Miksi markkinatalous ei toimi siivousalalla? Tai toimiiko se väärin?
Monet isotkin siivousyritykset valittavat ammattitaitoisen työväen pulaa. Miksi esim palkkojen kymmenkertaistaminen ei toimisi, kuten markkinataloudessa pitäisi? Huonot urakkasopimukset ja kova kilpailu tosin pitää ottaa huomioon, mutta miksei sopimuksia voi parantaa ja kehittää kilpailukykyä muuten kuin tyytymällä ammattitaidottomaan työntekijään?
lisää liksaa
14
1664
Vastaukset
- vaikka tota
Laatutakuu-keskustelua, siinä sulle markkinaoppia näin alkuunsa:D
- laatutakuulaiset
omilla riveillänne. Ei noita teidän juttuja kukaan jaksa enää lukea.
- kuikka.
Markkinataloudesta.
Siivousalalle on syntynyt monopoli,tämä oli havaittavissa jo aikoja sitten.
Kauan sitten suosittiin pikku firmoja,oli silloinkin suuria firmoja mutta kaikille riitti sopivasti työn sarkaa.
Nyt on neljä suurta siivousfirmaa,ja he laajentavat ja syövät elintilaa hetki hetkeltä pienemmiltä firmoilta.
Suuret firmat pystyvät polkemaan hintoja niin ettei siihen pienempi firma pysty,saattaa kuullostaa omituiselta mutta niin se vain on,paljon kohteita tuo suuremman potin kirstuun ja silloin voi joukossa olla ei niin tuottoisiakin kohteita joita taas pieni firma ei voi ylläpitää.
Suurien firmojen tarkoitus onkin poistaa kaikki kilpailijansa markkinoilta.
Ja kun on yksin oikeus siivottaviin kohteisiin on myös valta määrätä työehdot,koska kilpailua ei ole.
Ennen oli useita kymmeniä suurehkoja firmoja ja satoja pienempiä,silloin oli myös palkan oltava kilpailu kykyinen koska henkilöstöllä oli muitakin vaihtoehtoja tehdä työnsä toisella paremman maksavalla firmalla.
Nyt puhutaan lakisääteisestä minimi palkasta joita noudattaa nämä isot firmat,kun ei ole enää pienempiä firmoja jotka maksoivat suurempaa palkkaa koska halusivat tekijöidensä viihtyvän,oli kilpailua työvoimasta.
Ratkaisu on helppo,suosikaa asiakkaat ja työntekijä puoli pienempiä firmoja,se synnyttää kilpailua josta kaikki lopulta hyötyvät.- ..halua..
.. nuoristamme siivoojan ammattiin!! Se on siinä.
Arvostus on todella alhaalla tässä ammatissa.
Ja huonosti maksavat asiakkaat tukevat sitä. - leijonana
..halua.. kirjoitti:
.. nuoristamme siivoojan ammattiin!! Se on siinä.
Arvostus on todella alhaalla tässä ammatissa.
Ja huonosti maksavat asiakkaat tukevat sitä.Kuka haluaisi sellaiseen työhön jossa saa raataa puoli-ilmaiseksi , lopulta ei jää käteen muuta kuin velat ja kuluneet nivelet . Irti ei vakipaikasta pääse millään kun mitään ei ole jäänyt säästöönkään vuosikymmenien työskentelystä huolimatta . Hyvä jos tilistä toiseen jotenkin aina selviää . Ainakaan sellaiset nuoret joiden äiti on siivooja eivät alalle halua .
- Kigerou
leijonana kirjoitti:
Kuka haluaisi sellaiseen työhön jossa saa raataa puoli-ilmaiseksi , lopulta ei jää käteen muuta kuin velat ja kuluneet nivelet . Irti ei vakipaikasta pääse millään kun mitään ei ole jäänyt säästöönkään vuosikymmenien työskentelystä huolimatta . Hyvä jos tilistä toiseen jotenkin aina selviää . Ainakaan sellaiset nuoret joiden äiti on siivooja eivät alalle halua .
Olen lueskellut täältä että monella on tuntipalkka 6,50e tunti.
Paljonko teillä on tuntitaksa??
Olen etsinyt aina välillä väkeä siivousalan hommiin ja jokainen työnhakijoista on esittänyt palkkatoiveensa yli 9,50e tunti,ja jokainen soittajista on kuulemma vähintään sen verran saanut edellisessä paikassaan,ja koko siivousalan firmojen kirjo on tullut käytyä..
Ihmettelenpä vaan siis?? - alalla
Kigerou kirjoitti:
Olen etsinyt aina välillä väkeä siivousalan hommiin ja jokainen työnhakijoista on esittänyt palkkatoiveensa yli 9,50e tunti,ja jokainen soittajista on kuulemma vähintään sen verran saanut edellisessä paikassaan,ja koko siivousalan firmojen kirjo on tullut käytyä..
Ihmettelenpä vaan siis??Kehitys on ollut huima 6,8 eurosta 7,5 euroon.
Lähes koko ajan siis alin taulukkopalkka mutta nyt himpun verran enemmän. - minä ainakaan
alalla kirjoitti:
Kehitys on ollut huima 6,8 eurosta 7,5 euroon.
Lähes koko ajan siis alin taulukkopalkka mutta nyt himpun verran enemmän.En minä ainakaan enää suostu solmimaan uutta työsuhdetta tällä alalla tuohon alimpaan tes-hintaan, koska arvostan omaa työpanostani korkeammalle. Jos ja kun tes on minimi, ja kaikkien on saatava vähintään tuo riistopalkka, ja kun tiedän tekeväni itse HUOMATTAVASTI tasokkaampaa jälkeä, en näe mitään syytä, miksi myisin itseni pilkkahintaan. Jos tätä ei työnantaja osaa arvostaa, hän ei ole minun työnantajakseni sopiva, eli ei mitään ongelmaa...
- MITÄ IHMETTÄ
Kigerou kirjoitti:
Ihmettelenpä vaan siis??Oikein horiset... En ymmärtänyt yhtään tota sun juttua? Ooksä joku työnantaja... että sulla on oma siiv.firma ja haet sillointällöin työntekijöitä palkkalistoillesi.
- Gigerou..
MITÄ IHMETTÄ kirjoitti:
Oikein horiset... En ymmärtänyt yhtään tota sun juttua? Ooksä joku työnantaja... että sulla on oma siiv.firma ja haet sillointällöin työntekijöitä palkkalistoillesi.
Et varmaan ymmärtänyt.
Minulla on kyllä oma firma,ja olen kyllä keskittynyt aivan toisille aloille kuin siivous mutta aina on tullut väliin tarvetta myös siivous alan tekijöistä joita olen joutunut lehti ilmoituksilla etsimään.
Tämän pohjalta esitin suoran kysymyksen siivousalan palkkoista koska minulla on ollut edellä mainuttuja kokemuksia paikkaa hakevilta.
Onhan se hienoa että osataan arvostaa omaa osaamista korkealle,ja varmaan sellaisiakin paikkoja löytyy jossa suuria palkkoja voidaan maksaa.
Tiedän minäkin tapauksen jossa eräs valomainos firma halusi pitää tutun siivoojan kun tämä teki aina lähtöä saadakseen uutta palkan korotusta,ja kun kuulin tältä henkilöltä hänen kuukausi ansionsa olin pyörtyä,siinä vaiheessa hänen uudestaan tarkastettu kuukausi palkkansa oli (40h viikko) 3500e/kk.
Hänen työnsä oli ylläpito siivousta ja kahvin keittelyä .
Kävi sitten myöhemmin niin että vanha toimitusjohtaja jäi eläkkeelle ja uusi astui remmiin,kuitenkaan kyseinen siivooja ei asiasta säikähtänyt ja esitti taas syksyllä uuden vaatimuksensa,jos ei palkkaa taas tarkisteta tämä akka lähtee kun on tuota kysyntää toisaallekkin.
Mutta kävikin toisin,uusi Tj. oli mielissään ja toivotti hänelle hyvää loppuelämää,sai kovan palkka rasitteen pois kontoltaan.
En tiedä kuka,ja millä palkalla sinne tuli siivousta hoitamaan tämän jälkeen.
Olen todella silti tätä mieltä että siivousalan palkkaus on liian huonoa,siitä työstä pitäisi saada kunnon korvaus,eikä rippeitä kuten tällä hetkellä.
Mutta omakohtaisesta kokemuksesta voin sanoa että ne minulle soittaneet henkilöt tässä viimeisten kolmen vuoden sisällä ovat ilmoittaneet palkkatoiveekseen vähintään 9,50e/h.,ja se on minun mitta puun mukaan hyvä palkka,enkä kyllä rupea 19vuotiaalle tytöllle sellaista maksamaan ennen kuin näen onko hän pystyvä työhön,taas kokeneelle siivousalan ammattilaisella sellaisen olisin maksanut ilomielin jos vaan olisin pystynyt. - siivooja-alma
Kigerou kirjoitti:
Ihmettelenpä vaan siis??reilu 8E/h lisät
vaikka tarkkaan saa tilinauhaa lueskella, että kaikki maksetaan....
- firmalla
on mahdollisuus napata siivous, kiinteistönhuolto, ruokapalvelu, vartiointi ja pesulapalvelu samasta kohteesta. On selvää, että mitä enemmän työntekijöitä kohteessa on, sitä suurempi on myös laskutus. Mitä isompi ja vaativampi(työntekijöille annettava koulutusta ja kohteeseen pitää hankkia erityisvälineitä/ koneita) kohde on, sitä pitempi sopimuskausi yleensä on(kohdetta ei haluta kilpailuttaa joka vuosi). Mikäli kohde kilpailutetaan, on isolla firmalla varaa ja ennenkaikkea mahdollisuus joustaa. Jos vaikka ruokapalvelu menetetään, isolle firmalle jää kuitenkin siivous ja kiinteistönhuolto ja yms. Isolla firmalla on AINA mahdollisuus, tarkoituksellakin ja tahallaan, teettää työtä tappiolla tai nolla katteella. Esim. tehdään tarjous siivouksesta tappiolla, siivotaan pari vuotta tappiolla ja sitten napataan vaikka vartiointi ja kiinteistön hoito mukaan ja homma kääntyykin pikku nettoamiseksi.
Pienellä firmalla, joka vain siivoaa, huoltaa kiinteistöä tai valmistaa ruokaa on taas paljon tiukempi paikka, jos kohde kilpailutetaan. Pikku firman tulee saada joka kohteesta vähän voittoa, siitä muodostuu se iso puro. Yksin tappiollinen kohde saattaa kirpaista kovin. Pikku firmalla on kuitenkin se etu, että siellä ei paljon vapaamatkustajia(eivät osallistu suorittavaan työhön, työnjohtajia, myyntipääliköitä ja yms.) Näin ollen pikku firmalla tulisi olla pienemmät kulut ja myös mahdollisuus teettää työ hieman halvemmalla kuin isolla firmalla, jossa on paljon vapaamatkustajia.
Pikku firman etu ja oikeastaan sen elinehto on se, että sillä samasta työstä parempi kate kuin isolla firmalla(siis pienemmät kulut johtuen esim. vapaamatkustajien vähyydestä). Tästä syystä pikku firma voi maksaa vähän paremmin kuin iso firma.
Siivousalalla kilpailu on todella kovaa. Alalle on helppo ja nopeaa tulla, työvoimaa on paljon tarjolla(ei välttämättä ammattitaitoista), jos ei ole töitä niin aina pääsee siivoojaksi tai lehtien myyjäksi. Ja siivouksessa on sentään tuntipalkka.
Kilpailutuksessa kyse on siitä, että asiakas ei saa maksaa palvelusta liikaa ja palvelun hinta/laatusuhteen tulisi olla optimaalinen. Kilpailutus on taito- ja tekniikkalaji, jossa suomalaiset EIVÄT TODELLAKAAN pärjää. Pelkkä hinta ei saa olla ratkaisevin tekijä, mutta sitä se ikävä kyllä on.- gigerou...
Asiaa puhut,sinulla on varmaan myös kokemusta sen huomaa.
Noin se juuri menee.
Olen havainnut että Työntilaaja ajattelee ensisijaisesti tunnettavuutta,voiko palkattavaan firmaan luottaa ym.
Monet asiat askarruttavat tässä kilpailu tilanteessa.mm.
Olin jättämässä asiakkaalle tarjousta 5xviikko siivouksesta ,mutta homma tyssäsi siihen kun asiakas kiikutti minulle edellisen sopimuspaperin nähtäväksi ja ilmoitti ettei tämän enempää aio maksaa ,tee sen mukaan tarjouksesi.
Työtunteja kohteesta kuukaudessa 45h,ja asiakas asetti katon 244e/kk.
Eihän sellaisella kukaan voi toimia,ja niinhän siinä kävi että tämä suuri firma jatkoi..
Ihmttelen vaan millä se suuri firma kattoi kyseisen paikan tappiot koska ei se sillekkään voitollista voinut olla??
Paljon pieniä puroja on siis paljon tuohta kuukaudessa.
- äimistynyt
niin se vain on. Olin hoitoalalla ja taivastelin palkan pienuutta. Jäätyäni työttömäksi jouvuin tyytymään sivoojan hommiin ja järkytys oli suuri. Työn vaativuus on ihan sama kuin hoitoalalla ja joustavuutta täytyy öytyä runsaasti lisää mutta palkkaus on vain murto-osa siitä. Tykkään kyllä työstäni mutta siivoojana ei pysty elämään jos haluaa että vuokran maksun lisäksi jäis varaa pitää ees jonkin lainen auto millä päässä liikkumaan. Ikävä tosiasia on että liiton ansiosidonnaisella päivärahalla tienais paremmin. Tämäkö tasa-arvoa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi383662Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal273209- 652855
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak822677- 351748
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no801680- 281507
- 151485
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231474- 281458