Höyrysulku

Kaitsu65

Hei!
Lämmöneristän vintin seinät ja katon asuttavaan kuntoon ja kysymys kuuluukin:
Voiko tervapaperia laittaa höyrysuluksi vanhaan suojeltuun 100-vuotiaaseen hirsitalloon, vai pitääko laittaa muovia? Muovia tuskin kuitenkaan laitan.

11

10230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin mitäpä

      sitten kyselet, laita mitä laitat.

    • mutta..

      sen tiedän, ettei tervapaperi sovellu höyrynsuluksi. Tervapaperi läpäisee ilmaa, kokeile vaikka puhaltamalla. Mielestäni se on lähinnä tuulensuojapaperia, vai määritteleekö joku paremmin..?

    • ville

      Laita tervapaperi mutta silloin käsittääkseni tarvii umpilaudoituksen vasten laittaa. Eli ei pelkän villan päälle. Jos villan päälle niin sitten muovi.

      • Kaitsu65

        Talossa on tiilikatto, alukatteena vanhapeltikatto, jonka alla on laudoitus (ei umpi)


    • ville

      Tervapaperi ainoastaan toimii ilmansulkuna, mutta varsinaista kosteuden kulkua se ei katkaise. Uskoisin kyllä että tervapaperilla tehty ilmansulku toimii ko.rakenteessa, kunhan riittävä ilmarako 50-70mm lyhyissä 100mm pitkissä vinoissa katoissa. Eli rakenne esim. tiili,peltialuskate,rimoitus,ilmarako,tuulensuojaeriste,villat,tervapapru,sisäpuolinen sisustusmateriaali

    • Hese

      Nykyajan muovit vaatii iv-tulo ja poistoilmakoneen. Vanhanajan systeemit vetävät läpi aina. Niitä pitää lämmittää paljon. Minun mökilleni vanha mestari laittoi paneelin ja styrox levyt vanhan seinän väliin. Jälkeenpäin on ilmennyt, että olisi pitänyt täyttää purulla lisää ikkunoitten alta ym ja lattia eristää paremmin mutta on kesämökkinä riittävä.

      • ville

        no on se aika vanhakantaista jos en sanoisi ammattitaidotonta kyseinen rakenne.. styrox paneeli. Ei ihme jos systeemi ei toimi. Ei siinä insinööri tarvi olla joka tämän ymmärtää vaikka itse olen.


    • ?????

      tervapaperia käytetään yleensä vain talon ulkopuolisessa tuulensuojauksessa mutta sisäpuolella käytetään paksua paperia/pahvia mutta silloin eristeiden pitää olla myös tähän hengittävään rakenteeseen soveltuvia

    • kädentaitaja

      Kun kunnostat noinkin vanhaa taloa, käytä eristeenä puukuituvillaa, esim Ekovilla. Silloin et tarvitse muovia. Pukuituvillan kanssa käytetään ilmansulkupaperia. Tällöin rakene on melko lähellä alkuperäistä.

      Eniten käytettyjen lasi- ja mineraalivillojen kanssa pitää käyttää muovia.

    • minä*

      Itse en ole kokeillut mutta, jotkut väittävät että jos sisäkaton (-seinän) väliin laittaa tervapaperin niin se saattaapi aika ajoin uutena tuoksahtaa huoneenpuolelle...

      • Paperi

        Tervapaperi vuodesta 1948 eikä haise.En vaihda nykyajan materiaaliin josta ei tietoa pitkällä käyttövälillä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9556
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2807
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      158
      2559
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1796
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      14
      1623
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1484
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      11
      1419
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe