eli tällainen "ongelma", kun meidän 1 v 2 kk -ikäinen poika ei juuri sanoja sano, hölöttää vain "omalla kielellään". "äiti" on ainoa jonka sanoo, enkä ole siitäkään varma, tietääkö todella mitä tai ketä se sana tarkoittaa (itkee esim. isälleen että "äiti"). neuvolassa kovasti kyseltiin puhumisesta, ja siitä tuli sellainen olo että pitäisi puhua jo enemmän ja paremmin. mitenhän muilla tuo puheen kehitys... yksilöllistähän se tietty on, mutta jos jotain osviittaa?..
1 v. ja puhuminen
16
2019
Vastaukset
- osata
puhua vielä vuoden iässä.Pääasia että jotain ääntä pitää,ettei ole täysin tuppisuu.Meillä 1 v 3 kk poika sanoo äiti,anna,iti,pupu,puu.
- ....
Kenenkäs lapsi muka lukis 1vuotiaana?
Herää pahvi tähän maailmaan.
- Pulla
poika eikä kyllä puhu muuta kuin omia pölötyksiään, jotain kukan ja tytön tapaista välillä sanoo, mutta taitavat olla enemmän yleissanoja. Lamppua sanoo äitäksi jostain syystä. Ymmärtää tai siis tunnistaa kyllä sanoja ja näyttää sormella esineitä, muttei siis puhu. Oppi kävelemään ensin, ehkä se puhe jäi siinä sitten vähän jalkoihin. Eikös sitä sanota, että jompi kumpi, liikkuminen tai puhuminen, on vahvempi. Eikä meillä neuvolassakaan vaadittu, että pitäisi jo osata eli en vielä ala hätäilemään, toivottavasti et sinäkään. :-)
- huomannut
Ei pojat niin äkkiä rupea puhumaan kuin tyttäret. Heillä on niin asiaa pienestä pitäen, että puhe luistaa luja jo parivuotiaana.
Monet pojat harkitsevat kauemmin. Mutta harva lapsi puhuu paria sanaa enempää vuoden ikäisenä. Ymmärtäähän hän kuitenkin kaiken, ajattele sitä! Vuodessa on oppinut kielen, kielioppeineen päivineen, ja alkaa kohta käyttää oppimaansa, kunhan kerkiää. - miten kehittyy?
no meillä kanssa poika käveli jo kahdeksankuisena, niin olen itsekin muistellut kuulleeni tuosta "kieli jää jalan alle" -jutusta. olen vaan miettinyt sitä kun tuttavaperheen tyttö rupatteli puoltoistavuotiaana jo vaikka mitä, ja oppi hänkin vuoden iässä kävelemään, että tosi pian alkoi puheen kehitys kävelyn oppimisen jälkeen, toisin kuin meillä.
en minä tästä nyt ihan hätääntynyt ole, pisti vaan miettimään tätä asiaa se neuvolan tenttaus. tällainen ensikertalainen kun saa aina murheenkryynejä mitä ihmeellisimmistä asioista :D - välttämättä
huomannut kirjoitti:
Ei pojat niin äkkiä rupea puhumaan kuin tyttäret. Heillä on niin asiaa pienestä pitäen, että puhe luistaa luja jo parivuotiaana.
Monet pojat harkitsevat kauemmin. Mutta harva lapsi puhuu paria sanaa enempää vuoden ikäisenä. Ymmärtäähän hän kuitenkin kaiken, ajattele sitä! Vuodessa on oppinut kielen, kielioppeineen päivineen, ja alkaa kohta käyttää oppimaansa, kunhan kerkiää.ole noinkaan.. meillä poika puhui jo alle vuoden vanhana kolmen sanan lauseita, oppi kävelemään 1v1kk. tyttö puhui enempi vasta 2,5v sitä ennen muutamalla sanalla. kävelyn oppi myös 1v1kk. kaksi muuta kävely suunnilleen samas iäs ja nyt tyttö 1,5v puhuu vaik kuin paljon, melkein sana per pvä uutta, ja meille sanottiin et reilusti edellä puheen kehitykses.. kaverin tenava täyttää kaks ihan pian ja sanoo vain pari sanaa, ymmärtää kyl paljon enemmän kuin puhuu..
- kerkiää ;-)
Meillä poika 1v 11kk, eli kohta 2v ja sanoja mistä saa selvää on: äiti, tyttö ja mopo.
Kyllä se puhe sieltä aikanaan tulee :-) - ei ymmärrä
No tokkiinsa lapsesi pitäisi jo osata puhua... Meidän poika oppi lukemaankin jo alta vuoden ikäisenä...
- .........
Kenenkäs lapsi muka oppi lukemaan 1v?kuka sitä uskoo.Herää tähän maailamaan..
- ------------------------------
Kenenkäs lapsi muka oppi lukemaan 1v?kuka sitä uskoo.Herää tähän maailamaan..
- kohta 1v
Äiti, tosin välillä tulee äittä.
isi, mutta yleensä ihi.
Nälkä on nännä.Kakka,kukka,pappa, ei, mitäh,täh, vauva,hauva.
Sanoja on tullu jonkun aikaa.Puheenkehitys on yksilöllistä. - -*-
meidän neiti täytti viime viikolla vuoden ja sanoo kato, oho ja äiti sekä tietty poppa.
Hyvin kyllä puheen ymmärtää ja kävelemäänkin lähti vasta viime viikolla, kaikki aikanaan lapset on yksilöitä. - nelle
Meillä tyttö sanoi ensimmäiset epäselvät sanat äiti, anna ja avaa 1,5-vuotiaana ja nyt 2-vuotiaana puhuu monen sanan lauseita. Eli ei hätää, kyllä se aikanaan tulee. Puhe voi kehittyä hurjasti lyhyessäkin ajassa. Tärkeämpää tuossa iässä on että lapsi ymmärtää puhetta, ei niinkään oman puheen tuottaminen.
- joskus vain
toivoisi ettei lapsi kaikkea opi puhumaan.. tyttäreni 1.5 vuotias totesi eräänä päivänä minulle, että "äiti poittaa tupakka", kun olin tupakalle lähdössä.. sinänsä hyvin osasi, en sillä. ja ainoa kolmen sanan lause..
- raskausaikana?
joskus vain kirjoitti:
toivoisi ettei lapsi kaikkea opi puhumaan.. tyttäreni 1.5 vuotias totesi eräänä päivänä minulle, että "äiti poittaa tupakka", kun olin tupakalle lähdössä.. sinänsä hyvin osasi, en sillä. ja ainoa kolmen sanan lause..
huono ja tappava tapa.
jota lapsesi seuraa. alkaa polttamaan salaa jo lapsena ja siinä 12-13 ikäisenä on jo koukussa.
- merikaisa
Jokainen lapsi on yksilöllinen....ja kehittyy omalla painollaan...Mun 1v7kk poika ei puhupaljoa joitakin sanoja kovasti touhuaa ja ymmärtää silti asioita....enpä ole yhtään huolissaan eiköhän se joskus puhu!!:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kelekkakisat
Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.3511467- 639940
- 1505619
- 1443794
- 753760
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi373645- 403388
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal243193- 652835
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak792623