Haluan aineenopettajaksi, ja olen tässä ryhtynyt pätevöitymään kasvatustieteitä opiskellen. Ongelma on, että sen opiskelu on yksi tuskien taival, enkä ole toistaiseksi saanut siitä mitään irti, enkä oppinut mitään, josta kuvittelisin olevan mitään hyötyä opettamisessa. Pelkästään kaikenlaista liirum-laarum-paskanjauhantaa. Yritä siitä sitten vääntää oppimispäiväkirjat ja raportit. Kertokaa rakkaat ihmiset, miten olette selvinneet järkeänne menettämättä kyseisistä opinnoista! Jos joku vielä kertoisi, miksi opettajilta vaaditaan kyseiset opinnot? Eikö voisi olla pelkkää didaktiikkaa? Miksi minun pitää pohtia aikuiskasvatuksen sisällöllisiä painopisteitä 1940-luvulta tähän päivään? AHDISTAA!
Kasvatustieteet yhtä helvettiä!
18
4654
Vastaukset
- kommenttia
En ole alaa opiskellut, mutta jotenkin tuntuu siltä, että kasvatustieteet ovat sortumassa omaan näppäryyteensä. Korkeilla pilvissä liiteleviä hienoja teorioita ja tavoitteita.
- vieras4
Ihan hyvä se on vähän ymmärtää ihmisen psykologiaa, ajattelua, kommunikaatiota ja vähän asioiden historiallista ja yhteiskunnallistakin taustaa. Ei ole olemassa yhtä mallia, jonka mukaan kun opetat, niin lopputulos on hyvä. Tilanteet on vaihtelevia ja laajemman teoreettisen ymmärtämisen ja ajan kanssa tapahtuvan kypsymisen kautta täytyy oppia ajattelutapa, jonka avulla itse osaa ratkaista ongelmia kaikki tarpeelliset näkökulmat huomioon ottaen.
- Mimmu
Olen itsekin opiskelemassa ainnenopettajaksi ja kasvatustieteen perusopinnot olen jo suorittanut. Välillä tosiaan tuntuu turhauttavalta opiskella esim. kasvatustieteen historiaa tms. ja tuntuu, että tulevan työn kannalta jotkut asiat olisivat täysin turhia. Toisaalta yliopisto-opinnoissa on moniakin kursseja, joista ei uskoisi olevan työelämän kannalta suurtakaan hyötyä. Eli ehkä tähän pitää vaan tottua, tai sitten ajatella, että ehkä tulevaisuudessa näitä kaikkia tietoja tarvitaan ja palaset loksahtavat kohdalleen. :)
- Yleisluokan KKA
"tuntee ja ymmärtää behaviorisen/humanistisen/konstruktiivisen/kontekstuaalisen kasvatusnäkemyksen piirteitä",
"osoittaa tuntevansa Montessori/Steiner/Freinet/Reggio emilia-pedagogiikan",
"on tutustunut suomalaisen valtakulttuurin kehitykseen ja osaa kuvata sitä",
"osoittaa toiminnassaan kasvatustieteeseen, psykologiaan, erityispedagogiikkaan, terveydenhuollon ja yhteiskunnalllisiin aineisiin perustuvia keskeisiä teoriatietoja",
"tuntee erilaisia ihmiskäsityksiä" eli esimerkki materiaalista, joka on kahlattava, mikäli KKA-tutkinnon haluaa. Uskallan epäillä, miten tarpeellista ed.mainittu on yleisluokan avustajan arjessa...
Taitaapa olla kaikessa opetuksessa osuuksia, jotka oppilas kokee vähemmän häntä käytännössä hyödyttävänä kuin miten sen näkee taho, joka opiskeltavan aineksen kokoaa. Henkilökohtaisesti ihmettelen erityispedagogiikan vähäistä osuutta opettajien koulutuksessa, kun eipä nykyään taida yleisluokkaa olla, jossa ei olisi vähintään yksi erityisempää huomiota tarvitseva oppilas.
- Lehtori
Tuttu juttu. Itse luin tentteihin kirjojen takakannet ja hyvin meni. Opettamisen salat oppii joka tapauksessa vasta työssä.
- Jarkko
Itse olen valmistumassa kieltenopettajaksi. Esim. opetusharjoittelu oli tosi antoisa. Mutta tuskailen viimeisten kirjatenttien kanssa, joita on vielä jäänyt suorittamatta. En todellakaan pärjää tenteissä pelkästään sisällysluettelon avulla. Tentit on mielestäni siinä mielessä vaativia, että usein on vain yksi kysymys kirjaa kohti - ei vaihtoehtoja. Jos ei ole osannut sisäistää kysyttyä asiaa, niin penkin alle menee.
Nytkin on keskiviikkona tentti, ja mieli maassa, kun ei taas tiedä, mitä kysytään. Kieliaineissa olen tottunut siihen, että kysymykset ovat suppeampia. - Pyhä Sylvi
Jarkko kirjoitti:
Itse olen valmistumassa kieltenopettajaksi. Esim. opetusharjoittelu oli tosi antoisa. Mutta tuskailen viimeisten kirjatenttien kanssa, joita on vielä jäänyt suorittamatta. En todellakaan pärjää tenteissä pelkästään sisällysluettelon avulla. Tentit on mielestäni siinä mielessä vaativia, että usein on vain yksi kysymys kirjaa kohti - ei vaihtoehtoja. Jos ei ole osannut sisäistää kysyttyä asiaa, niin penkin alle menee.
Nytkin on keskiviikkona tentti, ja mieli maassa, kun ei taas tiedä, mitä kysytään. Kieliaineissa olen tottunut siihen, että kysymykset ovat suppeampia.Minä olen puolestani opiskellut luonnontieteitä, ja vaikka siellä on tottunut laajoihinkin kysymyksiin, on opetettava asia aivan toisentyyppistä. Luonnontieteissä kaikki on jossain määrin konkreettista ja parustuu muuttumattomiin luonnonlakeihin. Kasvatusteiteen on abstraktien termien pyörittelyä, eikä mikään tunnu olevan totuus tai epätotuus, on vain erilaisia teorioita, joista koulukunnat tappelevat. Mitään asiaa ei voi kuvata visuaalisesti, toisin kuin luonnontieteissä, eli jos oppii parhaiten kuvien kautta, niinkin minä esimerkiksi, on pelkkää tekstiä sisältävien kirjojen sisällön omaksuminen yhtä tuskaa.
- Luonnontieteilijä
Pyhä Sylvi kirjoitti:
Minä olen puolestani opiskellut luonnontieteitä, ja vaikka siellä on tottunut laajoihinkin kysymyksiin, on opetettava asia aivan toisentyyppistä. Luonnontieteissä kaikki on jossain määrin konkreettista ja parustuu muuttumattomiin luonnonlakeihin. Kasvatusteiteen on abstraktien termien pyörittelyä, eikä mikään tunnu olevan totuus tai epätotuus, on vain erilaisia teorioita, joista koulukunnat tappelevat. Mitään asiaa ei voi kuvata visuaalisesti, toisin kuin luonnontieteissä, eli jos oppii parhaiten kuvien kautta, niinkin minä esimerkiksi, on pelkkää tekstiä sisältävien kirjojen sisällön omaksuminen yhtä tuskaa.
Itsekin koin kasvatustieteen opintojen sisällön matemaattis-luonnontieteellisen peruskoulutuksen jälkeen hyvin epäselväksi ja jäsentymättömäksi tilkkutäkiksi.
Juuri tämä teki opintojen suorittamisen kuitenkin naurettavan helpoksi. Kunhan vain osasi kirjoittaa uskottavasti ja jotakuinkin järkevästi aiheesta tai aihetta sivuten, niin se riitti...
Eksaktiuden puute ei minusta mitenkään vaikeuttanut asian opiskelua, vaan päinvastoin. Kirjoittaessa täytyi vain hieman laskea rimaa ja luopua matemaattisen täsmällisyyden vaatimuksesta. Kaunokirjallisia kykyjä kasvatustieteen opiskelu toki vaati enemmän kuin matematiikan tenttivastausten kirjoittaminen.
Muuten, eikös noita behavioristisia, konstruktivistisia sun muita oppimisteorioita pysty jollain tavalla visualisoimaan erilaisia kaaviokuvilla? Muistelen nähneeni tällaisia kaavioita joissakin alan opuksissakin. - Jarkko
Luonnontieteilijä kirjoitti:
Itsekin koin kasvatustieteen opintojen sisällön matemaattis-luonnontieteellisen peruskoulutuksen jälkeen hyvin epäselväksi ja jäsentymättömäksi tilkkutäkiksi.
Juuri tämä teki opintojen suorittamisen kuitenkin naurettavan helpoksi. Kunhan vain osasi kirjoittaa uskottavasti ja jotakuinkin järkevästi aiheesta tai aihetta sivuten, niin se riitti...
Eksaktiuden puute ei minusta mitenkään vaikeuttanut asian opiskelua, vaan päinvastoin. Kirjoittaessa täytyi vain hieman laskea rimaa ja luopua matemaattisen täsmällisyyden vaatimuksesta. Kaunokirjallisia kykyjä kasvatustieteen opiskelu toki vaati enemmän kuin matematiikan tenttivastausten kirjoittaminen.
Muuten, eikös noita behavioristisia, konstruktivistisia sun muita oppimisteorioita pysty jollain tavalla visualisoimaan erilaisia kaaviokuvilla? Muistelen nähneeni tällaisia kaavioita joissakin alan opuksissakin.Mä oon suorittanut jo nuo behaviorismijutut. Mutta olisko kaavakuvia myös aiheeseen "kasvatuksen filosofiset ja yhteiskunnalliset perusteet"? Jäis paremmin mieleen.
:D
- Kasvatustieteitä lukenut
"Ongelma on, että sen opiskelu on yksi tuskien taival, enkä ole toistaiseksi saanut siitä mitään irti, enkä oppinut mitään, josta kuvittelisin olevan mitään hyötyä opettamisessa."
Hyvä toveri, yliopistossa EI opeteta mitään, mistä voisi jossain tilanteessa olla käytännössä hyötyä, vaan yliopistossa opetetaan TUTKIMUSTA! Tosin harva ope ehtii mitään tutkia, kun käytännön opetushommat vievät ajan. Jos et ole oppinut mitään, niin onneksi olkoon! Olet ihan normaali! Meikäläinen suoritti noita samoja opintoja, ja kun vaan jaksoi kirjoittaa paskaa, niin opet tykkäsivät. Sääliksi tosin kävi noita todellisuudesta vieraantuneita kammioissaan kyyhöttäviä tutkijoita, jotka yrittivät selittää, että miten koululaisten kanssa muka pärjää. Eräskin oli kuulemma kerran jutellut oikean opettajan kanssa, että se luonnoitsijoiden asiantuntijuudesta... ;)
"Pelkästään kaikenlaista liirum-laarum-paskanjauhantaa."
Mielestäni tämä lause kiteyttää em opinnot oikein hyvin. Mitä sakeampaa paskanjauhantaa osaat kirjoittaa ja analysoida sekä käyttää sivistyssanoja, niin sitä paremmat arvosanat saat.- Kasvatustieteitä lukenut
"Miksi minun pitää pohtia aikuiskasvatuksen sisällöllisiä painopisteitä 1940-luvulta tähän päivään?"
Jotta pääsisit kurssit läpi, muutahan virkaa tuolla ei ole. Tuo yliopisto on niin vieraantunut käytännön maailmanmenosta, että sääliksi käy. - vieras4
Kasvatustieteitä lukenut kirjoitti:
"Miksi minun pitää pohtia aikuiskasvatuksen sisällöllisiä painopisteitä 1940-luvulta tähän päivään?"
Jotta pääsisit kurssit läpi, muutahan virkaa tuolla ei ole. Tuo yliopisto on niin vieraantunut käytännön maailmanmenosta, että sääliksi käy.Mitä teidän viisaiden ihmisten mielestä yliopistossa pitäisi opettaa?
Ei vaadi suuria älynlahjoja vaan heittää, että kaikki mitä siellä opetetaan, on moskaa? Kritiikki ilman ehdotusta paremmasta on aika mitätön ja turhanpäiväinen kontribuutio.
Onko niin, että opettaja teidän mielestänne ei tarvitse koulutusta? Vaiko vain ainesisältöjen koulutusta? Vai mitä?
Ainakin hukkaan se koulutus näyttää teidän kohdallanne menneen!!! - Kasvatustieteitä lukenut
vieras4 kirjoitti:
Mitä teidän viisaiden ihmisten mielestä yliopistossa pitäisi opettaa?
Ei vaadi suuria älynlahjoja vaan heittää, että kaikki mitä siellä opetetaan, on moskaa? Kritiikki ilman ehdotusta paremmasta on aika mitätön ja turhanpäiväinen kontribuutio.
Onko niin, että opettaja teidän mielestänne ei tarvitse koulutusta? Vaiko vain ainesisältöjen koulutusta? Vai mitä?
Ainakin hukkaan se koulutus näyttää teidän kohdallanne menneen!!!Kenties käytännön opetustaitoja eikä sitä, mitä joku venäläinen mahorkalta tuoksahtava partasuu on jossain Uralin takana pohtinut 1600-luvulla. Opetustyössä kuitenkin tarvitsee varmaan enempi käytännön keinoja ja taitoja.
- vieras4
Kenties käytännön opetustaitoja eikä sitä, mitä joku venäläinen mahorkalta tuoksahtava partasuu on jossain Uralin takana pohtinut 1600-luvulla. Opetustyössä kuitenkin tarvitsee varmaan enempi käytännön keinoja ja taitoja.
Mielestäni koulutuksen tavoitteena on lisätä tietoa ihmisen ajattelusta, koulutuksen tehtävästä yhteiskunnassa yms. asioista, jotta luotaisiin edellytyksiä opettajan omalle ajattelulle, jotta hän pystyy luomaan eri tilanteisiin, erilaisille ryhmille ja asioille sopivia vaihtelevia opetusmenetelmiä. Eli mielestäni niiden asioiden opettelu on tarpeen, tukee oman pedagogisen ajattelun kehittymistä ja riittävän kypsyyden saavuttamista.
Mitä ne käytännön neuvot sitten olisivat...? En osaa kuvitella. Aika kasuistisiksi jäisivät neuvot, olisi pitkä lista opeteltavana toimintamalleja erilaisiin tilanteisiin. Käytännön tilanteet kuitenkin ovat niin vaihtelevia, ettei niitä ole mahdollista etukäteen neuvoa, vaan luotava opettajalle ajattelulliset edellytykset itse ratkaista tilanteet. - Kasvatustieteitä lukenut
vieras4 kirjoitti:
Mielestäni koulutuksen tavoitteena on lisätä tietoa ihmisen ajattelusta, koulutuksen tehtävästä yhteiskunnassa yms. asioista, jotta luotaisiin edellytyksiä opettajan omalle ajattelulle, jotta hän pystyy luomaan eri tilanteisiin, erilaisille ryhmille ja asioille sopivia vaihtelevia opetusmenetelmiä. Eli mielestäni niiden asioiden opettelu on tarpeen, tukee oman pedagogisen ajattelun kehittymistä ja riittävän kypsyyden saavuttamista.
Mitä ne käytännön neuvot sitten olisivat...? En osaa kuvitella. Aika kasuistisiksi jäisivät neuvot, olisi pitkä lista opeteltavana toimintamalleja erilaisiin tilanteisiin. Käytännön tilanteet kuitenkin ovat niin vaihtelevia, ettei niitä ole mahdollista etukäteen neuvoa, vaan luotava opettajalle ajattelulliset edellytykset itse ratkaista tilanteet.Ehkä vaikka jotkut opena toimineet voisivat kertoa kokemuksistaan, opekokelaat voisivat pitää opetusta toisilleen ja arvostella toisten opetusta. Nythän tuolla opetetaan lähinnä tutkimuksen tekoa ja jotain filosofian historiaa, jolla ei juurikaan mitään tee.
- luokanope
Ehkä vaikka jotkut opena toimineet voisivat kertoa kokemuksistaan, opekokelaat voisivat pitää opetusta toisilleen ja arvostella toisten opetusta. Nythän tuolla opetetaan lähinnä tutkimuksen tekoa ja jotain filosofian historiaa, jolla ei juurikaan mitään tee.
Miten paljon olet kasvatustieteitä lukenut? Opiskellessani luokanopettajaksi meillä alku (ns. apro) oli juuri sellaista yleismaailmallista johdatusta, mutta syventävämmät opinnot todella tarpeellista asiaa kuten lasten kehityspsykologiaa, kasvatuspsykologiaa, erityiskasvatusta, lainsäädäntöä ym. Toki myös kasvatustieteen opintojen sisältö vaihtelee opettajankoulutuslaitosten mukaan.
- Ope
Lankeat, opehyvä, samaan ansaan kuin nuo tenavat:
"Miks pitää derivoida, emmä ainaskaa mitään derivointia ikinä tartte isona.."
On ihan hyvä opiskella kaikenlaisia asioita. Siinä kehittyvät omat ajattelutaidot. Opiskelu ei koskaan mene hukkaan. Ajattele: sinä kasvat ihmisenä koko ajan. Opit uusia sanoja, ilmaisukykysi kehittyy. Jne.
Kyllähän sitä voisi mennä opettajaksi vaikka pelkillä Big Brotherin tiedoilla varustettuna. Olisi kuitenkin ihan hyvä ennen työelämää joutua pinnistelemään älyllisesti edes vähän. - pitää opiskella
Heippa, et ole varmaa ainoa, joka painiskelee kyseisen ongelman kanssa.
Olen itse lukenut kasvatustiedettä laudaturiin asti enkä ole, kumma kyllä, koskaa kokenut ainetta ongelmaksi. Tämä ei varmaan sinua lohduta. On kuitenkin hyvä tuntea oman tieteenalansa historia. Riippuu tietysti siitä miten pitkälle aiot vielä opinnoissasi edetä. Mitä pitemmälle, sitä tärkeämpää on tuntea tieteenalan historiallinen perspektiivi, koska se laajentaa ja syventää näkökulmaasi.
Mieti ensin, millainen opiskelijatyyppi olet. Pidätkö kaiken maailman raporttien tekemisestä vai miten haluaisit mieluiten oppia? Minä pidän enemmän raporteista kuin tenttiin päntääämisestä, ehdottomasti. Siksi olen pyrkinyt tekemään kaikki jutut kirjallisina töinä.
Olen opettanut kasvatustieteen perusopintoja Humanistisessa opistossa ja tulin ihan kateelliseksi, miten monipuolista se opetus on verrattuna omiin opintoihini 70-luvulla. On monenlaista projektia ja jopa harjoittelua 2x. Opiskelijat ovat erittäin innostuneita.
Ei pelkkä didaktiikka riitä. Kasvatustieteen avulla opit mm- lapsen kehityksestä ja oppimisesta tärkeitä asioita. Lisäksi opit suomalaisen kasvatusperinteen keskeisiä asioita, jotka tulevat tavalla tai toisella esiin opetustyössä. Oppilaitten vanhemmat ovat erilaisen kasvatuksen tuloksia, samoin kollegasi. On kysymys erittäin laajasta asiasta, joka, tekemäni tutkimuksen ja oman kokemuksen mukaan, alkaa selvitä vasta sitten, kun on ollut muutaman vuoden työssä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383799Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362944Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81845Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51588Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41069- 71914
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38854- 44754
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22698- 56697