.300winmag vs .308??

kumpi parempi

kumpi noista kaliipereista on parempi linnustus,hirvi ja rata-ammuntaan?

18

13563

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei epäilystäkään

Paukkuja saa joka aseliikkeestä, on isoista
      kiväärinpaukuista halvin, lataustarpeita samoin.
      Rekyylin sietää harjoittelematta sitä erikseen.
      Hylsyjä saa keräämällä radoilta.

300winmag on taas yleisin maknumikaliberi ja
      rekyyli on vielä siedettävä, jos ammut tai ajattelit
      ampua pitkää matkaa niin silloin harkinnan arvoinen.
      Ase ja paukut maksaa enemmän ja hylsyjä ei löydy kuin ostamalla.

• 300winmag

eipä niitä hylsia kylllä saa mihinkään muuhunkaan tussariin ku ostamalla

• Sanasen

Kyllä itsekin kallistuisin tuohon 308.iin. Tosin silloin tehdään aika kovia kompromisseja.Linnustukseen ei kovin erikoinen kaarevan lentoratansa vuoksi,jota voit kompensoida esim.itselataamalla keventämällä luotia saadaksesi lähtönopeutta lisää. Jotkin tahot sitä mieltä että alkaa olla jo hieman alitehoinen hirveen ja karhua en lähtisi 308.lla härkkimään. Rata ammunnassa taas erinomainen,jos ostat tarkan yksilön.308 ammut varmasti 30 kal aseilla edullisimmin patruunakustannuksin.Mitä rekyyliin tulee en usko 300 win mag.in olevan erityisen pahan. Aijemmin ammuskelin 7mm.rem mag.illa ilman paitaa makuulta eikä tuo minusta potkinut.( ase oli kyllä paksupiippuinen eli painavahko.)Nykyinen kiväärini on kevyt sakon trgs 30-378 weatherby magnumille pesitettynä,tosin suujarrulla ja sillä ammuskelen myös makuulta "alasti" :-) eikä se hieroskele olkapäätä edellistä kummemmin.Ainut varjo riemussa on,että suupaine pölläyttää paskat silmille ja melko rajusti.Itse ampumistani aseista 12 89 patruuunoita ampuva haulikko on tähän astisista antanut ampumiseen epämiellyttäviä piirteitä,ja hupiammunnassa hinnan lisäksi perkeleellinen potkaisu on rajoittanun peräkkäiset laakin noin kolmeen. Sit riitti!!!

• 338

Magnum kaliberiin saa kummasti lisää potkua kun vaihtaa mahdollisimman lyhyen silmävälin kiikarin. Jopa 308 on kaliberi joka potkaisee.

• Lisätä
        338 kirjoitti:

Magnum kaliberiin saa kummasti lisää potkua kun vaihtaa mahdollisimman lyhyen silmävälin kiikarin. Jopa 308 on kaliberi joka potkaisee.

Minun 30-378 wby mag.in päällä hakkon 6-30*56 iso variaabelin kolho. Suuremmalla suurennuksella silmän väli ei mikään hirveä. Olen saanut pari kertaa kiikarin nenänvarteen,kun peukalolla ns.snellaria virittäessä juuri kriittisellä hetkellä,so. kun on menossa vireeseen,kylmästä kankea peukalon tolhoni on lipsahtanu liipasimelta.( se ainakin minun aseessani vaaratekijän paikka,ja suosittelen muitakin siirtämään varmistamaan,että mahd.lipsahduksen takia torven edessä ei todellakaan ole mitään ylimääräistä.)Joka tapauksessa napsut ovat olleet yllättävän kesyjä!! Eli ei sattunut lainkaan,puhumattakaan kusitipan housuun karkaamisesta.Johtuneeko suujarrusta. Minusta magnumin potku on enemmänkin tuuppaus,kuin terävä,kipua aiheuttava täräys joka tuosta 12/89 haulikosta tulee.

• 338
        Lisätä kirjoitti:

Minun 30-378 wby mag.in päällä hakkon 6-30*56 iso variaabelin kolho. Suuremmalla suurennuksella silmän väli ei mikään hirveä. Olen saanut pari kertaa kiikarin nenänvarteen,kun peukalolla ns.snellaria virittäessä juuri kriittisellä hetkellä,so. kun on menossa vireeseen,kylmästä kankea peukalon tolhoni on lipsahtanu liipasimelta.( se ainakin minun aseessani vaaratekijän paikka,ja suosittelen muitakin siirtämään varmistamaan,että mahd.lipsahduksen takia torven edessä ei todellakaan ole mitään ylimääräistä.)Joka tapauksessa napsut ovat olleet yllättävän kesyjä!! Eli ei sattunut lainkaan,puhumattakaan kusitipan housuun karkaamisesta.Johtuneeko suujarrusta. Minusta magnumin potku on enemmänkin tuuppaus,kuin terävä,kipua aiheuttava täräys joka tuosta 12/89 haulikosta tulee.

Olen ampunut 458 win.magilla ja mielestäni siinä on todella "tuupaus" ilmiö joka on mielestäni hyvin hallittavissa. 338Lm:ssä kun aletaan mennä yli 7000j rajan tulee potkusta todella vihainen siis on huomattavissa äänessä ja aseen käytöksessä todella suuriero jos vertaa 458 win.magiin.

Itsellä kiikari jossa yli 90mm silmäväli ja 32x suurennos ja se riittää tuolle kaliberille mutta en suosittele lyhyempää.

• metsastaja

"Jotkin tahot sitä mieltä että alkaa olla jo hieman alitehoinen hirveen ja karhua en lähtisi 308.lla härkkimään."

Minä olen kuullut usealta kaveriltani, jotka metsästävät hirviä, että on harmi ku porukka laittaa suurikaliberisia aseita hirvenmetsästykseen. Sitten luotetaan tulivoimaan ja ammutaan miten sattuun hirviä. Toisaalta vaikka hirviä ammuttaisiin miten hyvin, isoilla aseilla menee suuri osa lihoista kuulemma piloille. .308 on kuulemma hirvelle ihan ok ase ja lisäksi pienin sallittu "kuuskolmonen"(?) myöskin kelpaa siihen aivan hyvin. Ammunta tulee vain suorittaa huolella.

Karhun sai ampua ennen melkein millä tahansa aseella. Miksi sinä et lähtisi karhua ampumaan pienempikaliiperisella aseella kuin tuo isompi tykki? Karhu on toki vaarallinen vastus, jos sen erehtyy haavoittamaan, mutta miksi sitten ei kannattaisi ampua huolella? Jos ammut .308:lla huolellisesti, niin karhu on varma kaato, siitä ei ole epäilystäkään. Karhu on sitäpaitsi pienempi eläinkin kun tuo hirvi.

• mielipide asiasta

Jos lataat kuulat itse -> 300 win mag. Muuten 308.

Pidemmällä matkalla 300 edut tulee hyvin esiin, ja samaa luotia käyttävissä pateissa ei tuo hintaero ole itseladatessa kova.

Jos taasen ei omaa laturia, eikä aio sellaista hankkia, niin 308. niitä löytyy kaupasta kuin kaupasta ja yleensä useampaa sorttia.

300:sta on metsästyksessä paha ottaa kaikkea hyötyä irti, kun luodit on hyvin pitkälti suunniteltu 308 nopeuksiin. Mutta aina voi ladata hitaampia patruunoita.

Siinä vaiheessa, kun on löytynyt omat lataukset 300 win magiin, niin ei sille 308 tehdaspaukuilla pärjää - ainkaan kun matkaa on yli 300 metriä.

• kuin pitkä?

kun puhutaan pitkistä matkoista,onko se 300m vai mikä yleensä latvalinnustuksessa? olen ymmärtänyt että 300 on suorempi lentorata jolloin voi ampua 300metriin latvaan,samoin kuin 22-250:llä eikö 308 tipu jo tuolla matkalla 20cm enemmän?

eli menisikö latvalinnustus 308:lla 300m:iin jousipyssyn tyyliseksi ampumiseksi???

• vielä...
        kuin pitkä? kirjoitti:

kun puhutaan pitkistä matkoista,onko se 300m vai mikä yleensä latvalinnustuksessa? olen ymmärtänyt että 300 on suorempi lentorata jolloin voi ampua 300metriin latvaan,samoin kuin 22-250:llä eikö 308 tipu jo tuolla matkalla 20cm enemmän?

eli menisikö latvalinnustus 308:lla 300m:iin jousipyssyn tyyliseksi ampumiseksi???

kun olen katsonut tikka t3 liste stainless hintoja/samanhintainen ostit sitten .300winmag tai .308,eli hinta ei ole este.

eikö tehdaslatauksilla ole mitään eroa lentoradan suoruuteen nähden 300/308?

• ja lentoradat

Kyllä sen eron huomaa jo 300 metrissä, mutta pidemmälle mentäessä se vaan suurenee.

Metsästäessä puunlatvalintuja tuo lentoradan suoruus on pelkästään hyvä asia. Jos(ja kun yleensä) ei ole tarkkaa etäisyyttä määritetty kohteeseen, niin aina vain helpompi osua.

Tehdaslatauksia on aika vaikea löytää .300:lle. Yleensä ainoa mitä kaupasta saa on se Sakon 14.8 gramman luodilla tulpattu hirvipatruuna, jossa lähdöt muistaakseni reilut 800 m/s. Ei oikein sovellu muualle, kuin hirvimetsään. Hinta(joka selvästi myös kuuluu hirvimetsään) on muistaaksini noin 2,5€ / kuula. Elämä on...

Sitä voi sitten jokainen laskeskella kuinka paljon säästää ampumalla 308:lla. Ei se hintaero noissa kaliipereissa tule asetta ostettaessa, vaan patruunoita hankkiessa.

• Ampujia, jotkut on parempia
        kuin pitkä? kirjoitti:

Jonkin verran kokeilleena tiedän kertoa ettei ne välineet
        ratkaise kaikkea.
        Ja 300 metriä on jo sellainen matka että jos ihan
        oikeasti meinaat linnun pudottaa muutenkin kuin tuurilla,
        niin se vaatii aseesta ja kaliberista riippumatta
        tarkan latauksen, hyvän tuen, lähes tuulettomat olot
        ja hyvän isosuurenteisen kiikarin.
        Lisäksi pitää huomioida mitä on takana muutaman kilsan
        säteellä, johonkin se kuula tulee alas, 300wm kauemmas kuin .308.

• elikkäpäs mitä?
        Ampujia, jotkut on parempia kirjoitti:

ratkaise kaikkea.

no ei ole takana ainakaan 20 km säteellä ketään,mutta kertokaa onko tuo 300 ja 308 tehdaslataus yksi ja sama asia,eli tippuu yhtä joutuin? sakon sivuilla tuo näyttäisi olevan suoralentoisin kaikista 22cm/300m putoama!

• ole sama asia
        elikkäpäs mitä? kirjoitti:

no ei ole takana ainakaan 20 km säteellä ketään,mutta kertokaa onko tuo 300 ja 308 tehdaslataus yksi ja sama asia,eli tippuu yhtä joutuin? sakon sivuilla tuo näyttäisi olevan suoralentoisin kaikista 22cm/300m putoama!

Ne patruunanvalmistajien taulukot kertoo asian.

Lintuluodikon tärkein ominaisuus ei ole putoaman suuruus 300m matkalta. Enemmänkin hyvä käynti normaaleille matkoille eli 100-200m. Syötävääkin olisi hyvä jäädä jäljelle.

Tuohon riittää .308. Kokemuksia .300 kaliberista ei ole, mutta arvelen että saattaa tuhota lintua aika tavalla.

• 300winmag 4ever!
        Ampujia, jotkut on parempia kirjoitti:

ratkaise kaikkea.

ja 308 kuula on kuin kivellä heittäis. 300m päässä vauhtia vielä karva auki 550m/s. 300 wm taasa 650m/s. nii kumpi lentää suorempaan...

• Jos

Käyt radalla ja linnustat sekä hirvestät,se on 308.Kokemusta vuodesta -69 lähtien.

• 300winmag

ei muista kalibereista tiiä mittää. menny aikanaa kauppaa ja sanonu että hirvipyssy ni myyjä on tumpannu kouraa 308:sin ja sehän on maailman "tehokkain" ase...

• Edwin Moses

Kumpaakin kaliiberia käyttäneenä olen tykästynyt kolmesataseen enemmän. peltohirviä kytätessä on jouleja mukavasti, ei juokse kovin kauas. ja latausvehkeet kannattaa todellakin hankkia jos haluaa saada kaliiberista kaiken "ilon" ja hyödyn irti. Luoteja löytyy markkinoilta todella runsaasti, ja löytyy myös erityisesti kolmesataselle suunniteltuja luoteja jotka kestävät vähän kovempaakin kyytiä.
      Linnun saa toki "räjähtämään" jos latailee vaudiksi 1000m/s ja puolivaipalla päästää menemään. järkeä käyttämällä saa kyllä linnut ehjänä reppuun.
      Radalla 600m ei ole vielä matka eikä mikään kolmesatasella, tosin tässä vaiheessa astuu jo käytetty optiikkakin kuvaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      38
      3682
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      29
      3245
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      69
      2878
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      91
      2730
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1748
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      81
      1699
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      23
      1528
    8. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1507
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      28
      1478
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1474
    Aihe