Millaisen koiran?

Huoleton.

Olen etsimässä itselleni koiraa... Mutta yhden vaatimuksen asettaisin ja se on karvanlähtö, eli joko ei ollenkaan tai mahdollisimman vähän. Muutenkin turkki saisi olla mahd. helppo hoitoinen, eli ei trimmausta tai leikkelyä. Millaisista roduista kannattaa kysellä/etsiä sellaista pentua tai aikuinenkin kävisi. Kuitenkin haluan seropin kun ne ovat terveempiä ja "persoonallisimpia" kuin rotukollegansa.

14

1271

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • musti

porsliinikoira. ei karvaa ei hauku. ei tartte vierä pihalle.

• Olisikohan joku karkeakarvainen? Niitä trimmataan muutama kerta vuodessa ja koiran voi maksua vastaan viedä trimmattavaksi alan yritykseen tai koiran kasvattajalle, mutta muuten ne lienevät helppohoitoisia turkin puolesta. Lyhyt- ja sileä/kova karva tarttuu kuin liimattu mattoihin ja vaatteisiin, pitkä ja villava taas jää nurkkiin pyörimään. Muuten lyhyt ja jotkut tietyt pitkäkarvat ovat tosi helppoja hoitaa. Kaljut koirat ja monet alusvillattomat koirat palelevat ja tarvitsevat takkia kylmillä ja märillä ilmoilla.

Kaikista koirista lähtee jonkinlaista karvaa, kuolaa ja pölyä. Allergiavapaata rotua ei ole, vaikka jotkut allergiset eivät saa oireita joistakin tietyn rodun edustajista.

Mieti myös, minkä luontoisen ja kokoisen koiran haluat. Ja jos karvat ja siivoaminen meinaa viiä sut hermoromahdukseen, hanki se posliinikoira tai Aibo-robotti. Oikea koira tuo aina mukanaan sotkut, se on kuin pieni lapsi, ei se ymmärrä mitä "lika on.

Sekarotuisen kanssa toi karvanlähtö, koko ja luonne voivat olla tosi arpapeliä. Rotukoirasta tietää, millanen karva sille tulee. Ja kyllä rotueläimestäkin voi saada terveen, jos malttaa vähän tutkia.

• Huoleton.

Kiitos viestistä... Tiedän kyllä mitä koiran pitäminen on. Tiedän sen -/ puolet kun minulla on ollut koira, sekarotuinen ja todella hieno ja fiksu koira jota vieläkin ikävöin, vaikka 2002 jouduin sen lopettamaan. Otin koiran aikoinaan ns. hetken mielijohteesta eli luin lehdestä että koiranpentu on myytävänä, niin menin samointein katsomaan ja ostinkin sen. En koskaan katunut ostamista - päinvastoin. Ainut mikä oli yllätys, niin karvanlähtö. Kerrankin läksi muovipussillinen karvaa :) Aikoinaan päätin että seuraava koira on sellainen, josta ei lähtis juurikaan karvaa.

Mutta kiitos vinkistä. jotain tollaista minäkin ajattelin. Karkeakarvainen koira olisi lähimpänä sellaista, mitä ajattelin. Tiedän kyllä että seropin osalta kaikki on yllätystä. Mutta voisin ottaa jo aikuisen koiran, siitä tietäisi tämänkin karva "ongelman".

• viivus

En kyllä sanoisi että seropit olisivat terveempiä, en todellakaan.
      Tuo on ihan hölmö uskomus.
      Seropeita ei yleensä tutkita ennen astutusta, ja niissähän ovat sitten monen rodun perinnölliset sairaudet vaarana.
      Itsellä oli ennen mäyräkoira, koskaan ei eläinlääkärissä käyty (paitsi ultra ja rokotukset)
      nyt ollut 4viikkoa seropi ja jo yksi mahatauti ollut, 50e eläinlääkäriin eikä ollut rokotuksien vuoksi.

• Tavis6540

voi tulla jo ruokavalion muutoksesta.
        Ja mitä tulee karvanlähtöön, oliko syynä kenties joku puutostauti? Hivenaine/vitamiini?
        Seropit ei ole sen terveempiä, mutta mites on rodut jolla on geeneissä jo perinnöllisiä tekijöitä niin paljon, ettei voi esim. astuttaa enää kotimaassa vaan siemenet on tuotava muualta. Onko mieltä?

• _minä_

Seropeista mielestäni ei voi sanoa, että ovat sen terveempiä ja "persoonallisempia" kuin puhdasrotuiset. Niin kuin yllä jo sanottiin, seropeja harvemmin tutkitaan perinnöllisten sairausten tai minkään muunkaan osalta, jolloin riski on itse asiassa suurempi. Puhdasrotuisten sekoituksiahan nekin ovat. Itse tunsin joskus seropin, joka kuoli perinnölliseen sairauteen n. 2-vuotiaana. Puhdasrotuisia on nykyään niin paljon, että niistä löytyy luonteita ja persoonallisuuksia mielestäni ihan joka lähtöön.

Jos haluat koiran, josta ei lähde oikeastaan ollenkaan karva, niitä täytyy trimmata ja turkki on aika työläs (esim. villakoirat, bicon frise).

Tarkoitukseni ei ollut kritisoida valintaasi tai mitään vastaavaa, kunhan nyt kerroin :)

• siinä on

persoonallinen rotu (tosin tarvitsee toimintaa pysyäkseen terveenä ja iloisena eli hakua, tokoa tai vaikka agilitya) ja karva ei lähde...se trimmataan noin kolme-neljä kertaa vuodessa..mutta muuna aikana riittää silloin tällöin pesu ja siistintä eli minusta suhteellisen vaivaton ..varsinkin jos vie vielä nuo kolme neljä kertaa trimmajalle. Ei tarvitse päivittäistä harjausta eikä viikottaisia pesuja kuten bichonit.. pysyy takuttomana muutenkin.

• serop1

Seropeista voipi olla vaikeeta löytää karvatonta tai edes muutamaa kertaa vuodessa trimmausta ja nyppimistä. Ehdotan, että et ota lemmikkiä ollenkaan, kun et ole kerran valmis kantamaan vastuuta, vaikka sanotkin, että ennen ollut koira ja tiedät, mitä se on. Mikään eläin ei ole "helppo". Tuskin jaksat sitä kouluttaa, jos ei kerran turkin hoitokaan kiinnosta.

• hinka

En minäkään pidä tiskaamisesta, mutta eihän se herrantähden tarkoita, etten voisi keittiötä omistaa! Jos koirasta lähtee hyvin paljon karvaa, niitä karvoja löytyy sitten joka paikasta, vaatteista, viemäristä ja kananmunan välistä. Minusta on ihan ok jos joku tahtoisi varata vähemmän aikaa siivoamiseen ja enemmän aikaa itse koiralle. Toki kaikista sitä jonkin verran lähtee.

Persoonallisuudesta en tiedä, mutta ovathan seropit usein terveempiä, koska ne ovat vähemmän sisäsiittoisia (ellei tyyliin risteytetä emää ja poikaa, mutta ei nyt saivarrella). Joku voi selittää tähän geeniteknisen syyn alleelien toiminnan mukaanlukien, minä en saisi sitä esitettyä niin selkeästi että kukaan ymmärtäisi...:) Olettaen siis että seropin vanhemmat ovat tutkittuja ja terveitä, tietysti. Mielestäni sitä pitäisi edellyttää kaikilta lisääntyviltä koirilta, mutta minun mielipidettänihän ei siihen taas kysytä... Eh, alkuperäiseen kysymykseen en kuitenkaan osaa ihan vastata. Eikö koiran koolla tai luonteella ole mitään merkitystä? Mitä sinä sen kanssa tahtoisit touhuta? Pitääkö menon olla rauhallista vai villiä jne.

• Huoleton.

Tiedän, helpommalla pääsen jos en ota koiraa ollenkaan. Mutta ymmärrät varmaan, että jo koiran ottaminen on iso muutos elämään ja se "sitoo" moneksi vuodeksi huomioimaan koiraa omassa elämässä. Siis tiedän tarkkaan mihin olen ryhtymässä. Vastuu koiran hyvinvoinnista on paljon vaativampaa kuin koiran alusvillan harjaaminen. Kyse ei todellakaan ole helppoudesta vaan samasta kuin valitsenko uroksen vai naaraan. Jatkuva karvanlähtö oli se ylivoimaisesti huonoin puoli ja rassasi kaikkein eniten. Jos onnistun löytämään sellaisen koiran esim. jonkin karkeakarvaisen, niin siinä voisi olla vastaus "ongelmaan". Omaa ja välillisesti siis koirankin elämää helpottaakseen haluaisin valita sellaisen ns. helppohoitoisen koiran.

Mitä koulutukseen tulee, olen kiinostunut koirapsykologiasta. Käytin oman koiraani koulutuskentällä ja se oli hyvin mieluisaa. Jo autolla ajo koirakentälle sai koirani innosta ulisemaan.

Se että en ole ottanut uutta koiraa, johtuu siitä että olen halunnut elää "huolettomammin" huomatakseen että vastuullinen elämä on parempaa.

• grrrrrrrrr

tästä linkistä löytyvät vähän tai ei olleenkaan karvaa tiputtavat rodut, eli seropissasi pitäisi sitten jotain näitä olla. Täläinen pysyvä turkki kyllä yleensä vaatii trimmausta, pesua, harjausta, josta kannattaa ottaa selvää. olen itsekin laiskana imuroijana samalla kannalla, mielelläään vähän karvaa tiputtava malli, kyllähän sitä mielummin koiraa kuin lattiaa pesee...

http://www.dogbreedinfo.com/lightshedders.htm

• Pirketta

Mietin tuota karvanlähtökysymystä syvällisesti. Eikö huolettoman kannattas perustaa ystävyyssuhde johonkin ihmiseen, jolle vois huomauttaa, jos siitä lähtee liikaa karvaa tai jos sänkeä on jäänyt lavuaariin. Ja vois vielä lisäksi valita hyvärotuisen kaverin, joka sitten harjais, nyppis, leikkais, trimmais, kampais jne. sitä teidän tulevaa ihanan karvaista koiravauvaa.

• huoleton.

Yhdenlainen ratkaisuhan se olisi tuokin... Suostuisitko? :)

• Pirketta
        huoleton. kirjoitti:

Yhdenlainen ratkaisuhan se olisi tuokin... Suostuisitko? :)

Olen vain huolestunut siitä, että ihmiset rakastavat enempi koiriaan kuin elämäntoveriaan. Niin kai minäkin ja lisäksi rakastan karvaisia koiria. Valitsin koirani sulhaseksi varmaan maailman karvaisimman koiran. Nyt, kun saan pentujen ostajilta kuvia, en kyllä haluaisi olla avaamassa niiden takkuja.Katso http://www.nukke.fi/irtoparta.htm

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      19
      3647
    2. Muistatko vielä viime kesän "sutinat"?

Kohtalo vai mikä lie järjesti, että törmäiltii jatkuvasti toisiimme. Ihan uskomatonta, koska eihän me mitään ikinä sovit
      Ikävä
      23
      2801
    3. En tullut, koska käytit päätäsi.

Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m
      Ikävä
      32
      2205
    4. Yksi "sometähti" vähemmän

Ei tunnu missään.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      88
      2015
    5. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      19
      1956
    6. Tuliko ikävä

Vai miksi laitoit viestin? Soittamalla voisi saada kiinni. Mutta et sä uskalla
      Ikävä
      26
      1622
    7. Kulta, sovitetaanko joku ilta avainta lukkoon?

Musta tuntuu että me ollaan pari. Olisi ihana saada asialle sinetöinti viemällä suhde päätyyn asti. ❤️ Rakastan sua ikui
      Ikävä
      36
      1497
    8. Saitko ne viestit

Silloin viime kuussa? Vai etkö lukemut niitä.
      Ikävä
      32
      1492
    9. Miten lasketaan?

Ompa ollut valtava ihmismassa taas Folkkaajia liikenteessä. Miten noin 2200 lipunostaneesta muodostuu 11000 kävijää?.
      Haapavesi
      9
      1404
    10. Hyvää Huomenta Rakas Neiti

Hyvää Huomenta Nainen🤗 Kaikkea hyvää toivon sinun päivääsi😘 Näin toivoo mies
      Ikävä
      11
      1374
    Aihe