Nyt on itketty silmät päästä ja viime yönä nukuttiin alle 2 h. Kirjoittelin tuossa muutamia päiviä sitten tänne palstalle "imetysongelmistani", mutta lopulta se alkoi sujumaan ..... tai näin luulin. Eilen aamulla herättyäni olo oli hyvä ja puolen tunnin kuluttua itkin kuumassa suihkussa. Yritin tyhjennellä kipeitä rintojani 40 asteen kuumeessa koko päivän, otin sallitut 6 panadolia vuorokauden aikana, syötin kipeätä tissiä pojalle itkien, tyhjensin rintaa käsipumpulla ja opettelin käsin lypsemisen, mutta mikään ei auttanut ja illalla hakeuduin yksityiselle lääkärille ja tulehdukseni oli niin paha että jouduin antibioottikuurille ...... kuume kuitenkin jatkui koko yön ja vielä yöllä klo 5.00 seisoin kuumassa suihkussa. Ongelmani on se että en saa sitä tulehtunutta tissiä kokonaan tyhjentymään ? Tänäänkin olen syöttänyt siitä poikaani ja yrittänyt vaikka mitä ? Olenko tyhmä, mutta eilenkin kun imetin/lypsin/pumppasin tissejäni kaiken kaikkiaan n. 12 tuntia .... niin eikö se lisää maidontuotantoa ? Mitenkö voinkaan sen saada tyhjäksi ? AUTTAKAA JOS KOKEMUKSIA ? Kuume laski antibiootin myötä, mutta tissikipu ei, mutta syy miksi itken tänään on se tieto että yhtenä rintatulehduksen syynä pidetään rintakumia jota joudun käyttämään, enkä haluaisi tätä tapahtuvan kovin usein ....Tässä lainaus www.imetys.fi-sivuilta:
Mahdollisia syitä tiehyttukokseen:
* muutos imetyksen kestossa tai tiheydessä (esim. lapsi alkanut nukkua pitkiä öitä, äiti on tavallista pidempään poissa lapsen luota, lapsella imemislakko)
* lapsella on huono ote rinnasta tai asento, jossa joku rinnan osa jää tyhjenemättä
* kiristävät rintaliivit (esim. kaarituki huonossa kohdassa, huonon malliset), rintaan kohdistuva isku (aiheuttaa turvotusta ja siten tukkoisuutta tiehyissä),
rintakumi (rinta ei tyhjene tehokkaasti)
ONKO MINUN IMETYS TODELLAKIN NÄIN TAKKUISTA, VAUVANI SIIS TÄNÄÄN VASTA 12 VUOROKAUTTA ? ja haluaisin niin imettää, mutta on ollut niin hirmuisen takkuista.
Paha rintatulehdus
12
14624
Vastaukset
- vaan!
Valitettavasti imetys ei ole mikään ruusuinen tie tai siis alku ei ole. Kyllä se ajan myötä helpottuu sekä vauva että sinä opitte ja rinnat/maidoneritys tasaantuu. Jaksa vain tyhjentää rintasi niin ettei möykkyjä synny sekä pidä ne lämpimänä.
Mä uskon ihan varmasti että onnistut!!! Tuntuu sinulla kuitenkin sisua löytyvän ja sitä tarvitaan. Muista levätä ja juoda!!! - ....
ostaa kaalia ja laita se jääkaappiin, että se kylmenee. Siitä sitten irrotat lehden jota painat rintaan. Vanha keino, kaalilla parantava vaikutus..opetettiin meille ainakin sairaalassa. Samoin kun olet kuumassa suihkussa niin hierot kevyesti paisunutta kohtaa nänniä kohden. Älä missään nimessä luovuta..Itselläni oli myös hankalaa imettämisessä ja imetinkin vain vajaat 3 kuukautta.Tsemppiä :)
- rintatulehdukseen
Nyt on kyllä taidettu sulle opettaa ihan puuta heinää siellä sairaalassa, koska nimenomaan älä missään nimessä mitään kylmää sille rinnalle laita silloin, kun se on tulehtunut. Kaalinlehden voi lämmittää ja sen laittaa rintaliivin sisään lämmikkeeksi. Muita hyviä ehdotuksia ovat kaurapussit tai tosiaan se lämmin suihku. Mutta älä missään nimessä mitään kylmää siihen laita, tulee vielä pahemmaksi koko tulehdus!!
- Äippä-76
Kuulostaa niin tutulle vaikka edellisestä imetyksestäkin on jo pitkä aika, edellinen imijä täyttää keväällä 3v ja jota imetin 10kk ikäiseksi, kun taas esikoista 6kk.
Itse odotan nyt 3. lasta aika loppusuoralla ja mulla on olut näiden kahden edellisen lapsien imetyksien aikana useat rintatulehdukset.
Jotenka tiedän tunteesi ja kipusi taatusti 100%.
En ole lukenut tätä palstaa piiiiitkään aikaan joten en tiedä tarkemmin imetysongelmiasi.
Mutta: Mahdollisia syitä tiehyttukokseen...
Tuosta kyllä puuttuu sekin, että rinta on saattanut saada kylmää.
Tuntuu kummalta että johtuisi kumista...
Ei tietty varmasti mahdottomuus, mutta jos sen kautta lapsi saa kuitenkin riittävästi ravintoa niin...
Mulla oli monet lääkekuurit myös ko. vaivaan.
Jos ei kotikonstit auta eikä lääkkeet, niin se on merkki maidon tuotannon loppumisesta.
Silloinkin, kun lopettaa imetyksen ja vallankin jos sitä maitoa kuitenkin tulisi vielä, niin maito voi ja paakkuuntuukin rintaan.
Joskus jopa aiheuttaen tulehduksen.
Aikansa kutakin, se menee kyllä ohi siis se kipu ja paakku rinnasta.
Turhaan itseään väsyttämään kannattaa alkaa ja omatuntoaan soimaan.
Itse tiedät kaikkesi tehneesi ja sille on silloin laitettava piste.
Surullistahan se onjos haluaa vauvaansa imettää eikä pysty, mutta eihän sitä tehtävää väkisellä voi suorittaa.
Juonti on yksi hyvin tärkeä muistettava!
Kaali homma monella toimii vanha kikka, kuten edellinen sanoi.
Pääasia, että pääset rintakivusta eroon ja katso siitten miltä näyttää.
Lääkäri varmasti antoi ohjeet koska mennä uudelleen jos tarve vaatii tai haluat varmistua tulehduksen häviämisestä tai tarvitset jatkohoitoa.
Anna rinnan rauhoittua sillä se ei pääse kunnolla parantumaankaan jos kokoajan sitä kosketaan ja painellaan.
Jos sulla on rinnanlämmittimet esim. ruskovillan niin laitat ne liiveihin tai esim. harsokin auttaa.
Älä mene ulos ilman minkäänlaista lämmitintä!
Ei saa mennä edes pakastinta porkkaamaan!
Mulla loppui pikkasen aiemmin maidon tulo toisesta rinnasta kuin toisesta.
Tai itse lopulta lopetin siitä yhdestäkin imettämisen.
Zemppiä sulle sinne ja koita tosiaan rentoutua vaikka kipeää tekeekin, yritä nyt hemmotella itseäsi paijaa vauvaasi ilman kipeetä rintaa! =) - mammaa..
Älä lypsä sitä rintaa enenpää kun sen verran että pakottava tunne lähtee. Ei kai sitä ihan tyhjäksi tarvi saada, tissihän luulee että sulla on kaksoset.. Kaalinlehdet vaan rintsikoiden sisään ja jatkat niitä kuumia suihkuja, tosiaan hellästi hierot pakkautuneita kohtia.
Kyllä sun kannattaa ottaa samalla myös buranaa ja panadolia yhtäaikaa, että kipu hellittää. Samat lääkkeet saa kotiin sektion jälkeen imettävä äiti, niin että eiköhän sitä voi muutamana päivänä ottaa. (Itselle lääkäri määräs toiseen kipuun burana 600 ja paljon voimakkaampiakin kipulääkkeitä, ja sanoi ettei lyhytaikaisesta käytöstä ole mitään haittaa vauvalle). Eli ei tarvis ihan tuskaa kärsiä, kyllä ne vähän helpottaa.
Tuossahan sanotaan että rintakumilla ei ehkä tyhjene tehokkaasti, kyllä se vauva varmaan saman määrän siitä söisi oli kumia tai ei, että ei kai se siitä johdu? Luulisin ennemminkin että vauva on nyt tilannut sitä maitoa "vähän" liikaa, eikä jaksa kaikkea syödä ja sulla saattaa tulla muutenkin runsaasti maitoa. Se lypsyhomma kannattaa varmaan jättää ihan minimiin..
Toivotaan että viikonloppuna jo helpottaa! - maidonluoviúttaja
En tiedä onko sinulla samanlainen ongelma kuin minulla mutta kerron kuitenkin eli minä en ole voinut imettää lapsiani ilman luovuttamista. Aina sanotaan että maidon tulo tasaantuu vauvan tarpeen mukaiseksi mutta minulla näin ei käynyt kuin vasta n.4kk päästä. Esikoisesta luovutin maitoa jo sairaalassa ja toisesta yritin olla luovuttamatta mutta 4:nä päivänä oli luovutettava ja haettava sairaalasta kunnon rintapumppu. Eli minä en voinut imettää koska rinnat olivat aivan liian täynnä, vauva ei saanut niistä kunnolla kiinni tai jos sai niin olo ei helpottunut ollenkaan. Puhuin asiasta sairaalan äidinmaitokeskuksen hoitajan kanssa ja hän sanoi että osa imettäjistä sanoo samaa, ettei auta vaikka kuinka yrittäis olla pumppaamatta. Meillä imetys kulki sitä rataa,että ensin pumppasin ja sitten imetin. Raskasta oli mutta "keskoset tuli ruokittua" ja oma vauva. Näin jälkeenpäin olen luovutukseeni tyytyväinen mutta ei kyllä yön tunteina pumpatessa hauskaa ollut. Paljon voimia sinulle!!!
- Minni 34
Kiitoksia vastauksista ja olohan tässä tietysti on helpottunut kun antibioottikuuri on vaikuttanut, mutta pääkopassa tuntuu pahalta kun jokainen imetyskerta pelottaa sen kivun takia, jokainen imaisu saa kyyneleet silmään ..... pahinta tässä on se että molemmat nännini on TAAS aivan rikki. Olen nyt siis myös kuullut, että rikkinäiset nänninpäät aiheuttasivat rintatulehdusta ..... minulla oli jo kättärillä nännit aivan rikki. Kolmatta päivää olen neljän seinän sisällä ja ulos tekisi mieli, olen siis ennen tulehdusta ulkoillut koirani kanssa kerran päivässä, mutta en usko saaneeni kylmää sillä olen joka kerta paketoinut tissini ensin liiveillä ja kietonut erikseen kaulaliinan tissejeni ympärille ja siinä päällä t-paita, villapaita ja talvitakki ja pakkasta ei silloin vielä ollut. Nyt en tiedä uskallanko ulos ollenkaan ? Kyllä minä imettämistä yritän jatkaa, korviketta en ole antanut edes tämän tulehduksen aikana, mutta pakko tähän väliin on tulla parempi jakso ...... koska muuten en pysty imettämään jos se ei edes väliaikaisesti ala sujumaan. Kiitos siis vielä ihanille vastaajille ja esim. kaalinlehtiä kokeillaan ja jos vielä jotain tulee mieleen niin tarkistelen kyllä palstaa päivittäin.
- Tuimaliini
Minni 34 kirjoitti:
Kiitoksia vastauksista ja olohan tässä tietysti on helpottunut kun antibioottikuuri on vaikuttanut, mutta pääkopassa tuntuu pahalta kun jokainen imetyskerta pelottaa sen kivun takia, jokainen imaisu saa kyyneleet silmään ..... pahinta tässä on se että molemmat nännini on TAAS aivan rikki. Olen nyt siis myös kuullut, että rikkinäiset nänninpäät aiheuttasivat rintatulehdusta ..... minulla oli jo kättärillä nännit aivan rikki. Kolmatta päivää olen neljän seinän sisällä ja ulos tekisi mieli, olen siis ennen tulehdusta ulkoillut koirani kanssa kerran päivässä, mutta en usko saaneeni kylmää sillä olen joka kerta paketoinut tissini ensin liiveillä ja kietonut erikseen kaulaliinan tissejeni ympärille ja siinä päällä t-paita, villapaita ja talvitakki ja pakkasta ei silloin vielä ollut. Nyt en tiedä uskallanko ulos ollenkaan ? Kyllä minä imettämistä yritän jatkaa, korviketta en ole antanut edes tämän tulehduksen aikana, mutta pakko tähän väliin on tulla parempi jakso ...... koska muuten en pysty imettämään jos se ei edes väliaikaisesti ala sujumaan. Kiitos siis vielä ihanille vastaajille ja esim. kaalinlehtiä kokeillaan ja jos vielä jotain tulee mieleen niin tarkistelen kyllä palstaa päivittäin.
Kokemuksesta voin sanoa, että hankalaa on imettäminen alkuun, mutta kyllä se siitä yleensä helpottuu. Mulla oli myös rintatulehdus ja mulla auttoi sellanen kun pistin pulloon aika kuumaa vettä ja haudoin kipeää kohtaa sillä. Joskus tein myös kiinteää kaurapuuroa, laitoin muovipussiin ja haudoin sillä. Antibioottikuuri auttaa kyllä, sillä sen pitäisi ohi mennä.
Rinnanpäät oli myöskin rikki, niihin auttoi Bepanthen, Lansinoh (apteekista) ja kaikkein parhaiten ilmakylvyt (mutta pitää olla lämmin huone, muuten ei kannata tissit paljaana olla!) ja kaalinlehdet vähän helpottivat kipua. Imettäminen oli aluksi yhtä tuskaa, istuin myöskin kyyneleet silmissä sohvalla ja ajattelin, että ei tästä tuu h**tti yhtään mitään, mutta aika parantaa näköjään haavat... Ulkoilemaan kannattaa mennä, raittiissa ilmassa mieli virkistyy ja synnytyksestä palautuu nopeammin kun liikkuu. Mutta suojaa rinnat hyvin, mikään toppaaminen ei ole liikaa, vaikka kuinka tuntuisi hassulta. - ............
Minni 34 kirjoitti:
oli myös nännit ihan rikki..laitoin bebanthenia niihin, mutta pyyhkäsin rasvan pois ennen imetystä. Samoin auttoi kun pumppasin maitoa jonkin verran päivittäin.Annoin sitten sen maidon pullosta vauvalle. Kannattaisi myös vähän ennen syöttöä tyhjentää vähän rintoja. Vauvalla saattaa olla hankala imeä rintaa jos se on aivan täynnä.(näin oli meillä)Kyllä sä ulkoilemassa uskallat käydä kun vain suojaat rinnat hyvin. Tekee hyvää käydä vähän "tuulettumassa"!Tulet itsekin paremmalla mielelle kun pääset neljän seinän sisästä vähän pihalle!
- ....
Minni 34 kirjoitti:
Minä käytin kaikkein pahimmassa vaiheessa eli ku oli tosi rikki nännit bacimysin- voidetta (toivottavasti nimi meni oikein, on niin pitkä aika imetyksestä). Auttaa kaikkein parhaiten mutta TÄYTYY PESTÄ POIS ENNEN KUIN IMETTÄÄ!
- oskarmiina
.... kirjoitti:
Minä käytin kaikkein pahimmassa vaiheessa eli ku oli tosi rikki nännit bacimysin- voidetta (toivottavasti nimi meni oikein, on niin pitkä aika imetyksestä). Auttaa kaikkein parhaiten mutta TÄYTYY PESTÄ POIS ENNEN KUIN IMETTÄÄ!
Minulla on kaksi lasta (1v 11kk ja 4,5kk) ja tiedän todellakin kuinka kamala tuo rintatulehdus on.
Imettäminen on alkuun aivan täyttä tuskaa. Kun lapsi imee "pölyimuritehoillaan" arkoja rinnanpäitä... Ja sitten nousee 40 asteen horkkakuume ja olo on kuin jyrän alle jäänyt. Mulla tuli molempien lapsien syntymän jälkeen (10 päivää synnytyksen jälkeen) rintatulehdus. Yritin kuumia suihkuja, antibioottikuuria, saunaa, tyhjentämistä pumppaamalla, lämmitettyä kaurapussia, rahkaa Elmu-kelmua ja päällään seisomista...mutta mistään ei tuntunut juurikaan olevan apua. Olo oli niin kauhea ettei pelkkä Panadol auttanut vaan otin lisäksi Buranaa sallitut määrät. Molemmilla kerroilla kuumetta oli 5 päivänä ja sitten rupesi vasta hellittämään. Rinnan punotus lähti tosi hitaasti. Molemmilla kerroilla selvisin ja imetys jatkui ongelmitta. Mun rintatulehduksen syynä oli tiehyttukos eli ei todellakaan johtunut mistään kylmästä (en ollut ulkona ainakaan 3päivään ennen sitä) vaan runsaasta maidontuotannosta. Rintatulehdus on tosi kurja juttu...just kun haluais nauttia uudesta pienokaisesta. Tsemppiä!
P.S.Lansinoh on mulla auttanu ainakin hyvin rinnanpäihin. - minna
Minni 34 kirjoitti:
Myös minulla olivat molemmat rinnanpäät rikki, ja rikkinäisen rinnanpään kautta rintaan pääsi pöpö, johon ei tavallinen antibiootti tehonnut. Tarvitsin laajemmin vaikuttavan antibiootin. Tämä kaikki todettiin valitettavasti liian myöhään, kolmen rintatulehduksen jälkeen. Rintaan pääsi muodostumaan ns. paise. Oli todella kauheaa ja kivuliasta. Kaikesta huolimatta imetin vauvaa koko ajan. Huolehdi siis puhtaudesta, vaihda liivinsuojia, sekä pese liivisi päivittäin.
Paise rinnassani oli kapseloitunut, ja se jouduttiin kirurgisesti tyhjentämään. Siis leikkamalla. Oli todella kauheaa hoidella sitä avohavaa kuumalla kesähelteellä. Kävin hoidattamassa terveyskeskuksessa. Lisäksi pelkäsin ettei parane, kun mätäkuukin oli alullaan; mutta parantuihan se lopulta ihan hyvin, aikaa kului 3 viikkoa leikkauksesta, kun haava viimein umpeutui kokonaan.
Itselläni ensimmäiset imetyksen 3 kk oli siis yhtä tuskaa. Nyt meillä neiti täytti juuri 9 kk, ja imetän häntä vieläkin, kaikki on vihdoin hyvin. Neuvoisin siis varomaan myös likaa. Huolehdi oikeasta imemisotteesta, ja jos käytät rintakumia huolehdi sen puhtaudesta ettei pöpö pääse iskemään. Koske nänniin vain puhtain käsin jne.. Toki myös lämpö on tärkeää, mutta jos bakteeri on päässyt rintaan ei elimistö vältämättä osaa/jaksa tapaa vieresta pöpöä, vaan tarvitset lääkekuurin. Jos tavallinen antibiootti ei auta voi laajavaikutteinen olla parempi, mikäli pöpö ei ole kapseloitunut..Tällainen laajavaikutteinen ei ole hyväksi vauvalle, voi tulla pientä ripulia, joyen sitä ei heti kannata otta, eikä lääkäri annakaan. Kannaattaa siis mennä heti uudelleen lääkäriin mikäli huomaat ettei kuuri tehoa.
Tämmöistä kauheutta meillä oli. Nyt kaikki on kuitenkin ok. Ja suosittelen silti imetystä, koska minun tapaukseni oli varmaan vuorenhuippu... siis melkein pahinta mitä voi papahtua. Yleensä rintatulehdus paranee hyvin, tehokkaalla rinnan tyhjentämisellä. olen pari tulehduksen alkua saanut kuriin , kun imetin vauvaa ahkerasti kipeästä rinnasta.
Voimia!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 773174
- 492400
- 322107
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812102- 1371879
- 311745
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313291701Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne91546Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51260Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61234