mielipiteitä, kiitos!

minä78

on ollut haaveena jo pidemmän aikaa ostaa koira, tod.näk. kääpiökoira. Mulla on kissa, ja kaksi lasta, 8-ja 3-vuotiaat. Asumme kaupungissa, kerrostalossa. Siinä yksi syy, miksi ei isoa koiraa:) Nyt ottasin suositteluja vastaan, mikä olisi hyvä rotu, ajatellen nimenomaan seurakoiraa? Tällä hetkellä ei varmaankaan aikaa harrastuksiin löydy, lenkkeilyä kummempaan. Itse ajattelin chihuahuata,, tai länsiylämaanterrieriä, kunnes luin sen mahd. allergioista jne.. Toiveena olisi ainostaan koiran pieni koko ja lämmin sydän!!

8

566

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • määää

chihu ei sovi perheeseen jossa on 3-vuotias. vaikka lapsi ei haluaisi mitenkään satuttaa koiraa, se tekee sen vahingossa kun juoksentelee, yms. koira ei osaa pienenä väistää.

• olen minä myös

vaikka meillä chihuja onkin kotona ollut jo ennen syntymääni ja koko ikäni. Koirat lukittiin aina "silmän välttäessä" boxiin vessaan ettei pienet kädet päässeet räpeltämään niitä. Sama juttu vielä ekoilla luokilla koulussa kun avainlapsina kotiin tultiin paria tuntia ennen vanhempia, koirat oli lukittuina vessaan ja sieltä pääsivät pois vasta kun vanhemmat tulivat kotiin. Koirille varmaan aika tylsää :(

Kuitenkin kun oltiin 4 ja pikkusisko 2, osattiin nätisti silittää, syliin sai ottaa vain jos istui itse. Kyllä me se osattiin, koirat sietivät loistavasti rapsuttelun ja nukenvaatteisiin pukeminen. ;) Kai meillä aikamoinen tuuri kävi koirien valinnassa, saatiin tosi helläluonteiset yksilöt.

Eka meidän lasten "oma" chihu tuli tosin vasta kotiin puolivuotiaana (oltiin itse juuri kait tuo 2 ja 4v), olisi muuten tallautunut jalkoihin. Ne kaksi mitkä vanhempani omistivat ennen meidän lasten syntymää, juoksivat karkuun minkä kerkisivät, ja lapsiin tottumattomina olivat mustiksia joten ne annettiin sitten sukulaisille hoitoon loppuelämäkseen, yrittivät näes purra kun lapsi yritti ottaa lelun joka kuului koiralle (eihän pikkulapsi nyt vielä oikein ymmärrä jakamisen periaatetta...). Repimisiä ei ikinä sattunut, siitä koirat itse pitivät huolen pysyttelemällä kaukana lapsista. Ja meidän lasten "oma" chihu sieti sitä repimistäkin, oli aivan ihana luonne. Mutta itse en suosittelisi chihua - luonne kun voi olla joko tosi lapsiystävällinen ja herttainen - tai sitten täysin lapsia inhoava ja kammoava diiva joka puree.

Voikin sanoa että jos chihun hankit, niin sinulla on sitten lasten lisäksi valvottavana yksi ylimääräinen lapsi. Chihupennun läsnäollessa ovia ei saisi paukauttaa kiinni (pennut nopeita ja voivat jäädä väliin) mitä lapset harvoin jaksavat muistaa, huoneistossa liikkuessa pitäisi "hiihtää", eikä lapsi saisi kaatua pennun päälle (3-v ei kuitenkaan vielä aina hallitse liikkeitään, leikit rajuja ja pentu ei ehdi alta pois). Eli kyllä minäkin sitä mieltä että ei ehkä chihu paras pienlapsiperheelle..

• alkuper.
        olen minä myös kirjoitti:

vaikka meillä chihuja onkin kotona ollut jo ennen syntymääni ja koko ikäni. Koirat lukittiin aina "silmän välttäessä" boxiin vessaan ettei pienet kädet päässeet räpeltämään niitä. Sama juttu vielä ekoilla luokilla koulussa kun avainlapsina kotiin tultiin paria tuntia ennen vanhempia, koirat oli lukittuina vessaan ja sieltä pääsivät pois vasta kun vanhemmat tulivat kotiin. Koirille varmaan aika tylsää :(

Kuitenkin kun oltiin 4 ja pikkusisko 2, osattiin nätisti silittää, syliin sai ottaa vain jos istui itse. Kyllä me se osattiin, koirat sietivät loistavasti rapsuttelun ja nukenvaatteisiin pukeminen. ;) Kai meillä aikamoinen tuuri kävi koirien valinnassa, saatiin tosi helläluonteiset yksilöt.

Eka meidän lasten "oma" chihu tuli tosin vasta kotiin puolivuotiaana (oltiin itse juuri kait tuo 2 ja 4v), olisi muuten tallautunut jalkoihin. Ne kaksi mitkä vanhempani omistivat ennen meidän lasten syntymää, juoksivat karkuun minkä kerkisivät, ja lapsiin tottumattomina olivat mustiksia joten ne annettiin sitten sukulaisille hoitoon loppuelämäkseen, yrittivät näes purra kun lapsi yritti ottaa lelun joka kuului koiralle (eihän pikkulapsi nyt vielä oikein ymmärrä jakamisen periaatetta...). Repimisiä ei ikinä sattunut, siitä koirat itse pitivät huolen pysyttelemällä kaukana lapsista. Ja meidän lasten "oma" chihu sieti sitä repimistäkin, oli aivan ihana luonne. Mutta itse en suosittelisi chihua - luonne kun voi olla joko tosi lapsiystävällinen ja herttainen - tai sitten täysin lapsia inhoava ja kammoava diiva joka puree.

Voikin sanoa että jos chihun hankit, niin sinulla on sitten lasten lisäksi valvottavana yksi ylimääräinen lapsi. Chihupennun läsnäollessa ovia ei saisi paukauttaa kiinni (pennut nopeita ja voivat jäädä väliin) mitä lapset harvoin jaksavat muistaa, huoneistossa liikkuessa pitäisi "hiihtää", eikä lapsi saisi kaatua pennun päälle (3-v ei kuitenkaan vielä aina hallitse liikkeitään, leikit rajuja ja pentu ei ehdi alta pois). Eli kyllä minäkin sitä mieltä että ei ehkä chihu paras pienlapsiperheelle..

ymmärrän kyllä pointit noista viesteistä, ja kiitos vastauksista! Tyttäreni täyttää jo 4, ja tajuaa hyvin asioita. En usko että siitä tulisi ongelmia sen puoleen, että lapsi jotenkin vahingoittaisi koiraa. kaverillani oli chihu, joka kuoli vanhuuteen. kaverini sai aikoinaan kaksi lasta peräkkäin, ja kaikki meni hienosti, vaikka pieni koira talossa asustikin. Jotenkin olen niin rakastunut kyseiseen rotuun. Hei, kertokaapa muita vastaavia rotu-ehdotuksia??

• Tersi
        alkuper. kirjoitti:

ymmärrän kyllä pointit noista viesteistä, ja kiitos vastauksista! Tyttäreni täyttää jo 4, ja tajuaa hyvin asioita. En usko että siitä tulisi ongelmia sen puoleen, että lapsi jotenkin vahingoittaisi koiraa. kaverillani oli chihu, joka kuoli vanhuuteen. kaverini sai aikoinaan kaksi lasta peräkkäin, ja kaikki meni hienosti, vaikka pieni koira talossa asustikin. Jotenkin olen niin rakastunut kyseiseen rotuun. Hei, kertokaapa muita vastaavia rotu-ehdotuksia??

tiibetin spanieli tai kiinanpalatsi koira? Jälkimmäinen on ainakin seurakoira isolla S:llä.

• pientä koiraa

koska lapsesi on vielä noin pieniä ja helposti satuttavat koiraa tiputtamalla sen tai muuten rajulla kohtelullaan..ota vaikka cavaljeeri tai amerikan cockeri jotka sopii hyvin lapsiperheeseen ja isompina ei niin helposti loukkaannu. Sirojäsenistä kääpiökoiraa ei kaikki kasvattajat edes suostu myymään perheeseen jossa on liian pieniä lapsia kuten 3-vuotias..

• kääpiö

Meille tuli perheeseen kääpiökoira lasten ollessa 4 ja 1 vuotta, eikä mitään ongelmia oo ollu! Toki meillä koira on koira eikä lelu, joten sitä ei saa kiskoa narussa, pukata kärryissä, kannella, pukea tai muuta. Nämä asiat kun alusta pitäen on selväksi tehty niin koiran pito on ollut turvallista ja helppoa!

• mlt

En halua yleistää, mutta en ole vielä tavannut yhtään chihua joka sietäisi lapsia. Monet muutkin ovat sanoneet etteivät ole lapsiystävällisiä. Itsellä tosin ei chihua ole ollut.

MUTTA, minulla on kääpiövillakoira, joka on aivan hulluna lapsiin, vaikka sellaisten kanssa ei ole varttunut. En tiedä mistä tämä lapsikiinostus on tullut... Yleemsä ovat kai todella lapsiystävällisiä, mutta varmaan löytyy niitä yksilöitä jotka eivät voi sietää lapsia. Niitähän löytyy joka rodusta.

Yleensä en halua suositella mitään tylppäkuonoisia rotuja niiden terveysongelmien takia. Mielestäni nämä koirat ovat terveyden irvikuvia, jotka ihminen on luonut. MUTTA, Englanninbulldoggi on kuulema täydellinen "lapsikoira". Eikä ole mikään pieni pakkaus, 20-30 kiloa.

Ja kuten edellä mainittiin, cockeri, cavalieeri... ja sitten on olemassa suht pieni Kooikerhondje, joka myös on hyvä perhekoira.

Mutta valinta on sinun. Ja kasvavathan lapsesi nopeasti ja oppivat käsittelemään koiraa varovasti. Samalla oppivat muutenkin vastuuta ym eläimen hoidosta, mikä on minun mielestäni todella tärkeää nyky yhteiskunnassa.

Onnea matkaan!

• Omena

Chihuahua EI OLE lapsiperheeseen soveltuva koira!Kokonsa puolesta puolustaa hanakasti itseään,usein vähän turhankin hanakasti.Kokemusta on 13 vuoden ajalta.Siis toinen rotu harkintaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3799
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2934
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1845
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1578
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1069
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      904
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      854
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      744
    9. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      688
    10. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      56
      687
    Aihe