Eilen iltauutisissa oli siivousalasta juttua ja siinä jutun ohessa kuvattiin SOLlin siivoojaa joka pesi hotellihuoneen
wc-pöntön sisäpuolelta ulospäin kääntämättä kertaakaan luutua (anteeksi, pyyhettä)!
Onko tämä sitä elämysten tuottamista SOLlin mittapuun mukaan..... HYI!
Sol:n siivooja eilen...
27
5508
Vastaukset
- minä olin
SOLilla töissä niin työtahti oli epäinhimillinen.
- Wonderer_junior
Nimittäin seuraavaa:
Eilen kerrottiin television asiaohjelmassa siivoojien ammatin suosiosta ym. Jutun yhteydessä näytettiin kuvamateriaalia oikean siivoojan työskentelystä.
Ja mitäpä saimmekaan nähdä, tällä kertaa ihan televisiosta! Siivooja on vessassa, pyyhkii wc-pytyn SISÄPUOLELTA rätillä ja jatkaa sen jälkeen pyyhkimistä samalla rätillä, ilman pesua, pyyhkien mm. pytyn ulkopuolen tämän jälkeen.
Samaa on nähty oikeassa elämässäkin, jopa sairaala-apulaisten tekemänä. Kuinka KUKAAN "tavallinen" ihminenkään voi näin tehdä, ammattilaisesta puhumattakaan?? Ja mitä ihmettä varten pytty pitää rätillä sisäpuolelta pyyhkiä ylipäänsä? Ja jos sellaista tarvitsisi tehdä, niin ainoastaan suoraan roskiin heitettävä rätti tulisi tietenkin kyseeseen.
Mutta tämä on vain yksi sadasta tavasta, joka on käsittämättömän pielessä hygienian suhteen. Ei ole ihme, että bakteerit jylläävät joka paikassa.- ANTEEKSI MITÄ
En meinannut uskoa silmiäni.
Pyyhkii vessanpöntön sisäpuolelta. Vessaharjallahan se pönttö pestään ja harjataan. Vessanpöntön kansi pyyhitään ja istuinosa. Tarvittaessa ulkopuolelta.
Ai, että oikein siivoojan ammatin suosiosta. No pöh ja HV:ta vaan! - tepa
siis pönttökin tietää ,että aina siivotaan puhtaasta likaisempaan päin.Eli pönttö putsataan ylhäältä alaspäin.Ja pyyhettä käännetään tarvittaessa.Normaalissa siivouspyyhkeessä on 8 puhdasta pintaa,kun sen oikei taittelee.MUTTA KUKA KERKIÄÄ PINTOJA LASKEMAAN;SAATI TAITTELEMAAN?Ja muutenkin ajetaan siivoojat niin loppuun,tiedän monta jotka kuuluisivat jo eläkkeelle,vaan ei päästetä!JA UUSIA EI PALKATA.Tehkää kevyemmin sanoo pomot!
- kauhistelkaa sitten
tepa kirjoitti:
siis pönttökin tietää ,että aina siivotaan puhtaasta likaisempaan päin.Eli pönttö putsataan ylhäältä alaspäin.Ja pyyhettä käännetään tarvittaessa.Normaalissa siivouspyyhkeessä on 8 puhdasta pintaa,kun sen oikei taittelee.MUTTA KUKA KERKIÄÄ PINTOJA LASKEMAAN;SAATI TAITTELEMAAN?Ja muutenkin ajetaan siivoojat niin loppuun,tiedän monta jotka kuuluisivat jo eläkkeelle,vaan ei päästetä!JA UUSIA EI PALKATA.Tehkää kevyemmin sanoo pomot!
yhdellä siivoojalla voi olla useita kymmeniä pönttöjä päivässä, koko alueella satoja. ei firmassa ole puhtaita rättejäkään varattu joka pöntölle erikseen saati että niiden väliviruttamiseen olisi aikaa laskettu, sama rätti joka tapauksessa käänsi sitä miten hyvänsä, pitää luottaa desinfioivaan pesuaineeseen
- Reija
Ettekö te siistijät voisi kirjoittaa laajemmaltikin näistä "siivousihme-firmoista" ja siitä, että on erikoista, että siivoojille ei opeteta monessakaan firmassa edes alkeita siivoustyöstä, saati siivousvälineistä.
Itse näin kesätöissä ollessani kuinka hotelleissa siivottiin ja se oli monen kohdalla juuri tuon kymppiuutisten venakko-siivoojan harjoittamaa tyyliä. Ainoa ero oli, että paskapöntön pyyhkimiseen käytettiin hotellista lähteneen asiakkaan käytettyä pyyhettä. Meillä ei ollut rättejä. Olin puljussa 2 viikkoa ja lähdin äkkiä menemään.
Ammattitaistoisten siistijöiden tulisi herätä joukolla ja vaatia edes jonkinlaista tasoa siivoustyöhön. Julkisuus se on mikä tehoaa.
Sol voisi kyllä näkemäni perusteella mainostaa itseään yksinkertaisten, ammattitaidottomien ja hutilusten firmana.- copy paste
Siivouksen laatu on laskenut
04.02.2006 03:48
Siivouksen laatu on laskenut. Julkisten ja hyvinvointialojen liiton työympäristötoimitsijan mukaan siivouksen laatu on enää tyydyttävällä tasolla. Osa kuntien omistamista kiinteistöistä on suorastaan likaisia.
Siivouksen laatutason lasku johtuu muun muassa siitä, että siivouksesta ei haluta maksaa juuri mitään. Sille annetaan myös entistä vähemmän aikaa.
Siivousteknisen liiton mukaan siivoojien määrä uhkaa jopa puolittua. Tämän vuoksi jatkossa joudutaan tekemään päätöksiä siitä, mitä voidaan jättää puhdistamatta.
Työterveyslaitoksen mukaan siivous vaikuttaa työpaikkojen sisäilman laatuun. Pöly, lika ja tunkkaisuus aiheuttavat työntekijöille muun muassa nenän ja silmien ärsytysoireita.
Huono sisäilma laskee myös työtehoa.
http://www.jippii.fi/uutiset/kotimaa/index.shtml?167837 - Reija
Kyllä puhuu nyt asiaa.Tämä on käytäntö hotelleis.Itse myös nähny.
- Mikrobi
Reija kirjoitti:
Kyllä puhuu nyt asiaa.Tämä on käytäntö hotelleis.Itse myös nähny.
Mahtaa siinä olla hienoa asioida hotellin vessassa kun tuhansien bakteerit kuhisee joka puolella.
Sillä samalla rätillä taatusti putsataan lavuaari, peilit,wc, jne. Yäääkk!! - Wonderer_junior
Mikrobi kirjoitti:
Mahtaa siinä olla hienoa asioida hotellin vessassa kun tuhansien bakteerit kuhisee joka puolella.
Sillä samalla rätillä taatusti putsataan lavuaari, peilit,wc, jne. Yäääkk!!Mutta kun kyse ei ole pelkästään hotelleista, vaan ihan varmasti kaikista julkisista tiloista, missä siivouspalveluja tarvitaan.
Ja jos nyt ei aivan yhtä shokeeraavista tapauksista kuin pöntön pyyhkimisestä puhuttaisikaan, niin muuten tilanne on huono myös muun hygienian kohdalla. Esim. sairaalabakteerit leviävät hirvittävällä vauhdilla, välillä puhkeavat isommiksi epidemioiksi jotka uutisoidaan, välillä aiheuttavat vain yksittäisille henkilöille tartuntoja. Toisissa paikoissa kyllä asennetaan käsidesifiointipulloja joka nurkkaan ja ovenpieleen, mutta sen kummemmin potilaat, vieraat kuin henkilökuntakaan ei niitä käytä. Kosketellaan vessanpyttyä eikä pestä käsiä, tyhjennellään virtsoja ja ulosteita, ei pestä käsiä... Hygieniavastaavat tekevät hienonnäköisiä suunnitelmia, ohjeita ja raportteja, mutta kukaan ei vahdi käytäntöä.
Ei tarvitse olla mikään bakteerikammoinen, kun tällaisesta tulee jo huono olo.
Lisäksi kyse ei aina voi todellakaan olla ammattitaidon puutteesta tai vähäisistä rahoista, jos puhutaan em. tv-uutisten tapauksesta. Koska olipa ammatiltaan vaikkapa vielä koululainen, ei kukaan _täysjärkinen ihminen_ tee pytyn puhdistusta tuolla tavalla!
Tietysti kaikille äiti ei lapsena opeta sitäkään, että kädet pestään aina vessassa käydessä ym ym - ja ehkäpä kyseinen siistijä ei ole kuullut koko bakteerien olemassaolosta. Eihän näistä tiedä... - rätti
Ihmettelen itsekin miksi asiakkaat eivät älähdä vaan suostuvat asumaan hirveissä bakteeripesissä (esim kuten voivat olla siivousfirmojen siivoamat hotellit). Siivoukseen käytetään asiakkaiden käyttämiä pyyhkeitä. Vessarätillä pyyhitään kaikki huoneen tasot ja pöydät....
Siinäkin firmassa jossa itse työskentelen on jokaisella vain yksi wc-liina jolla pestään jopa 30 wc-pyttyä. Liinaa ei välillä pestä mitenkään vaan samalla vedetään kaikki pytyt. Jokainen voi kuvitella kuinka puhdas on viimeisenä pesty pytty. Jotkut siivoojat pyyhkivät vielä sillä samalla PESEMÄTTÖMÄLLÄ WC-liinalla pöydätkin, olenpa nähnyt senkin että samalla liinalla pyyhkäistään vielä hammasmukikin "puhtaaksi" edellisen asiakkaan jäljiltä.
Firmassa on muutama ammattitaitoinen siivooja jolla on jonkinlainen työkokemus ja muutamalla ehkä jopa koulutuskin alalle. Loput ovat opiskelijoita ja muun ammatin omaavia kuten itsekin olen. Suurin osa on juuri näitä opiskelijatyttöjä joita käytetään juuri siksi että he tulevat firmalle halvemmaksi. He eivät yleensä tiedä oikeuksistaan yhtään mitään joten heitä on helppo pompottaa, huijata palkoissa, pelotella jne jne.
Uusia työntekijoitä ei mitenkään opasteta työn salaisuuksiin tai oikeisiin työmenetelmiin mistään ergonomiasta tai hygieniasta puhumattakaan.Uusi tyttö (ammattitaidottomia tyttöjähän nämä siivousfirmoissa työskentelijät enimmäkseen ovatkin) taloon töihin tultuaan on pari päivää jonkun töissä jo hieman kauemmin olleen siivoojan mukana "opetettavana". Eli kokeneempi siivooja näyttää kerran miten minkäkin asian tekee ja sillä selvä. Siinä siirretään väärät metodit, asiakkaan pyyhkeillä siivoaminen, bakteereja ja uloste- ja virtsajäämiä sisältävällä wc-liinalla pöytien ym tasojen pyyhkiminen, epäergonomiset työasennot ja -tavat ja ennenkaikkea kiivas työtahti ja kova pelko siitä että aikaa siivoamiseen menee liian kauan uudelle kokemattomalle työntekijälle jonka pomo sitten vielä erikseen manipuloi uskomaan että tämän tärkein tehtävä on hankkia omankin terveytensä uhalla voittoa siivousfirmalle.
Mitään oikeaa oppia tai koulutusta työhön nämä tytöt eivät saa vaan heti päivän tai parin jälkeen heidän on kyettävä samaan kuin muidenkin. Siinä kiireessä ei paljon työn laatu paina tai hygienia ehdi huolettaa. Työvälineetkin ovat yleensä sita tasoa ettei tiedä itkisikö vai nauraisi, rahaahan ei moisten hankkimiseen saa mennä vaan nekin on halvimmasta mahdollisesta paikasta hankittu. Laatu on toissijainen asia.
Onkin hauska lukea näiden siivousfirmojen asiakkailee sunnattuja mainoksia jossa kerrotaan nykyaikaisemmista mahdollisista välineitä, koulutetusta ammattitaitoisesta työvoimasta, uusista moderneista laitteista... Kaikkeen palturiin sitä ihmiset uskovatkin!
On ihan sama kuinka paljon ammattitaitoiset siivooja vaativat tasoa työnlaatuun tai muuta vastaavaa. Kaikki ylläoleva tapahtuu esimiesten hiljaisella suostumuksella koska tärkein on VOITTO. Siivousfirmat hakevat vain rahaa ja se kyllä osataan ottaa käyttämällä juuri ammattitaidotonta oikeuksistaan tietämätöntä nuorisoa jota kusetetaan häpeämättä palkoissa ja kaikessa muussakin. Työehtosopimuksia noudatetaan miten kuten...Palkanlaskussa on aina jotain vikaa, tunteja puuttuu jne.
Itsekin olen useaan otteeseen ottanut esille esimieheni kanssa epäkohtia mutta ihan turhaan, hän on OLEVINAAN huolestunut ja järkyttynyt moisesta muttei kuitenkaan tee asioille yhtään mitään. Luulenpa että mikäli nostan asiasta suurenkin äläkän, muuta ei tapahdu kuin se että MINÄ saan lähteä. :)
Sen olen kuitenkin oppinut että mihin tahansa hotelliin mennessäni otan OMAN pyyhkeen ja OMAN hammaslasin mukaani, pesen ensimmäisenä vessan ja kaikki tasot joihin mahdollisesti joudun koskemaan. Sama koskee kaikkia ystäviäni ja sukulaisiani joille olen ketonut millaista voi olla siivoustyön jälki nykyisissa siivousfirmojen hoitamissa hotelleissa. - utelias siivooja
mikä ammattiryhmä on SIISTIJÄ ???????
- kartsa.
Tuo pyyhe homma kuullostaa tutulta..
Olin kerran siivoamassa tilauksesta ihan poikkeuksellisesti eräitä loma osakkeita ja siellä minua opasti osakkeiden omistaja moittien minun työtäni..
"Kuulehan,minulla on kokemusta laivasiivouksesta sekä hotellisiivouksesta ja tiedän että yleinen käytäntö työn nopeuttamiseksi on niin että hyödynnetään asiakkaiden likapyyhkeet pyyhkimällä niillä wc-altaat,pytty,ja muut kovat pesupinnat...,sen jälkeen ne pakataan pyykkisäkkiin vasta."
Luettuani tuon jäin miettimään olisiko kyseinen siivoaja ollut tuonkaltaisessa paikassa duunissa ennen.
Ymmärsin tämän ohjeen muutamaa päivää myöhemmin vasta miksi näin toimittiin.sillä yksinkertaisesti säästettiin aikaa koska huone oli saatava ennätys ajassa uudelle asiakkaalle siivottua.
Tapoja on monia näköjään,ja outoja.- Mobiili
eli tarkoitan kauhein. Olin eräällä koululla siivoamassa ja oli usein näitä tummahipiäisiä miessiivoojia. Heille neuvoin mitä ja miten pitää tehdä ja vastaus oli aina sama: "Juu, kulla mina jummarran."
Ekaksi mohmotti meni pesemään vessaa. Sillä keltaisella liinalla (millä pyyhitään pöntön istuinosa) pyyhki viimeksi opettajanpöydän. Eikä 100% varmasti ollut huuhtonut liinaa välillä. Eipä kyllä pitänyt ikinä hanskojakaan. Että näin siistiä touhua. - tuokin
Mobiili kirjoitti:
eli tarkoitan kauhein. Olin eräällä koululla siivoamassa ja oli usein näitä tummahipiäisiä miessiivoojia. Heille neuvoin mitä ja miten pitää tehdä ja vastaus oli aina sama: "Juu, kulla mina jummarran."
Ekaksi mohmotti meni pesemään vessaa. Sillä keltaisella liinalla (millä pyyhitään pöntön istuinosa) pyyhki viimeksi opettajanpöydän. Eikä 100% varmasti ollut huuhtonut liinaa välillä. Eipä kyllä pitänyt ikinä hanskojakaan. Että näin siistiä touhua.Olen itse ollut vuosia siivoojana opiskelujen ohella, ja olen hankkinut koulutusta myös siivousalalta, joten katson olevani pätevä siivooja. Minullakin on ollut opastettavana tulokkaita, joiden joukossa on ollut monenlaisia ihmisiä, myös tummaihoisia. En menisi kokemukseni perusteella erottelemaan heidän työnjälkeään millään tavalla huonommaksi kuin muidenkaan sellaisten, joilla ei ole aiempaa kokemusta alalta. Päinvastoin, eräskin mies oli erityisen huolellinen hygienian suhteen sellaisissakin asioissa, joista en ollut maininnut mitään opastuksessani. Ja vastaavasti, kyllä täytyy myöntää, että itselläni oli valtavia aukkoja tiedoissa vielä siinä vaiheessa, kun alalle ensi kertaa tulin, eli ei oikeaoppisesti siivoaminen ole todellakaan mikään äidinmaidossa saatu ominaisuus, sitä pitää opetella siinä missä mitä tahansa muutakin työtä.
- Järkyttynyt sielu
tuokin kirjoitti:
Olen itse ollut vuosia siivoojana opiskelujen ohella, ja olen hankkinut koulutusta myös siivousalalta, joten katson olevani pätevä siivooja. Minullakin on ollut opastettavana tulokkaita, joiden joukossa on ollut monenlaisia ihmisiä, myös tummaihoisia. En menisi kokemukseni perusteella erottelemaan heidän työnjälkeään millään tavalla huonommaksi kuin muidenkaan sellaisten, joilla ei ole aiempaa kokemusta alalta. Päinvastoin, eräskin mies oli erityisen huolellinen hygienian suhteen sellaisissakin asioissa, joista en ollut maininnut mitään opastuksessani. Ja vastaavasti, kyllä täytyy myöntää, että itselläni oli valtavia aukkoja tiedoissa vielä siinä vaiheessa, kun alalle ensi kertaa tulin, eli ei oikeaoppisesti siivoaminen ole todellakaan mikään äidinmaidossa saatu ominaisuus, sitä pitää opetella siinä missä mitä tahansa muutakin työtä.
Siivousalalla on varmasti tuhansia asioita, joihin tarvitaan koulutusta ja kokemusta.
Mutta TÄHÄN ASIAAN, mitä nyt tv:stä näimme, ei kenenkään täyspäisen ihmisolennon tarvitse saada minkäänlaista koulutusta, johan sen nyt eläimistäkin suurin osa ymmärtää mikä on ulosteen ja ruoan ero esimerkiksi. Ei yksinkertaisesti voi olla mahdollista, että joku ei tajua vessanpytyn ja koko wc-tilojen likaisuutta, ei voi olla. Äidinmaidossa sitä ei opita, mutta viimeistään 4-vuotias lapsi sen kyllä tietää, jos on terve. - en viitannutkaan
Järkyttynyt sielu kirjoitti:
Siivousalalla on varmasti tuhansia asioita, joihin tarvitaan koulutusta ja kokemusta.
Mutta TÄHÄN ASIAAN, mitä nyt tv:stä näimme, ei kenenkään täyspäisen ihmisolennon tarvitse saada minkäänlaista koulutusta, johan sen nyt eläimistäkin suurin osa ymmärtää mikä on ulosteen ja ruoan ero esimerkiksi. Ei yksinkertaisesti voi olla mahdollista, että joku ei tajua vessanpytyn ja koko wc-tilojen likaisuutta, ei voi olla. Äidinmaidossa sitä ei opita, mutta viimeistään 4-vuotias lapsi sen kyllä tietää, jos on terve.En viitannutkaan kyseiseen uutispätkään, vaan yleensä siihen, kuinka moni tuntuu ajattelevan, että kuka tahansa osaa siivota, kunhan vain laitetaan moppi käteen ja käsketään tehdä puhdasta. Ei ihme, että arvostus on mitä on, kun siivoustaitoa pidetään itsestäänselvänä asiana.
- !asiaan-puututtava!
tuokin kirjoitti:
Olen itse ollut vuosia siivoojana opiskelujen ohella, ja olen hankkinut koulutusta myös siivousalalta, joten katson olevani pätevä siivooja. Minullakin on ollut opastettavana tulokkaita, joiden joukossa on ollut monenlaisia ihmisiä, myös tummaihoisia. En menisi kokemukseni perusteella erottelemaan heidän työnjälkeään millään tavalla huonommaksi kuin muidenkaan sellaisten, joilla ei ole aiempaa kokemusta alalta. Päinvastoin, eräskin mies oli erityisen huolellinen hygienian suhteen sellaisissakin asioissa, joista en ollut maininnut mitään opastuksessani. Ja vastaavasti, kyllä täytyy myöntää, että itselläni oli valtavia aukkoja tiedoissa vielä siinä vaiheessa, kun alalle ensi kertaa tulin, eli ei oikeaoppisesti siivoaminen ole todellakaan mikään äidinmaidossa saatu ominaisuus, sitä pitää opetella siinä missä mitä tahansa muutakin työtä.
Yleistystä, sanot. On melkoisen vastuutonta kuitata asia syyttämällä yleistyksestä. Jos alalla on yleisenä käytäntönä tuo, mitä tässä ketjussa on esiin tullut, niin MILLÄÄN maailmassa ei voi eikä saa moista vastuutonta pelleilyä puolustella! Hyvien ja tarkkojen siivoojien siivous ei tee tyhjäksi vessaliinoilla pöytäpintojen pyyhintää!!
Oman kokemukseni mukaan juuri tummaihoiset miehet, ja yleensä miehet, ovat kaikkein huonoimpia työnjäljeltään, vaikka hyviäkin joukosta löytyy. Vaikka olisi opastettu, silti sävelletään ihan omiaan. Nimenomaan työ pitää opetella, mutta kaikki eivät viitsi siivousammatin niksejä opetella. Juuri sellaiset pilaavat ammatin imagoa. Ja kaikilla ei yksinkertaisesti ole sorminäppäryyttä ammattimaiseen siivoukseen.
EI kellosepäksikään pääse tumpelosormi.
- joku, itse siivoojana ?
Miten itse siivoatte wc ym. tilat. Minä siivoan sollilla työkseni. Mutta en voisi kuvitellakkaan käyttäväni wc liinoja muihin tiloihin ja pintoihin. Minulla on työssä joka wc tilaan omat liinat, jokainen pönttö pyyhitään puhtaalla keltaisella liinalla, samoin jokaiseen lavuaariin on oma punainen liinansa. Tietenkään joissain isoissa kohteissa ei ole tähän mahdollisuutta. Mutta tuntuu hirveätä ajatella, noiden kirjoitusten perusteella miten esim. hotelli huoneet saatetaan siivota.Täytyy vaan yrittää unohtaa huono hygienia taso. Sillä talviloma lähestyy. Toivottavasti me siivoojat olemme kuitenkin suurinosa sitä porukkaa joka siivoaa hygieenisesti, Minusta siivoojan työ on työtä siinä missä joku muukin työ. Palkka vaan ei ole sitä mitä pitäisi.
- Male make
Jep, respectiä ilman muuta alalle, mutta jos nyt tv:ssäkin nähdyn kaltaisia epäkohtia ei saateta kuntoon, niin toivottavasti ainakin firmat lopettavat tällaisten palvelujen käytön.
Itse (poikamies, ei-ammattilainen) siivoan lyhyesti sanottuna seuraavasti: lavuaareilla (keittiössä oma ja vessassa oma) omat tiskirättinsä, jolla ei pyyhitä muuta kuin kyseiset lavuaarit (ja keittiössä apupöydät). Lattioita pyyhitään vain lattialuutulla, joka huuhdellaan tietysti usein. Pytyn sisäpintoihin ei kosketa muulla kuin kunnollisessa umpikotelossa säilytettävällä wc-harjalla ja tarvittaessa roiskeet sisäreunasta kuivataan vessapaperilla. Pytyn ulkopuoli niin ikään vain kertakäyttöisellä (paperilla). Tietysti kotona kaikki on jo puhtaampaa alunperinkin, kun tietää että ketään tautisia tai porsaita ei ole ollut sotkemassa. - siivoan
tunteella, eli pyyhin kakka-rätillä huolellisesti niitten mäkättäjä sihteerien pöydät ja erityisesti puhelimen luurin. Naureskelen sitten itsekseni pikku jäynääni, että jäisi natkuttaminen vähemmälle jos tietäisivät!
- siivooja kans
siivoaa oikeaoppisesti, hygienisesti. Valitettavasti joukossamme on niitä jotka eivät välitä ja näin leimaavat todelliset ammattilaiset.
- aloitteleva_siivooja
Juuri tällaisten takia arvelen että saisi helposti kelvollisen elannon alan yrittäjänä.
Lisää keskustelua, kiitos. - Epätoivoista
Ja mua vituttaa olla tällaisella alalla töissä, jossa työt tehdään näin päin persettä.
Ihan sama kun se, että bussikuskit ajelisivat pysäkkien ohi. Tai lähihoitaja ei vaihda vaippaa. Tai ravitsemistyöntekijät ei saa lounasta valmiiksi tai astioita tiskattua.
Nämä kaikki virheet ja rikkomukset huomattaisiin ja niihin puututtaisiin, mutta ei siivousalalla.
Kukaan ei näe, tehdään miten vain.
Pestään paskarätillä (siis pyyhkeellä) pöydät, eihän ne mitään näe.
Miten ketään voi tämä ala kiinnostaa? Miten ihmeessä tällaiselle alalle voidaan saada ammattitaitoisia nuoria töihin? En minä vaan tiedä.
Miksei tähän asiaan puutu kukaan? Miksi firmoissa (ja muuallakin) voi rellestää miten vain? Toisesta päästä yritetään saada alan imagoa paremmaksi, toisessa päässä näytetään ihan toisenlaista esimerkkiä.
Uskomatonta.- aiemmin
isolla aurinkoisella, suomalaisella siivousliikkeellä töissä esimiestehtävissä. Vastuullani oli 3 hotellia. Palveluohjaajia ei ollut. Olin vastaan kys. yrityksen riistoajattelua, koska se ei sopinut omaan moraaliini. Kukaan ei jaksa siivota päivästä, viikosta, kuukaudesta toiseen 100% teholla. Vaatimus siivota 4 lähtevää huonetta/h on mahdoton toteuttaa. Hoteissa siivous on riman alitusta. Koska olin kaikenlaista kusetusta vastaan, alkoikin minun savustaminen pois tehtävistäni. Joten, ei ole pelkästään esimiehen vika jos jotain on pielessä. Esimies joutuu tekemään asoita vastoin omaa tahtoaan ja järkeään, jos haluaa pitää työnsä. Tästä johtuen ammattitaitoiset ja empaattiset esimiehet hakeutuvat töihin, joissa on jotain järkeä ja työntekijöitä kohdellaan inhimillisesti. Näihin riistofirmoihin valikoituu pikku hitlerit ja napoleon kompleksista kärsivät esimiehiksi ja jälki on sen mukaista.
- Yksi joukossa
Eihän tarkoitus olekaan tehdä puhdasta, vaan mitoitetun ajan puitteissa (Asiakas pihtaa, firma suostuu kyseenalaistamatta) se mitä ehditään. Tästä johtuen:
->Asiakas huutaa firmalle ja siivoojalle
-> Myös firma huutaa siivoojalle
-> Koko kulttuuri on jo alun alkaen sellainen, että kaikki tajuavat hyvin suorittajaportaassa (siivoojat) ettei tarkoitus olekaan tehdä puhdasta,vaan ainoastaan silmänlumeeksi sen verran ettei asiakas reklamoi. Ja aiheettomat huudot ja asiallisetkin reklamoinnista huomautukset, menevät joko täysin toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja joko heti tai ajallaan saa siivoojankin kyllästymään ja lähtemään.
-> Sama kierre jatkuu...
Lopputulos: Puhtautta ei myydä, vaan palvelua, jonka kaikki tietävät olevan ketuillaan.
Näin asia kärjistettynä, mutta aika hyvin voi yleistää. Ei nykyisten massafirmojen ja järjettömäksi ajettujen aikamitoitusten aikakaudella enää yksinkertaisesti uusia ammattilaisia juuri voi syntyä vanhenevan tilalle. Yksinkertaisesti kaikki oppivat jo alusta asti, että puhtautta ollaan myyvinään ja siitä syystä siivooja oppii olemaan vain siivoavinaan. Lopunpelin kun kuitenkin sama tilanne, eli tekee työn hyvin, huonosti tai hyvin huonosti, niin kyse on siltä miltä asiat näyttävät, ei siltä miten ne ovat... Puhtaus on toissijaista ja työntekijöillä ei ole väliä, vain katteilla ja tuloksilla. Isot pysyvät riittävän plussalla liki millä työn jäljellä vain, koska ovat niin halpoja. - lattiamoppi
Yksi joukossa kirjoitti:
Eihän tarkoitus olekaan tehdä puhdasta, vaan mitoitetun ajan puitteissa (Asiakas pihtaa, firma suostuu kyseenalaistamatta) se mitä ehditään. Tästä johtuen:
->Asiakas huutaa firmalle ja siivoojalle
-> Myös firma huutaa siivoojalle
-> Koko kulttuuri on jo alun alkaen sellainen, että kaikki tajuavat hyvin suorittajaportaassa (siivoojat) ettei tarkoitus olekaan tehdä puhdasta,vaan ainoastaan silmänlumeeksi sen verran ettei asiakas reklamoi. Ja aiheettomat huudot ja asiallisetkin reklamoinnista huomautukset, menevät joko täysin toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja joko heti tai ajallaan saa siivoojankin kyllästymään ja lähtemään.
-> Sama kierre jatkuu...
Lopputulos: Puhtautta ei myydä, vaan palvelua, jonka kaikki tietävät olevan ketuillaan.
Näin asia kärjistettynä, mutta aika hyvin voi yleistää. Ei nykyisten massafirmojen ja järjettömäksi ajettujen aikamitoitusten aikakaudella enää yksinkertaisesti uusia ammattilaisia juuri voi syntyä vanhenevan tilalle. Yksinkertaisesti kaikki oppivat jo alusta asti, että puhtautta ollaan myyvinään ja siitä syystä siivooja oppii olemaan vain siivoavinaan. Lopunpelin kun kuitenkin sama tilanne, eli tekee työn hyvin, huonosti tai hyvin huonosti, niin kyse on siltä miltä asiat näyttävät, ei siltä miten ne ovat... Puhtaus on toissijaista ja työntekijöillä ei ole väliä, vain katteilla ja tuloksilla. Isot pysyvät riittävän plussalla liki millä työn jäljellä vain, koska ovat niin halpoja."Yksinkertaisesti kaikki oppivat jo alusta asti, että puhtautta ollaan myyvinään ja siitä syystä siivooja oppii olemaan vain siivoavinaan" ----> lisäyksenä: Firma on vain maksavinaan palkkaa. Siksi jatkuu entistä enemmän kierre jossa siivooja on vain siivoavinaan.
Turha tietysti purnata liiaksi palkasta ja olosuhteista jos itse on kuitenkin alan valinnut millaisilla tunneilla sitten vain täydestä pariin viikossa. Firmojen olosuhteet ja palaute hyvästäkään työstä ei vain ole sitä luokkaa useinkaan että huonon palkan ohella paljoa ainakaan jatkuvaa aiheetonta kitinää jaksaisi kukaan kuunnella. Korostan sanaa aiheeton, sillä kyllä sitä vikaa on työntekijäpuolessakin välillä yhtälailla eikä yhtään ihmettele asiakkaidenkaan raivoa joissain tilanteessa. Vaikka ala ja työnkuva onkin sama kuin sanottiin ennen talonmiehestä eli hyvin tehty työhän on se joka ei näy, vaan ainoastaan huonosti tehty tai tekemättä jätetty työ huomataan niin vähän enemmän voisivat silti firmat muistaa niitäkin joista ei koskaan sanomista tule. Enkä tarkoita vain lipeviä puheita joulujuhlissa joissa kiitetään haasteellisista ajoista huolimatta hyvin sujuneesta vuodesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723053
- 552715
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322325- 792178
- 951996
- 541896
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301370Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291339