Kiukaan tauksen kaakelointi

Löylyn lyömä

Pysyvätkö kaakelit puulämmitteisen kiukaan takana ja sivulla (kiuas nurkassa)? Olisi tilaa ottaa kiusta enemmänkin irti seinästä, mutta onko sillä merkitystä? Hormin liittymäkohdasta ainakin maali on irronnut ensiksi? Onnistuuko kaakelointi tavallisilla kylppärin laatoilla, joita jäi kotoa ylimäärä vai pitääkö olla jotku erikoislaatat? Entä kiinnityslaasti; pitääkö olla jokin erikoislaasti tai -liima? Onko parempi latoa kaakelit puskusaumaan ja jättää saumaamatta vai pysyykö saumalaasti saumoissa?
Laattojen alle olisi varmaan hyvä laittaa vesieriste?
Sauna on mökin sauna ja se on kylmillään silloin kun mökillä ei oleskella.
Olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksistasi tai jos muuten tiedät asiasta niin vastaa. Kiitos!
"Löylyn lyömä"

17

19178

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laasti ei kestänyt

Oman kiukaani taustalevyyn asensin lattiaklinkkerit oikein nätisti, tiilikuviota jäljitellen. Tein oikein siistiä työtä ja olin kovin tyytyväinen.

Kunnes.

Ensilämmityksen jälkeisenä aamuna klo 05 kuului melkoista suurempi rämähdys, kun kolmasosa taustalevyn klinkkereistä tulla rämähti alas. Voit kuvitella, että olin äkisti pystyssä. Kiinnityksessä käyttämäni saneerauslaasti ei kestänyt lämpötilanvaihteluita. En tiedä millä klinkkerit sitten olisi pitänyt kiinnittää. Oli pakko korjata jäljet siten että kiinnitin ex-klinkkereiden paikalle toisen kiukaantaustalevyn

• mr. justin

kuulehan ei varmaankaan pysy, jos saunaa lämmitetään miltei hetimiten kaakeloinnin jälkeen. Laastin pitää saada kuivua hitaasti huonelämmössä hyvän tartunnan saavuttamiseksi. Noin viikko ainakin. Liian nopea kuivuminen estää tuon kuvion toteutumisen. Olisi kyllä parempi jos olisi esim. puhtaaksi muurattu palomuuri tai yleensä tiiliseinä suoraan kiukaan takana sillä se myös hohkaa taustaan voimakkaasti lämpöä. Eli tulee tosi suuria lämmön vaihteluita.
      Itsellä on ollut aiheen kaltaisia ongelmia, ja ongelma tuli ratkaistua siirtämällä lisäksi kiuasta hieman ulospäin ja lämpöä heijastava alumiinilevy kiukaan ja hormiin menevään tilaan.

• luulisin

Uskoisin rappausen olevan parempi vaihtoehto, kuin laatoitus, tuollaisessa lämmönvaihteluille alttiissa kohteessa, jos seinä on tiiltä tai jotain muuta kiviainesta.

• slammaus

ja se on siinä.

• saakos

antiikkilaastia muun värisenä kun valkoisena, mulla ois tarve tiilenpunaiselle laastille, ja saunaan kanssa.

• hatusta että
        saakos kirjoitti:

antiikkilaastia muun värisenä kun valkoisena, mulla ois tarve tiilenpunaiselle laastille, ja saunaan kanssa.

voihan siihen sekoittaa värin mielensä mukaan, kysy myyjältä oikea värimerkki.

• Hegla

Kyllä meillä on kotipaikassani laatoitettu normaaleilla seinälaatoilla ja on pysyneet, mutta
      meillä on lattialämmitys joka takaa jonkinlaisen "alku lämmön". Onko teillä ollenkaan peruslämpöäkään mökillä?
      piipun ja muurin olemme laatoittaneet lattiasta kattoon, kiuas kulmassa.

• tiiliseinä

jätimme muuratun punaisen tiiliseinän sellaisenaan kiukaan taustaksi. on hienon näköinen. kaikki ei saa olla niin steriilin kaupunkimaisen oloista.

• vaaleutta

Kyllähän se on käypää vanhaa perinnettä että palomuurit rapataan valkoisiksi, samoin hormit. 1) paloturvallisuus, kun railot ja vuodot näkyy nokivanoina. 2) vaaleus tukee luonnonvaloa, eikä tarvi laittaa räikeitä suoria valaistuksia, jotka ei kuulu varsinkaan saunaan.
        Kolmantena seikkana pitäisin ulkonäköä: jos tilassa on paljon puupintoja, tekee punatiili varsin raskaan vaikutelman, kun taas rapattu/slammattu vaalea pinta keventää ilmettä. -Jos märältä puolelta jatkuu (kevyt)betoniharkoista tehty seinä aina kiukaan taakse, kyllä siihen joku raja syntyy jossa laatoitus voi vaihtua rappauksesksi.
        Mitä ihmettä klinkkerit tai märän tilan laatat tekee kuumassa ja kuivassa paikassa hormin tai palomuurin kyljessä?

• pysyy ihan

tavallinen seinälaatta.
      Kiinnityslaastilla kiinnitettynä. Ei tarvitse vesieristystä.
      Vesieriste ja liimakiinnitys varmaan sulavat.

Minulla on ollut laatat palomuurissa 15 vuotta. Yhtään laattaa ei ole mennyt rikki. Tavanomaisesti saumattuna. Edes saumaus ei ole irronnut.

Kiuas on palomuurista noin 8 cm etäisyydellä.

• hutakainen

Ootkos koskaan saunaa lämmittäny?

• jalo-otto-valto

kyllä ovat laatat kiukaan takana pysyneet jo 13v
        ja sauna lämpiää 4-5 kertaa viikossa,eikä mikään "poikasten" lämpö, vaan kunnon löylyt 110c. tai joskus enemmänkin

• jore5
        jalo-otto-valto kirjoitti:

kyllä ovat laatat kiukaan takana pysyneet jo 13v
        ja sauna lämpiää 4-5 kertaa viikossa,eikä mikään "poikasten" lämpö, vaan kunnon löylyt 110c. tai joskus enemmänkin

Meil on saunassa yleensä 200c lämpöä et revi siitä!!

• Paroni WonMynghausen
        jore5 kirjoitti:

Meil on saunassa yleensä 200c lämpöä et revi siitä!!

Meidän naapurilla on niin iso tupa ettei perällä ole vielä käynyt kukaan. Ja sitten sen sauna...ette uskoisi jos kertoisin.

• Paroni Won jne.
        Paroni WonMynghausen kirjoitti:

Meidän naapurilla on niin iso tupa ettei perällä ole vielä käynyt kukaan. Ja sitten sen sauna...ette uskoisi jos kertoisin.

......tai voinhan kertoakin. Siellä saunassa on 90 astetta ennen kun sitä ruvetaan lämmittämään.

• pysyy kyllä

Pysyy kyllä. Meillä on mökin Aito-kiukaan takana valkoinen kaakelointi noin 50 mm päässä. Ovat pysyneet moitteettomasti viimeiset 25 vuotta. Haitta on noki joka palaa aika kovasti kiinni kaakelin pintaan, mutta sekin lähtee kaakelipesuaineella.

Kaakeloinnista on niin kauan etten enää muista mikä aine oli käytetty kiinnityksessä. Kysy rautakaupasta kun ostat.

• juhis.

Kotisaunassa on saneerauslaastilla kiinnitetyt kivijäljitelmäpintaiset laatat puulämmitteisen kiukaan takana ja hyvin pysyneet.
      Mökillä samantapainen laatoitus kiukaan takana sillä erotuksella, että mökki on kylmillään silloin kun siellä ei olla.
      Talvellakin olen pakkasten aikaan mökkisaunan lämmittänyt, eikä ole laatat singahdelleet seinistä ainakaan vielä.
      Itse laatoitin molemmat, käytin melko karkeahampaista laastikampaa, mahtaisiko sillä olla merkitystä, en tiedä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1846
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1292
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1017
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      111
      952
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe