Kuinka opettaa vierelle?

Uuno

Kun siis ihan tajutonta,kurssilla sanottiin,että namupalan kanssa pitäisi saada pentu houkuteltua vierelle,mutta kai siinä joku käsky pitäisi jossain vaiheessa sanoa? Vai käytättekö te ollenkaan mitään käskyä?

7

351

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mii

Käsky liitetään kyllä liikkeeseen, mutta pitäähän koiran ensin oppia ennen kuin sitä voi käskeä. Kannattaa myös kysyä suoraan kurssin vetäjien mielipidettä. Perustelevat varmasti opetustekniikkansa ja oman kantansa asiaan.

Jos tarkoitat liikkeestä sivulle istumista, ei minun mielestäni missään vaiheessa käyttää käskyä. Koiranhan on (kisoissa) osattava istua vierelle aina kun ohjaaja pysähtyy, jos ei muuta käskyä tule. Sivulle menossa (esim. luoksetulo) pitää tietenkin olla jonkinlainen käsky, joka on merkkinä koiralle siitä mitä pitää tehdä.

• Vesa

Oletan että tarkoitat sivulle menoa ollessasi paikallasi?! Tähänkin asiaan on varmaan niin monta tapaa kuin on kouluttajaa mutta itse opetin oman koirani niin että alkuun kun se seisoi suunnilleen vieressäni niin sanoin "sivulle" ja painoin kevyesti sen istumaan. Sitten kehuin kovasti ja annoin sille välillä jotain makupaloja. Sitten lisäsin kulmaa aina niin että koira ei enään seissyt suoraan sivulla vaan aina enemmän takana. Ja joko ohjasin hihnalla sen sivulle tai näytin kädellä jossa oli nami. Ja aina enemmön ja enemmän kulmaa kunnes koira lopulta oli suoraan edessäni. Ainakin Hugo oppi nopeasti homman idean ja alkoi automaattisesti kiertää selän takaa sivulle vaikka oli kauempana vapaanakin.

Onnea opetukselle.

• nami

Itse olen opettanut koirat namilla:
      Houkutten pennun namia seuraamalla kiertämään selän takaa sanomalla samalla "sivulle" ja jalan vieressä nostan namia saaden sen istumaan. On hyvä saada se mahdollisimman pian jäämään oikeaan asentoon ja kehua siitä, sillä asennon korjaus on aika vaikeaa myöhemmin.

Koirahan ei arvaa sanojen merkitystä sen enempää kuin sinäkään, jos joku swahilin kielellä käskisi tekemään jotain.

• elwiira

Moi!

Minulle opetettiin koirakoulussa ettei koskaan pitäisi opettaa koiraa tulemaan sivulle kiertämällä takaa, vaan etukautta . Koirani oli jo oppinut kiertämällä ja olkoon niin. Namipalan kanssa vaan, äkkiä oppii. Vielä on opetetettu, että sanon vain "sivu", se on lyhyempi, eikä sotkeudu ainakaan muihin käskyihin.

• Vesa

Kuten esille on tullutkin niin tapoja on monia ja periaatteessa sana "sivu" on parempi kuin "sivulle" mutta opetin itse kyllä pidemmän version. Itse minusta on loogisempaa kun koira kiertää selän takaa jos se esim. on suoraan edessä nokka kohti kouluttajaa. Mutta mielipiteitähän on monia.

• Peppi
        Vesa kirjoitti:

Kuten esille on tullutkin niin tapoja on monia ja periaatteessa sana "sivu" on parempi kuin "sivulle" mutta opetin itse kyllä pidemmän version. Itse minusta on loogisempaa kun koira kiertää selän takaa jos se esim. on suoraan edessä nokka kohti kouluttajaa. Mutta mielipiteitähän on monia.

Minullakin vanhat koirat kiertävät selän takaa. Nuorta opetetaan tulemaan suoraan sivulle kirtämättä. Tämä vain sen takia, että koira ei hetkeksikään "katoa silmistä" ja se tulee nopeammin sivulle. Ei se kauan vie se kiertäminenkään, mutta kun koira oppii "hyppäämään" suoraan sivulle on se nopeampaa. Tosin olen huomannu, että koirat jotka kiertävät istuvat helpommin suorassa.

Peppi

• Vesa
        Peppi kirjoitti:

Minullakin vanhat koirat kiertävät selän takaa. Nuorta opetetaan tulemaan suoraan sivulle kirtämättä. Tämä vain sen takia, että koira ei hetkeksikään "katoa silmistä" ja se tulee nopeammin sivulle. Ei se kauan vie se kiertäminenkään, mutta kun koira oppii "hyppäämään" suoraan sivulle on se nopeampaa. Tosin olen huomannu, että koirat jotka kiertävät istuvat helpommin suorassa.

Peppi

Oikeassa olet, edestä "pompaaminen" on nopeampaa. Minusta itse kyllä tuo vanha menetelmä on tyylikkäämpi, siksi suosin sitä jatkossakin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4363
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      42
      2006
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      61
      1667
    4. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1353
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1337
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      959
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      913
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      889
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      818
    10. Voiko vauva uskoa ?

Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      696
    Aihe