Heipä hei kaikille!!!
Meillä on maailman ihanin ja kiltein saksanpaimenkoira, 8kk. Tottelee ja muutenkin käytösvalio, mutta yhtä asiaa en ole saanut sille opetettua, nimittäin haukkumaan. Jos esim ovikello soi, tai joku rapistaa ulko-ovella, se ei korvaansa lotkauta. Ollaan yritetty kyllä saada sen mielenkiintoa heräteltyä erilaisin harjoituksin, mutta ei. Olen kaiketi 5kk pari kertaa kuullu että se haukkuu!!!!!!!!
MYKKÄ SUSSARI
10
956
Vastaukset
- ........
onko se koira pakko saada haukkumaan?? Yleensä valitetaan, että koira haukkuu ja haukkuu ja haukkuu.. Ja sinä valitat, kun EI hauku. Outo tyyppi!
- Sisu
Kuule kyllä ihan mielelläni opettaisin koiran haukkumaan kun se on ollut jo 5kk talossa, ja tosiaan olen peräti kaksi kertaa kuullut sen haukkuvan. Jos et tosiaan tajunnut mitä tällä ajon takaa niin voi...
- ...
Sisu kirjoitti:
Kuule kyllä ihan mielelläni opettaisin koiran haukkumaan kun se on ollut jo 5kk talossa, ja tosiaan olen peräti kaksi kertaa kuullut sen haukkuvan. Jos et tosiaan tajunnut mitä tällä ajon takaa niin voi...
Siis mitä sen pitäis haukkua? Vieraita vai? Sulla ei taida ihan kaikki olla kotona jos meinaat opettaa laumanjohtajan tehtäviä koiralle.
- sisu
... kirjoitti:
Siis mitä sen pitäis haukkua? Vieraita vai? Sulla ei taida ihan kaikki olla kotona jos meinaat opettaa laumanjohtajan tehtäviä koiralle.
Siis en kaiketi ole missään vaiheessa kirjoittanut että vieraita pitäisi...
En tajua et miks hikeennyt tästä nyt kuten se sulle jotenkin kuuluisi. Uskon todella, että varmaan saatkin itsesi täyteen raivoon, jos uskottelet viestini tarkoituksena olevan tyyliin "vinkkejä miten saan koirani aggressiiviseksi ja epävarmaksi" jne...
haluaisin vain, että kun joku rapistaa öisin ovella tai muutenkin, et se vähän reagoisi.. Joo mut turhaan tästä sul selostan kun olet jo noin pahasti katkeroitunut.. Sitäpaitsi sain jo hyviä vinkkejä kiitos niistä!
Ongelma näin päin tällä kertaa.
Noh autan nyt niin hyvin, kun osaan.
Isäni naisystävällä oli koira (nyt jo haudan rauhassa), joka ei osannut pienenä haukkua.
Aina, kun joku soitti ovikelloa/rävelsi ovea sanoivat he, että : Kuka tulee? jne.
En sitten tarkemmin tiedä kuinka se "oppi" haukkumaan, mutta haukkui. Ja liikaakin.
Sille jäi se tapa, että AINA kun joku rävelsi ovea tai soitti ovikelloa tai muuten vaan kuulosti siltä, että joku oli sisälle tulossa niin koira alkoi haukkumaan.
Tätä se jatkoi KOKO elämänsä ajan.
Kyllähän se uskoi, kun monta kertaa kielsi, niin hiljeni lopulta..
Eli jos nyt AIVAN VARMASTI haluat opettaa koirasi haukkumaan, niin saattaa käydä niin, että se KOKO elämänsä ajan haukkuu kaikki ovelta kuuluvat äänet.
Eihän koira välttämättä tajua, miksi ensiksi saa/PITÄÄ haukkua ja sitten enää ei saakkaan.
Noh ei tästä nyt niin apua ollut, mutta yritys hyvä 10 mulla.
Eli kannattaa miettiä tarkasti haluatko sen oppivan haukkumaan AINA.
Onnea yritykselle, jos todella sitä tahdot =)- mlt
Se, että koirasi ei hauku osoittaa, että se luottaa sinuun laumanjohtajana, ja sillä on vieläkin hyvä itsetunto ja tuntee olonsa turvalliseksi.
Tein juuri kuin sinä kun oma sussarini oli pieni; opetin sen haukkumaan. Koira on nyt 3v ja nyt meillä on intensiiviä treeniä itsetunnon kohottamiseksi, ja epävarmuuden poistamiseen. Oma moka. Pentu oli muutenkin vähän pelokas tullessaan meille. Viikko ollaan harjoiteltu ja pientä parannusta on. Nyt se ei hauku koko ajan.
Joten jos koirasi kaikin puolin voi hyvin näin niin... Tälläinen hiljaisuus on vain hyvän psyyken merkki.
N 1v- 1.5v sillä sitten herää se reviirivaisto/vahtimisvaisto. Varmaan se silloin alkaa haukkumaan... tai sitten ei.
Jaa. Tuntien oman epävarman koirani, en sinuna lähtisi opettamaan sitä haukkumista. - pyöreänä
Nyt en oikein ymmärrä sinun pointtiasi. Miksi se koira pitää saada haukkumaan? Oletko varma, että haluat koirasi haukkumaan? Koska se pohjautuu koiran epävarmuuteen ja huoleen omasta turvallisuudesta. Ja kun se pohjautuu koiran epävarmuuteen niin siinä on aina mahdollista että koira väistää kokemaansa "uhkaa", eikä yritä karkoittaa sitä aggressiolla tiehensä.
Itselläni on myös kaksi sussaria ja toinen niistä on erittäin terävä luonteeltaan. Ja ilmoittaa kaikista pienimmistäkin rapsahduksista. Onneksi asun OKT:ssa. Kyllä itse tykkään sellaisesta koirasta joka ilmoittaa tai toimii kun on oikea syy, niin kuin tämä minun toinen sussari tekee, eikä hötkyile turhista.- Sisu-haukku
lueppa vaikka noi edelliset viestini kun en jaksais montaa kertaa... (Musta siel ei lue et haluan saada koirani ihan mielivaltasesti kiljumaan huvin vuoksi.)
Lue perään oma viestis kohta: "itse tykkään sellaisesta koirasta joka ilmoittaa tai toimii kun on oikea syy.."
Huomasitko asiayhteyttä?? - huuli pyöreänä
Sisu-haukku kirjoitti:
lueppa vaikka noi edelliset viestini kun en jaksais montaa kertaa... (Musta siel ei lue et haluan saada koirani ihan mielivaltasesti kiljumaan huvin vuoksi.)
Lue perään oma viestis kohta: "itse tykkään sellaisesta koirasta joka ilmoittaa tai toimii kun on oikea syy.."
Huomasitko asiayhteyttä??Siltikin. En ymmärrä miksi haet tuollaista käyttäytymistä. Haukkuminen on aggressio käyttäytymistä, jonka seuraava askel on käydä kiinni uhkaan jos koira ei saa sitä uhittelemalla poistumaan. Ja jos koira käy vieraaseen ihmiseen käsiksi, niin siinä joutuu 100 prosenttisesti koiran omistaja maksumieheksi.
Itselläni on terävä, tämä miun toinen sushukkanen. Ja ei sekään ole kivaa, kun aina pitää eristää tai laittaa koira häkkiin kun joku esim. nuohooja tulee käymään. Kun muuten se saattaisi yrittää käydä kiinni. Kyllä tasainen, ei terävä koira jolla on suuri ärstytyskynnys on jotain paljon arvokkaampaa.
Henkilökohtaisesti en oikein ymmärrä tuollaisen ihannointia. Kyllä se tulee esiin kun on tarvis ja koira sukukypsä. Sun koiras on ihan penikka vielä. Ei pennulta voi odottaakaan, että se käyttäytyisi kuten täyskasvuinen. Siltähän lähtisi koiralaumassa henki jos se yrittäisi käyttäytyä noin kuin haluaisit. Uros kehittyy henkisesti jopa kolmeen ikä vuoteen asti. Turha hoppuilla. - pyöreänä
Sisu-haukku kirjoitti:
Huomasitko asiayhteyttä??Ai niin, unohtu vastata sun kyssäriin.
Asiayhteyttä ei ole mielestäni. Syyllä tarkoitan ihan oikeaa uhka tilanetta, jossa koira joutuu ihan oikeasti puolustamaan laumaansa. Ei mitään ovikello juttuja. Näin ollen, asiayhteyttä ei ole. Ja meillä näin on käynyt kokonaiset kaksi kertaa koko 10 vuoden aikana, mitä tuo vanhempi koira on ollut. Ja ne tilanteet ovat kyllä sattuneet hihnalenkeillä, eikä missää "soiko ovikello" tyyliin.
Tiesitkö, että noin nuorella koiralla, mitä sinulla on, ei aggressio ole edes vielä kehittynyt? Aggressio alkaa kehittymään vasta jossain vuotisena tai myöhemmin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi383682Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal323257- 692888
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912730- 351748
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no811709- 241539
- 281517
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231484- 281478