Näin se pitäisi mennä:

play-boy90

3-6 vuotiaat:

1-2 euroa viikossa. Tuon ikäisethän eivät tee juuri mitään ilman vanhempien valvontaa, mutta olisi hyvä kun pikku-nassikat saisivat vähän kolikoita ja säästäisivät ne ja sitten mentäisiin vaikka kuun lopussa käymään lelukaupassa ja pienen lapsen omia säästöjä laitettaisiin vaikka uuteen leluun. Ei tietenkään joka kuukausi uusia leluja. Ja kilttinä olemisesta pitäisi palkita jos lapsella on ollut vaikeuksia esim. päiväkodissa.

7-9 vuotiaat:

3-4 euroa viikossa. Säästäminen pitäisi jo tuossa iässä tulla selväksi ja koulun jälkeen joskus joku karkkipussin ostaminen tai sarjakuvalehti ym. olisi hyvä juttu, niin oppisi kaupassa asioimisen.

10-12 vuotiaat: 5 euroa viikossa. Kotitöiden tekeminen pitäisi kuulua tämänikäisen henkilön arkirutiineihin ja 5 eurosta säästöön olisi hyvä laittaa osa.

13-14 vuotiaat: 5-10 euroa viikossa. Rahaa yleensä kuluisi moninkertainen määrä, mutta 10 eurollakaan ei paljon hurvitella viikossa.

15-17 vuotiaat: 10-30 euroa viikossa riippuen henkilön elämäntilanteesta ja vanhempien lompakon paksuudesta.

Näin siis minun mielestäni. Ottakaa kantaa! tietenkin 30 euroa 15-vuotiaalle viikossa on liikaa, mutta jos hän joutuu itse maksamaan kaiken lukuunottamatta ruokaa ja asumista ja tekee jotain työtä rahan eteen ei se sitten ole liikaa.

10

956

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • _R_

Rahaa pitäisi saada käyttöön silloin kun tarve on, ja vanhempana siirtää ostosten/laskujen maksua vanhemman pussista nuoren pussiin. Helpompi muuttaa pois kotoa sitten joskus. Ja lisäksi se, että ellei kotona mitään tee, mitään ei myöskään tipu. Itsellä ei ole koskaan ollut viikkorahaa, mutta saan opintorahan itselleni, ja rahaa olen saanut epäsäännöllisin väliajoin silloin, kun on ollut tarve ja vanhemmilla ylimääräistä.

• köyhä.

... mä saan KUUKAUDESSA korkeintaan 13 euroa. (iän mukaan)

mun pitää tehdä sen eteen nää työt viikottain:
      - järjestää tavarat omasta huoneesta
      - imuroida oma huone
      - pestä lattia omasta huoneesta
      - tyhjentää ja täyttää tiskikone viikottain
      - viedä roskat, hakea posti yms.

jos saan kokeesta kympin, saan euron. pienemmistä en saa mitään.

mielestäni palkkani on aivan liian vähän.
      mutta ei meillä kyllä ylimääräistä rahaa ole kotona. päinvastoin: lainaa on 130 000 euroa...

• siina

olet kuitenkin oikeassa. mitä vanhemmaksi tulee, sitä enemmän rahaa alkaa kulumaan vähän kaikkialle. :)

• Mielenkiintonen tuo sinun 15-17 vuotiaitten kohta..
      Minä saan reilut 10 euroa viikossa, ostan itse ruokani ja koulukirjat (olen lukiossa), vanhemmat maksavat vuokran ja puhelinlaskut..
      Oishan sen tietysti ihan kiva jos ois välillä enemmänkin rahaa käytössä, mutta tuo 30euroa kuulostaa jo melko paljolta viikossa, ainakin minun korvissa.

• entäpä

Viikkorajan määrä on jokaiselle täysin henkilökohtainen asia. Vanhempien pitäisi ottaa huomioon monia asioita. Minusta 10e viikossa 15 -vuotiaalle on aivan liikaa. Rahaa jää silloin esim. alkoholin hankintaan...

• meikäläinen14

Ihan hyvähä toi on mut mä oon 14 ja saan rahaa 20 kuukaudessa... ja maksan ite känykkä laskun. sit ku oon 15 nii saan 40e kuukaudessa ja maksan ite kaikki käyttö tavarni. ei hyvät ihmiset ajatelkaa nyt vähän miten paljon saatte rahaa VIIKOSSA! miten meinaatte pärjätä aikuisena ku kukaa ei oo tuomassa rahaa taloon ku sä ite. ja joudut ite maksaa kaikki laskut ja ostaa ite ruuat. ei hyvät ihmiset ei tollane kannata.. ajatelkaa asiaa vähä laajemmin. menkää vaikka töihin ja ankikaa sieltä rahanne.. mut ei sillonkaa tuu mikskää miljonääriks vaikka te jotkut saatatte nii luulla.. kirjotelkaa asiasta..

• Annu

Oon 11, ja saan sekä kuukausi, että viikkorahan.
      Viikkorahani on 5e, ja kuukausiraha 20e

• play-boy90

Riippuu täysin henkilöstä ja silloin kin on jotain tarpeellista, niin rahaa enemmän kun silloin ku ei oo mitään mitä keksisi sanoa. Vanhempien pitäisi kysyä lapsilta mihin rahat menevät.

• !!!!!!!

ite saan kk:dessa n. 200€ plus opintotuki.. eli jotain 289... no enpä tuu toimeen silläkään

• Milkakuu

Mitä kaikkea ostat melkein 300 eurolla? Joudutko maksamaan ruokasi yms?

Mulla menee 80 e junamatkoihin kuukaudessa ja sitten jos olen yksin kotona niin ruokaankin menee rahaa. Mä ainakin eläisin herroiks tolla rahalla :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3819
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2954
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1855
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1588
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1069
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      924
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      854
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      764
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      731
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      708
    Aihe