Luin tuoleta aiempaa että jos on mennyt vapaaehtoisesti työharjoitteluun työmarkkinatuella ja sovitun lopettamispäivän jälkeen kyseinen paikka haluaakin että jatkaisin (ilman palkkaa tietenkin), niin onko se pakollista? Eli menettääkö työmarkkinatuen jos kieltäytyy? Ymmärsin että jos on alle 25 tai ilman tutkintoa, näin voi käydä, mutta entä jos on jo tutkinnon suorittanut ja yli 25?
harjoittelun
11
946
Vastaukset
- Suostua
Jos (orja)työnantaja tarjoaa jatkoa, siihen on pakko suostua, muuten tulee kahden kuukauden karenssi, jos työnantaja kieltäytymisen työkkäriin ilmoittaa. Iällä ei ole merkitystä. Nykyisinhän ei edes karenssi taida riittää, mutta en tunne tarpeeksi uutta lainsäädäntöä, että lähtisin siltä pohjalta seurauksia arvioimaan.
Tässä enimmäiskestot työmarkkinatoimenpiteistä:
"Laki julkisesta työvoimapalvelusta 30.12.2002/1295
-------
8 luku
Työmarkkinatoimenpiteet
-------
5 §
Sopimuksen enimmäiskesto
Työvoimatoimisto voi tehdä työmarkkinatoimenpidettä koskevan sopimuksen siksi ajaksi, jonka toimenpiteen tavoitteena olevan työmarkkinavalmiuksien edistämisen arvioidaan kestävän. Sopimuksen tai sopimusten yhteenlaskettu kesto ei kuitenkaan saa ylittää:
1) saman järjestäjän työkokeilussa kuutta kuukautta;
2) työelämävalmennuksessa 10 kuukautta;
3) työharjoittelussa 12 kuukautta.
Poiketen 1 momentista työelämävalmennusta koskevan sopimuksen tai useampien sopimusten yhteenlaskettu kesto työmarkkinatukeen oikeutettua työnhakijaa kohti voi kuitenkin olla enintään 12 kuukautta. Erityisestä syystä, kuten työmarkkinoilta syrjäytymisen ehkäisemiseksi, työmarkkinatukeen oikeutetun työelämävalmennusta tai työharjoittelua koskevien sopimusten yhteenlaskettu kesto voi olla enintään 18 kuukautta.
Edellä 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetun enimmäisajan laskenta aloitetaan uudelleen alusta, kun työnhakija on täyttänyt uudelleen työttömyyspäivärahan edellytyksenä olevan työssäoloehdon.
Edellä 1 momentin 3 kohdassa ja 2 momentissa tarkoitettujen enimmäisaikojen laskenta aloitetaan uudelleen alusta, kun työnhakija on täyttänyt työttömyyspäivärahan edellytyksenä olevan työssäoloehdon, saanut työttömyyspäivärahaa enimmäisajan ja on työmarkkinatukeen oikeutettu. Enimmäisajan laskenta aloitetaan uudelleen alusta myös sellaisen työmarkkinatukeen oikeutetun kohdalla, joka työharjoittelun tai työelämävalmennuksen jälkeen on saanut työmarkkinatukea työttömyytensä perusteella vähintään 500 päivältä."
LÄHDE:http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021295
Olin viime vuonna puoli vuotta työelämävalmennuksessa, jatkoa kysyttiin, mutta kieltäydyin. Asiasta keskusteltiin pomon kanssa ihan suoraan miksi en halunnut jatkaa ilmaistöitä. Siis raha oli syynä. Sain hyvän työtodistuksen ja sopimusta ei jatkettu. Ei mitään puhettakaan karenssista. Tämmönen tapaus tää.
Ehkä kannattaisi keskustella pomon kanssa suoraan asiasta ja kysyä sitä miksi ei voi hommaa jatkaa palkkatyönä. Keskustelu kannattaa nauhoittaa kaiken varalta.- tehdä?
Onko se tosiaankin pakollista? Vaikka itse olisi hakenut harjoittelupaikan ja vielä melkein heti työttömyyden alettua. Ei siis ole mitään 500 päivän rajaa takana. Kummallista jos näin on. Eihän se edistä työnhakijan työllistymistä, jos joutuu olemaan paikassa mihin on mahdotonta myöhemminkin päästä töihin (on sanottu jo alussa että ei ole tarkoitus palkata lisää työntekijöitä) eikä se vastaa kiinnostuksia/uratoiveita. Ennemmin kyllä ottaa vastaan sen 2 kuukauden karenssin ja menee vaikka määräaikaisesti siivoamaan tms.
- Pakollista
tehdä? kirjoitti:
Onko se tosiaankin pakollista? Vaikka itse olisi hakenut harjoittelupaikan ja vielä melkein heti työttömyyden alettua. Ei siis ole mitään 500 päivän rajaa takana. Kummallista jos näin on. Eihän se edistä työnhakijan työllistymistä, jos joutuu olemaan paikassa mihin on mahdotonta myöhemminkin päästä töihin (on sanottu jo alussa että ei ole tarkoitus palkata lisää työntekijöitä) eikä se vastaa kiinnostuksia/uratoiveita. Ennemmin kyllä ottaa vastaan sen 2 kuukauden karenssin ja menee vaikka määräaikaisesti siivoamaan tms.
Vapaaehtoisesta tulee pakollista, jos työttömästä on kyse. Eli jos menet vapaaehtoisesti jonnekin, siinä pysyminen ei ole enää vapaaehtoista työkkärin näkökulmasta.
- hmm
Pakollista kirjoitti:
Vapaaehtoisesta tulee pakollista, jos työttömästä on kyse. Eli jos menet vapaaehtoisesti jonnekin, siinä pysyminen ei ole enää vapaaehtoista työkkärin näkökulmasta.
en oo tommosesta kuullutkaan. Itse olin yhdessä toimistossa harjoittelijana ja aluks tehtiin kuukaudeksi sopimus ja kuukauden lopussa kysyttiin jatkaanko, mietin ja jatkoin ja tehtiin jatkosopimus, ja aina joka kuukauden lopussa kysyttiin jatkaanko. Eli ihan minusta oli kiinni, kukaan ei sanonu että haluaa pitää mua jne. Olin 4 kk ja sitten en saanut enää jatkaa kun kyseisessä paikassa kiellettiin työharjoittelua, joten et nyt tiiä olisinko saanut karenssin..
- ei ollut ongelmia
hmm kirjoitti:
en oo tommosesta kuullutkaan. Itse olin yhdessä toimistossa harjoittelijana ja aluks tehtiin kuukaudeksi sopimus ja kuukauden lopussa kysyttiin jatkaanko, mietin ja jatkoin ja tehtiin jatkosopimus, ja aina joka kuukauden lopussa kysyttiin jatkaanko. Eli ihan minusta oli kiinni, kukaan ei sanonu että haluaa pitää mua jne. Olin 4 kk ja sitten en saanut enää jatkaa kun kyseisessä paikassa kiellettiin työharjoittelua, joten et nyt tiiä olisinko saanut karenssin..
Työkkärissä neuvoivat tämän tavan. Tuo työharjoittelu oli siinä mielessä huono homma, että kun sain keikkahommia ihan palkallisena, jouduin hoitamaan sekä sen harjoittelun, että työni, eli työpäivinä ei voinut olla harjoittelupaikasta pois. Lapsen hoitomaksujen vuoksi oikean työn tekeminen aiheutti taloudellista tappiota. Jos taas olisin kokonaan niistä keikoista kieltäytynyt, olisi jatkossa ollut töitä huomattavasti vähemmän. Siksi lopetin harjoitteluni neljän kuukauden päästä, eli sopimusta ei vaan enää jatkettu, eikä "työnantaja" siitä pahastunut. Nykyään olen ollut tyytyväinen silloiseen ratkaisuuni. Pikku hiljaa tunteja alkoikin siinä keikkapaikassa kertymään reilusti, ja sain riittävän elännon sitäkautta. Jos olisin jatkanut harjoitteluani, en olisi jaksanut tehdä niitä keikkoja, sehän tarkoitti usein kahta työvuoroa päällekkäin.
- ei kannata....
"Olin viime vuonna puoli vuotta työelämävalmennuksessa, jatkoa kysyttiin, mutta kieltäydyin. Asiasta keskusteltiin pomon kanssa ihan suoraan miksi en halunnut jatkaa ilmaistöitä. Siis raha oli syynä. Sain hyvän työtodistuksen ja sopimusta ei jatkettu. Ei mitään puhettakaan karenssista. Tämmönen tapaus tää. "
Kun on Tampereen kaupungilla työharjoittelussa, niin ei kannata aloittaa keskustelua aiheesta tai edes kysyttäessä mainita ettei halua jatkaa. Ei siellä anneta vaihtoehtoa jatkat tai saat karenssin. Siellä kysytään sinun omaa halukkuutttasi jatkaa ja jos sitä ei ole, niin saat jälkikäteen työvoimatoimistosta ja kelasta ilmoituksen työmarkkinatuen katkaisusta ja asian käsittelyn viemisestä työvoimatoimikuntaan. - ???!
ei kannata.... kirjoitti:
"Olin viime vuonna puoli vuotta työelämävalmennuksessa, jatkoa kysyttiin, mutta kieltäydyin. Asiasta keskusteltiin pomon kanssa ihan suoraan miksi en halunnut jatkaa ilmaistöitä. Siis raha oli syynä. Sain hyvän työtodistuksen ja sopimusta ei jatkettu. Ei mitään puhettakaan karenssista. Tämmönen tapaus tää. "
Kun on Tampereen kaupungilla työharjoittelussa, niin ei kannata aloittaa keskustelua aiheesta tai edes kysyttäessä mainita ettei halua jatkaa. Ei siellä anneta vaihtoehtoa jatkat tai saat karenssin. Siellä kysytään sinun omaa halukkuutttasi jatkaa ja jos sitä ei ole, niin saat jälkikäteen työvoimatoimistosta ja kelasta ilmoituksen työmarkkinatuen katkaisusta ja asian käsittelyn viemisestä työvoimatoimikuntaan.Voi ei, kerro ettei tuo ole totta! En kyllä kestä jos noin on. Miten sitten jos hankkii uuden - eli mieleisemmän ja itselle hyödyllisemmän, toivottavasti- harjoittelupaikan ja sopii harjoittelun alkamaan siitä kun edellinen harjoittelusopimus päättyy, ei kai tähän ole kenelläkään mitään sanomista? Eihän silloin ole pakko jatkaa siellä kaupungin hommissa? Törkeetä..
- ...
???! kirjoitti:
Voi ei, kerro ettei tuo ole totta! En kyllä kestä jos noin on. Miten sitten jos hankkii uuden - eli mieleisemmän ja itselle hyödyllisemmän, toivottavasti- harjoittelupaikan ja sopii harjoittelun alkamaan siitä kun edellinen harjoittelusopimus päättyy, ei kai tähän ole kenelläkään mitään sanomista? Eihän silloin ole pakko jatkaa siellä kaupungin hommissa? Törkeetä..
pakko jatkaa samassa paikassa jos löytyy toinen harjoittelupaikka. Mieluummin etsisit ahkerammin töitä, kun on jo työkokemustakin ja oot tälläkin hetkellä "töissä".
- touhua.
Tietysti työnantaja haluaa jatkaa sun harjoitteluas. Syitä siihen löytyy useita.
Työnantaja haluaa tarjota sinulle tänä päivänä harvinaislaatuisen mahdollisuuden tutustua työelämään. Työkokemus kuittaa palkan. Samalla saat hankittua sellaisen ammattitaidon jonka perusteella pääset sitten seuraavaan harjoittelupaikkaan mikäli sinua sattuu semmoinen onni kohtaamaan että löydät jostain semmoisen. Nykyään kun työkokemus alkaa jo enimmäkseen olla maksullinen työntekijälle eikä työnantajalle.
Jos vielä satut olemaan erityisen ahkera ja osaava työharjoitteluasi halutaan jatkettavan siihen asti kunnes tulet eläkeikään. Tässä tapauksessa sinulta säästyisi uuden työharjoittelupaikan etsiminen. Voit varmaan vielä eläkkeellä ollessasikin jatkaa, mutta sitten aletaan puhumaan vapaaehtoistyöstä harjoittelun sijaan.
Sinulle tietysti tarjotaan mahdollisuutta kieltäytyä ilmaisesta työstä jonka jälkeen sinulle ollaan erityisen kiitollisia yhteiskunnan varojen säästämisestä hankittuasi itsellesi karenssin.
Tässä sinulla on suurenmoinen mahdollisuus. Kun jätät koulutuksen hankkimatta niin takaat itsellesi toimeliaan tulevaisuuden harjoittelujen merkeissä. Ehkä sinua joskus muistetaan jossain juhlapuheessa. Epäilen tosin ettei sinua ole kutsuttu sitä puhetta kuulemaan eikä muutenkaan koska puheilla varustetut työpaikkojen pippalot on tarkoitettu palkan saajille. Mielellään ison palkan.- aina on olemassa
vaihtoehto. Kaksikin. Ryhdy rikolliseksi tai tapa itsesi. Itse ajattelin tappaa itseni, hellämielisen sorttinen kun olen.
Reippaina käymme rekkain alle
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi383672Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal283232- 692878
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912720- 351748
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no811699- 221518
- 281507
- 281478
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231474