MIES EI

PIDÄ SORMUSTA

Haluaisin ymmärtää miksi mies ei pidä kihlasormustaan? Olemme asuneet kuusi vuotta yhdessä, nyt kolme kuukautta kihloissa.

Hän puhui niin kauniisti kun pyysi minua kihloihin. Sanoin, että suostun vain jos hän pitää sormusta myös. Hän oli joskus aikoinaan sanonut, että jos menee kihloihin, ei laita sormusta. Aika älytöntä mielestäni ajatella, että on oikein jos nainen ainoastaan pitää sormusta.

Jos mennään kihloihin, niin ostetaan sormukset ja sitä kannetaan sormessa merkkinä uskollisuudesta ja rakkaudesta.

Alussa hän piti sormusta, mutta pian se alkoi olla alituiseen hänen yöpöydällään. Hän sanoo, ettei muista koskaan laittaa sitä sormeen. Joskus huomautan hänelle asiasta, johon hän vain naureskelee ja pitää mua "hupsuna".

En voisi kuvitella, että on toinen nainen kyseessä.

Mutta olisiko häntä ehkä alkanut kaduttaa kihloihin meneminen? Mutta miksi?

Olen kantanut omaa sormustani uskollisesti, mutta otin sen eilen pois. Laitoin sen mielenosoituksellisesti omalle yöpöydälleni. Mies ei ole vielä edes huomannut, ettei minulla ole sitä.

Mitä pitäisi ajatella?

24

5034

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ML31

Kihlaus on lupaus avioliitosta, eikä edellytä sormusten hankintaa tai niiden käyttämistä. Oletko niin epävarma itsestäsi ja suhteestanne, että tarvitset ulkoisia merkkejä "uskollisuudesta ja rakkaudesta"? Ja miksi ihmeessä asetit kihlauksen ehdoksi sormuspakon? Nehän ovat kaksi eri asiaa. Esimerkiksi USA:ssa (ja varmasti monissa muissakin maissa) tapana on, että kihlautuessa vain nainen saa sormuksen ja mies vasta avioituessa.

Kaikki ihmiset eivät halua käyttää koruja. Itsekin otan sormukseni pois tietyissä tilanteissa, esim. kun en halua sen naarmuntuvan kuntosalilla tai putoavan uima-altaaseen, enkä silti toivoisi mieheni olevan heti epäilemässä uskottomuudesta tai sen aikeesta.

Parisuhteessa ehdottoman tärkeää on kyky kommunikoida. Mikset kysy mieheltäsi syytä sormuksen käyttämättömyyteen? Ehkä selitys on juuri se, että sormus on tiellä tai tuntuu pahalta. Jos alat vaatimalla sormuksen käyttöä, ehkä sormuksen symboloima lupauskin alkaa pian ahdistaa..

• Hellu

Miksi sinulle on niin tärkeää, että miehelläsi on sormus? Ystävälläni ei ole edes vihkisormusta ja en usko, että siinä on mitään ihmeempää takana. Hän ei vaan välitä sormuksesta. Kihlasormuksia ei ollut kummallakaan.

Itselleni sormus ei ollut välttämätön ja mietinkin ensiksi, että jos ei osteta kihlasormuksia vaan satsataan sitten vihkisormuksiin. Kyllä mä uskon, että mies haluaa mennä kanssani naimisiin vaikkei hän laittaisi sormusta sormeen. Jos hän kerta on luvannut mennä (ja jopa kosinut). Ja uskon, että hän rakastaa minua ja on uskollinen. Jos ei ole niin ei se sormus sitä miksikään muuta! Ihminen on mitä on ja tunteet on mitä on.

Epäilet siis, että mies ei halua muille näyttää olevansa kihloissa? Jos miehesi haluaa pettää, hän voi laittaa sormuksen taskuunsa (ja varmaan peittelisikin sitä ettei hän pidä sormusta, eikä jättäisi yöpöydälle sinun nähtäväksi!) ja aina löytyy niitä jotka eivät välitä vaikka toinen on kihloissa! Lapsellista ajatella, että sormus jotain muuttaisi.

Miksi päätellä, että häntä kaduttaisi kihlaus, koska hän jo aiemminkin ajatteli, ettei halua kihlasormusta?

Ehkä hän ei vaan pidä sormuksista eikä ymmärrä miksi sinulle on niin tärkeää pitää sormusta?

Minusta teet kärpäsestä härkäsen ja unohdat mikä on pääasia. Miksi halusit kihloihin? Siksi, että saat sormuksen ja miehelle tulee sormus? Joita voitte näytellä muille? Olisitko "hieman" epävarma? Ei millään pahalla!

• hyvin tärkeä,

sekä miehellä että naisella. Sen tarkoitus on pitää tunkeilijat loitolla. Näin siis kunniallisessa yhteiskunnassa.

• hyvää päivää
        hyvin tärkeä, kirjoitti:

sekä miehellä että naisella. Sen tarkoitus on pitää tunkeilijat loitolla. Näin siis kunniallisessa yhteiskunnassa.

Toi "sormus tuo varmuutta" on kuultu ennenkin. Katsopa vaan joskus ravintolassa, kumpi on suositumpi saalistuskohde, sormuksella varustettu vai sormukseton mies? Kyllä mun rakkauteni miestäni kohtaan ainakin perustuu ihan johonkin muuhun kuin pelkkään sormukseen. Sormushan on vain kapistus, jonka voi heittää nurkkaan ensimmäisen riidan tullen... suhdetta sen sijaan ei voi, jos toista oikeasti rakastaa!

• Ilmeisemmin
        hyvin tärkeä, kirjoitti:

Eikö niitä muuten pysty pitämään loitolla? Jo on heikko ihmisluonto. Harmi vaan, että sekään ei auta... kaikkia kun ei sormukset pidättele!

On se ihme juttu, että kaikista uskottomistakin tulee uskollisia pelkällä sormuksella. Ihmeellinen esine toden totta!

• Ilmeisemmin
        hyvää päivää kirjoitti:

Toi "sormus tuo varmuutta" on kuultu ennenkin. Katsopa vaan joskus ravintolassa, kumpi on suositumpi saalistuskohde, sormuksella varustettu vai sormukseton mies? Kyllä mun rakkauteni miestäni kohtaan ainakin perustuu ihan johonkin muuhun kuin pelkkään sormukseen. Sormushan on vain kapistus, jonka voi heittää nurkkaan ensimmäisen riidan tullen... suhdetta sen sijaan ei voi, jos toista oikeasti rakastaa!

Joo siihen ei kannata tuudittautua. Tiedän aika montakin uskotonta aviopuolisoa ja kihloissa olevaa... Kaikilla se ei ole este, eikä edes hidaste! Vaikka tuolla aiemmin vitsailinkin, että sormus muuttaa kaikki uskolliseksi...

• ajattelijatar

Näin minä ajattelen: Sinä olet äärimmäisen lapsellinen ihminen, joka tuskin t ietää mitä kihlaus laissa tarkoittaa. Mitä tekemistä sormuksella on itse kihlautumisen kanssa. Sormus ostetaan joskus merkiksi kihlautumisesta, mutta sormuksettomuus ei tee kihlauksesta yhtään vähäpätöisempää. Minua kyllä ketuttaisi, jos mieheni kuvittelisi minun pettävän, kun minulla ei ole sormusta vasemmassa nimettömässä. Kasvahan vähän.

• ...

Laissa ei enää määritellä kihlausta samoin kuin ennen: ei siis tuo mitään velvollisuuksia tms. Kihlauksessa on kyse tavasta ja keskinäisestä sopimuksesta, ei laista.

• ajattelijatar
        ... kirjoitti:

Laissa ei enää määritellä kihlausta samoin kuin ennen: ei siis tuo mitään velvollisuuksia tms. Kihlauksessa on kyse tavasta ja keskinäisestä sopimuksesta, ei laista.

Avioliittolaki 1.luku 1§:
        Nainen ja mies, jotka ovat sopineet menevänsä avioliittoon keskenään, ovat kihlautuneet.

Tuossa se määritellään ihan tarkasti. Ja on voimassa oleva laki.

• tapa on tapa

Tavan vuoksi pitää pitää sormusta. Yleensä miehet, jotka ovat jotenkin huijareita eivät pidä sormuksia. Kokemusta on.

Vaikea ymmärtää, että mies on niin ahdasmielinen, että ei voi pitää sormusta, kun ei se ole niin hankalaa. Tuskin ketään miestä niin kauheasti haittaa, jos sormus naarmuuntuu. Miesten sormukset ovat kuitenkin yleensä vaatimattomia. Naisten isot sormukset ovat ihan erikseen. Joku iso kivi ei mene edes tiukkoihin hanskoihin.

On olemassa tapoja ja niitä pitää kunnioittaa. Sama juttu, että ruokapöydässä ei saa röyhtäillä, vaikka se tuntuisi mukavalta.

Psykologi sanoisi varmasti miehestä, joka ei pidä sormusta, että hänellä on jotain vaikeuksia itsensä kanssa. Mies on ehkä hyvin itsepäinen luonne muutenkin. Tai mies pelkää sitoutumista. Kannattaa keskustella miehen kanssa, jos kerran hän lupasi käyttää sormusta kihlautuessanne. Tuollainen on kyllä äärimmäisen noloa naiselle. Outoa, että mies ei ajattele lainkaan naistaan.

• Sanon minä

Kyllä minunkin mielestäni se on noin että jos jokin asia on tapana olla näin, niin se myös ON näin. Koska jos joku toimii tapaa vastaan, sehän herättää kanssaihmisissä hämmennystä.
        Miksi vaivata lähimmäistensä päätä?
        Kyllä ne kihlasormuksetkin on sitä varten olemassa, että ne pidetään visusti sormessa tilanteessa kuin tilanteessa.
        Sormuksen saa ottaa pois vasta jos se on jokin muu sormus kuin kihlasellainen.
        Jos on haluton käyttämään kihlasolmusta, silloin ei mennä kihloihin ollenkaan, mutta tuollainen toisen mielen hämmentäminen on tosi v-mäistä kiusaamista!

• Aatu

Onko mies ollut tähän asti pitkään ei-kihloissa, eli ilman sormusta? Silloin voi olla vaikea muuttaa tapojaan. Siis ihan muistamattomuuttaan ei tule otetuksi sormusta mukaan. Ja voi se tuntua hankalalta sormessa, jos ei ole tottunut. Tietenkään se ei sun mielenosoitusta huomannut, kun ei itsekään huomaa omaa sormusta laittaa sormeen, niin miten huomaisi sinun sormuksen sieltä toiselta puolen sänkyä.

Kannattaa muuten jatkossa mielenosoituksista tehdä ilmoitus toiselle, ettei tarvitse itse yksikseen kiehua raivossa ja toinen on autuaan tietämätön, että pitäisi jostain tajuta ymmärtää, mitä toinen mielessään ajattelee.

Ei tämmöiset symboliset asiat ole miehille niin totisia ja tärkeitä kuin naisille. Se kihlaus, eli lupautuminen naimisiin, on se tärkein juttu, ei se arvometalli sormessa.

• Hiipo

Entä parit jotka ei kumpikaan pidä sormusta? Kaikille se sormus ei vaan tunnu tärkeältä? Varsinkaan niille joille kihlaus on lupaus avioliitosta eikä mikään "omaisuuden merkkaaminen" tai vakavamman seurustelun merkki. Ehkä jotkut eivät viitsi laittaa mitään sormuksia sormeensa, kun niitä on joka toisella 13-vuotiaalla ja kutsuvat sitä kihlaukseksi...

Ruokapöydässä röyhtäily on mielestäni aivan eri asia kuin, että joku ei pidä sormusta. Mun ystäväni oli miehensä kanssa kihloissa (nykyään naimisissa) ja heillä ei ollut sormusta. En pitänyt sitä lainkaan huonotapaisena!

Erikoista pitää ehtona kihlauksessa, että meen kanssasi kihloihin jos pidät sormusta! Kyllä huomaa mikä kihlauksessa naiselle on tärkeintä!

Kyllä niitä huijareita on sormukses sormessakin! Itseenikin on monta ukkomiestä tullut iskemään!

Miksi mies edes suostui kihloihin jos pelkää sitoutumista? Ja hän on kihloissa vaikka hänellä ei ole sormusta? Kyllä naisella taitaa olla vaikeuksia itsensä kanssa, jos tuosta pitää tehdä niin iso ongelma.

Tavoista vielä sen verran, että eipä sitäkään
        enää tarvitse kunnioittaa, että kihlaus oli ennen lupaus avioliitosta. Miksi sormusten pitämistä pitäisi kunnioittaa? Tuntuu, että niistä sormuksista on muodostunut jopa kihlauksen ydinajatus! Ja jotkut jopa luulee, että sormusten vaihtaminen on kihlaushetki ja ilman sormuksia ei voi olla kihloissa.

Eikö alkup.kysyjä usko, että mies ei halua mennä hänen kanssaan naimisiin? Vai oliko se edes teidän tarkoitus?

• tai varattu

ei pidä sormusta???

• niitä muista

Ehkä teillä työnantaja ei kiellä sormusten tai muidenkaan korujen käyttöä, niin meillä.
        Siis molemmilla. Kummallakaan ei ole ollut enempää kihla- kun vihkisormuksetkaan sormessa muuta kuin silloin "kriittisellä" hetkellä. Eli alttarilla ja päivä sen jälkeen.
        Sen jälkeen tuolla laatikossa, korurasiassa molemmat.
        Tokihan ne voisi laittaa sieltä sormeen kun lähtee esim, ravintolaan. Menee sinne sitten yksin tai puolison kanssa. Mutta kumpikaan meistä ei niitä siellä tarvi.
        Me molemmat tiedämme olevamme yhdessä, sekä uskollisia toisillemme. Todellakaan se sormus ei tee meistä uskollisimpia. Pettää voi jos haluaa, oli sormusta tai ei.
        Ja kyllähän siellä kapakassa iskuyrityksiä tulee, oli sormusta tai ei.
        Itse vain pitää tietää mitä haluaa.
        Osku

• Kaikkea kanssa

En käytä mitään koruja koskaa. Jos ei kihloihin voi mennä sormuksetta, niin olkoon sitten menemättä.

Metalli on pakkasella kylmää ja sormuksien aiheuttamat vammat ovat hankalia korjata. Olen siis nähnyt sormen, jossa ollut sormus on tarttunut johonkin henkilön pudotessa. Kaikki mikä voi luun päältä irrota oli koko sormesta poissa.

Lisäksi selvästi varatuille miehille on liikaa kysyntää ja vain yksin olevan näköinen saa olla huoletta rauhassa.

• Mies100

Ei me miehet muisteta noita helyjä pitää. En minäkäänmuistais mut kun en ota ollenkaan pois niin ei tartte muistaakaan.

(Mitähän varten mulle aukes klikatessani "vastaa" tämmönen Suomi24 - Tori - Kihlattuja ikkuna, meneeks tää nyt osto ja myyntipalstalle?)

• edes kosi!

On joillakin ongelmat!

Kun mun mies edes kosis mua ja mentäisiin naimisiin olisin oikein onnellinen ja tyytyväinen! Sormuksista viis!

• pitäisi ajatella

En minäkään pidä, eikä siihen ole mitään "huonoa" syytä, en vaan muista laittaa ja olen vielä nainen. Ei se sormus kuitenkaan mitään merkitse jos ei päässä ole sitoutunut, eli et sillä varmista mitään. joten älä huoli aivan turhia!

• kysyä

mieheltä suoraan, että onko hänellä toinen tai häpeääkö hän kenties jotenkin kihloissa oloaan. Kun menin mieheni kanssa kihloihin hän ei suostunut ottamaan sormustaan pois ollenkaan. Ei hän ole sitä vieläkään pois ottanut paitsi joskus harvoin, kun olen halunnut katsoa sitä:D Monet pyysivät, että saisivat katsoa sormusta, mutta mies ei antanut ottaa pois sitä sormestaan.Ihmettelen sitä toisten ihmisten sormusten katsomis -tapaa. Kirjoitan tämän, jotta ymmärtäisit, ettei sinun kihlattusi ole ollenkaan tosissaan kanssasi. Ehkä olette vain tavan vuoksi yhdessä.. Niinkin voi käydä.

• ärtynyt

Mikähän siinä oikein on, kun täällä yksi jos toinen yrittää sotkea toisten elämän juuri edellisen kaltaisilla viesteillä. Ette te tunne kumpaakaan tapausta, ettekä pysty siis sanomaan miksi ei pidä tai missä tapauksessa pitäisi. Eiväthän miehet ennen ole edes koskaan pitäneet sormuksia. Perinteisesti vihkisormuskin on hankittu vain naiselle. Älkää nyt enää jauhako siitä miten ei toinen muka ole tosissaan sormuksen pitämättömyyden perusteella tai että miten muka on huijari. Tosi huijari hankkii paljon isoja sormuksia (naisen rahoilla), pitää niitä ja tekee mitä tahtoo. Lopuksi häipyy kaikki korut mukanaan, eikä kuuna päivänä näy eikä kuulu. Lopettakaa jo (muka aikuiset ihmiset).

• ärtynyt
        ärtynyt kirjoitti:

Mikähän siinä oikein on, kun täällä yksi jos toinen yrittää sotkea toisten elämän juuri edellisen kaltaisilla viesteillä. Ette te tunne kumpaakaan tapausta, ettekä pysty siis sanomaan miksi ei pidä tai missä tapauksessa pitäisi. Eiväthän miehet ennen ole edes koskaan pitäneet sormuksia. Perinteisesti vihkisormuskin on hankittu vain naiselle. Älkää nyt enää jauhako siitä miten ei toinen muka ole tosissaan sormuksen pitämättömyyden perusteella tai että miten muka on huijari. Tosi huijari hankkii paljon isoja sormuksia (naisen rahoilla), pitää niitä ja tekee mitä tahtoo. Lopuksi häipyy kaikki korut mukanaan, eikä kuuna päivänä näy eikä kuulu. Lopettakaa jo (muka aikuiset ihmiset).

Entä mitä mieltä olette puolestanne siitä ettei kultani vieläkään muista kuka johti rallin MM-sarjaa silloin kun ensi kertaa tapasimme. Mahtaako hän ollenkaan olla tosissaan? Lisäksi minua erityisesti ärsyttää että joudun vaihtamaan auton öljyt aina itse. Pienillä vihjauksilla ja kynnyspieleen jätetyllä öljykanisterilla ei tunnu olevan mitään vaikutusta. Luuletteko että tämä tarkoittaa sitä ettei hän jatkossakaan halua osallistua kotitöihin?

• nelli_

mies ei pidä sormusta töissä (raskaan kaluston korjaaja), koska sormus saattaa esim juuttua kiinni johinkin ja aiheuttaa vaaratilanteen.Joskus ei muista vapaa-ajalla laittaa sormusta sormeen, mutta en jaksa stressata asiasta, koska itse kuitenkin tiedän miten asia on...

• mies...

...se, joka pitä huolen, ettei kihlasormukset unohdu sormesta! Pitää hankittuja sormuksia todella tärkeänä merkkinä kihlauksesta ja lupauksena avioliitosta. Jotenkin suloisen ihanaa, kuinka tärkeät sormuksemme ovat hänelle (tosin sitä ovat myös itselleni).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      38
      3662
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      27
      3219
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      65
      2855
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      82
      2677
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1748
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      80
      1680
    7. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1507
    8. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      15
      1485
    9. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1474
    10. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      28
      1468
    Aihe