Noin 15 v vanhoja 909:jä on myynnissä tosin aika kovaan hintaan. Kiinnostaisi kuulla omistajilta niiden meriominaisuuksista...
Flipper 909 / 999
28
8066
Vastaukset
- lattapohja...
Tähänkin voi vastata kuten aiemmin olleeseen Maria 750 -kysymykseen : oletko jo koettanut
etsiä venelehtien testejä k.o. mallille ?
Meinaan, että kun nämä omistavat vastaavat tällaisiin kysymyksiin niin siitä on usein
objektiivisuus kaukana ! Saattavat ihan rehellisesti kehua, mutta kokemusta ja vertailupohjaa
ei ole kuten ammattilaisilla.- Katsastusmies-1
FLIPPER 909/999 kuten monet muutkin FLIPPERit ovat suunniteltu kulkemaan suhteellisen pienellä moottoriteholla. Tai toisinpäin ilmaistuna - mahdollisimman suuri vene kulkemaan yhdellä moottorilla. 909 suunnittelun aikana suurin moottoriteho löytyi VOLVOn 200 hv dieselistä. Siksi veneeseen suunniteltiin kohtuullisen loiva V-pohja että suhteellisen kookas vene saataisiin kulkemaan yhdellä 200 hv moottorilla. Tämän vuoksi pohja on suhteellisen kantava ja kovassa kelissä "kova".
Kaikki on suhteellista niin veneen kovuuskin kelissä. 909 on kompromissi tilan/painon ja moottoritehon tarpeen suhteen.
Kuten edellisestä ilmeni tilaa löytyy 909sta reilusti. Vene on myöskin tunnetun veistämön tekoa, joten työn ja materiaalin laadun suhteen ei yleensä ole suurempaa moitittavaa.
Mikäli veneilet sisävesillä tai etupäässä saariston suojassa on FLIPPER 909 varmasti varteenotettava vaihtoehto.
Kommenttina voisi sanoa että suurin osa suomalaisista veneilijöistä liikkuu etupäässä saariston suojassa kovemmilla keleillä, jopa sen tyypillisen Maarianhaminan lomamatkan puitteissa.
Kyllä näillä kokenut ja osaava kippari tulee toimeen, ei 909 niin kova ole. - kokemusta
Katsastusmies-1 kirjoitti:
FLIPPER 909/999 kuten monet muutkin FLIPPERit ovat suunniteltu kulkemaan suhteellisen pienellä moottoriteholla. Tai toisinpäin ilmaistuna - mahdollisimman suuri vene kulkemaan yhdellä moottorilla. 909 suunnittelun aikana suurin moottoriteho löytyi VOLVOn 200 hv dieselistä. Siksi veneeseen suunniteltiin kohtuullisen loiva V-pohja että suhteellisen kookas vene saataisiin kulkemaan yhdellä 200 hv moottorilla. Tämän vuoksi pohja on suhteellisen kantava ja kovassa kelissä "kova".
Kaikki on suhteellista niin veneen kovuuskin kelissä. 909 on kompromissi tilan/painon ja moottoritehon tarpeen suhteen.
Kuten edellisestä ilmeni tilaa löytyy 909sta reilusti. Vene on myöskin tunnetun veistämön tekoa, joten työn ja materiaalin laadun suhteen ei yleensä ole suurempaa moitittavaa.
Mikäli veneilet sisävesillä tai etupäässä saariston suojassa on FLIPPER 909 varmasti varteenotettava vaihtoehto.
Kommenttina voisi sanoa että suurin osa suomalaisista veneilijöistä liikkuu etupäässä saariston suojassa kovemmilla keleillä, jopa sen tyypillisen Maarianhaminan lomamatkan puitteissa.
Kyllä näillä kokenut ja osaava kippari tulee toimeen, ei 909 niin kova ole.Tuhansia maileja 909 ajaneena ja tosi objektiivista tietoa:
ensiksi pohjan kulma n.22 astetta ei nyt niin kovin loiva ole ja mulla on 260 hv kone sekä veneen paino retkivarusteilla 6 tn max. vauhti reilut 25 solmua. millä ei ole merkitystä koska matkavauhdiksi riittää parikymmentä solmua.
Tälle yksilölle on näytetty niin Riika kuin Gotlanti ja ainoa ongelma on polttoaine sitä kun menee tankkiin vain 300 litraa sitten on vielä parhaimmillaan 200 l kannuissa jotta virossa voi reissata. kulutus 2,3-3 l/maili kelistä riippuen.
Kyllä massa tekee osan tehtäväänsä ja vakavoittaa jonkin verra, mutta paras lääke on hellätä kaasukahvaa aina sinne 15 solmun rajalle jolloin terävä keula leikkaa aallot sekä estää venettä loikkaamasta isostakaan aallosta. Olemme joutuneet muutaman kerran todella huonoon keliin suomenlahdella aallot arviolta 2-2.5m ei se enää mukavaa ole mutta aina on selvitty kotiin. siinä sitä huomaa miten aalto vie ihan muuten kohtalaisen kokoista venettä. - BellaFalconisti
Flipper 909:n pohjan V-kulma ei varmasti ole 22´. Ehkä keulasta mitattuna. Todella loiva pohja.
- jovainon
BellaFalconisti kirjoitti:
Flipper 909:n pohjan V-kulma ei varmasti ole 22´. Ehkä keulasta mitattuna. Todella loiva pohja.
Olen samaa mieltä, jos olis 22 astetta ei varmasti plaanaa 20 solmussa, vaati 23-25 solmua kunnon plaaniin, siis jos pohjan kulma luokka 20 astetta.
- jovainon
jovainon kirjoitti:
Olen samaa mieltä, jos olis 22 astetta ei varmasti plaanaa 20 solmussa, vaati 23-25 solmua kunnon plaaniin, siis jos pohjan kulma luokka 20 astetta.
http://personal.inet.fi/koti/kettil/Flipper999/flipper_999_fi.htm
Täällä tietäjä mainitsee pohjan olevan 17 astetta, tuohon alan uskoa, on sama pohja kuin 909 - Kidder
jovainon kirjoitti:
http://personal.inet.fi/koti/kettil/Flipper999/flipper_999_fi.htm
Täällä tietäjä mainitsee pohjan olevan 17 astetta, tuohon alan uskoa, on sama pohja kuin 909Väittäisin että 14 astetta huomattavasti lähempänä totuutta kuin 17 astetta. Tosin sillä ei oikein vaikutusta ole kuin siihen, että pärjää pienemmällä koneella.
- Kidder
Kidder kirjoitti:
Väittäisin että 14 astetta huomattavasti lähempänä totuutta kuin 17 astetta. Tosin sillä ei oikein vaikutusta ole kuin siihen, että pärjää pienemmällä koneella.
Niin ja niistä ajominaisuuksista . . . aallokossa niitä ei juurikaan ole.
- BellaFalconisti
jovainon kirjoitti:
http://personal.inet.fi/koti/kettil/Flipper999/flipper_999_fi.htm
Täällä tietäjä mainitsee pohjan olevan 17 astetta, tuohon alan uskoa, on sama pohja kuin 909Tuohon minäkin uskon. Ja vahvistaa Venelejden testin, jossa 999 oli aikanaan. Kun vaahtopäitä alkoi näkyä niin vauhtia piti tiputtaa huomattavasti. Harmi kun nätti vene muuten.
- Flebbu
BellaFalconisti kirjoitti:
Tuohon minäkin uskon. Ja vahvistaa Venelejden testin, jossa 999 oli aikanaan. Kun vaahtopäitä alkoi näkyä niin vauhtia piti tiputtaa huomattavasti. Harmi kun nätti vene muuten.
Perän kulma ei ajominaisuuksiin aallokossa juurikaan vaikuta, keulan asteet kylläkin, ja nousulistat kylläkin. Kaasua himmaamalla selviää kyllä, mutta silloin keikuttaa ikävästi, mutta selviää siis niistä keleistä joita Suomen vesillä yleensä vastaan tulee. Nättihän tuo vene tosiaan on.
- IsompiVkulma
Flebbu kirjoitti:
Perän kulma ei ajominaisuuksiin aallokossa juurikaan vaikuta, keulan asteet kylläkin, ja nousulistat kylläkin. Kaasua himmaamalla selviää kyllä, mutta silloin keikuttaa ikävästi, mutta selviää siis niistä keleistä joita Suomen vesillä yleensä vastaan tulee. Nättihän tuo vene tosiaan on.
"V-pohja puolestaan vaikuttaa veneen ominaisuuksiin aallokossa. Tasainen pohja on kova ja hakkaa, eivätkä ajo-ominaisuudet ole mairittelevia. Nyrkkisääntö on, että mitä syvempi V-pohja on, sitä pehmeämpi ja parempi vene on ajaa tuulessa. V-kulma mitataan veneen perästä. Avomeriveneissä käytetään jopa 24-asteisia pohjia, mutta huviveneissä normaali kulma on 15-18 astetta. Veneen saamista liukuun autetaan pohjan ns. nousulistoilla ja pohjan ja laidan yhtymäkohdissa olevilla pallelistoilla."
- NiinNoinhanFlebbukin
IsompiVkulma kirjoitti:
"V-pohja puolestaan vaikuttaa veneen ominaisuuksiin aallokossa. Tasainen pohja on kova ja hakkaa, eivätkä ajo-ominaisuudet ole mairittelevia. Nyrkkisääntö on, että mitä syvempi V-pohja on, sitä pehmeämpi ja parempi vene on ajaa tuulessa. V-kulma mitataan veneen perästä. Avomeriveneissä käytetään jopa 24-asteisia pohjia, mutta huviveneissä normaali kulma on 15-18 astetta. Veneen saamista liukuun autetaan pohjan ns. nousulistoilla ja pohjan ja laidan yhtymäkohdissa olevilla pallelistoilla."
???
- Jaatsi
IsompiVkulma kirjoitti:
"V-pohja puolestaan vaikuttaa veneen ominaisuuksiin aallokossa. Tasainen pohja on kova ja hakkaa, eivätkä ajo-ominaisuudet ole mairittelevia. Nyrkkisääntö on, että mitä syvempi V-pohja on, sitä pehmeämpi ja parempi vene on ajaa tuulessa. V-kulma mitataan veneen perästä. Avomeriveneissä käytetään jopa 24-asteisia pohjia, mutta huviveneissä normaali kulma on 15-18 astetta. Veneen saamista liukuun autetaan pohjan ns. nousulistoilla ja pohjan ja laidan yhtymäkohdissa olevilla pallelistoilla."
Pohjan V-kulma vaikuttaa siltä kohdin, millä se osuu veteen ja rikkoo aaltoa. Jos ajat nopeudella ja aallokossa, millä heität koko venettä ilmaan ja se tulee peräpainoisena luonnollisesti ensin rungon takaosallaan veteen niin perän V-kulmalla on luonnollisesti merkitystä. Jos esim. puolet veneestä pysyy kokoajan vedessä ja käytät keulaa aaltojen halkaisemiseen niin keulan v-kulmalla on enemmän merkitystä kuin sillä V-pohjan nimellisellä syvyydellä, joka yleensä ilmoitetaan perälaudasta mitattuna. Jos veneessä on leveät palteet ja nousulistat tuo se kovuutta lisää syväänkin V-pohjaan. Useissa veneissä onkin siksi muuttuva kulmainen V-pohja. Lisäksi voisi mainita, että lukuisat merikelpoiset puoliliukuvat veneet ovat lähes tasapohjaisia perästä, mutta erittäin teräväkeulaisia.
- 40jalkaaliussa
Jaatsi kirjoitti:
Pohjan V-kulma vaikuttaa siltä kohdin, millä se osuu veteen ja rikkoo aaltoa. Jos ajat nopeudella ja aallokossa, millä heität koko venettä ilmaan ja se tulee peräpainoisena luonnollisesti ensin rungon takaosallaan veteen niin perän V-kulmalla on luonnollisesti merkitystä. Jos esim. puolet veneestä pysyy kokoajan vedessä ja käytät keulaa aaltojen halkaisemiseen niin keulan v-kulmalla on enemmän merkitystä kuin sillä V-pohjan nimellisellä syvyydellä, joka yleensä ilmoitetaan perälaudasta mitattuna. Jos veneessä on leveät palteet ja nousulistat tuo se kovuutta lisää syväänkin V-pohjaan. Useissa veneissä onkin siksi muuttuva kulmainen V-pohja. Lisäksi voisi mainita, että lukuisat merikelpoiset puoliliukuvat veneet ovat lähes tasapohjaisia perästä, mutta erittäin teräväkeulaisia.
Isossa aallossa yli 1,5m mielestäni on merkitystä pohjan v-kulmalla koko matkalta sillä aalto runttaa kyllä veneen pohjaa koko matkalta, vaikka ajelee plaanissa keulan alas trimmattuna ja varsinkin, kun aalto alkaa olemaan miehekästä 2,5 metristä terävä harjaista, alkaa platuska pohjaisten parempi jäädä kotia, ettei paatti hajoa rungostaan tai sisutukset irtoa...
- Kulkuri34
40jalkaaliussa kirjoitti:
Isossa aallossa yli 1,5m mielestäni on merkitystä pohjan v-kulmalla koko matkalta sillä aalto runttaa kyllä veneen pohjaa koko matkalta, vaikka ajelee plaanissa keulan alas trimmattuna ja varsinkin, kun aalto alkaa olemaan miehekästä 2,5 metristä terävä harjaista, alkaa platuska pohjaisten parempi jäädä kotia, ettei paatti hajoa rungostaan tai sisutukset irtoa...
Sinä olet korkeintaan nänhyt unta miehekkäästä ja en tarkoita allokkoa.
40jalkaaliussa henkilöiden veneet ovat aina mystisesti syyskelien alkaessa kuivalla maalla peitteiden alle piilotettuna.. 40jalkaaliussa kirjoitti:
Isossa aallossa yli 1,5m mielestäni on merkitystä pohjan v-kulmalla koko matkalta sillä aalto runttaa kyllä veneen pohjaa koko matkalta, vaikka ajelee plaanissa keulan alas trimmattuna ja varsinkin, kun aalto alkaa olemaan miehekästä 2,5 metristä terävä harjaista, alkaa platuska pohjaisten parempi jäädä kotia, ettei paatti hajoa rungostaan tai sisutukset irtoa...
Ei taida olla omakohtaista kokemusta 40 ft. veneestä ?
- itämeri
Kulkuri34 kirjoitti:
Sinä olet korkeintaan nänhyt unta miehekkäästä ja en tarkoita allokkoa.
40jalkaaliussa henkilöiden veneet ovat aina mystisesti syyskelien alkaessa kuivalla maalla peitteiden alle piilotettuna..En ole ikinä nähnyt kulkuria Ahvenanmerellä jossa yleensä on aika kuoppaista...tai muuallakaan kovassa kelissä...yleensä muutama purje vene ja targa liikkeellä ja jos on tarve liikkua,, niin venelläni kyllä pärjää kelissä kuin kelissä itämerellä, muuten köllöttelen suojaisessa satamassa nauttien merielämästä....
ensiviikolla vene veteen ja lokakuun lopussa ylös lämpimään halliin, viimekautena 140 vrk merellä joista n. 70 muualla skandinaviassa, että vaihtelevia kelejä ja paikkoja tullut ajettua... - vaimosi
itämeri kirjoitti:
En ole ikinä nähnyt kulkuria Ahvenanmerellä jossa yleensä on aika kuoppaista...tai muuallakaan kovassa kelissä...yleensä muutama purje vene ja targa liikkeellä ja jos on tarve liikkua,, niin venelläni kyllä pärjää kelissä kuin kelissä itämerellä, muuten köllöttelen suojaisessa satamassa nauttien merielämästä....
ensiviikolla vene veteen ja lokakuun lopussa ylös lämpimään halliin, viimekautena 140 vrk merellä joista n. 70 muualla skandinaviassa, että vaihtelevia kelejä ja paikkoja tullut ajettua...Kissilläsi on kakkahätä, joten herää jo unestasi ja päästä poloinen pihalle.
:-) - eiuntataiharhaa
vaimosi kirjoitti:
Kissilläsi on kakkahätä, joten herää jo unestasi ja päästä poloinen pihalle.
:-)Joo, ensi viikon ke klo 10 lasken veteen ja sitten alkaa veneily kausi livenä ja lopetan täällä kirjoittelut.
Oletko oikeasti noin vajaakki, että luulet, että 40 jalkainen olisi jotenkin ihmeellinen ja vain unelmaa... kyllä noita on vaikka kuinka paljon ja itse ajattelen veneeni olevan aika pieni, kun nykyään on paljon jo 50-70 jalkaisia liikkeellä...
Vaimo on jo pakannut kaikken valmiiksi, sillä ensi Pe lähdemme jo viikonlopuksi merelle....
P.S käy netti veneessä ja katso montako 40 jalkaista myynnissä ja se on vain jäävuoren huippu montako niitä suomen vesillä on... - JuuJuuJuuJuu
eiuntataiharhaa kirjoitti:
Joo, ensi viikon ke klo 10 lasken veteen ja sitten alkaa veneily kausi livenä ja lopetan täällä kirjoittelut.
Oletko oikeasti noin vajaakki, että luulet, että 40 jalkainen olisi jotenkin ihmeellinen ja vain unelmaa... kyllä noita on vaikka kuinka paljon ja itse ajattelen veneeni olevan aika pieni, kun nykyään on paljon jo 50-70 jalkaisia liikkeellä...
Vaimo on jo pakannut kaikken valmiiksi, sillä ensi Pe lähdemme jo viikonlopuksi merelle....
P.S käy netti veneessä ja katso montako 40 jalkaista myynnissä ja se on vain jäävuoren huippu montako niitä suomen vesillä on...Kyse ei tainnut ollakaan veneen mahdottomuudesta, vaan että sinulla ei kommenttiesi mukaan sellaisesta vesillä kokemusta ole.
- k34
eiuntataiharhaa kirjoitti:
Joo, ensi viikon ke klo 10 lasken veteen ja sitten alkaa veneily kausi livenä ja lopetan täällä kirjoittelut.
Oletko oikeasti noin vajaakki, että luulet, että 40 jalkainen olisi jotenkin ihmeellinen ja vain unelmaa... kyllä noita on vaikka kuinka paljon ja itse ajattelen veneeni olevan aika pieni, kun nykyään on paljon jo 50-70 jalkaisia liikkeellä...
Vaimo on jo pakannut kaikken valmiiksi, sillä ensi Pe lähdemme jo viikonlopuksi merelle....
P.S käy netti veneessä ja katso montako 40 jalkaista myynnissä ja se on vain jäävuoren huippu montako niitä suomen vesillä on...Oletko joku stadin jälkijuna?
Vene on jo ollu reipas viikko vesillä ja fisua on revitty maotse tungin lailla, joten se on nyt vähän yks hailee, mitä suuria kuvittelet merikarhuilustasi.
:-)
- Syysveneilijä
Millaisia veneitä nuo ovat ajaa, jotenkin tuntuu moottori alitehoiselta tuon painoiseen
veneeseen? Aika laiskaa taitaa olla liukuunlähtö. Onko tätä valmistettu isommilla moottoreilla?- 909999
Aluksi olivat 200hv kuten muutkin tuon ajan hörpäkkeet, oli isoin jos ei haluttu mennä kahteen koneeseen. Näin Marinolla, Tristanilla ja monella muulla. 999 sai suraan jo isommalla.
909999 kirjoitti:
Aluksi olivat 200hv kuten muutkin tuon ajan hörpäkkeet, oli isoin jos ei haluttu mennä kahteen koneeseen. Näin Marinolla, Tristanilla ja monella muulla. 999 sai suraan jo isommalla.
Se oli todellakin vaikeaa löytää suomesta kohtuukokoista käytettyä kaksimoottorista venettä. No, kävii siinä mielessä tuuri, että löytyi, ja sisämmoottorinen diesel vielä. Flipperiä ja Marinoa etsittiin, eipä juurikaan ollut kaksimoottorisena tarjolla.
- tyytyväinen-omistaja
barlitin saa kahdella snorkkelilla!
- MistäNäitäOikeinTulee
Idiootti !
- JTapio1
Jos ongelma on pohjan kulma muuten hyvässä ja kalliissa veneessä, tuli mieleen että eikö siihenkin(kin) voisi vaikuttaa? En ole kyllä moisesta projektista ennen kuullut mutta: tekisi pohjaan ylimääräisen "kolmion"... eli joku palkisto ( muotti) ja siihen laminoisi uuden pohjan? Aika ongelmallista; esim. paatti pitäisi ehkä kääntää ylösalaisin ym. Mitä nyt mieleeni juolahti. Totta mooses on paljon helpompi ostaa syväpohjainen vene!
- HL772
Ongelma se on lähinnä niille joilla ei Flipperiä ole. Käyttäjä oppii aina veneensä ominaisuuksien kanssa elämään.
Et ole tainnut suuremmin kuituhommia tehdä, silloin ei tulisi tuollainen edes mieleen.
Ei siisnä pohjassa ole mitään ostamista ja myymistä estävää, tai edes hankaloittavaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 763561
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t292294Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä842013Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian191560- 281431
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja271403Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni71364Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu671327Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101227Kerro nainen
Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.531075