Hei. Voisiko joku kertoa minulle että onko italialaisilla jotain tapoja mistä pitäisi tietää. Olen menossa syksyllä asumaan italiaan (en tiedä vielä mihin tarkalleen)au pairina, ja olen yrittänyt selvittää niitä jostain. Mutta en ole saanut kauheasti selville vielä mitään. Tai ihan mitä vaan mitä tulisi tietää italialaisista. Kiitos :)
Onko italialaisilla jotain kummallisia tapoja...
7
4323
Vastaukset
- Just somebody
Itse olin kaks viikkoa vaihto-oppilaana Italiassa Rooman lähellä ja huomattiin kavereitten kans muutama juttu, jotka jäi hiukan hämmentämään.. Riippu tietty ihan perheestä, eli kaikki ei sentään ollu sellasia..
Elikkä omassa isäntäperheessäni ne katso erittäin ihmeissään ku en kuivannut heti suihkusta tullessani hiuksia ja ne oli heti lainaamassa fööniä.. en tiedä mistä johtuu, kait se jotenki oli epäsopivaa tai pelkäsivät että tulen kipeäksi? :/ Oli jotenki kummallista.. ja jonkun toisen oppilaan isäntäperheessä ei saanut itse edes pestä hiuksia suihkussa, laittoivat käymään kampaajalla (kaverin piti salaa pestä hiukset siellä x)) Se oli kuitenkin aika varakas perhe, en tiedä vaikuttiko asiaan..
Niih ja isäntäperheen kokin ruoanlaittotaitoa kannattaa ylistää maasta taivaaseen iha kohteliaisuuden takia ;) Mutta se nyt onkin jo aika itsestäänselvyys.. Öh ei tule nyt muuta mielene, mut tollasiin juttuihin on hyvä varautua :D- utelias
aika hauskoja juttuja.. Itse olen sellainen että minun täytyy pestä päivittäin hiukseni.. Joten tuo olisi painajaista. Kuulin jostain että ruokailun jälkeen syötäisiin erilaisia juustoja. Kuulostaako tämä tutulta? Jos tulee jotain vielä mieleen niin kerro ihmeessä. Kirjottelen ylös! :)
- ei ehkä
utelias kirjoitti:
aika hauskoja juttuja.. Itse olen sellainen että minun täytyy pestä päivittäin hiukseni.. Joten tuo olisi painajaista. Kuulin jostain että ruokailun jälkeen syötäisiin erilaisia juustoja. Kuulostaako tämä tutulta? Jos tulee jotain vielä mieleen niin kerro ihmeessä. Kirjottelen ylös! :)
..sovi käydä, suomi varmaankin harvoja maita jossa kengät otetaan pois eteisessä! Muutoin elävät omaa elämänrytmiä, turisti rysistä huolimatta.. siesta on siesta, oli kausi mikä hyvänsä. Ihana maa, onnittelut sinulle!
- italiaan lahtijoille!
ei ehkä kirjoitti:
..sovi käydä, suomi varmaankin harvoja maita jossa kengät otetaan pois eteisessä! Muutoin elävät omaa elämänrytmiä, turisti rysistä huolimatta.. siesta on siesta, oli kausi mikä hyvänsä. Ihana maa, onnittelut sinulle!
Muutamia vinkkeja:
hyvaa muistaa teititella (lei) ja vanhemmalle TAI vieraalle henkilolle puhuessa signor ja signora (herra ja rouva). Kun menet kauppaan tai mihin tahansa paikkaan hoitamaan asioita niin kannattaa aina sanoa paivaa ja iltaa (buongiorno,buonasera) ja kiittaa lahtiessa (grazie). Maksaessa ala anna rahoja kateen vaan poydalle ja sama kun otat rahaa vastaan. Kannattaa aina tarkastaa etta sait takaisin oiken maaran rahaa!
Italiassa kaikki on yleensa ainakin vahan myohassa (ihmiset tapaamisista, junat, bussit,tarjoilijat kahviloissa jne. jne), ei kannata hermostua liikaa, siihen kylla tottuu vahitellen.
Kaupat ja liikkeet ovat todellakin kiinni n.klo 13-15.30/16.00 valisena aikana, mutta ovat yleensa myohempaan auki kuin suomessa. Monet ravintolat ovat myos kiinni tana aikana (aukeavat illalla noin klo 19 aikoihin). Tippia ei tarvitse enaa jattaa, se on laskettu mukaan laskuun.
Italialaiset pitavat normaalina toiseen "koskemista". Tutut suukottavat toisiaan poskille
ja saattavat pitaa kadesta kiinni tai taputella paata tms. ei kannata saikahtaa.
Italiassa todellakin pidetaan kengat jalassa myos sisalla tai sitten vaihdetaan sisatossut jalkaan.
Ruokailutavoista sen verran etta itse olen huomannut etta italialaiset syovat AINA poydan aaressa, eli ei kannata kavella banaani kadessa ympari taloa.
Minka ikainen olet? Suuri osa italialaisista pitaa esim25v hyvin nuorena joten ei kannata valittaa jos sinua kohdellaan valilla kuin lasta, he eivat tee sita arsyyttaakseen, heille se on taysin normaalia.
Valitettavan useasti taalla on julkiset liikennevalineet lakossa (sciopero) joka vaikeuttaa huomattavasti liikkumista, joten kannatta seurata uutisia tai kysya perheelta onko niita tulossa ettei tule yllatyksia!
Ja jos sattuu etta sataa lunta niin kaikki on kaaoksessa! Liikenne on pysahtynyt.koulut ja kaupat kiinni, uskomatonta mutta totta! ja sille ei voi kuin nauraa. Viimeviikolla sita tuli 75cm (tanne milanoon) ja tuntui etta koko pohjois-italia pysahtyi =) - aiheeseen liittyen
italiaan lahtijoille! kirjoitti:
Muutamia vinkkeja:
hyvaa muistaa teititella (lei) ja vanhemmalle TAI vieraalle henkilolle puhuessa signor ja signora (herra ja rouva). Kun menet kauppaan tai mihin tahansa paikkaan hoitamaan asioita niin kannattaa aina sanoa paivaa ja iltaa (buongiorno,buonasera) ja kiittaa lahtiessa (grazie). Maksaessa ala anna rahoja kateen vaan poydalle ja sama kun otat rahaa vastaan. Kannattaa aina tarkastaa etta sait takaisin oiken maaran rahaa!
Italiassa kaikki on yleensa ainakin vahan myohassa (ihmiset tapaamisista, junat, bussit,tarjoilijat kahviloissa jne. jne), ei kannata hermostua liikaa, siihen kylla tottuu vahitellen.
Kaupat ja liikkeet ovat todellakin kiinni n.klo 13-15.30/16.00 valisena aikana, mutta ovat yleensa myohempaan auki kuin suomessa. Monet ravintolat ovat myos kiinni tana aikana (aukeavat illalla noin klo 19 aikoihin). Tippia ei tarvitse enaa jattaa, se on laskettu mukaan laskuun.
Italialaiset pitavat normaalina toiseen "koskemista". Tutut suukottavat toisiaan poskille
ja saattavat pitaa kadesta kiinni tai taputella paata tms. ei kannata saikahtaa.
Italiassa todellakin pidetaan kengat jalassa myos sisalla tai sitten vaihdetaan sisatossut jalkaan.
Ruokailutavoista sen verran etta itse olen huomannut etta italialaiset syovat AINA poydan aaressa, eli ei kannata kavella banaani kadessa ympari taloa.
Minka ikainen olet? Suuri osa italialaisista pitaa esim25v hyvin nuorena joten ei kannata valittaa jos sinua kohdellaan valilla kuin lasta, he eivat tee sita arsyyttaakseen, heille se on taysin normaalia.
Valitettavan useasti taalla on julkiset liikennevalineet lakossa (sciopero) joka vaikeuttaa huomattavasti liikkumista, joten kannatta seurata uutisia tai kysya perheelta onko niita tulossa ettei tule yllatyksia!
Ja jos sattuu etta sataa lunta niin kaikki on kaaoksessa! Liikenne on pysahtynyt.koulut ja kaupat kiinni, uskomatonta mutta totta! ja sille ei voi kuin nauraa. Viimeviikolla sita tuli 75cm (tanne milanoon) ja tuntui etta koko pohjois-italia pysahtyi =)Uteliaana kysyn, että mihin tuo perustuu että raha laitetaan pöydälle niin annettaessa kuin maksettaessa? Henkilökohtaisesti koen sen enemmänkin epäkohteliaana. Olen ollut Italiassa useasti ja joskus raha ojennetaan käteen (joskus ei) ja itse ojennan rahan aina käteen. Kerran huoltoasemalla (tunnettu Autogrill ketju) yks myyjä antoi liian vähän rahaa takas mutta tää nyt ei liity aiheeseen. Niin sen vain halusin sanoa, että tuntuu tyhmältä kun ojentaa kätensä myyjälle rahan vastaanottamista varten niin tämä mäjäyttää ne pöydälle. Näin on myös monissa muissa maissa. Suomessa harvoin kokee vastaavaa.
Noista tavoista voisin kertoa itsekin muutamia asioita joita olen pannut merkille. Eli lapset, varsinkin pojat asuvat yleensä naimisiin menoon asti eli todella pitkään vanhempiensa luona ja äiti on todella rakas. Ja kuten sanottu, Italiassa täsmällisyys ei ole aina valttia. Ehkä tästä kertoo jotain sekin, että tuttavaperheeni tyttärellä on italialainen kummitäti joka ei ole muistanut kummilastaan yhtenäkään syntymäpäivänä/jouluna. Toki harvoin vieraillessaan hän tuo jotain pientä mukanaan. Tätä en luokittelisi epäkohteliaisuudeksi tai vastaavaksi, mutta koska tunnen tämän kummitädin ja hänen huolettoman italialaisen luonteensa, ei hän tee varmasti sitä tahallaan, vaan yksinkertaisesti "unohtaa".
Ja mitä lapsiin tulee, he ovat Italiassa Bella Bambinoja ja heitä rakastetaan. Pusuja satelee poskille pelkästä ihastuksesta. Veljet pitävät huolta siskoistaan ja varsinkin siitä, että siskojen poikaystävillä on kunnialliset ajatukset sisariaan kohtaan. Nuorena au pairina tulet varmasti saamaan osasi miespuolisten katseista ja huudoista liikkuessasi Italiassa. Vaaleiden ja italialaiseen silmään eksoottisten skandinaavinaisten maineesta Italian miesten silmissä voidaan olla monta mieltä ja heitä pidetään usein halpoina nakkeina. Nuorelle au pairille neuvoisin, että nämä miesten huomionosoitukset ovat hyvin tyypillisiä eikä kannata ottaa niin tosissaan. Itsetunto varmasti kohentuu kun on aikansa noita latteuksia kuunnellut, mutta muista, että tällainen on kovin tavallista etkä ole ainoa. Toki on hienoa jos löytyy oikea rakkaus, mutta au pairina (olen itsekin ollut) suosittelisin pitäytymään ystävyysssuhteissa, sillä särkynyttä sydäntä on vaikea korjata ja kotiinpaluu tulee olemaan raskas ellet sitten todella aio jäädä Italiaan. En halua yleistää, mutta jotkut italaiset miehet pitävät myös rakastajattaria, mutta silti oma vaimo ja lasten äiti on heille pyhä kuten myös avioliitto. Ero ei ole yhtä suotavaa kuin Suomessa.
Ei ole myöskään syytä unohtaa, että Italia on katolilainen maa ja kirkossa käydään selvästi useammin kuin meillä Suomessa. Myöskin humalassa esiintyminen julkisilla paikoilla on hyvin epätavallista ja ei suotavaa. En tiedä kuinka uskonnollinen perheesi on, mutta yleensäkään au pairin ei soisi saapuvan humalassa kotiin tai tuovan poikaystäviä sinne. Toki riippuu perheestä. Toivotan sinulle mukavaa matkaa ja jos itse olisin menossa, ottaisin ehdottomasti osaa italian kielen kurssille paikalla ollessani. Kannattaa puhua italiaa ja vaikka aluksi olisi vaikeaa, olet myöhemmin kiitollinen sisukkuudestasi ja taidosta tulee olemaan suuri hyöty aina töitä hakiessasikin.
- vaikka mita
sanoisin erilaisuuksia, en niinkaan kummallisuuksia.
Ruoka-ajat: ekan kerran syodaan tossa kahden maissa, ja seuraavan kerran harvoin ennen kello 21:00:aa. Siis tossa ysin pintaan illalla normaalisti meilla.
Liikenne: Hitto mika kaaos. Jengi parkkeraa autoja hatavilkut paalla keskelle risteyksia "kadun reunaan", ajaa pihateilla helvetin kovaa ja ihmiset puikkelehtii torkeasti punaisia pain. Varokaa!
Lapset: Yksi sana: lellittyja. Kaikki mita oon kuullut ja omat kokemukset, italiassa muksut paattaa miten perhe toimii. Oi se on niin ihmeellista jos lapsi jotain tekee, taputuksista ja hurraahuudoista ei tuu loppua.
Hmm. Toi "peraan huutelu ja kohteliaisuudet" on varmaan yleisempaa etela-italiassa kuin pohjoisessa? Ainakaan taalla Milanossa en oo tormannyt, vaikka erittain blondi olenkin. Joko se on vaan klisee tai sitten mussa on jokin pahasti vialla. Hmm.
Italialaisista: Monet sanoo, ettei muka puhu englantia, mutta sit kun niiden kanssa kay juttulemaan, ne puhuukin ihan kivasti. Poskipusuja vaihdellaan myos kavereiden kanssa kohdatessa, hassua.
Joo tosiaan, taalla alle 25-vuotiaita pidetaan ihan lapsina, naille oli jarkytys kun kerroin etta muutin kotoa kun oli 15 v. Oo kamala, mika sun vanhemmissa on vialla? Jotain kertoo ehka se, etta viisvuotiaita kutsutaan viela vauvoiksi.
Mutta kaikenkaikkiaan, kuukausi italiassa ja tama on vienyt sydamen. Milano- eroja
Aika janna tuo teidan ruoka-aika. Olen itse kans Milanossa(arcoressa) ja poikaystavani perheessa syodaan puoliyhden aikoihin ja sitten illalla siina puolikahdeksan maissa, yleensa olen kuullut etta etela-italiassa syodaan yhta myohaan kuin teidan perheessa. Eli nakojaan noita eroja kuitenkin riittaa myos ihan paikallistenkin valilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 843462
Kalasataman talossa lienee rakennusvirhe
Ei pitäisi olla mahdollista parvekkeen kautta tulipalon kiivetä katolle saakka kuin korkeintaan ylimmästä kerroksesta.1851373- 771367
Kristillinen Kaste on syntisten kaste, ei itsensä uskoviksi julistaneiden kaste
Raamatun mukaan vain syntisyyden vuoksi kastetut saavat kasteen hyödyn, syntien anteeksisaamisen ja Pyhän Hengen lahjan2401060Kaipaatko nainen
Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd1051000Venäjä teki mahtavan iskun Kiovaan?
Miksi Ukraina ei kykene tekemään Moskovaan yhtä mahtavia iskuja.310952- 43869
- 95867
Milloin ymmärsit
Milloin tunnistit, että sinulle kirjoitetaan ja kuka kirjoittaa? Tarkka päivämäärä ja kellonaika 😉 Önnönnöö, jos ei os78855Nojatuoli !
Uutta kehiin, kun edellinen pikavauhtia täyttyi, pitäisikö kiittää näitä asian jouduttaneita? Pilvet leijaa, sadetta en124835