Miten luonnehdit ihmistä pelkästään hänen siviilisäätynsä perusteella?
Onko
- naimisissa lähinnä oleva ihailtavaan tilaan päässyt
- leski lähinnä myötätuntoa herättävä
- eronnut lähinnä harkitsematon luuseri
- naimaton naisen osalta lähinnä kilpailussa hävinnyt ylijäämä ja miehen osalta korkean vaatimustason omaava?
siviilisääty
25
1618
Vastaukset
- Silja
Muuan tuttavani on
a)eronnut
b)leski
c)naimisissa
Ihmetteli mitä pitäisi laittaa veroilmoitukseen, jossa asiaa kysytään.- tapani,
Pitää panna senhetkinen tilanne, eli on naimisissa.
- ii-li
...lomakkeessa, jossa kysytään henkilötietoja seuraavan rastituksen: naimaton kihloissa avoliitossa. Kaikki ovat tavallaan oikein.
- ja eronnut
Kyllähän suhtautuminen yleensä on kuten sanot.
Olen jäänyt leskeksi 22 v. sitten, eronnut avoliitosta 12 v.sitten. Riippuu tilanteesta, kumpaa termiä käytän; leski vai eronnut.
Leski saa tosiaan sympatiat, eronnut enemmän kyselyjä.- a-woman1
Olen ollut leski 27 vuotta eli aika nuorena menetin puolisoni. Surunvalitteluja olen saanut sellaisilta, jotka kuulevat minun olevan leski, muuta sympatiaa en ole huomannut, en oikeastaan odottanutkaan. Pahin tilanne on jo ohi, poikani aikuinen ja itse selviän ilman miestäkin. Osaan vaihtaa auton renkaat ja öljyn, sulakkeet, lapioida lunta, pilkkoa puita mökillä, jne.
Ainoa missä tarvitsisin apua on kesämökin laiturin laittaminen paikoilleen kesän alussa ja poisottaminen syksyllä. Useimmiten poikani hoitaa asian, ellei hoida, ei laituria ole...
Leskeyden alussa olin pahoillani parittomuudestani, muutamiin tilaisuuksiin olisi ollut hauskempi mennä miehen kanssa.
Yksinäisyys ei muuten ole ainakaan tähän asti vielä ollut ongelma; olin töissä ollessa koko ajan ison ihmisjoukon kanssa, joten tuntuu hyvälle olla kodin hiljaisuudessa :). - jätkämies---
a-woman1 kirjoitti:
Olen ollut leski 27 vuotta eli aika nuorena menetin puolisoni. Surunvalitteluja olen saanut sellaisilta, jotka kuulevat minun olevan leski, muuta sympatiaa en ole huomannut, en oikeastaan odottanutkaan. Pahin tilanne on jo ohi, poikani aikuinen ja itse selviän ilman miestäkin. Osaan vaihtaa auton renkaat ja öljyn, sulakkeet, lapioida lunta, pilkkoa puita mökillä, jne.
Ainoa missä tarvitsisin apua on kesämökin laiturin laittaminen paikoilleen kesän alussa ja poisottaminen syksyllä. Useimmiten poikani hoitaa asian, ellei hoida, ei laituria ole...
Leskeyden alussa olin pahoillani parittomuudestani, muutamiin tilaisuuksiin olisi ollut hauskempi mennä miehen kanssa.
Yksinäisyys ei muuten ole ainakaan tähän asti vielä ollut ongelma; olin töissä ollessa koko ajan ison ihmisjoukon kanssa, joten tuntuu hyvälle olla kodin hiljaisuudessa :).... vastaus.
(Muuten, viehättävä kuva galleriasivulla!)
- Loistava.polku
- naimisissa: vähän säälittävä, myötätuntoa herättävä
- leski: kovan koulun käynyt, todennäköisesti jotain myös oppinut
- eronnut: Itsenäistynyt ja rohkea
- naimaton: Ei nykyisin kerro ihmisestä, parisuhteesta, sen olemassaolosta tai -olemattomuudesta yhtään mitään. Kuka nyt enää naimisiin menisi!
Nää tuli ekana mieleen.- Outo lintu
kuin aloituksen lista. Voi sen näinkin sanoa. Pikkuripaus kyynisyyttä.
ihmistä hänen sivilisäätynsä perusteella?
- ii-li
Siviilisääty ei sinänsä kerro mielestäni ihmisestä sitä eikä tätä. Ihmisten elämäntilanteissa on suuria vaihteluja.
Esimerkiksi kouluaikanani - sodan jälkeen - suurin osa naisopettajistani oli naimattomia. He olivat keski-ikää lähestyviä naisia, joiden sulhaset ja kihlatut olivat saattaneet kaatua sodassa, tai tiet olivat sodan takia muuten vieneet erilleen. Ei heissä muuta yhteistä sitten ollutkaan. Pienellä paikkakunnalla uuden löytäminen ei ollut yksinkertaista varsinkin, kun oppilaat ja koko pikkukaupunki vahti heidän jokaista askeltaan. - tapani,
ii-li kirjoitti:
Siviilisääty ei sinänsä kerro mielestäni ihmisestä sitä eikä tätä. Ihmisten elämäntilanteissa on suuria vaihteluja.
Esimerkiksi kouluaikanani - sodan jälkeen - suurin osa naisopettajistani oli naimattomia. He olivat keski-ikää lähestyviä naisia, joiden sulhaset ja kihlatut olivat saattaneet kaatua sodassa, tai tiet olivat sodan takia muuten vieneet erilleen. Ei heissä muuta yhteistä sitten ollutkaan. Pienellä paikkakunnalla uuden löytäminen ei ollut yksinkertaista varsinkin, kun oppilaat ja koko pikkukaupunki vahti heidän jokaista askeltaan.Totta kai elämäntilanteissa on vaihteluja, mutta mitä tekemistä niillä on siviilisädyn kanssa?
Siviilisäätyyn liittyy usein mielikuvia, ainakin niiden osalta, jotka eivät ole naimisissa. Useimmiten herää kysymys, miksi asianomainen ei sitä ole enää/ vielä. Naimisissa olemista pidetään jotenkin normaalitilana.
Yhtä hyvin eroamista tai puolison kuolemista pidetään elämän haaksirikkona, josta tosin selvitään, suuremmin tai pienemmin kolhuin.
- Pääsky64
kohdannut ihka aidon vanhanpiian.Tuli helsingistä viettämään eläkepäiviä syntymäseudulle.Kouluja käynyt ja jäänyt mies hankkimatta niin korkeat tavotteet ja miehille kun ei tartte sllaisia asettaa.
Jääpi ilman.
Aristokraatti.
Oma säätynsä ja kieli niin kärkevä että pitää oikein varoa.
Oikein nauttisin katsoa kun sillä olisi mies jota "helliä" ja opastaa.
Leskiiinkin käy joku yhtäläisyys en vain saa sanoiksi.
Eronneita tulee sääli, aina.
Leskiäkin mutta heillä jo elämä kunnossa.
Naimisissa olevista en osaa sanoa.Aina varattu.- vähän yli hilseen,
miksi eronneita täytyy sääliä?
Kyllä eronneilla on ihan yhtä lailla järki päässä ja elämä kunnossa.
Monta kertaa paremmassa kunnossa sekä taloudellisesti että henkisesti.
Musta tuntuu, että enemmän säälisin "säälistä" naimisissa olevia. Kun on oltu yhdessä jo niin kauan, niin ei vaivauduta edes eroamaan. - Outo lintu
vähän yli hilseen, kirjoitti:
miksi eronneita täytyy sääliä?
Kyllä eronneilla on ihan yhtä lailla järki päässä ja elämä kunnossa.
Monta kertaa paremmassa kunnossa sekä taloudellisesti että henkisesti.
Musta tuntuu, että enemmän säälisin "säälistä" naimisissa olevia. Kun on oltu yhdessä jo niin kauan, niin ei vaivauduta edes eroamaan.Se, ettei ole eronnut, ei tarvitse olla saamattomuutta. Asumisen ja elämisen taso säilyy kummallakin. Ja lapsille koti.
Tunteiden ei tarvii olla kummoisia, kunhan toimeen tullaan ja kunnioitetaan toisen vapautta harrastuksiin, ystäviin, matkustamiseen ja rahankäyttöön. Ei avioliitto ole vankila. - wäiskii
Vanhatpiiat ovat erilaisuudessaan usein oma luokkansa, varsinkin jos niillä ei ole ollut koskaan minkäänlaista miessuhdetta.
Niitähän kiinnostavat miehet ja ne viihtyvät mielellään testosteronisessa ilmapiirissä, kunhan vain pääsevät siihen.
On siinä usein katkeruus päällimmäisenä, ajatus: Toiset ovat saaneet, mutta minä en.
Tietysti siinäkin joukossa on oma vähemmistöryhmänsä, johon kuuluvat inhoavat miestä, tuota haisevaa, mahakasta sohvaperunaa ja hyödytöntä oliota. - Witch friend
wäiskii kirjoitti:
Vanhatpiiat ovat erilaisuudessaan usein oma luokkansa, varsinkin jos niillä ei ole ollut koskaan minkäänlaista miessuhdetta.
Niitähän kiinnostavat miehet ja ne viihtyvät mielellään testosteronisessa ilmapiirissä, kunhan vain pääsevät siihen.
On siinä usein katkeruus päällimmäisenä, ajatus: Toiset ovat saaneet, mutta minä en.
Tietysti siinäkin joukossa on oma vähemmistöryhmänsä, johon kuuluvat inhoavat miestä, tuota haisevaa, mahakasta sohvaperunaa ja hyödytöntä oliota.Viestistäsi tullaankin siihen tuhannen taalan kysymykseen, miksi miehen salarakkaat ovat niin
tulipalonarka puheenaihe.
Kun ei kerran kaikille siippaa löydy, onko se niin paha asia jos mies anteliaisuudessaan auttaa puutteesta kärsivää. Olisi vanhatpiiatkin aurinkoisempia kun olisi joku.
Kyllä mies vaistoaa missä estrogeeni tuoksuu ja haluaa antaa millilitran testosteronia ja molemmista tuntuu hyvältä. - Vanhapiika
Witch friend kirjoitti:
Viestistäsi tullaankin siihen tuhannen taalan kysymykseen, miksi miehen salarakkaat ovat niin
tulipalonarka puheenaihe.
Kun ei kerran kaikille siippaa löydy, onko se niin paha asia jos mies anteliaisuudessaan auttaa puutteesta kärsivää. Olisi vanhatpiiatkin aurinkoisempia kun olisi joku.
Kyllä mies vaistoaa missä estrogeeni tuoksuu ja haluaa antaa millilitran testosteronia ja molemmista tuntuu hyvältä.Täällä sitä vietetään juhlaa miehet näkyvät liukastelevan vuorta ylös kiivetessä. Hauskat on juhlat joka viikonloppu mikä ihmeelisintä tulijoissa on yli puolet vapaita miehiä jotka laulavat tullessaan, "ei vapaita vangita, me kunpikin tiedämme sen..."
Juhlat ovat balsamia puolin ja toisin, vaitiolo taattu, eihän ukkomiehet kerro mitään eteenpäin ja vanhatpojat ovat niin ujoja etteivät kehtaa. - Pääsky64
Vanhapiika kirjoitti:
Täällä sitä vietetään juhlaa miehet näkyvät liukastelevan vuorta ylös kiivetessä. Hauskat on juhlat joka viikonloppu mikä ihmeelisintä tulijoissa on yli puolet vapaita miehiä jotka laulavat tullessaan, "ei vapaita vangita, me kunpikin tiedämme sen..."
Juhlat ovat balsamia puolin ja toisin, vaitiolo taattu, eihän ukkomiehet kerro mitään eteenpäin ja vanhatpojat ovat niin ujoja etteivät kehtaa.salarakkaisiin kun vain oma peruskerroin kestää.
Kun vanhapiika erehtyy ukkomieheen siitä seuraa sydän suruja.
Kyllä pitäsi kaikkien saada kokea se oma mies,sen jälkeen voi rauhassa elää vaikka sinkkuna.
Harvinainen on alkuperäinen vanhapiika ja minun ystävissä on nyt sellainen.Kaunako sitä kestää aika näyttää.Olen sopeutuja ja muistan olla hiljaa oikeassa kohti.
- leipäpappiM
tuo, nyt rupes kyllä pappia naurattamaan, jatkakaa oikein perusteellisesti pohtien.
En ole koskaan ymmärtänyt sanaa siviilisääty ja sen logiikkaa.
Siviili henkilönä on mielestäni sotilaan vastakohta. Sääty taas tuo mieleen historialliset säädyt: aatelisto, papisto, porvaristo ja talonpojat.
Mitä yhteyttä noilla kahdella sanalla on siviilisäätyyn, jolla määritellään, onko ihminen naimaton, avioliitossa, eronnut vai leski?
Sitten puhutaan vielä virallisista siviilisäädyistä (nuo neljä), epävirallisista siviilisäädyistä (avoliitto), uusista siviilisäädyistä (rekisteröidyssä parisuhteessa oleva, eronnut rekisteröidystä parisuhteesta, leski rekisteröidyn parisuhteen jälkeen).
Yksinkertaista, eikö totta! Ja pappi sen kun nauraa:)))- uzma-m
Frederiikka kirjoitti:
Siviili henkilönä on mielestäni sotilaan vastakohta. Sääty taas tuo mieleen historialliset säädyt: aatelisto, papisto, porvaristo ja talonpojat.
Mitä yhteyttä noilla kahdella sanalla on siviilisäätyyn, jolla määritellään, onko ihminen naimaton, avioliitossa, eronnut vai leski?
Sitten puhutaan vielä virallisista siviilisäädyistä (nuo neljä), epävirallisista siviilisäädyistä (avoliitto), uusista siviilisäädyistä (rekisteröidyssä parisuhteessa oleva, eronnut rekisteröidystä parisuhteesta, leski rekisteröidyn parisuhteen jälkeen).
Yksinkertaista, eikö totta! Ja pappi sen kun nauraa:)))onko niita naimattomia immeisia enaa olemassakaan?
- Pääsky64
uzma-m kirjoitti:
onko niita naimattomia immeisia enaa olemassakaan?
ohimennen että on niitä.Meilläkin oli kakasi vanhaapiikaa kuolivat jo vanhuuteen.
Syntyivät ilman tukkaa ja hampaita,saivat proteesit ja peruukinkin varmaan.
Kulkivat huivi päässä aina.
Esi-isen tekojen vuoksi.Sukurutsausta kun samat suvut kauan menevät keskenään naimisiin.
Oikeastikkin on keski-ikäisiä miehiä neljä heti mielessä.Ei ole naista näkösilläkään,miehissä ei mitään vikaa hyvät ammatit ja työt.Maalla ei ole tyttöjä. - tapani
Frederiikka kirjoitti:
Yksinkertaista, eikö totta! Ja pappi sen kun nauraa:)))Siviili on alkuaan tarkoittanut kansalaista (latinan civis). Kyse on siis ollut kansalaissäädystä, joka on taas eri asia kuin (yhteiskunnan) sääty.
Yhteiskuntaa puolustavat sotilaat muodostuivat vähitellen omajksi ryhmäkseen ja joskus jopa yhteiskuntasäädyksi. sotilas ei siis ollut tavallainen "kansalainen".
Siviilisääty voi olla vain yhdenlainen, ei ole olemassa "epävirallisia" tai "uusia" siviilisäätyjä. tapani kirjoitti:
Siviili on alkuaan tarkoittanut kansalaista (latinan civis). Kyse on siis ollut kansalaissäädystä, joka on taas eri asia kuin (yhteiskunnan) sääty.
Yhteiskuntaa puolustavat sotilaat muodostuivat vähitellen omajksi ryhmäkseen ja joskus jopa yhteiskuntasäädyksi. sotilas ei siis ollut tavallainen "kansalainen".
Siviilisääty voi olla vain yhdenlainen, ei ole olemassa "epävirallisia" tai "uusia" siviilisäätyjä.Nyt kirkastui siviilisäädyn arvoitus. Kiitos, valaisevasta selvityksestä! Sanana siviilisääty on mielestäni kuitenkin edelleen kankea ja vanhanaikainen. Voisiko sen korvata sanalla perhesuhteet? Kuulostaa jotenkin kauniimmalta.
Epävirallisista ja uusista siviilisäädyistä olen kuullut puhuttavan. Olisiko lainsäädännöllä jotain tekemistä asian kanssa?
- Typykkä
Miltähän ajalta nuo naima-alkuiset sanat ovat kieleemme pesiytyneet.Ei niillä nykyisin avioliiton kanssa pitäisi olla mitään tekemistä.Mitä se kenellekään kuuluu onko ko.puuhassa nyt vai ollut vai aikoo mennä tekemään.Vastatkaa fiksusti että pysytään asiassa.Vanhanaikaisia sanoja.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi634832Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1124558- 794030
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak963917Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1222964- 352708
- 282637
- 372632
- 382599
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k232464