Kun olette mökkiä hankkimassa, miettikää suurten valmistajien lisäksi mahdollisuutta teettää mökki pienellä paikallisella valmistajalla. Tein niin, ja olin enemmän kuin tyytyväinen.
Oma valmistajani oli tehnyt exsäni ystävättärelle saunamökin, joten tiesin että hän tekee hyvää jälkeä. Laadin saunan piirustukset ja tilasin saunan häneltä. Kolmasosa kauppasummasta kuitattiin puutavaralla, jotka hän kävi itse metsästä kaatamassa. Tein itse pilariperustuksen hänen ohjeittensa mukaisesti ja saunan runko, välipohja ja katto olivat pystyssä juuri sovittuna päivänä, ja tein itse lattiat plus asensin ikkunat, ovet ja tein sisätyöt.
Mökin osalta kilpailutin useampaa toimittajaa, ja hintaerot olivat huomattavia. Päädyin samaan valmistajaan kuin edelliselläkin kerralla, ja tällä kerralla päädyin valmiimpaan toimitukseen siten että tällä kerralla myös lattiat, ikkunat ja ovet ovat paikoillaan. Tälläkin kerralla aikataulu piti kutinsa, etukenossa jopa. Kaikki meni enemmän kuin nappiin ja pääsimme maalaamaan ja tekemään sisätöitä toivottuna ajankohtana.
Olen hänen toimituksiinsa hyvin tyytyväinen. Puutavara on ylivuotista eli se on ehdottoman kuivaa ja halkeilematonta. Vaikka ikkunoiden ja ovien yläpuolelle jätettiinkin laskeutumisvara, eivät rakennukset laskeutuneet sen vertaa että sitä voisi havaita. Hirsi on 95mm paksua höylähirttä, jossa on kolme ponttia. Sellaisenaan hirren paksuus ei riitä ympärivuotiseen käyttöön, mutta ei ollut tarkoituskaan.
Kyselkää ihmeessä tarjouksia myös paikallisilta yrittäjiltä. Saatatte saada parempaa laatua kuin mitä suuret valmistajat kykenevät toimittamaan, perille toimitettuna ja pystytettynä, ehdottomasti kilpailukykyiseen hintaan. Samalla saatte pidettyä maaseudun asuttuna, kun sikäläisille riittää työtä kotiseudullaan.
kilpailuttakaa paikallisia
20
4412
Vastaukset
- Jocu_
Olen minä törmännyt pariin "paikallisten" pystyttämään hirsimökkiin. Muuankin pystyttäjäporukka sanoi pystyttäneensä lähes kymmenen hirsirakennusta. Harvinaisen hidasoppista porukkaa, kun vieläkin tuli suuria mokia.
- HonkaKontio
Minäkin olen nähnyt monia paikallisten tekemiä mökkejä ja kauheita virheitä on joka mökissä.
Koskaan ei kannata sortua noihin paikallisiin yrittäjiin, jälki on aina 2. luokkaa. - ovat marjat
HonkaKontio kirjoitti:
Minäkin olen nähnyt monia paikallisten tekemiä mökkejä ja kauheita virheitä on joka mökissä.
Koskaan ei kannata sortua noihin paikallisiin yrittäjiin, jälki on aina 2. luokkaa.Siis että missään tapauksessa ei kannata kysyäkään paikalliselta vai? Oot näemmä sitte ite Hongalla/Kontiolla renkinä.
- HonkaKontio
ovat marjat kirjoitti:
Siis että missään tapauksessa ei kannata kysyäkään paikalliselta vai? Oot näemmä sitte ite Hongalla/Kontiolla renkinä.
Alkoi vaan vituttamaan tuo "Jocun" kirjoitus. Ei pitäisi palkata mitään saatanan pultsariporukoita esson baarista. Kyliltä löytyy todellisia osaajia, jotka ovat vielä ylpeitä työstään. Itse teetin mökin Kontra hirsi nimisellä pienellä firmalla ja mökin valmiiksi rakensi lähellä asuva kirvesmies poikansa kanssa. Eikä työn jälkeä eikä hintaa voi moittia. Kaikesta löytyy kaiken lisäksi kuititkin. Happamia mitä happamia.
- alkuperäinen kirjoittaja
ovat marjat kirjoitti:
Siis että missään tapauksessa ei kannata kysyäkään paikalliselta vai? Oot näemmä sitte ite Hongalla/Kontiolla renkinä.
Itseasiassa tuo valmistaja, josta ensimmäisessä meilissäni kirjoitin, on tehnyt alihankintana töitä Honkarakenteelle, mutta lopetti kun heidän laatunsa ei vastannut hänen omaansa. Ei se koneellisesti kuivattu hirsi _todellakaan_ ole samanveroista ylivuotisen, eli kevättalvella kaadetun ja yli vuoden kuivaneen puun kanssa. Kun omaa mökkiäni katselen, ei hirsissä ole käytännössä ollenkaan halkeamia, toisin kuin vaikkapa juuri tuon Honkarakenteen tuotteissa.
Laadun tae voisi olla se, että yritys on ollut pystyssä jo pitkän aikaa, tässä tapauksessa se on tämän miehen perustama ja nyt on poikakin mukana pisneksessä. Toinen hyvä merkki on se, että tilauskirja ovat täynnä. Sana kiertää, ja mainostaa ei tarvitse.
Mutta mikäs. Tilatkaa mistä haluatte. Tiedän mistä laajennukseni tilaan. - kukamitähä?
alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:
Itseasiassa tuo valmistaja, josta ensimmäisessä meilissäni kirjoitin, on tehnyt alihankintana töitä Honkarakenteelle, mutta lopetti kun heidän laatunsa ei vastannut hänen omaansa. Ei se koneellisesti kuivattu hirsi _todellakaan_ ole samanveroista ylivuotisen, eli kevättalvella kaadetun ja yli vuoden kuivaneen puun kanssa. Kun omaa mökkiäni katselen, ei hirsissä ole käytännössä ollenkaan halkeamia, toisin kuin vaikkapa juuri tuon Honkarakenteen tuotteissa.
Laadun tae voisi olla se, että yritys on ollut pystyssä jo pitkän aikaa, tässä tapauksessa se on tämän miehen perustama ja nyt on poikakin mukana pisneksessä. Toinen hyvä merkki on se, että tilauskirja ovat täynnä. Sana kiertää, ja mainostaa ei tarvitse.
Mutta mikäs. Tilatkaa mistä haluatte. Tiedän mistä laajennukseni tilaan.Kyllä täällä voi mainostaa, eikä sinuakaan pitäisi haitata, vaikka omalla toimittajallasi olisi töitä omien projektiesi jälkeenkin. Ei pelkkä kehuminen mitään auta, jos ei kerro, ketä kehuu.
- kannata ottaa
Pystytys on kuitenkin helpoin homma koko rakentamisessa, ei sitä kannata antaa tuntemattomalle porukalle. Siinä tehdään helppoa rahaa, mutta homman voi tehdä itsekin. Sen sijaan varsinainen rakentaminen vaatii ammattilaista, ei kuitenkaan välttämättä porukkaa.
- Hannu P.
Mutta mikäs. Tilatkaa mistä haluatte. Tiedän mistä laajennukseni tilaan.Olisin kiinnostunut saunamökin teettämisestä.
Suosituksesi perusteella voisin pyytää tarjousta (kuvat ovat jo valmiina) sinulle tutulta tekijältä.
Laita tekijän nimi tähän tai sähköpostiin:
[email protected]
Kiitos vaivannäöstä jo etukäteen. - tekijämies
Hannu P. kirjoitti:
Olisin kiinnostunut saunamökin teettämisestä.
Suosituksesi perusteella voisin pyytää tarjousta (kuvat ovat jo valmiina) sinulle tutulta tekijältä.
[email protected]
Kiitos vaivannäöstä jo etukäteen.Taitaa olla näitä humpuukimaakareita viestiketjun aloittaja, häipyi kuin pieru Saharaan, kun alettiin kyselemään liikaa...
- alkuperäinen kirjoittaja
tekijämies kirjoitti:
Taitaa olla näitä humpuukimaakareita viestiketjun aloittaja, häipyi kuin pieru Saharaan, kun alettiin kyselemään liikaa...
Viestiketjun aloittaja täällä... En minä mihinkään ole kadonnut... En vaan ole ollut netissä useampaan päivään. Meillä on kotona remontti menossa > siellä ei ole nyt päätettä käytettävissä, ja näin ollen olen työpaikan päätteen varassa.
Se valmistaja, josta kirjoitin, on nimeltään Markku Savolainen. Hän asustaa Imatran pohjoispuolella, Niska-Pietilässä. Puhelinnumero on 0500-552051. Hän ei tiedä, että olen hänen tuotteitaan mainostanut, mutta voit kertoa Pasi Hakalalta terveisiä. Muistaa kyllä, sillä toimitti saunan 1998 ja mökin 2003.
Oma numeroni on 040-5464977. - alkuperäinen kirjoittaja
Hannu P. kirjoitti:
Olisin kiinnostunut saunamökin teettämisestä.
[email protected]
Kiitos vaivannäöstä jo etukäteen.Pistän yhteystietoni tulemaan
- 09-654789432
Viestiketjun aloittaja täällä... En minä mihinkään ole kadonnut... En vaan ole ollut netissä useampaan päivään. Meillä on kotona remontti menossa > siellä ei ole nyt päätettä käytettävissä, ja näin ollen olen työpaikan päätteen varassa.
Se valmistaja, josta kirjoitin, on nimeltään Markku Savolainen. Hän asustaa Imatran pohjoispuolella, Niska-Pietilässä. Puhelinnumero on 0500-552051. Hän ei tiedä, että olen hänen tuotteitaan mainostanut, mutta voit kertoa Pasi Hakalalta terveisiä. Muistaa kyllä, sillä toimitti saunan 1998 ja mökin 2003.
Oma numeroni on 040-5464977.Fiksua jakaa omia ja muiden tietoja täällä.
- Seniorirakentaja
kannata ottaa kirjoitti:
Pystytys on kuitenkin helpoin homma koko rakentamisessa, ei sitä kannata antaa tuntemattomalle porukalle. Siinä tehdään helppoa rahaa, mutta homman voi tehdä itsekin. Sen sijaan varsinainen rakentaminen vaatii ammattilaista, ei kuitenkaan välttämättä porukkaa.
Kun heti tontille päästyään haukkuu värkit ja ryntää tukka putkella lähimpään K-Rautaan tilaamaan isännän laskuun huippukallista tavaraa,vaikka samanlaista on jo tontilla.
Koska tuntee,ettei hallitse tilannetta,omaa osaamattomuuttaan peittääkseen kiinnittää huomion pois itsestään haukkumalla kaikki muut projektiin osalliset ja lopuksi isännänkin.
Sellainen(-set) pystyttäjät on paras heti passittaa matkoihinsa,sillä heistä on enemmän vahinkoa kuin hyötyä.
- masa
Kun ei niiltä paikallisilta löydy hyviä malleja,sellaisia kuin isoilta valmistajilta.
Esim.Kontion HelmiD mallista rantasaunaa jossa on suuret ikkunat,isot terassit ja hyvä muoto muutenkin.
Ei semmoisia pieni ikkunaisia nelikantti mökkejä halua katsella.
Ja pystytys kannattaa tehdä itse siinä sitä säästöä tulee.- arwid
Ei se haittaa että pikkufirmoilla on huono mökkivalikoima sillä hehän tekevät juuri sellaisen mökin kuin haluat. Ei muuta kuin poimit parhaat ideat isoilt firmoilta ja teetätät mieleisesi mökin jollakin PK-hirsifirmalla.
- masa
arwid kirjoitti:
Ei se haittaa että pikkufirmoilla on huono mökkivalikoima sillä hehän tekevät juuri sellaisen mökin kuin haluat. Ei muuta kuin poimit parhaat ideat isoilt firmoilta ja teetätät mieleisesi mökin jollakin PK-hirsifirmalla.
Kun hankin suunnittelijan ja teetän kuvat mieleisestäni mallista niin maksaakin jo saman kuin isoilla toimittajilla ja vaiva on moninkertainen.
- laadin
arwid kirjoitti:
mallin ison firman mallista hieman muuntelemalla.hintaero ison ja pienempien firmojen välillä n.3000euroo.ja tönön koko alle 30 neliöö.joten kukin päätelköön itse mikä on viisasta!ja paketit on vertailtu tarkkaan(sisältö).
- Hirsiyrittäjä
Ja pyydä siitä paikalliselta tarjous.
Niin meidänkin malleista kopioi euroopan suurinkin firma. - Pikkuyrittäjä
masa kirjoitti:
Kun hankin suunnittelijan ja teetän kuvat mieleisestäni mallista niin maksaakin jo saman kuin isoilla toimittajilla ja vaiva on moninkertainen.
mistä mallista tahansa samaan hintaan kaupanpäällisiksi kun vaan saadaan kauppa.
Joskus on käynyt jopa niinkin,että me ollaan vaivalla piirretty lupakuvat,mutta tilaaja onkin löytänyt toisen pikkuyrittäjän,joka on luvannut mökkitoimituksen 50 euroa halvemmalla ja hän onkin teettänyt mökkinsä siellä meidön piirtämillä lupakuvilla.....
Näin se kaupankäynti on raakaa... - masa
laadin kirjoitti:
mallin ison firman mallista hieman muuntelemalla.hintaero ison ja pienempien firmojen välillä n.3000euroo.ja tönön koko alle 30 neliöö.joten kukin päätelköön itse mikä on viisasta!ja paketit on vertailtu tarkkaan(sisältö).
Kun pitäisi saada julkisivukuvat,perustuskuvat,
leikkaukset,asemapiirros.ym ja vielä rak.insinöörin piirtämiä niin niille tulee sen verran hintaa että siihen se ero hupenee.
Kun kyselin ns.nelikanttimökeistä tarjousta suurilta
toimittajilta ja pieniltä yrittäjiltä niin en saanut tuhattakaan euroa eroa niiden välille.
Isojen toimitukset ovat helppoja lupa asioiden suhteen ja niiltä saa maksusuorituksille pankkitakuut ja toimitusvarmuuden.
Tämä oli vain oma kokemukseni mites muut
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä olet epävakaa
tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all261926Mieti miten paljon yritin
Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔571769- 341478
- 761176
- 521079
Yksi viesti häneltä ja ottaisin takaisin
Mutta ei sitä tule. Ja ehkä parempi niin, tein jo valintani. En saanut häneltä tarpeeksi, kaikki muu meni minun edelle j221005- 54910
- 49893
- 24884
Keskisarjan puheet
Onko kansanedustajan sopivaa puhua tuollai vai pitäisikkö potkia pois eduskunnasta?178869