Mitä v. 1963 markalla sai?

Mökin Manta

Kertokaapa, mikäli muistatte, mitä v. 1963 markalla sai? Mitä maksoi leipä? Maitolitra? Tai mitä oli tavallisen duunarin tuntipalkka? Tarvitsisin tietoa tärkeästi. Avittakaa mikäli muistatte.

70

8995

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • animattiN

Markalla sai 100 nalle karkkia vuonna 65. Muusta en tiedä. Ja ne karkit oli tosi pieniä, jotain kynnen kokosia.

• Valmistuin ensimmäiseen ammattiin vuonna 1969. Palkka oli noin 800 mk/kk (netto). Yksiön vuokra pääkaupunkiseudulla oli 200 mk/kk.

Vuonna 1966 opiskelijaruokalassa maksoi aamupala 50p ja aterian sain 1,50mk:lla. Opiskelijaboxin vuokra oli 50 mk/kk. Lakupötkön hinnaksi muistelen 10p/kpl. (Lakut olivat/ovat heikkouteni, joten hinta pitänee paikkansa:)))

• Mökin Manta

Minäkin muistan sellaiset soikulat mintunmakuiset karkit joita myytiin irtomyynnissä pennin kappalehintaan ja tikkarit maksoivat 5 penniä. Siihen tietoni rajoittuneekin. Olen sitä ikäluokkaa jotta äitimuori laittoi joskus limpun kaupasta hakemaan, mutta muisti pätkii :) en muista edes noin hintoja.

• mauno
        Frederiikka kirjoitti:

Valmistuin ensimmäiseen ammattiin vuonna 1969. Palkka oli noin 800 mk/kk (netto). Yksiön vuokra pääkaupunkiseudulla oli 200 mk/kk.

Vuonna 1966 opiskelijaruokalassa maksoi aamupala 50p ja aterian sain 1,50mk:lla. Opiskelijaboxin vuokra oli 50 mk/kk. Lakupötkön hinnaksi muistelen 10p/kpl. (Lakut olivat/ovat heikkouteni, joten hinta pitänee paikkansa:)))

palkka ollut sinulla. Vielä seitsemänkymmentä luvun alussakaan ei tavallisen duunarin palkka ollut kuin 6,10mk/h ja se tekee vaan 970mk brutto kuukaudessa.

• Kauko

Sitten niistä tuli pennin karkkeja,kyllä ne nallet muuten silloin olivat isompia kuin nykyään

• Juulia
        Frederiikka kirjoitti:

Valmistuin ensimmäiseen ammattiin vuonna 1969. Palkka oli noin 800 mk/kk (netto). Yksiön vuokra pääkaupunkiseudulla oli 200 mk/kk.

Olin kesätöissä Helsingissä konttorissa lukioaikana,-67 oli kuukausipalkka 35mk,seuraavana vuonna sain huiman korotuksen 450mk/kk

• Juulia
        Juulia kirjoitti:

Olin kesätöissä Helsingissä konttorissa lukioaikana,-67 oli kuukausipalkka 35mk,seuraavana vuonna sain huiman korotuksen 450mk/kk

Siis tietenkin -67 350mk,ei 35

• Helpottaako

Oli sulla kolmevuotiaana isot kynnet

• Hintriika
        Frederiikka kirjoitti:

Ne 10 pennin lakupötköt olivat paljon paksumpia eli huomattavasti suurempia kuin nykyiset!
        Boston-aski (tupakka) maksoi 1,20 mk. Ruokalasku, jossa oli kolmen hengen syömisten lisäksi kahden ihmisen tupakat, teki vajaan satasen kuussa. Palkkaa sain silloin 300 mk/kk, se oli eka harjoitteluvuoteni tulevaan ammattiin. Harjoitteluaíka oli 2½ vuotta. Sen jälkeen palkka (olikohan jotakin alle 800 mk/kk) tuntui ruhtinaalliselta!

• animattiN
        Helpottaako kirjoitti:

Oli sulla kolmevuotiaana isot kynnet

Laskettu.

• Hintriika kirjoitti:

Ne 10 pennin lakupötköt olivat paljon paksumpia eli huomattavasti suurempia kuin nykyiset!
        Boston-aski (tupakka) maksoi 1,20 mk. Ruokalasku, jossa oli kolmen hengen syömisten lisäksi kahden ihmisen tupakat, teki vajaan satasen kuussa. Palkkaa sain silloin 300 mk/kk, se oli eka harjoitteluvuoteni tulevaan ammattiin. Harjoitteluaíka oli 2½ vuotta. Sen jälkeen palkka (olikohan jotakin alle 800 mk/kk) tuntui ruhtinaalliselta!

Muistan miten pettynyt olin, kun Fazer pienensi lakujen kokoa ja hinnaksi tuli 50p/kpl. Makukin huononi. Vuotta en muista.

Lakujen kanssa kilpaili suosiostani suklaa-nougat tikkukaramelli. Se oli hintaluokaltaan samaa luokkaa "lakujen kulta-aikana" 1960-luvun alkupuolella.

• Väärin
        animattiN kirjoitti:

Laskettu.

laskettu, jos jos todellakin ikäsi galeriassa on oikein.

• animattiN
        Väärin kirjoitti:

laskettu, jos jos todellakin ikäsi galeriassa on oikein.

Vain on laskettu väärin luku on -61

• Anonyymi
        Juulia kirjoitti:

pienin palkka 1967 oli 350 mk eikä 35mk, muistat väärin

• Anonyymi
        Frederiikka kirjoitti:

Lakut olivat 5 penniä kpl. Nalleja tai mansikkakarkkeja sai 10 pennillä 10. Ne olivat pennin karkkeja. Koulubussimatka maksoi 45 penniä suunta 60-luvun alussa.
        Beng

• BilMan

Maitolitra ja bensalitra olivat samoissa hinnoissa. 43-45p. litra.
      Raskas polttoöljy 12p.kilo.
      Kevyt - " - 17p. litr.

Vaateripustin puinen, 15p.kpl.
      Vaateripustin puinen , tukipuun(housutangon) kanssa 24p. kpl.
      Lakupötkö 5p.(kolme kartaa suurempi kuin nykyinen.)

Berliini makkaraa sai kilon tangon yhdellä markalla.

Kuplawolkkarin (1200 stad.) sai 7200 markalla.
      Omakotitontin keskisuomesta 2000 aaria 2500-3000 mk.

Tämä riittäköön aluksi.

http://www.bof.fi/fin/4_raha/4.2_markka/setelit_kolikot.stm

http://www.bof.fi/fin/4_raha/4.2_markka/kolikotlak.stm

• Voisi

Etkö voisi pysyä pois keskusteluista kun sinulla ei ole mitään annettavaa. Sekin on fiksuutta jos ymmärtää pysyä pois.

• 50+

-65 oli kaksion vuokra 190mk/kk ja kuukausipalkkani 870mk/kk

• 50+
        Voisi kirjoitti:

Etkö voisi pysyä pois keskusteluista kun sinulla ei ole mitään annettavaa. Sekin on fiksuutta jos ymmärtää pysyä pois.

Miksi vihoittelet turhasta?

• Lämpimät kiitokset sinulle.

Hämmästyttää, miten jotkut kiukuttelevat sinulle. Taidat saada syyt niskoillesi usein syyttömättömänäkin. En kadehdi osaasi.

Hyvää jatkoa.

• vaarivaari

http://www.nordea.fi/sitemod/default/widecarea.aspx?pid=702534
        sisältää laskurin rahojen nykyarvolle.

Painoin kesäisin 1960-luvun alussa 12 tuntisia päiviä ja tavan mukaan 6 päivää viikossa urakkatöinä uittohommia. Palkka oli v. 1962 bruttona n 90 000 mk/kk.
        Haaveiltiin että parin vuoden päästä se on jo 100 000, jos jaksetaan painaa samaa tahtia.
        Tekivät rahanuudistuksen - kele! No olihan myös se 1000 mk iso raha opiskelijan kouraan, joten verottaja vei osansa ;-(

• Reino

Rahan muuttuminen oli niin lähellä silloin, että muunsin aina kaiken vanhoiksi markoiksi voidakseni saada tajuuni sen arvon.

Radion muistan sen takia kun se on käytössä ja toimii vieläkin.

• Iltamyöhä

Olin huoltoaseman konttorissa 1962-64 töissä. Muistan sen rahan arvon vaihtumisen, mutta en siitä paljon muuta. Palkka oli 200 mk/kk ja vuokra 40 mk/tyttö (2 tyttöä yhdessä huoneessa). 1967 menin Rautakirjalle varastoon osa-aika työhön, olin silloin jo naimisissa. Palkka oli 2,10 mk/tunti. Olin muistaakseni kahtena päivänä 5 tuntia töissä ja neljänä päivänä 4 tuntia. 6-päiväinen työviikko.

• Iltamyöhä
        Iltamyöhä kirjoitti:

Olin huoltoaseman konttorissa 1962-64 töissä. Muistan sen rahan arvon vaihtumisen, mutta en siitä paljon muuta. Palkka oli 200 mk/kk ja vuokra 40 mk/tyttö (2 tyttöä yhdessä huoneessa). 1967 menin Rautakirjalle varastoon osa-aika työhön, olin silloin jo naimisissa. Palkka oli 2,10 mk/tunti. Olin muistaakseni kahtena päivänä 5 tuntia töissä ja neljänä päivänä 4 tuntia. 6-päiväinen työviikko.

Sellainen sivuasia, että Rautakirjahan oli silloin Rautatiekirjakauppa. Ja toinen juttu. Jäin miettimään tuota vuokraa, oliskohan se sittenkin ollut se huone yhteensä 40 mk, joten 20 mk/tyttö. En muista yhtään vuokranmaksua, olen kuitenkin vuokrani maksanut koska asuin useamman vuoden samassa asunnossa. Rahanarvon vaihtuminen oli varmaan jotenkin sekavampi kuin nyt markasta euroon. Silloin oli kyse pilkun siirtämisestä ja nollien pudottamisista. Muistelen, että joku sekaannus oli minullakin silloin.

• keskusteluissa!

Juttusi Juuasta oli aivan ihana!

• ensimmäistä kertaa vuonna -62 tai -63. Silloin maitolitra maksoi 44 penniä ja ranskanleipä tai polakka saman verran. Ehkä markalla olisi saanut vielä lisäksi siivun, pari kinkkua tai juustoa leivän päälle.

• oli 380 mk/kk. Sen sain, ollessani sotilaskodissa kesätöissä. Ajoittuu vuosille 1963-1964. Palkan sai verottomana, kun hankki verottajalta portaikkoverokortin.

En ole koskaan ollut elämässäni niin "rikas" kuin ensimmäisen palkan saatuani. Ostin sillä ensimmäisen kerran "omat" vaatteet: vaalean siniset hiihtarit ja villatakki-jumpperi-yhdistelmän sekä aamutossut. Nekin olivat vaalean siniset, silkkitossut, joissa oli pörrökarvainen tupsu. Voi, että oli naisellinen olo:)))

• kuopus

Olihan se jotakin seki kirjemerkki taisi olla 45p,linsapullo 50-90p pieni pullo cogista tai niitä muita.Lähetin palkka tehtaalla 160mk/kk.

• lainarahoilla

Menimme kihloihin v63.Mieheni lainasi veljeltään osan sormus rahoista.
      Sormukset maksoivat n70 mk kpl.Olin myyjänä Osuuskaupassa ja kuukausipalkka oli 130 mk (6 pv viikossa aamusta klo 17 )vuokra 10 mk ja työtakit piti hankkia itse ne maksoivat 10 mk kpl.Mieheni oli varastolla hänen palkkansa oli 180 mk.Sormuksen hinta oli 1/3 brutto palkasta.

• Mökin Manta

Kiitos ja kumarrus teille, jotka olette asiallisesti vastanneet "hiukan nuoremman flikan" kysymykseen. Nyt sen voin jo paljastaakin mihinkä tietoja tarvitsen. Veli tulee miehen ikään ja kokoan hänelle muistojen kirjaa.
        Muistaisko joku mitä kahvi paketti olisi tuolloin maksanut?

• Tyynentyttö

Olin kouluaikana lomat pankissa töissä.Muistan tuon uudenvuoden -63.Pankkikirjoihin vedettiin viiva ja markat muutettiin markoiksi ja penneiksi.Monet vanhat ihmiset pelkäsivät että heidän rahoistaan häviää osa.Sain harjoittelijan palkan joka oli muistaakseni joku 300mk.Vuonna-65 sain ensimmäisen oikean palkkani ammatistani ja se oli jotain 800 markan tienoilla.Tunsin olevani rikas.

• Copala
    • Anonyymi

1964v markalla sai bensalitran. Tulotasoa en muista mutta sveduissa 9 Sek/h, noin 5,5mk oli noin 2 x meikäläinen ja besa maksoi sveduissa 1 Sek/l.
      1958v vanhemman ammattihitsaajan palkka oli 2,40mk/h ja nuoremman 2m10mk/h.
      Olin 15v ja pidin palkkaani 1,58mk/h hyvänä.

Ammattiin valmistumisen jälkeen 1969v oli aloituspalkkani 1500mk/kk. Nuorikkoni oli E-liikkeen rautaosaston konttorissa laskuttamassa yksityisiä rakentajia ja ansaitsi 350mk/kk. Oli kuitenkin palkkaluokaltaan C-myyjä. Silloin oli kaupan alalla eri taulukot samojen töiden miehille ja naisille.

• Anonyymi

Suomessa 1965 bensa maksoi 56 penniä per litra.
        Taitaa aika kullata muistot muutenkin:))

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suomessa 1965 bensa maksoi 56 penniä per litra.
        Taitaa aika kullata muistot muutenkin:))

Tuskin aika kultaa mutta dementia saattaa vaikuttaa yksiköiden tulkintaan. Silloi 1Sek oli noin 60 penniä. Luultavasti olen harhautunut tuossa ja antanut palkkatasojen eron vaikuttaa vertailuun.
        Svedupalkat muistan varmasti. Syyläritehtaalla tuntiansio urakkatyössä oli noin 5,60Sek.
        Scanialla urakassa se oli vakio koska tuotannon määrän suhteen ei ollut vaihtoehtoja. Meillä se oli loppuvaiheissaan 9.80Sek/h.
        Tein Scanian valimossa pimeänä alihankkijalle työtä 10Sek/h ilman veroennakkoa. Olin silloin työn opastajana enkä kokoonpanoporukassa.
        Yhden kesäseisokin pesin vaihdelaatikko-osaston koneita 9,20Sek/h.
        Muutaman vuoden ikäinen kupla maksoi merkkiliikkeessä 1500Sek. Meillä Suomessa lisenssioinnin jälkimainingit pitivät hinnat korkeina ja tarjonnan vähäisenä.
        Sveduissa oli rekisterissä kuolia yhtä paljon kuin Suomessa henkilöautoja kaikkiaan. Noin 500000kpl

• Anonyymi

Siihen aikaan ompelin paljon kaikenlaista mekkoja ulkoilu-takkeja
      sun muuta siltä väliltä

muistan erään mekko kankaan
      sen hinta oli 5 :- markkaa metri

tuli euro, hups sama kansa maksoi heti 5 euroa metri,
      siihen jäi ompelu harrastus,
      loppu kuin seinään,

saman kankaan hinta oli yhden yön aikana noussi 6 x 5 = 30:- markkoina OHOH,
      sitä en ikinä ymmärtäny miksie viranomaiset koskaan tarttuneet näin räikeään hintojen nousuun, ?????????????????????????

• Anonyymi

Kun kansa otti EU:n arvonlisäveron palkanalennuksen tyynen mukisematta vastaan, niin pantiin vielä lisärangaistuksena palkkatyöläiselle kuvaamasi hintojen nousu.

Kumma asia, kun EU:sta taloudellisesti raskaasti menettävä ennestään jo köyhälistö eniten kannattaa EU:ta - ainakin briteissä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun kansa otti EU:n arvonlisäveron palkanalennuksen tyynen mukisematta vastaan, niin pantiin vielä lisärangaistuksena palkkatyöläiselle kuvaamasi hintojen nousu.

Kumma asia, kun EU:sta taloudellisesti raskaasti menettävä ennestään jo köyhälistö eniten kannattaa EU:ta - ainakin briteissä.

Mutta eivätkö juuri Britit ole haluamassa irti koko EU:sta?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

JUUUU, ilmeisesti kauppiaat ei osanneet laskea,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta eivätkö juuri Britit ole haluamassa irti koko EU:sta?

Britit ja britit. Sanoinhan juuri ettei köyhälistö halunnut eroa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

JUUUU, ilmeisesti kauppiaat ei osanneet laskea,

Koko ajan köyhtyvän kansan katoavaa ostovoimaa ei pelkästään laskemalla pelasteta.

Voi olla myös, että yrittäjiä ja omistavaa luokkaa, jotka EU:sta hyötyvät, kävi niin sääliksi kantabritit, että halusivat erota EU:sta.:)))))))

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuosta brittien erosta EU:sta pitäisi saada puolueeton tutkimus.
        Se olisi Euroopalle ja EU:lle erityisen tärkeä ja missään nimessä ei Unioni saa päästä vaikuttamaan tutkimukseen millään tavalla. Se on jo nähty miten EU:n komissio ja johto yleisesti eroon suhtautuu.
        Yhtenä puolueettomista tutkijoista voisi tulla mieleen Maailmanpankki, mutta monipuolisuutta tarvitsee poliittiseen, taloudelliseen ja sosiaaliseen tutkimukseen.

Ero voi olla liipasin EU:n hajoamiseen, joka sinänsä olisi ei-toivottava.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Koko ajan köyhtyvän kansan katoavaa ostovoimaa ei pelkästään laskemalla pelasteta.

Voi olla myös, että yrittäjiä ja omistavaa luokkaa, jotka EU:sta hyötyvät, kävi niin sääliksi kantabritit, että halusivat erota EU:sta.:)))))))

Vuoden 2014 jälkeen palkansaajiaen ostovoima on noussut jokaisena vuonna.
        Ei mitään kulutusjuhlaa, 0,4% - 1,4%.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuosta brittien erosta EU:sta pitäisi saada puolueeton tutkimus.
        Se olisi Euroopalle ja EU:lle erityisen tärkeä ja missään nimessä ei Unioni saa päästä vaikuttamaan tutkimukseen millään tavalla. Se on jo nähty miten EU:n komissio ja johto yleisesti eroon suhtautuu.
        Yhtenä puolueettomista tutkijoista voisi tulla mieleen Maailmanpankki, mutta monipuolisuutta tarvitsee poliittiseen, taloudelliseen ja sosiaaliseen tutkimukseen.

Ero voi olla liipasin EU:n hajoamiseen, joka sinänsä olisi ei-toivottava.

Miten brexit vaikuttaa britanniassa ja muualla, sitä voidaan tutkia vasta kun ero tulee lopulliseti voimaan 2020 lopussa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten brexit vaikuttaa britanniassa ja muualla, sitä voidaan tutkia vasta kun ero tulee lopulliseti voimaan 2020 lopussa.

En sanonutkaan, että brexit-tutkimus pitää olla tehtynä tänään klo 20..............

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

briteille brexit tarkoittaa hankalampaa lomailua ulkomailla , ja sinne ei enää pääse pakolaiset eikä muut loiset

• Anonyymi

Olin 8-vuotias v. 1963. Markalla sai edestakaisen linjurimatkan Naantali-Turku-Naantali.
      Terveisin: Puolireuho

• Anonyymi

1965 koulun jälkeen keväällä F.Å.A :lla varastomiehenä 150 Mk/Kk :)

• Anonyymi

1650 markalla sai UUDEN 350 kuutioisen Java- moottoripyörän.

• Anonyymi

1950 alkoi Volkswagen ''Kupla'' mallin maahantuonti. Hinta 350 000mk.
        Auton hinnalla olisi ostanut 10 kerrostalo kolmiota.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

1950 alkoi Volkswagen ''Kupla'' mallin maahantuonti. Hinta 350 000mk.
        Auton hinnalla olisi ostanut 10 kerrostalo kolmiota.

Eiköhän se ollut lähellä yhden kolmion hintaa Helsingissä?

• Anonyymi

4 kpl eskimo- jäätelöitä, mansikka kullanvärisessä paperissa, suklaa hopeisessa ja vanilija sinisessä, en muista lukiko niissä missään sanaa eskimo, mutta niitä ne oli 25 penniä kappale.

• Anonyymi

Mitä 60 yleensäkään muistaa maitolitran tai leivän hintoja vuodelta 1963. Eiköhän tuolloin äiti ja isä hommanneet alaikäisille ruuan kaupasta. Ainakaan minä en joutunut itseäni elättämään.

• Anonyymi

Ensimmäisen palkan sain 3000 markkaa kuussa, joka annettiin tilipussissa seteleinä. Kokopöivätyö einestehtaassa.Käteni tärisi niin, et palkanlaskija lohdutti, ettei tää nyt niin jännittävää ole.

• Anonyymi

Itse olen ikäryhmää 60 1950- luvun alussa syntyneenä ja hyvinkin muistan 1960- luvun asioita. Olin 1963 koulussa jo neljännellä luokalla ja ruoan, ei siis ruuan, ostamiseen osallistuin useinkin koululta palatessa, kauppa kun oli kotimatkan varrella.

• Anonyymi

1963v oli soltun päiväraha 1mk. Boston toppa maksoi1,20mk.
      Koksuna taisin saada 1,20mk.

• Anonyymi

Minä muistan vain sen, että silloin markka devlaoitiin, koska minun "miloonamarkasta" olikin huvennut aika paljon.

Meillä oli lapsena leikki että " miljoonan maksan" sitä sun tästä ja minäkin ajatelin, että joskun minulakin olisi se " miljoona".

Palatessani Englannista Suomeen (-63), niin huomasin, että minun "miljoonani" oli huvennut.

No, aika aikaa kutakin, nyt minulla ei ole vielläkään sitä "miloonaa", mutta ei ole enää niitä peirijikään, koska kuolleet ovat.

• Anonyymi

En tiedä mitä -63 vuonna sai markalla, mutta -69 muistan, kun aloitin työt Tampereella Kaisu Heikkilän naistenvaate tehtaassa. Eipä alkuun juurikaan ollut rahaa vuokran maksun jälkeen ja vaatteetkin piti hommata, kun ei oikein ollut kunnollista päälle pantavaa. Oli päivä ennen palkan maksua ja pussissa markka rahaa. Markalla ostin puoli litraa maitoa, ruisleivän ja 100 g lauantaimakkaraa. Sain takasin muutaman pennin. Tuo on jäänyt hyvin mieleeni, kun sain nälkäni sammutettua. Tyytyväinen entinen nuori.
      Palkkaa sain 1.45 penniä 16 penniä = 1.61 mk/h. Kahdessa viikossa 110 mk käteen. Vuokra oli kylmästä puutaloasunnossa olevasta huoneesta 100 mk/kk. Meitä oli kaksi tyttöä vuokraa maksamassa. Puut ostimme itse huoneen lämmitykseen kumpi ehti ensin. Toisaalta, hyvät muistot, eipä sitä siihen aikaan osanut parempaa ajatella. Mutta aika on muuttunut.

• Anonyymi

Sippi-Bostonin (8 röökiä) sai 80 pennillä ja päälle 20 nallekarkkia.
      Kovemmat kundit osti sippi-Timen.
      Maksoi koko markan, muttaa siinä oli sentään 10 röökiä.

• Anonyymi

korjaan, eli sain 500mk kuussa einestehtaalla, ja oli -70 luvulla, ei siis 3000mk, mutta tunsin olevani varakas ja siks jännitti :)

• Anonyymi

Uusi 350 kuutioinen moottoripyörä 1650 markkaa.

• Anonyymi

P.S. Jotta tuon 1650 markkaa sai kasaan, piti jakaa aamulehteä tasan vuosi. Eli kovalla työllä sain uuden tsekkiläisen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

P.S. Jotta tuon 1650 markkaa sai kasaan, piti jakaa aamulehteä tasan vuosi. Eli kovalla työllä sain uuden tsekkiläisen.

Tunturi mopo 2-vaihteinen maksoi 700mk.

• Anonyymi

Pikku-Boston maksoi vuonna 1967 1mk. Pikku-Bostonissa oli 10 röökiä.

• Anonyymi

Ajatella, tästäkin aloituksesta jo 15 nopeaa vuotta kulunut. Pitäiskööhän meidän tehdä aloitus, mitä eurolla saa tänä vuonna 2021 . Olisi sitten 15 vuoden kuluttua uusille lukijoille ihmettelmistä.

• Anonyymi

Muistaakseni kahviaki sai 1mk kuppisen

nyt kaikki maksaa 6x1=6mk eikä tuolla hinnalla edes saa kahvia Baarista,

• Anonyymi

Kuitti tallella moottoripyöräostosta, uusi 1650 markkaa.

• Anonyymi

Aika kakaroita useimmat 60 olivat vuonna 1963. Itse olin 5 vuotias. Karkkia ostettiin äidin antamilla rahoilla. 70 varmaan tietävät asiasta enemmän.

• Anonyymi

1963 rahauudistus, jolloin kaksi nollaa putosi perästä pois.

• Anonyymi

70-luvun vaiheessa bensa maksoi alle 1 mk/l. Kun öljykriisin seurauksena bensan hinta nousi hintaan 1,5 mk/l, ajateltiin että nyt kyllä turhat ajot loppuvat. Eihän siinä niin käynyt..

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3053
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2715
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2178
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      54
      1906
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1349
    Aihe