Hei!
Lämmöneristän vintin seinät ja katon asuttavaan kuntoon ja kysymys kuuluukin:
Voiko tervapaperia laittaa höyrysuluksi vanhaan suojeltuun 100-vuotiaaseen hirsitalloon, vai pitääko laittaa muovia? Muovia tuskin kuitenkaan laitan.
Höyrysulku
19
12847
Vastaukset
- Pehku
Laittaisin ilmasuluksi aivan siihen tarkoitetun paperin/kartongin. Eristyksen ja vesikatteen välille jäätävä tarpeeksi iso väli, ja sinne järjestettävä esteetön ilmanvaihto. Millä eristät?
- Kaitsu65
Tarkoitus olisi eristää runkoleijonalla 25 mm ja siihen päälle huokolevy 12 mm ja paneli päälle.
- Jaakko
Kaitsu65 kirjoitti:
Tarkoitus olisi eristää runkoleijonalla 25 mm ja siihen päälle huokolevy 12 mm ja paneli päälle.
Jos itse laittaisin asuttavaan kuntoon ni kyllä tulisi eristettä(selluvillaa) ainakin se 200 mm vähintään ja se ilmansulkupahvi. Pistä selluvillaa, ei tarvi muovia. Mielestäni se runkoleijona ei paljo eristä...
- ymmärrä
Kaitsu65 kirjoitti:
Puhuit lämmöneristämisestä. Mikä tämä kaksikerroslevyrakenne on? Mistä moisen keksit?
Taisit vain heittää täkyn, johon joku tarttuisi. - Kaitsu65
ymmärrä kirjoitti:
Puhuit lämmöneristämisestä. Mikä tämä kaksikerroslevyrakenne on? Mistä moisen keksit?
Taisit vain heittää täkyn, johon joku tarttuisi.Olen kyllä ihan vakavissani liikkeellä.
Kun en ole ennen vastaavaa tehnyt, niin kuvittelin, että runkoleijona ja huokolevy tekisi saman asian, kuin esim. selluvilla.
Ja höyrysulusta kyselin vain sen, että käykö tervapaperi.
P.S. En mistään täkyistä, enkä muistakaan syöteistä välitä. Vaan vastauksesta kysymykseen. - Hirisi Heikki
Kaitsu65 kirjoitti:
höyrynsulkumuovin bituliittien väliin.
- se leijona
Jaakko kirjoitti:
Jos itse laittaisin asuttavaan kuntoon ni kyllä tulisi eristettä(selluvillaa) ainakin se 200 mm vähintään ja se ilmansulkupahvi. Pistä selluvillaa, ei tarvi muovia. Mielestäni se runkoleijona ei paljo eristä...
Samalla rahalla saisi jo kunnollisen eristyksen. Tai vielä halvemmalla kutteria. Leijonat ja muut sopii hirrenpäälle tuulensuojaksi vähentämään vetoa, mutta ainoana eristeenä niistä ei paljon iloa ole. 13 25mm kuitulevyt vastaavat kokonaista 20mm villaa.
- Eristäjä
se leijona kirjoitti:
Samalla rahalla saisi jo kunnollisen eristyksen. Tai vielä halvemmalla kutteria. Leijonat ja muut sopii hirrenpäälle tuulensuojaksi vähentämään vetoa, mutta ainoana eristeenä niistä ei paljon iloa ole. 13 25mm kuitulevyt vastaavat kokonaista 20mm villaa.
Muistan lukeneeni, että huokoinen kuitulevy vastaa noin kaksinkertaista määrää mineraalivillaa, runkoleijonasta en tiedä. Eli ei pelkkä tuulensuoja. Huokoinen levy vähentää myös ilmanvirtauksia, joten hyötyä on siitäkin ominaisuudesta.
- leijona
Eristäjä kirjoitti:
Muistan lukeneeni, että huokoinen kuitulevy vastaa noin kaksinkertaista määrää mineraalivillaa, runkoleijonasta en tiedä. Eli ei pelkkä tuulensuoja. Huokoinen levy vähentää myös ilmanvirtauksia, joten hyötyä on siitäkin ominaisuudesta.
Runkoleijonan ja tuulileijonan(kuitulevyjä molemmat) eristävyys on 0,055W/mK kun villoilla arvo on n.0,04 jopa 0,035. Polystyreeneillä (sEro on melko selkeä. Villa ei kuitenkaan toimi yksin vaan seinissä pintaan pitää laittaa tuulensuoja. Siihen tarkoitukseen käy ohutkin versio. Jos tuulensuojaa ei ole niin varmasti eristävyys on huono.
- eristyspaksuudet
Kaitsu65 kirjoitti:
Olen kyllä ihan vakavissani liikkeellä.
Kun en ole ennen vastaavaa tehnyt, niin kuvittelin, että runkoleijona ja huokolevy tekisi saman asian, kuin esim. selluvilla.
Ja höyrysulusta kyselin vain sen, että käykö tervapaperi.
P.S. En mistään täkyistä, enkä muistakaan syöteistä välitä. Vaan vastauksesta kysymykseen.No tässä sitten on mielipiteeni.
Jos se vintti tulee normaaliin asumiskäyttöön, tulee se eristää ja tiivistää kuten mikä tahansa tila.
Siis seiniin normaali tuulensuoja eriste 150...200 mm ilman/höyrynsulku.
Yläpohjaan vastaavasti eristettä 300...500 mm. Jos yläpohjarakenteet eivät salli käytettäväksi niin paksuja eristeitä, voi villan korvata polyuretaanilla, mutta se maksaa.
Eristeen laadulla ei ole käytännön merkitystä. Selluvilla ei myöskään selviä höyrynsuluttomasti yhtään paremmin kuin mineraalivillatkaan. Hygroskooppisuuden edut ovat osoittautuneet usein riskeiksi.
Muutenhan selluvilla on mainio eriste, jota olen paljon vaakarakenteissa käyttänyt.
Tervapaperi ei täytä höyrynsulun vesihöyrynvastusarvoja, mutta voit sen aivan hyvin ainakin sinne seinään panna. Yläpohjan kohdalla en itse viitsisi riskiä ottaa.
Höyrynsuluttomuudesta et saa mitään muuta lisäarvoa kuin sen tiedon ja tunteen, että rakenteet ovat rakennuksen tyylin mukaisesti hygroskooppisia. - asiaa
eristyspaksuudet kirjoitti:
No tässä sitten on mielipiteeni.
Jos se vintti tulee normaaliin asumiskäyttöön, tulee se eristää ja tiivistää kuten mikä tahansa tila.
Siis seiniin normaali tuulensuoja eriste 150...200 mm ilman/höyrynsulku.
Yläpohjaan vastaavasti eristettä 300...500 mm. Jos yläpohjarakenteet eivät salli käytettäväksi niin paksuja eristeitä, voi villan korvata polyuretaanilla, mutta se maksaa.
Eristeen laadulla ei ole käytännön merkitystä. Selluvilla ei myöskään selviä höyrynsuluttomasti yhtään paremmin kuin mineraalivillatkaan. Hygroskooppisuuden edut ovat osoittautuneet usein riskeiksi.
Muutenhan selluvilla on mainio eriste, jota olen paljon vaakarakenteissa käyttänyt.
Tervapaperi ei täytä höyrynsulun vesihöyrynvastusarvoja, mutta voit sen aivan hyvin ainakin sinne seinään panna. Yläpohjan kohdalla en itse viitsisi riskiä ottaa.
Höyrynsuluttomuudesta et saa mitään muuta lisäarvoa kuin sen tiedon ja tunteen, että rakenteet ovat rakennuksen tyylin mukaisesti hygroskooppisia.Kiva lukea jonkun olevan samaa mieltä kanssani, höyrynsulkumuovin tarpeellisuudesta, vahvistit harkitsevan mielipiteeni. Olen joskus kysellyt selluvilla kauppialta, jankkaavat vain että ei tarvi muovia, eivätkä osaa vastata pahvinsa vesihöyrynvastukseen.
- pahvia?
Hirisi Heikki kirjoitti:
höyrynsulkumuovin bituliittien väliin.
muovia ei kannata laittaa muualle kuin ruuan päälle ja kasvihuoneeseen sanookoon muut ihan mitä vaan, kokeilkaapa seuraavan kerran kun ostatte kaupasta leipää, toinen pakattuna muoviin ja toinen paperiin, niin kahdessa viikossa huomaatte ihmeen tapahtuneen muoviin pakattu vihertää kivasti mutta ei se mikä on paperin sisällä.
- jaa
minulla on alussa samanlainen vintin eristäminen. talo on kyllä vaan 80v.vanha.laitan ekaksi tuulensuojalevyn, jota vasten puhalletaan selluvilla. sitten ilmansulkupaperi ja paneli päälle.kattoon tietty se ilmarako täytyy muistaa ja "kissanvintin" tuuletus.onko sulla jo lattia valmis ? jos on niin mikä on rakenne ?
- Kaitsu65
Lattian ajattelin laittaa vasta, kun olen seinät eristanyt. Saan siten seinä materiaalit mahdollisemman alas vedon estämiseksi.
Tällä hetkellä lattiassa on tuon ikäiselle talolle ominainen sammal/turve, eriste. Toki jätäkin sen mutta laitan hieman lisäeristettä.
(puukuitupurua, joka on samaa tavaraa, kun huokolevy).
Lattia materiaaliksi tulee 28 mm 5" pontattu lauta. - jaa
Kaitsu65 kirjoitti:
Lattian ajattelin laittaa vasta, kun olen seinät eristanyt. Saan siten seinä materiaalit mahdollisemman alas vedon estämiseksi.
Tällä hetkellä lattiassa on tuon ikäiselle talolle ominainen sammal/turve, eriste. Toki jätäkin sen mutta laitan hieman lisäeristettä.
(puukuitupurua, joka on samaa tavaraa, kun huokolevy).
Lattia materiaaliksi tulee 28 mm 5" pontattu lauta.samt on sävelet, mutta tuo uusien niskojen asennus askarruttaa(että saa sitä eristevahvuutta).pitäiskö tukea uudet vanhoihin vai laittaa ne menemään ylemmän hirsivarvin päältä(eli irti vanhoista jotka ovat hirsiseinien välissä). vähä vaikee selostaa :-)
- Kaitsu65
jaa kirjoitti:
samt on sävelet, mutta tuo uusien niskojen asennus askarruttaa(että saa sitä eristevahvuutta).pitäiskö tukea uudet vanhoihin vai laittaa ne menemään ylemmän hirsivarvin päältä(eli irti vanhoista jotka ovat hirsiseinien välissä). vähä vaikee selostaa :-)
Mä ajattelin, että sellainen 2x2 riittäisi ja naulaisi vaan suoraan vanhoihin niskoihin.
Ajattelin ensin kyllä sellaista vaihtoehtoa, että poistaisi vanhaa eristettä sen verran, että saisi niskat näkyviin ja vielä sen verran enempi, että saisi vähän uutta puhdasta eristettä tilalle.
- kaitsu 65
kysyit muovin laitosta hirsitaloon? olen ollut kirvesmies 35v. en suosi muovin käyttöä hirsitaloon. kirjoitit oikein tervapaperin laitosta olen samaa mieltä!!!!!
- MINÄ VAAN
olen juuri remontoinut vanhan hirsitalon läpikotaisin ja voin sanoa että pahimmat lahoviat seinissä oli juuri siellä missä oli joskus korjailtu muovilla
- joutuu
...Yhtyä edellisiin. Ei mitään muovia hirsitaloon. Toi oli hyvä esimerkki toi leipäjuttu. Nauratutti hiukan toi idea että ullakon seiniin "mitä vaan eristettä" ja höyrynsulku. Eihän alakerrassakaan höyrynsulkua ole niin ei siitä mitään hyötyä ole. Höyrynsulun kun laittaa niin koko kämpästä/tilasta on tehtävä "pullo" ja tilassa on oltava tehokas koneellinen ilmanvaihto.
Mielestäni vanhan hirsitalon ns. imago pysyy tallella vain jos käyttää vanhoja luonnon materiaaleja esim. turve/kutterinlastu ja huokoinen kuitulevy vedon estämiseksi ja teknisesti parempi olisi eristää hirsiseinän ulkopuolelta, jos vain mahdollista. Olisi hyvä jos ulkoseinän, alapohjan ja yläpohjan eristetilat olisivat yhteydessä toisiinsa ilmankierron parantamiseksi.
Tietenkin kaikkihan on makuasioita. Helpommalla pääsee levyvilloilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi433856Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal393446- 693058
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912900- 351898
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no851894- 241729
- 291671
- 321663
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231624