Muuttokustannuksien korvaus ?

Radial

Tietäiskös joku, voiko anoa jotain kautta muuttokustannuksia korvattavaksi kun muuttaa työn perässä toiselle paikkakunnalle ? Työvoimatoimisto on ainakin ennen osallistunut niihin, mutta tein sen virheen että löysin itse sen uuden työpaikan. Työttömyysaikaa ei tule kuin reilu viikko. Muuttokustannukset ovat kuitenkin niin isot että ne ovat käytännössä melkein este muutolle. Kyllähän ne maksamaan pystyy, mutta perheen talous on pitkän aikaa kuralla sen jälkeen. Voiko näitä edes vähentää verotuksessa tms. ?

8

2436

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saat...

Nykyisen paikkakunnaltasi sosiaalitoimistosta saat menolipun tulevalle työpaikkakunnalle. Työvoimatoimistosta voi saada matka-avustusta, joka tarkoittaa kahden kuukauden kelan työttömarkkinatuen juoksemista palkan rinnalla (oppisopimus tai palkkatuki työnantajalle estää tuen myöntämisen).

Jotkut onnekkaat ovat saaneet sossusta rahat muuttokustannuksiin ja vuokratakuisiinkin, mutta minä en tiedä kummalta paikkakunnalta rahat anotaan.

Itse olen ollut vastaavassa tilanteessa ja työnantaja sanoi "yhteiskunta maksaa" - ei siis tippunut palkkaennakkoa. Sossusta ei herunut penniäkään ja tuota matka-avustusta en olisi saanut, koska kyse oli oppisopimustyöpaikasta. Muutto jäi tekemättä ja vatsa kuralla odotettiin ilmoittaako työnantaja tai oppisopimuskeskus työvoimatoimistoon työstä kieltäytymisestä.

• Tietoinen.

Työttömyysaikaa tarvii olla melkoisen runsaasti ym. ja selvitystä sun muuta. Sossukaan ei täysimääräisenä taida maksaa enää kenellekään oli tilanne mikä vain.

Käytännössä tulet olemaan täysin omillasi. Et ole ehtinyt olla työtön siinä määrin, että astuisit minkään suht automaattisesti myönnettävän kerta-avustuksen piiriin.

Veroissa muistaakseni voi vähennellä jossain määrin ainakin...Pienellä lainalla jostakin vastaavassa tilanteessa moni nuo tuollaiset joutuu toteuttamaan, mutta toisaalta: Jos kerran vaihdat paikkakuntaa niin työhän on oletettavasti pitkäaikaista. Kyllä nyt muuttokulujen kattamisen verran saa nopeastikin pitkällä työsopimuksella jo melkein pankista kuin pankista.

Jos nyt ajattelee, että tuskinpa tuhatta euroa enempää muutto tekee mihinkään päin suomea, niin helpommalla selviät pankkiin astelemalla kuin yrittämällä muuttokorvausta saada. Sossu tosiaan ei noin lyhyellä työttömyydellä (likimainhan paperilla et ole edes ehtinyt olla työtön...) avaa hanaa kyllä lainkaan.

• Fakta on tässä

Muuttoavustusta, jos työpaikan on onnistunut löytämään työvoimatomiston kautta.
        Kipitä sinne työvoimatoimistoon ja täytä joku paperi. Se sitten Kelaan ja tilillesi napsahtaa joku summa.

• lisäehto
        Fakta on tässä kirjoitti:

Muuttoavustusta, jos työpaikan on onnistunut löytämään työvoimatomiston kautta.
        Kipitä sinne työvoimatoimistoon ja täytä joku paperi. Se sitten Kelaan ja tilillesi napsahtaa joku summa.

jos työnantaja saa jotain palkkatukea tai koulutustukea, niin matka-avustusta ei tipu. Liikkuvuusavustus on se matkalippuraha työhaastatteluun ym.

Pitää tietää nuo termit tai työvoimavirkailija "ei ymmalla" (ainakin Tampereella on turhaan kysellä yhtään mitään väärillä termeillä).

Joskus kuulemma on ollut olemassa ihan muuttoavustuksen nimellä "10 000 markan kertakorvus" -tietääkö kukaan milloin?

• Jämä

Jos on työmarkkinatuella ja hakee muuttoavustuksen työssäkäyntialueen ulopuolelle niin voi saada muttei esim. ansiosidonnaisella oleva saa mitään.

• myös tietoinen

Kyllä aikalailla paikka/tilannekohtaista kuitenkin ja edes suht selvässä tilanteessa ei aina meinaa jossakin saada.

Tuo työttömyysaika on myös tosiaan tärkeä asia, koska vaikka olisikin ihan perustyökkäreillä niin työttömyysaikaa kyllä todella tarkastellaan sitäkin. Ainakin sen puoleen paljonko maksetaan. Viikko kortistossa on kyllä niin lyhyt aika, että heikkoa voi olla.

Sitäpaitsi sen olen ymmärtänyt itsekin kuten tuossa jo tulikin, että tärkeä tekijä on työpaikan hankkiminen työvoimatoimiston listoilta tai kautta. Jos sen hankkii itse niin on myös instansseista irrallaan avustuksen suhteen.

Mutta tämä vähän asia, josta vähän kaikilla on omia kokemuksiaan eri paikkakunnilta.

• tietoa...
        myös tietoinen kirjoitti:

Kyllä aikalailla paikka/tilannekohtaista kuitenkin ja edes suht selvässä tilanteessa ei aina meinaa jossakin saada.

Tuo työttömyysaika on myös tosiaan tärkeä asia, koska vaikka olisikin ihan perustyökkäreillä niin työttömyysaikaa kyllä todella tarkastellaan sitäkin. Ainakin sen puoleen paljonko maksetaan. Viikko kortistossa on kyllä niin lyhyt aika, että heikkoa voi olla.

Sitäpaitsi sen olen ymmärtänyt itsekin kuten tuossa jo tulikin, että tärkeä tekijä on työpaikan hankkiminen työvoimatoimiston listoilta tai kautta. Jos sen hankkii itse niin on myös instansseista irrallaan avustuksen suhteen.

Mutta tämä vähän asia, josta vähän kaikilla on omia kokemuksiaan eri paikkakunnilta.

että joitakin tukia saa nykyisin, vaikka työpaikat eivät olleet työvoimatoimistossa avoinna.

Nykyisin työtön voi etsiä työpaikan itse ja sen jälkeen tutkitaan oikeudet tukiin (niissä ei taida enää olla tuota mainitsemaasi ehtoa).

• marijane2luukku.com

lappeenrannasta saakka työhön lieksaan ja velallisuuteen työnantajalle,siinäpä oli se muuttokorvaus työntekijälle 1994-2013,ja vastaus ei sinua ole palkattukaan......saiko siis työnantaja rahaa siitä,että työtön vain matkusti 500 kilometrin matkan työpaikalle omillaan?????mistä siis on kyse työvoimatoimiston toiminnassa?????????yleensä sopimus tehdään joko suullis3esti tai kirjallisesti molemmat on yhtä päteviä.ellei näin ole niin pian lakikirja palaa roviolla itse oikeusavun eteisessä.on lisäksi paljon muitakin asioita tapahtunut......

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3839
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2974
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      9
      1882
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1608
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1089
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      934
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      864
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      774
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      741
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      731
    Aihe