milloin nukkumaan

vauva 2 kk

Hei!
Milloin teidän 2-kuukautiset vauvanne käyvät yöunille?
Meillä nukuttamisrituaalit alkaa siinä ennen klo 20, jolloin vaihdetaan yövaatteet, syödään ja rahoitellaan. Uni kuitenkin tulee pääsääntöisesti vasta puolen yön molemmin puolin. Väliaika itketään, syödään, rauhoitellaan, jne.
Onko muilla vastaavaa? pitäisikö aloittaa nukuttamisrituaalit esim. klo 18, jotta yöunille päästäisiin siinä klo 22 paikkeilla?

10

1118

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuulostaa

Meillä taisi ola aika samanlaista tuohon aikaan. Pikku hiljaa on iltatoimet lyhentyneet ja aikaa hilattu taksepäin niin, että nykyisin iltatoimet alkaa 20-20.30 ja uni tulee tunnin sisällä, jos ei ole ihmeempiä sekoittavia tekijöitä. Ja ikää vauvalla 6kk.

• juu-u

meillä oli ihan sama juttu siinä 2 kk:n iässä. Yöpuku vaihdettiin klo 20 ja sitten ruvettiin odottelemaan unta... ja uni tuli sitten klo 22 ja 24 välillä. En tiedä mikä siihen olisi silloin auttanut. Koitettiin kaikenlaista. Sammutettiin valot ja yritettiin olla rauhallisesti, mutta eipä hirveästi auttanut. Joskus saattoi nukahtaa aikaisemmin. Nyt poika on 3 kk:n ja eilen alkoi yöunilleen klo 19.00 eli tuntuu että ihan itsestään löytää tuon oikean rytmin.

• Pojan äiti

Vauva nukkuu silloin kun nukuttaa. Ei se siis auta vaikka aloittaisitte iltatoimet aiemmin. Meidän poikakin valvoi aina puoleen yöhön ja joskus meni jopa klo 2 asti. saattoi nukkua yhdet päikkäritkin siihen aikaan kun pitäisi mennä nukkumaan... Meillä alkoi muutosta tulla tuohon puolen vuoden kinttailla kun huomasin että kun pojan päiväunet rajoittaa kahteen, niin sitten uni alkaa maittaa klo 21 aikoihin. Tuon ikäisen kanssa ei kannata aloittaa vielä päikkäreiden rytmittämistä, joten ajan kanssa se helpottuu.

• pojan äippä

mennään yöunille vaihtelevasti klo 21-24 aikoihin, riippuen ihan päiväunista ja niiden pituuksista. Mitään tiettyä tarkkaa unirytmiä ei mielestäni tämän ikäisellä vauvalla pidä ollakkaan.

• Nimetön

Poika on pahimmillaan valvonut kolmeen ennen yöunia. Vähän ollaan rytmiä saatu aikaistettua kun aloitettiin heräämään aamulla aikaisemmin. Nyt kaveri nukahtaa viimeistään kahdeltatoista, tällä viikolla unille ollaan päästy jo yhdeltätoista. Jospa se siitä...

• 21 -22

meillä poika menee nukkumaan noin 21 -22 välisenä aikana. olkkarissa vaihdetaan kuivat pöksyyn, syötetään ja kannetaan omaan sänkyyn ja annetaan tutti suuhun. yleensä nukahtaa sinne todella hyvin, muutaman kerran saatetaan joutua laittamaan tuttia uudelleen.
      tämä tyyli oli meillä heti kun kotiuduttiin laitokselta. joa poika on älyttömän virkeä niin silloin nukkumaan tietenkin myöhemmin.
      heräilee seuraavan kerran syömään noin 3-5 tunnin kuluttua

• vm80

Mä kans yritin nukuttaa lasta 2kk klo 21 lähtien ja aina heräs kun yritin laittaa sitä sänkyyn. Se oli aina 1,5 -2h kamppailu että sai vauvan nukkumaan sänkyynsä kun rinnalla ja äitin kainalossa oli hyvä olla. Luovutin 2pv sitten ja siirryttiin perhepetiin. Vauva nukahtanut rinnalle hetkessä jä nukkunut aamu 5 asti yhtä soittoon. Ainakin äiti on levänneempi.

• 2kk vanhalla!

ei ole tosiaankaan mitään rytmiä vielä vaan niin pieni vauva ei vielä tiedä päivästä ja yöstä mitään nukkuu vaan 2-5 tunnin välein kuten sattuu hyvältä tuntumaan joten liian innokas "opettaminen" ns.vanhempien rytmiin liian nuorena voi kostautua sänkykammona ja nukkumisvaikeuksina myöhemmin.Minun neuvoni olisi et rauhottele toki ilta ja ota rauhassa tämä alku,pidä lähellä ja laita sänkyyn kun lapsi on ihan väsynyt tai unessa,valiäkö sillä onko kello vaikka 2 yöllä. kyllä se siitä aikaistuu kun vauva kasvaa edes nyt toisen saman verran ja silloin ei kädessäsi ole uutta ongelmaa nukkumisesta.Ole joustava itse tässä vaiheessa ja mukaile sinä vauvasi rytmiä vähän,niin pääset paljon helpommalla.Ja kuten tääällä toiset on kirjoittanut"avuksi" meidän vauva menee 22..tutti vaan suuhun,niin varmasti toimii kun vauvalla sattuu olemaan syntyessään sellainen kellon aika jolloin väsyttää,sinun vauvallasi se on ehkä klo 2.Mut mitään takeita ei kello 22 vauvan äidilläkään ole et tilanne jatkuu samanlaisena aina tai että hän olis mitenkään paremmin toiminut omansa kanssa.Minun ensimmäinen nukkui aikanaan laitokselta ´suoraan takuuvarmasti ilta 12-aamu 6teen ja usein 11-7ään,mut ei päivällä mitään rytmiä tai pitkiä unia.Nyt vauvani nukkui laitokselta päästyään aina vasta yö2sta aamu7ään ja siitä syötön jälkeen 11sta.eli ei mitkään hyvät rytmit silloin mutta,tilanteen mukaan elettiin ja kk.den vanhana oltiin jo useinmiten 12sta.nyt kun vauva 3kk on hyvät päiväunet 3tuntia,ensin ne olivat siinä klo 12 ja nyt olen huomannut et jos pystyn niitä aikaistamaan eli lapsi väsynyt ja vaunuun laittaessa nukahtaa,niin myös ilta on silloin alkanut siirtyä aikaisemmaksi,tarkoittaa klo 23.a Ja ihan rauhassa odottelen kesää kun lapsi on yli puolen vuoden niin alan katsoa mikä auttais jos ei aikaistu ilta.Tällä ajatuksella minä olen saanut kaikki lapseni nukkumaan omassa sängyssä rauhallisesti yönsä myös yli vuoden vanhoina eikä vain vauvana,kun ei hosuta liikaa.

• alkup.

Kiitos kaikille vastanneille. Meillä jatkuu sama rytmi kuin alkuperäisessä viestissäni.
        Vastauksena edelliselle kirjoittajalle, kyse ei toki ole siitä, että haluaisin vauvan samaan aikaan nukkumaan kun itse mielelläni menisin. Jaksan kyllä valvoa ja herätä yöllä, ei se siitä ole kiinni, voinhan päivällä nukkua kun eka lapsi vasta kyseessä. Sääliksi käy vain pikkuista, kun joutuu olemaan niin pitkään valveilla. Viimeisiltä päiväunilta herätään siinä klo 16-17 ja sitten onkin valvomista sinne puoliin öihin, 15 minuuttia saattaa tuossa välissä torkahdella.
        No, jaksan toki odottaa vauvan sisäisen kellon kehittymistä, halusin vain kuulla muiden toimintatapoja. Itse uskon, että vauvat konservatiivisina olioina tykkäävät tietystä rituaaleista ja kokevat ne turvalliseksi, esim. se, että aina ennen nukkumaan menoa vaihdetaan yövaatteet.

• magia-83

Meidän poika on 2kk vanha ja käy yöunille seitsemän aikoihin. Vaikka olisi illalla virkeäkin, niin uni kyllä tulee aika nopeasti kun vaipan vaihtaa, syöttää ja vie sänkyyn. Ja siinä kahdenmaissa yöllä yleensä herää, silloin syödään ja vaihetaan kuiviin. Yleensä nukahtaa heti uudestaan ja nukkuu aamu 7-8 saakka.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      38
      3672
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      28
      3232
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      69
      2878
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      91
      2720
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1748
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      81
      1699
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      22
      1518
    8. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1507
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      28
      1478
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1474
    Aihe