keskeytys kotona?EI IKINÄ!!!!!!!!

minä

minulla todettiin joku aika sitten tuulimuna raskaus ja vaihtoehdoksi annettiin kaavinta tai lääkkeellinen keskeytys kotona.en osannut valita koska kerta oli ensimmäinen.lääkäri suositteli kotona tehtävää keskeytystä.samana päivänä otin tabletin suun kautta.pidin seuraavan päivän "välipäivänä" ja sitten laitoin emättimeen 4 tablettia.jonku tunnin kuluttua alkoi vuoto ja kovat kivut.vuosin koko päivän ja illaksi ja yöksi loppui.seuraavana päivänä vuoto alkoi uudestaan ja soitin gynen polille onko normaalia. -kuulemma oli.käskivät vain tulla illalla näyttään jos vuoto ei lopu.vuoto jatkui päivän ja kävin 10min välein vessassa jolloin veret tulivat vaatteiden läpi.konttasin suihkun lattialla ja tajunta oli jo jossain hämärän peitossa.onneksi en ollut yksin.kukaan ei sanonut tai kysynyt gynellä silloin käydessä että ethän ole yksin.sain 2!!!!! särkylääkettä mukaani keskeytys lääkkeiden lisäksi.(sain hommattua särkylääkettä omasta tk:sta lisää kun jouduin ottamaan ne 2 kerralla koviin kipuihin) ei panadol tällaisiin kipuihin auta! no,nyt poikkesin asiasta...vuoto loppui illaksi ja kaiken olisi pitänyt olla hyvin.miksi en lähtenyt sairaalaan? siinäpä kysymys...gynen lääkärihän sanoi että kaikki on normaalia ja vuotokin loppui illaksi ,miksi siis turhaa? olo oli kuitenkin kaamea ja oksensin sohvalla.istumaan en enää pystynyt ettei ois taju mennyt.seuraavana päivänä tunsin oloni kuitenkin paremmaksi mutta varasin varmuuden vuoksi tk:hon lääkärille ajan. naama täysin värittömänä ja heikkona saavuin vastaanotolle.oli viikonloppu ja päivystävä lääkäri nuori poika.lääkäri sanoi hb mittarin olevan rikki ja hän ei kuulemma voi tehdä mitään.mittasi verenpaineen kuitenkin.sanoin että olen kotona myös mitannut ja paineet ovat olleet ala 42 ja ylä 93 ja että olen alkanut lämpöileen iltaisin ja että maha on kipeä.kaikki kunnossa sanoi lääkäri.maanantaina verikokeet omassa tk:ssa.sinne sitten mentiin ma aamuna ,jolloin selvisi että hb on 70.ei muutakuin vauhdilla keskus sairaalaan.tippaan ne laittoivat mikä oli hankalaa suonien ollessa piilossa vakavan kuivumisen seurauksena.3 pussia verta ja paljon nestettä sain.kaavinta tehtiin ja antibiootit aloitettiin.nyt olen kotona ja elämä alkaa voittaa.olen ottanut yhteyttä potilasasiamieheen ja teen muistutuksen tk lääkäristä joka minua silloin viikoloppuna "hoiti" soitin ennen sitä ylilääkärille joka myönsi että oli tehty paha virhe.alunperin mielestäni paha virhe oli tehdä kotona keskeytys.ei ikinä enään!!!!! taitaa olla sairaalalla säästöt meneillään vai mitä pelleilyä tämä oikein on.halusin vain kirjoittaa tän mun tapauksen kaikkien luettavax että miettisitte riskejä ennenkuin teette sairaalaan kuuluvia juttuja kotona.kaavinta ei ole mikään tähän verrattuna.että sellasta...

16

4178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vinkki...

      Olisi helpompi lukea, jos jakaisit tekstin kappaleisiin ;)

    • ......

      Aika karmiva tarina oli....olen kuullut vastaavia ennenkin.

      Itselläni oli keskenmeno alkukesästä ja en edes miettinyt lääkeellistä,vaan menin suoraan kaavintaan kun tosiaan olen kuullut noita pahoja tapauksia.

      • kuulosti kaameelta

        Minä en ite ikinä tekisi sairaala operaatiota kotona. Mulle tehtiin lääkkeellinen keskeytys sairaalassa, kun vauva kuoli ja kaikki meni hyvin. Mullekin oli kerrottu kauhujuttuja lääkkeellisestä synnytyksestä, mutta se ei mun tapauksessa ollut paha. Voihan olla, että ihmiset on niin yksilöllisiä.
        Nyt odotan suurella jännityksellä, että olenko raskaana, kun vähän vaikuttaa siltä ja toivon, että tällä kertaa saisin oman lapsen syliin asti. Monet itkut on itkettu ja lasta odoteltu, toivotaan, että nyt meille annettaisiin oma lapsi.
        Voimia kaikille! Koitetaan jaksaa. Jospa se haikara löytäisi aikanaan itse kunkin kodin.


      • hipsu
        kuulosti kaameelta kirjoitti:

        Minä en ite ikinä tekisi sairaala operaatiota kotona. Mulle tehtiin lääkkeellinen keskeytys sairaalassa, kun vauva kuoli ja kaikki meni hyvin. Mullekin oli kerrottu kauhujuttuja lääkkeellisestä synnytyksestä, mutta se ei mun tapauksessa ollut paha. Voihan olla, että ihmiset on niin yksilöllisiä.
        Nyt odotan suurella jännityksellä, että olenko raskaana, kun vähän vaikuttaa siltä ja toivon, että tällä kertaa saisin oman lapsen syliin asti. Monet itkut on itkettu ja lasta odoteltu, toivotaan, että nyt meille annettaisiin oma lapsi.
        Voimia kaikille! Koitetaan jaksaa. Jospa se haikara löytäisi aikanaan itse kunkin kodin.

        Joo, en minäkään enää lääkkeelliseen keskeytykseen taitaisi kotona uskaltautua. Mutta eihän sitä itse siinä paniikkintilanteessa osannut mitään sairaalahoitoa vaatiakaan. Käytäntö kun oli se, että kotona vaan sitten ollaan ja odotellaan vuotoa.


      • tipsu
        hipsu kirjoitti:

        Joo, en minäkään enää lääkkeelliseen keskeytykseen taitaisi kotona uskaltautua. Mutta eihän sitä itse siinä paniikkintilanteessa osannut mitään sairaalahoitoa vaatiakaan. Käytäntö kun oli se, että kotona vaan sitten ollaan ja odotellaan vuotoa.

        en tiedä olenko käsittänyt oikein...moni jolle on tehty sairaalassa lääkkeellinen keskeytys kertoo että ovat saaneet 2tablettia emättimeen ja pientä vuotoa on tullut.kun taas teet vastaavan kotona laitetaan kerralla 4 tablettia.se vaan on riskialtista touhua kun ei tiedä miten kunkin keho reagoi.säästöjä,säästöjä...tai ainakin todella typerää touhua!


    • säästöt...

      Tämä on varmaan syy miksi nykyään aina keskenmenon saanutta kehotetaan läkkeelliseen tyhjennykseen...Varmaan homma on tosi paljon halvempi yhteiskunnalle näin kuin kaavinta nukutuksessa.ja lääkärit tosissaan puhuu pienestä hommasta ,lähes kuukautisten kaltaisesta vuodosta... piemistä kivuista.Mulla tuli keskeytynyt kesken meno vkolla 11 ja lekuri yritti taivutella lääkkeelliseen tyhjennykseen kotona ja sanoi vielä minulle ettei raskaus tässä vaiheessa ole kuin lähinnä paksuuntunutta limakalvoa!!!!!!! Siis minulle joka olin vasta käynyt ultrassakin katsomassa pienen sydämen tikutusta.Minä raivosin enkä suostunut muuhun kuin kaavintaan nukutuksessa joten lekurin oli pakko antaa lähete osastolle...Toimenpide oli henkisesti ihan hirvittävä kokemus mutta fyysisesti toivuin todella nopeasti eikä jälkivuotoakaan ollut kuin pari päivää.Menkat alkoi tasan kuukausi kaavinnasta.

      • magg

        Minulle tehtiin samainen lääkkeellinen tyhjennys keskytyneen keskenmenon vuoksi. Runsasta vuotoa oli 1 päivän ajan, tiputtelua pari viikkoa. Mitään kummempia kipuja ei ollut. Töistäkään en ollut pois asian vuoksi. Ja jälkitarkastuksessa kohtu oli hyvin tyhjentynyt ja Hcg norm. Tämä oli minulle paljon mieluisampi vaihtoehto kuin kaavinta.


      • minä
        magg kirjoitti:

        Minulle tehtiin samainen lääkkeellinen tyhjennys keskytyneen keskenmenon vuoksi. Runsasta vuotoa oli 1 päivän ajan, tiputtelua pari viikkoa. Mitään kummempia kipuja ei ollut. Töistäkään en ollut pois asian vuoksi. Ja jälkitarkastuksessa kohtu oli hyvin tyhjentynyt ja Hcg norm. Tämä oli minulle paljon mieluisampi vaihtoehto kuin kaavinta.

        ei tietenkään aina mene niinkuin minulla mutta niin kauan kuin se on mahdollista mennä nuin se on vaarallista omalle terveydelle.hyvä kuitenkin jos itselläsi onnistui.


    • Mimmi

      Hei!

      Itsellä todettiin keskiviikkona kuollut alkio kohdussa (vastasi viikkoa 8) ja vaihtoehdoiksi sain kaavinnan, lääkkeellisen keskeytyksen tai vain odottelun että tulee itsestään ulos.. Valitsin lääkkeellisen, koska missään nimessä en kaavintaan haluaisi koska riskit suuremmat myös tulevien raskauksien kannalta. Ja myös odottelu tuntui pahalta kun tietää kantavansa kuollutta vauvan alkua..

      Itsellä kaikki mennyt ainakin tähän asti hyvin, runsasta vuotoa vain yksi päivä, sen jälkeen pientä vuotoa vain lähinnä paperiin vessassa käydessä. Toivotaan että kaikki menee "loppuun asti" hyvin, jälkitarkastus tulossa muutaman viikon päästä. Tämä oli toinen keskenmeno, viimeksikin keskeytynyt sellainen, mutta itsellään tuli ulos parin viikon päästä, tällöin en tiennyt alkion olleen kuollut.

      En usko että kyseessä on ensisijaisesti ainakaan säästösyyt, onhan se elimistöllekin paljon "luonnollisempi" tapa kuin kaavinta. (kukaan ei käy sisällä "ronkkimassa"). Lisäksi kaavinnassa on aina suurempi riski jo nukutuksenkin kannalta, ja aina voi sattua komplikaatioita jotka voivat vaikuttaa seuraavaan raskauteen tai raskaaksi tulemiseen.

      Siitä olen samaa mieltä että sinun tapauksessasi jo sairaalasta lähtiessäsi ei ole huomioitu riittävää ohjeistusta. Tietenkin myös itse on siinä tilassa ettei kaikki informaatio välttämättä mene perille, mutta on hoitavan henkilökunnan tehtävä varmistaa, että saat riittävästi tietoa. Itse sain hyvät ohjeet, ja vielä kirjalliset ohjeet kotiin. (Minä olin tiedon saatua täysin järkyttynyt enkä oikein kyennyt muuta kuin itkemään.) Minulle ainakin PAINOTETTIIN, että jos vuoto erittäin runsasta (vrt. sinulla tullut vaatteiden läpi?!) täytyy heti ottaa yhteyttä, tai jos olo sellaiseksi tulee ettei kotona pärjää, ottavat ilman muuta seurantaan! Eikä missään nimessä saa olla yksin, eivät edes olisi päästäneet kotiin jos siellä ei ketään olisi tukena ja apuna ollut. Minulle tarjottiin särkylääkkeitä mukaan, mutta en ottanut koska niitä minulla kotona oli. Itse söin pahimpien kipujen aikana, jotka kestivät kuusi tuntia, viisi Panacod-poretta ja kaksi Burana 600mg tablettia, kuvastavat ehkä myös kipujen kovuutta. Ihmettelen kyllä suuresti ettet saanut enempää lääkkeitä mukaasi.

      Itse olen tyytyväinen valintaani,kaikki vihtoehdot ovat huonoja mutta mielestäni tämä vähiten huonoin. Jos joudun tämän valinnan eteen vielä (luoja toivon etten joudu!) valitsisin edelleen samoin. Tämä on siis vain minun mielipide, ja toivon että sinun tapauksesi vain todellakin "tilastopoikkeama" vaikkakin todella ikävä sellainen.. (sinua se tuskin lohduttaa kuitenkaan.)

      Jaksamista meille kaikille kuitenkin. :o)

    • 28v

      Sikiö oli minulla kuollut viikolla 9 kohtuun, paljastui vasta ultrassa viikolla 12. valitsin lääkkeellisen tyhjennyksen, se on mielestäni luonnollisempi vaihtoehto. Nukutukseen/lääkärin ronkittavaksi en halunnut.

      Tein tyhjennyksen kotona, ja se oli minulle paljon parempi vaihtoehto kuin, että olisin sairaalassa joutunut olemaan. Juoksin omassa vessassa ja omassa sängyssä sain olla. Kipuja on ja ne oli minulla noin tunnin tosi kovat, vaikka oli särkylääkettä ottanut. Vuotoa jatkui viikon kuin menkat ja pari viikkoa vielä sen jälkeen niukempana.

      Lääkärin mukaan tarkastuksessa ei ollut vielä tyhjentynyt kunnolla kolmen viikon jälkeen tyhjennyksestä, ja passitti suoraan kaavintaan, en mennyt. Koska oli niin epämiellyttävä lääkäri, eikä kertonut muuta tilastani, määräsi vain suoraan kaavintaan.

      Varasin ajan yksityiselle, parin päivän päästä katsottiin ultralla uudestaan ja yksityislääkäri oli sitä mieltä, että kaavinta aiheeton. Pala mikä oli jäljellä, oli niin pieni, että olisi ollut turha toimenpide. Lääkäri käski odottaa normaaleja menkkoja. Jos ei halua kaavintaa, kannattaa olla tiukkana lääkäreille, ne mielellään laittaa myös niihin helposti ja joskus aivan turhaankin!!

      Nyt kaikki ok ja ihan normaalisti tullut kierrot. Uusi vauva haaveissa!

    • jäävalssi_70

      Omat kokemukseni voit lukea jos tahdot 15.2.2006 päivättynä tältä samalta sivulta, olen aivan yhtä järkyttynyt tavasta "hoitaa" keskenmeno kotona!Ihan kohdeltiin niinkuin ottaisit tikun itse varpaasta pois, pikkujuttu!Onko todella säästöinto non kovaa että ihmisten annetaan kuolla kotiin, eipähän tule syntyvyyteen tuolla menolla piikkejä!Otan osaa kokemaasi kun tiedän omalta kohdaltani sen saman helvetin, ei koskaan enää kotikeskeytystä!Koetetaan jaksaa..kohtalotoveri!:)

      • minä

        ajattelin/toivoin että ei helpolla löytyisi kohtalotovereita mutta on se vain harmi kuulla että niin ei ole.kummaa ihmisten pompottelua sairaaloissa.uskon edelleen että säästöjä ne koittavat tehdä.
        menee "vähän" pitkäksi tämä oma toipuminen kun on kunto romahtanut.väsyttää,ei jaksa kävellä kovin pitkästi ennenkuin jalat hyytyvät,suonenvetoja jaloissa yms. ja tuo hitsin vuotokin on aina vielä välistä kiusana.jälkitarkastuksessa en ole vielä käynyt.
        tästä lähin pitää sitten rueta itse vaatimaan mitä haluaa,lääkäri ei aina ole oikeassa.(lähinnä itseäni tsemppaan... :) )


    • tarpeen

      itselläni kävi samantapainen tilanne. keskenmeno rv 9 6. ensin alkoi tulla ulos luonnollisesti. luulin kaiken olevan siinä. sitten alkoi vuoto uudelleen. menin lääkäriin kipujen ja kovan vuodon kanssa. lääkäri sanoi ultrattuaan että kotiin vain pillereiden kanssa ja tyhjentyminen on varma.

      no, otin sitten ne pillerit. vuoto ja kivut olivat hirveät enkä pystynyt olemaan kotona vaan soitin ambulanssin sairaalaan keskellä yötä. siellä aamulla sitten ultrattiin uudelleen ja todettiin että siellä on vielä jotain.

      no, aamulla pyysin kaavintaa, lääkäri sanoi, että ei tarpeen vaan antoi uudet pillerit mukaan. sairaalaan niiden kanssa ei olisi tarpeen jäädä. vuotoa tulisi tuskin yhtään. seuraavana yönä jälleen sama tilanne. makasin kylpyhuoneen lattialla hikisenä ja tuskaisena. vuotoa tuli niin paljon, että ku minut vietiin taas ambulanssilla sairaalaan, oli ambulanssissa verta jopa lattialla. jälleen ultrattiin ja sanottiin että jos vielä annetaan kotiin pillerit nii kyllä pitäisi olla tyhjentynyt.

      siinä vaiheessa onneksi tuttuni, joka on töissä sairaanhoitajana kyseisessä sairaalassa tuli katsomaan minua ja tunsi toisen lääräsin äitipolilta, joka sitten teki kaavinnan minulle. vuotoa tuli tasan yhden päivän ajan ja homma oli sillä ohi.

      olisiko pitäny mennä vielä kotiin ja tulla ties kuinka monta kertaa ambulanssia käyttäen sairaalaan.

      rahaakin tässä meni luonnollisesti "turhaan". poliklinikkamaksuja meni yhteensä 4 vuorokauden maksun verran sekä ambulanssikuljetukset. jos minua olisi kuunneltu alussa niin olisin selvinnyt parilla maksulla. rahaa ei tietty saisi ajatella terveyden kohdalla, mutta tulee mieleen, että miksi pitää "turhasta" maksaa kuitenkaan. tästä kysyessäni sanottiin että asia on vain niin.

      nyt tässä yritellään uutta lasta (yritetty jo vuoden verran) ja yksityisellä käydessäni sanottiin että keskenmenon yhteydessä saamani paha tulehdus (koska kohdussa oli ollut liian pitkään tulehdusta, koska ei tehty kaavintaa) on mahdollisesti voinut aiheuttaa lapsettomuutta.

      Elikkäs, miettikää tarkkaan tehdessänne päätöstä!
      Tämä on vain tietenkin yksi tapaus muiden joukossa, mutta tästä lähin jos raskaaksi tulen ja se päättyy kesken niin automaattisesti VAADIN kaavinnan ellei kohtu tyjhene heti kokonaan!

      • vaaka

        ...koetettiin ensin lääkkeellistä tyjennystä, eli sairaalassa laitettiin lääkkeet, mutta kotiin menin vuotoa odottamaan... vuoto olikin mielstäni aika rajua, meinasi taju lähteä kun yritin käydä suihkuttamassa pitkin jalkoja valuvaa verta...
        siitä huolimatta kohtu ei tyhjentynyt kunnolla aiheuttaen kohtutulehduksen ja verenmyrkytyksen... sitten tehtiin kaavinta ja olin sairaalassa viisi päivää antibioottitipassa ja kotiin sain vielä pitkän kuurin...
        tästä elämäni musertavimmasta kokemuksesta on nyt 8kk aikaa eikä vieläkään kunnon menkkoja... olen käynyt kahdesti yksityisellä gynellä ja kokeillut kahta erilaista lääkitystä... aina sanotaan että kaikki on kunnossa, kyllä sinä pian tulet raskaaksi... uusi raskaus on suuresti toivottu, mutta kun menkat temppuilevat niin...


    • melli

      Mulla todettiin tuulimunaraskaus tammikuun alussa. 11.1 sain lääkkeet kotiin jotka otin aamulla. Supistukset alkoi ennen puolta päivää ja kestivät ilta yhdeksään saakka. Kivut oli aivan hirveät!! en tiennyt missä asennossa olisin ollut, lopulta löysin itseni kylpyhuoneesta lämpöisen veden alta kierimästä ja verta valui. Mitkään siteet ei riittäneet ei edes isot sairaalasta saadut.Verta on vuotanut siitä asti eli yli kuukauden.

      Viime viikolla kävin jälkitarkastuksessa ja siellä nähtiin et kohtu ei ole tyhjentynyt kunnolla ja sain lähetteen sairaalaan. Tänään oli siellä tutkimuksissa ja lääkäri yritti usuttaa mulle niitä keskeytyslääkkeitä. Sanoin jyrkän EI, ei enää koskaan. Se rupes kyseleen et no mikä oli kamalaa yms. Kokonaisuutena se oli hirveetä olla kotona tollasten aineiden kanssa ja kokemassa ekaa kertaa tällasta kun ei ole aiemmin edes synnyttänyt! Vaadin kaavinnan ja sain kun sainkin ajan ensi viikolle.

      Tässä on nyt toista kuukautta tämän asian kanssa oltu ja haluaisin aloittaa taas normaalin elämän. Ne määräs mulle kahdet antibiootit tulehdusvaaran takia jos ei sit ole jo tulehdus alkanu.

      Kyllä mä en kanssa ymmärrä tota säästö touhua, asiakasta täytyy kuunnella. Mullekin puhuttiin ettei meillä ole resursseja tähän.

      En toivo kenellekkään vastaavaa kokemusta. Jos olisin tiennyt aiemmin minkälainen lääkkeellinen keskeytys on, olisin jo alunperin vaatinut kaavinnan.
      Tsemppiä kaikille!!

    • Onpa ollut koettelemus!!
      Onneksi kaikki on nyt kääntynyt parempaan.Mukavaa keväänjatkoa kuitenkin Sinulle!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      313
      3827
    2. 209
      3058
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2594
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2044
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1485
    6. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      178
      1402
    7. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1381
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1357
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      25
      1344
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1287
    Aihe