Työ

ja hoidot

Hei kaikki lapsettomuushoidoissa käyvät! Minulla oli syksyllä neljä inseminaatiota ja nyt odottelen IVF hoidon alkua. Kerroin työnantajalleni oikean poissaolojeni syyn, koska tarvitsin poissaoloilleni selityksen (käyn töissä naapurikunnassa ja tarvitsin insseihinkin lähes koko päivän vapaaksi välimatkan takia). Tietenkin sain luvan poissaoloihini, mutta lapsettomuushoidot eivät ole pomoni mukaan palkallisia poissaoloja. Onhan muillakin näin? Minusta tuntuu kauhean epäreilulle, että palkkakin menee hoitojen takia ja siksi aloin kyseenalaistamaan asiaa ja varmistelen teiltä asiaa.

Olen töissä julkisella sektorilla (opettaja).

7

1262

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rosa

...oli tämä luulo. Ystävät kävivät samaa prosessia ennen meitä ja ottivat selvää muistaakseni lakimieheltä tai työsuojeluhenkilöltä asiasta ja sairaslomat ovat ainakin meillä palkallisia. Olen töissä sairaalassa. Eli kannattaa ottaa selvää muiltakin kun pomolta. Pidän peukkuja. Tuntuu niin oudolta et aborteista aiheutuneet sairaspäivät kyllä ovat korvattavia miksi sitten ei lapsettomuushoitopäivät.

Kyllä sinun pitää saada ko. päivät palkallisena,kun pyydät hoitopaikasta sairaslomatodistuksen hoitopäiviltä. Siihen en osaa ottaa kantaa, että pitäisikö päivien olla palkallisia ilman sairaslomatodistusta, ehkäpä se ei kyl onnistu..(olisi melkoinen vastaantulo työnantajalta)

Mutta meillä jokaisella on oikeus olla sairaslomalla ja kyseessä on tärkeät hoidot, eli et ole työkykyinen sinä päivänä koska aikasi menee hoitopaikassa.

Tsemppejä hoitoihin, minulla eka IVF hoito takana ja nyt odottelen vain tulosta:)

• sofia

Monessa paikassa voi olla 1-3 päivää s-lomalla ilman mitään todistusta, pelkän suullisen ilmoituksen perusteella (siis ilmoitat, että olet sairaana) Lääkäriltä voi pyytää myös s-lomatodistusta kyseisille päiville, useimmiten hän sen tekee. Diagnoosiksi voi laittaa esim. vatsakipu, endometrioosi, tms tms., kyllä he keksivät. Kyllähän normaalistikin voi olla palkallisella pois (ainakin meillä), jos esim. käy polilla/ muissa tutkimuksissa, miksei sitten tässä tapauksessa? Eihän sitä tarvitse pomolle selittää, missä tarkalleen on , jos sanoo, että on sairaana,. ja jos vielä on todistus...Toivon mukaan ei tule ongelmia!

sofia kirjoitti:

Monessa paikassa voi olla 1-3 päivää s-lomalla ilman mitään todistusta, pelkän suullisen ilmoituksen perusteella (siis ilmoitat, että olet sairaana) Lääkäriltä voi pyytää myös s-lomatodistusta kyseisille päiville, useimmiten hän sen tekee. Diagnoosiksi voi laittaa esim. vatsakipu, endometrioosi, tms tms., kyllä he keksivät. Kyllähän normaalistikin voi olla palkallisella pois (ainakin meillä), jos esim. käy polilla/ muissa tutkimuksissa, miksei sitten tässä tapauksessa? Eihän sitä tarvitse pomolle selittää, missä tarkalleen on , jos sanoo, että on sairaana,. ja jos vielä on todistus...Toivon mukaan ei tule ongelmia!

Esimiehellehän ei tarvitse sen enempiä selittää miksi on sairaslomalla, riittää sairaslomatodistus asiasta. Siinä on syy diagnoosinumerolla (ICD-koodi).

Myöskään sairasloman syy ei ole julkista tietoa työyhteisössä, vaikka usein työpaikoilla jutellaan, miksi kukakin on poissa töistä. Se on toki eri asia, jos itse haluaa asiasta kertoa (esim. olin vatsataudissa)..

• *'''''

hoidot sinänsä eivät ole palkallisia poissaoloja. Niistä aiheutuvat sairaslomat toki on. Ja tosta esim. punktiopäivästähän lähtee jo sairasloma käyntiin.

Voithan toki pyytää lääkäriltä yksittäisiltä päiviltäkin sairslomatodistuksia (siis ihan näiltä tutkimuspäiviltä). Musta se vaan on hiukka tuommoista "väärinkäyttöä". Mullakin oli parhaimmilaan lääkärikäynti ´viikoittain niin olis siinä ruvennu pomoltanenä valkenee jos oisin kerran viikossa ilmottanu että oon sairas. Hoidin sitte asian nii että kävin töissä sen pari tuntia tai mitä milloinki ehti. Ja tästä nyt ei tartte kenenkään vetää henettä nenään tää on vaan mun mielipide.

Onhan se epäreilun tuntuista että joutuu vielä palkattomalle, mutta sillä perusteella pitäisi palkallista olla myös kaikki hammaslääkärillä, lääkärillä, gynegologilla ym. käynnit. Ja sitten on vielä se että itsepä me ollaan tälle tielle lähdetty...

• alkuper.

Hei!

Kiitos hyvistä neuvoista. Itse olen jo siis pomolle kertonut hoidoista ja mielelläni näistä hänen kanssa juttelen. Pomo on mukava, joten valehtelemaan en rupea. Täytyy kuitenkin pitää huoli, että saan IVF-hoitopäivien jälkeen tarvittaessa sairasloman, jos olo on tosi kipeä (toivottavasti ei...).

Hyvää onnea kaikille hoitoihin!

• juttua
        alkuper. kirjoitti:

Hei!

Kiitos hyvistä neuvoista. Itse olen jo siis pomolle kertonut hoidoista ja mielelläni näistä hänen kanssa juttelen. Pomo on mukava, joten valehtelemaan en rupea. Täytyy kuitenkin pitää huoli, että saan IVF-hoitopäivien jälkeen tarvittaessa sairasloman, jos olo on tosi kipeä (toivottavasti ei...).

Hyvää onnea kaikille hoitoihin!

Hyvä, että kerroit totuuden työnantajallesi, niin minäkin tein ja on ollut helppoa järjestellä työvuoroja ym kun pomo tietää vuorovaihtojeni ja poissaolojeni tärkeyden.

Sairaslomista... pelkästään tarkastuksesta (ultrasta) IVF hoidon aikana ei kuulu saada palkallista sairaslomaa. Et ole tuona päivänä työkyvytön etkä sairas. Myöskään munajohtimien aukiolotutkimuksesta ei tarvitse antaa palkallista sairista, koska KELA ei hyväksy näitä asioita sairaslomaksi, toisin sanoen koko palkka ym jää työnantajan maksettavaksi, hän ei saa KELAsta mitään, jos sairaslomatodistuksessa lukee koodi munajohtimien aukiolotutkimukselle.

Mutta kun punktio päivä koittaa, niin siitä lähtee palkallinen sairasloma juoksemaan.
        Ota kunnolla vaan sairaslomaa punktion jälkeen. Itse sain ensin viikon ja olin tyytyväinen, ihmeissänikin, mutta viikko punktion jälkeen en todellakaan ollut vielä työkykyinen ja sain vielä 4 päivää lisää sairaslomaa. Punktio on toisille helppo, toisille ei. Siitä voit jo jotain päätellä, että jos munasoluja on tulossa paljon (yli 20), niin ota lomaa vähintään se viikko.
        Onnea hoidon onnistumiselle.
        Meillä ei ekasta hoidosta tärpännyt, nyt odottelen pakastetun alkion siirtoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      35
      11427
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      63
      9830
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      146
      5574
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3784
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3740
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3635
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3378
    8. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      24
      3183
    9. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      63
      2793
    10. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      79
      2593
    Aihe