eläinkauppojen cincut ovat käsiteltyjä. Joten suosittelen vielä harkitsemaan eläinkaupasta ostoa ja miettimään virallisen kasvattajan puoleen kääntymistä. Silloin ainakin tiedät minkälaisen cincun ostat. Kasvattajien cincupoikaset ovat varmasti terveitä ja hyvillä vanhemmilla teetettyjä ja tietysti.. kesyjä :) Eiköhän jokainen kuitenkin haluisi pitää cincua edes joskus sylissä ilman lentäviä karvoja, puremista, säksätystä ja stressaantumista. Luovutus kun cincupoikasilla on 3kk iässä, niin kyllä minusta ainakin on mukava katsella poikasen varttumista ja kehittymistä (mukaanlukien uhmat yms. :) aikuisikään.
Tässäpä esim. yhden vir. kasvattajan kotisivut http://www.kingis.net/ (joilta löytyy paljon lisää tietoa cincuista. Ruuat, häkit, tarpeet jne...) sekä tietysti Suomen Lemmikkichinchillat -yhdistyksen sivut http://www.kolumbus.fi/slc/ (joilta löytyy mm. kaikki viralliset kasvattajat Suomesta)- Utelias
Kiitos sinulle noista tiedoista! Itseasiassa en ole ajatellutkaan että hankkisin chinchillan eläinkaupasta, olen kuullut/lukenut juttuja. Satuin vain silloin kiinnostumaan tästä otuksesta kun sen näin luonnossa eläinkaupassa...tosin se eläinkauppa ei enää ole edes olemassa...:/
Mutta joka tapauksessa, jos joskus hankin chinchillan, aion noudattaa neuvoasi ja kääntyä kasvattajien puoleen! :)
Kiitos vielä! - Utelias
Utelias kirjoitti:
Kiitos sinulle noista tiedoista! Itseasiassa en ole ajatellutkaan että hankkisin chinchillan eläinkaupasta, olen kuullut/lukenut juttuja. Satuin vain silloin kiinnostumaan tästä otuksesta kun sen näin luonnossa eläinkaupassa...tosin se eläinkauppa ei enää ole edes olemassa...:/
Mutta joka tapauksessa, jos joskus hankin chinchillan, aion noudattaa neuvoasi ja kääntyä kasvattajien puoleen! :)
Kiitos vielä!Kertokaa toki lisää kokemuksia chinchilloista! Miten ne tulee toimeen toisten eläinten, esim. koirien ja kissojen kanssa? (Ei sillä että olisin päästämässä cincua koiran kanssa kahdestaan!)
Mites kuljetukset. Esim. jos lähdemme vaikka muutamaksi päiväksi vanhempiemme luokse, miten se "toimii"? Pitääkö olla erikseen joku koottava häkki ja kuljetuskoppa?
Entä kun sanotaan ettei cincua saa pitää ulkona...voiko se kuitenkin olla hetken ulkona, siis jos kuljettaa sen autoon?
Paljon on kysymyksiä ja toivoisin että joku voisi vastata!!! :) - Reetta
Utelias kirjoitti:
Kertokaa toki lisää kokemuksia chinchilloista! Miten ne tulee toimeen toisten eläinten, esim. koirien ja kissojen kanssa? (Ei sillä että olisin päästämässä cincua koiran kanssa kahdestaan!)
Mites kuljetukset. Esim. jos lähdemme vaikka muutamaksi päiväksi vanhempiemme luokse, miten se "toimii"? Pitääkö olla erikseen joku koottava häkki ja kuljetuskoppa?
Entä kun sanotaan ettei cincua saa pitää ulkona...voiko se kuitenkin olla hetken ulkona, siis jos kuljettaa sen autoon?
Paljon on kysymyksiä ja toivoisin että joku voisi vastata!!! :)Rekisteröipä itsesi sisään http://www.activeboard.com/forum.spark?forumID=15591 siellä on mm. keskustelua tuosta cincut muiden eläinten kanssa :) Mutta vastaanpa lyhyesti, että se on niin erilaista jokaisella. Toiset cincut saattavat olla ahkerastikin tekemässä tuttavuutta häkin kaltereiden läpi esim. koiran kanssa, jotkut taas saattavat kököttää tasolla kauhusta kankeana. Valvomatta ei saa koskaan jättää eläimiä samaan huoneeseen.
Kuljetuksiin sopii esimerkiksi kissoille tarkoitettu kuljetuskori (http://www.lemmikkiexpress.fi/product_details.php?p=145) tai sitten muoviduna, tietysti sopivan kokoinen (http://www.lemmikkiexpress.fi/product_details.php?p=425)
Itse pitäisin, että 2 päivää on ihan maksimiaika, että jättäisin cincun yksin kotiin. Silloinkin pitää varata paljon ruokaa ja heinää häkkiin koko ajaksi ja ainakin 2 juomapulloa kiinni. Ja häkin luukku (ovi) jollain klipsillä kiinni, jottei cincu saa vahingossakaan sitä auki ja pääse vapaaksi.
Mutta aina parempihan olisi jos saisit jonkun ystävän tms. käymään katsomassa cincua, että kaikki on ok ja lisäämässä ruokaa ja vaihtamassa veden. Mukaan matkoille en välttämättä kuitenkaan ottaisi, koska cincut kuitenkin ovat stressaavia otuksia, jotkut tosin enemmän jotkut vähemmän.
Tuolla ettei cincua pidä pitää ulkona tarkoitetaan, ettei sitä tarvitse "ulkoiluttaa". Esim. kun jotkut kyselevät, että voiko cincun laittaa valjaisiin ja viedä ulos. Vastus on: ei voi. Valjaista cincu pääsee helposti livahtamaan itsensä ulos ja se on menoa sitten. Miksi viedä cincu ulos kun ei se sitä kaipaa. Mutta juu hetkellisesti cincun voi viedä ulos. Käydäänhän sitä näyttelyissäkin ja vaikea se on mihinkään mennä olematta jossain vaiheessa ulkona ;) Mutta asianmukainen varustus siinäkin. Jos on oikeen kova pakkanen, niin kuljetuskopan ympärille lämpimästi vilttiä tms. Ja aurinkoisella säällä joku kevyt pyyhe tms. jottei aurinko pääse paistamaan cincuun. - Utelias
Reetta kirjoitti:
Rekisteröipä itsesi sisään http://www.activeboard.com/forum.spark?forumID=15591 siellä on mm. keskustelua tuosta cincut muiden eläinten kanssa :) Mutta vastaanpa lyhyesti, että se on niin erilaista jokaisella. Toiset cincut saattavat olla ahkerastikin tekemässä tuttavuutta häkin kaltereiden läpi esim. koiran kanssa, jotkut taas saattavat kököttää tasolla kauhusta kankeana. Valvomatta ei saa koskaan jättää eläimiä samaan huoneeseen.
Kuljetuksiin sopii esimerkiksi kissoille tarkoitettu kuljetuskori (http://www.lemmikkiexpress.fi/product_details.php?p=145) tai sitten muoviduna, tietysti sopivan kokoinen (http://www.lemmikkiexpress.fi/product_details.php?p=425)
Itse pitäisin, että 2 päivää on ihan maksimiaika, että jättäisin cincun yksin kotiin. Silloinkin pitää varata paljon ruokaa ja heinää häkkiin koko ajaksi ja ainakin 2 juomapulloa kiinni. Ja häkin luukku (ovi) jollain klipsillä kiinni, jottei cincu saa vahingossakaan sitä auki ja pääse vapaaksi.
Mutta aina parempihan olisi jos saisit jonkun ystävän tms. käymään katsomassa cincua, että kaikki on ok ja lisäämässä ruokaa ja vaihtamassa veden. Mukaan matkoille en välttämättä kuitenkaan ottaisi, koska cincut kuitenkin ovat stressaavia otuksia, jotkut tosin enemmän jotkut vähemmän.
Tuolla ettei cincua pidä pitää ulkona tarkoitetaan, ettei sitä tarvitse "ulkoiluttaa". Esim. kun jotkut kyselevät, että voiko cincun laittaa valjaisiin ja viedä ulos. Vastus on: ei voi. Valjaista cincu pääsee helposti livahtamaan itsensä ulos ja se on menoa sitten. Miksi viedä cincu ulos kun ei se sitä kaipaa. Mutta juu hetkellisesti cincun voi viedä ulos. Käydäänhän sitä näyttelyissäkin ja vaikea se on mihinkään mennä olematta jossain vaiheessa ulkona ;) Mutta asianmukainen varustus siinäkin. Jos on oikeen kova pakkanen, niin kuljetuskopan ympärille lämpimästi vilttiä tms. Ja aurinkoisella säällä joku kevyt pyyhe tms. jottei aurinko pääse paistamaan cincuun.Kiitos kovasti! Mielenkiintoista luettavaa!
Hui, itse en kyllä uskaltaisi jättää cincua yhtä päivää pidempään yksin kotiin. Toki jos niitä on kaksi, niin sillon ne ei vissiin ainakaan niin helposti pitkästy. Muttei niitä tietenkään voi siltikään jättää pitkäks aikaa yksin.
Tuo oli hyvä tieto, että se saattaa stressata jos sen vie uuteen paikkaan.
Kiitos paljon tiedoista! - Reetta
Utelias kirjoitti:
Kiitos kovasti! Mielenkiintoista luettavaa!
Hui, itse en kyllä uskaltaisi jättää cincua yhtä päivää pidempään yksin kotiin. Toki jos niitä on kaksi, niin sillon ne ei vissiin ainakaan niin helposti pitkästy. Muttei niitä tietenkään voi siltikään jättää pitkäks aikaa yksin.
Tuo oli hyvä tieto, että se saattaa stressata jos sen vie uuteen paikkaan.
Kiitos paljon tiedoista!En minäkään ole jättänyt edes yhdeksikään yöksi yksin kotiin. Vaikka onkin 4 cincua ja niistä on toisilleen seuraa, mutta jos jotain sattuisi tapahtumaan... Äitini kyllä on suostunut käymään katsomassa cincuja ja lisäämässä ruokaa jne. Mutta ei vaan luonto anna periksi jättää niitä. Eli olen sitten pysynyt kotona :)
Tuossa stressi on kyllä niin eläinkohtaista. Jotkut luulevat, että cincut stressaavat todella paljon esim. näyttelyissä... No, jotkut saattavat jonkin verran stressata, jotkut taasen oikeen nauttivat siitä kun saavat olla keskipisteenä ja oikeen esittelevät itseään :) Mulla on 1 neiticincu, jota ei kyllä voi viedä minnekään tai sillä menee maha aivan sekasin. Toinen neiti olisi taas aina lähdössä mukaan :) - Utelias
Reetta kirjoitti:
En minäkään ole jättänyt edes yhdeksikään yöksi yksin kotiin. Vaikka onkin 4 cincua ja niistä on toisilleen seuraa, mutta jos jotain sattuisi tapahtumaan... Äitini kyllä on suostunut käymään katsomassa cincuja ja lisäämässä ruokaa jne. Mutta ei vaan luonto anna periksi jättää niitä. Eli olen sitten pysynyt kotona :)
Tuossa stressi on kyllä niin eläinkohtaista. Jotkut luulevat, että cincut stressaavat todella paljon esim. näyttelyissä... No, jotkut saattavat jonkin verran stressata, jotkut taasen oikeen nauttivat siitä kun saavat olla keskipisteenä ja oikeen esittelevät itseään :) Mulla on 1 neiticincu, jota ei kyllä voi viedä minnekään tai sillä menee maha aivan sekasin. Toinen neiti olisi taas aina lähdössä mukaan :)Joo, yksilöitähän ne kaikki eläimet ovat eikä tosiaan voi sanoa minkälainen luonteeltaan cincukin on! Joka sorttia varmasti löytyy! :)
Tuo foorumi-sivu minkä mainitsit, on muuten huippu! Sieltä saa paljon tietoa cincuista, näin kun olen harkitsemassa cincun hankkimista! Olen koko päivän lueskellu niitä sivuja, melkeinpä! :)
Rekisteröidyin mut sitä ei oo vielä käsitelty joten en pääse vielä tietyille sivuille! :( Toivottavasti pian pääsee! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kelekkakisat
Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.3511407- 639770
- 1435537
- 1443784
- 753740
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi373625- 403378
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal243173- 632783
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak792573