kuvan ja äänen parannus

patu

Minulla olisi vanhoja vhs ja 8mm nauhoja, joita laitan digitaaliseen muotoon. Mutta vhs kaseteissa kuvan- ja äänenlaatu on huono. Mitä ohjelmia on millä voi häiriötä poistaa?

2

779

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Töpsel

Voit unohtaa ohjelmat. Sen sijaan tarvitsisit TBC:n eli aikavirheenkorjaimen. Tällaisia kannattaa kysyä vaikka lainaksi tai teetättää työ jossain alan oppilaitoksessa. TBC auttaa kummasti analoginauhojen (kuva)häiriöihin.

Äänipuolella on olemassa kalliita restaurointisoftia, joissa ääni digitoidaan 192 kHz:n näytteenottotaajuudella ja sen jälkeen äänifaili prosessoidaan useaan kertaan eri parametreilla. Työ on hankalaa, hidasta, kallista ja vaatii todella osaavan tekijän. Näin on kuitenkin pelastettu mm. vanhoja vinyylitaltiointeja.

Äänipuolella suurin osa työasemien pluggareista vain pahentaa ongelmia. Älä missään nimessä kokeile esim. kompressointia, jota tod.näk. jotkut musiikkiorientoituneet tekijät ovat ensimmäisenä tyrkyttämässä! Hyvää EQ:ta kannattaa kokeilla hieman piristämään suttuisuutta. Rapsut, ripsut ja rätinät meneekin sitten käsitöiksi, eli matsku äänieditointisoftaan vaan ja sitten kynätyökalulla tasaamaan niitä verhokäyrän terävimpiä piikkejä.

• TMPGEnc

Kovin ihmeitä ei voi oikeasti tehdä. Aikaviivekorjain on tosiaan yksi huomattava apu ja sellainen ainakin itselläni on Hi8-kamerassa. Jos poltat DVD:tä, kohinan kurissapitäminen on oleellista, ettei kaikki bitrate mene kohinan toistoon. Editointiohjelmista löytyy yleensä jonkinalisia suotimia, mutta kuva saattaa pehmentyä niillä jonkin verran.

Mielestäni vanhoilla kotivideoilla ei kannata käyttää kuin puolta tarkkuutta eli esim 352x576, jolloin koettu kuvan laatu paranee ja bitratevaatimus tavallaan pienenee.

Itse olen siirtänyt vanbhat 8mm videot DVD:lle käyttäen DV-kameraa analogia/digitaalimuuntimena tietsikan ja Hi8-kameran välissä. Toki olen editoinnit tehnyt Pinnacle Studiolla ja varsinaisen mpeg-muunooksen TMPGEnc-ohjelmalla sekä authoroinnin DVD-LAB:lla, mutta jos noin tunti per DVD riittää, niin pelkästään tuolla Pinnaclella tulee toimeen. TMPGEnc sisältää säätömahdollisuuksia melko paljon ja parin viikon / kuukauden koeversio oli ennen vanhaan ainakin ilmainen.

Näin tehdyillä DVD-levyillä 15 vuotta vanhat kotivideot toistuvat paremmin kuin koskaan. 8mm kaseteilla omasta mielestäni laatu on säilynyt paremmin kuin VHS:llä.

Ja vielä sellainen sivuhuomautus, että joskus näytönohjaimien video-inputit on kehnoja tuohon videon pc:lle siirtämiseen. Omassa kortissani esim. dynamiikka ei riitä, vaan vaalean pään sävyt palavat puhki. Tuotakaan ei välttämättä heti havaitse, mutta myöhemmin videopätkiä katsellessa tuo häiritsee.

Äänelle noissa perussoftissa ei muuten ole paljonkaan korjailumahdollisuuksia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3839
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2974
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      9
      1882
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1608
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1089
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      934
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      864
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      774
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      741
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      731
    Aihe