Lasten hyväksikäyttö on jo kielletty, milloinkahan ymmärretään sukulaisten hyväksikäyttö kieltää? Täällä keskusteluissa kehuskellaan kuinka "halvalla ja hyvää" on saanut rakennettua kun on käyttänyt sukulaisiaan apuna. Muurarien, maalareiden, mestarien ja inssien oletetaan riemumielin ja ilon kiljahduksin osallisuvan sukulaisen rakentamiseen vapaa-aikoinaan vaikka olisivatkin jo päivätyöstään väsyneet ja haluaisivat viettää laatu aikaa perheensä parissa. Mutta sitäpä nämä hyväksikäyttäjät eivät ymmärrä kun sukulaisuussuhteisiinsa vedoten edellyttävät saavansa ilmaista ammattiapua tai "kahvipaketti maksuna". Monikaan ei sitten kehtaa kieltäytyä kun saapi siitä sitten mummin-kummin-kaimalta joka häissä ja hautajaisissa kuulla vinoilua.
Jos tämä hyväksikäyttö edes perustuisi kunnon vaihdantatalouteen niin asian voisi edes hyväksyä, valitettavasti tällä toisella osapuolella on harvoin käytössään sellaisia erityistaitoja joilla voisi rakennusammattilaisen työpanoksen korvata. Ja miten voitte vaatia esimerkiksi sukulaismuurarilta huippujälkeä kun ette siitä mitään maksakaan? Toinen juttu onkin kokonaan sellaisten sukulaisten käyttäminen joilla ei ole rakentamiseen tarvittavaa erityisosaamista. Kyllähän vähän pieleen menneen parketin asennuksen voi peittää korkeilla ja leveillä listoilla vaan mitäpä jos se sukulainen onkin kämmännyt höyrynsulkumuovin asennuksessa? Eipä ole orjatyövoimana käytettävällä sukulaisella vastuuta työstään vaan jääpi rakentajan vastuulle nekin kämmit. Siinä saa olla silmät selässäkin ja virheitä tulee silti. Ja sitten on ihan turha syyttää vastaavaa mestaria kun on itse työmaalleen kaikenlaiset "ammattilaiset" päästänyt hääräilemään.
Sukulaisten
15
1767
Vastaukset
- antaa käyttää itseään
hyväksi. Itse en ole, enkä tule osallistumaan yksiinkään rakennustalkoisiin. Pilatkoon ja vastatkoon itse taloistaan.
- itket
toisilla vaan on osaavampia sukulaisia kuin toisilla.
Noin yleisesti ottaen elämä ei muutenkaan ole tasapuolinen.- Kysymys kun
vaan ei ollut siitä "että toisilla on osaavampia sukulaisia kuin toisilla". Tai toisaalta tietenkin oli. Minä vaan kun satun olemaan itse se "osaavampi osapuoli" ja sitten nämä muut ovat rakentamisessa niitä vasemman jalan saappaita. Eli ilmeisesti sinullakin on sukulaisena juuri tällaisia ammatti-ihmisiä, jotka ovat kyllin tyhmiä hyväksikäytettäväksi ja sitten sinä täällä kehua retostelet vielä rinta rottingilla että osaavia sukulaisia löytyy!!! Elämä ei todellakaan ole tasapuolista, toisia sukulaisia kun voi käyttää hyväksi ja toiset ovat niitä hyväksikäyttäjiä. Mitenkä käyttäisinkään hyväksi serkun keinosiementäjä miestä... raksalla meinaan?
- ammattilainen
Kysymys kun kirjoitti:
vaan ei ollut siitä "että toisilla on osaavampia sukulaisia kuin toisilla". Tai toisaalta tietenkin oli. Minä vaan kun satun olemaan itse se "osaavampi osapuoli" ja sitten nämä muut ovat rakentamisessa niitä vasemman jalan saappaita. Eli ilmeisesti sinullakin on sukulaisena juuri tällaisia ammatti-ihmisiä, jotka ovat kyllin tyhmiä hyväksikäytettäväksi ja sitten sinä täällä kehua retostelet vielä rinta rottingilla että osaavia sukulaisia löytyy!!! Elämä ei todellakaan ole tasapuolista, toisia sukulaisia kun voi käyttää hyväksi ja toiset ovat niitä hyväksikäyttäjiä. Mitenkä käyttäisinkään hyväksi serkun keinosiementäjä miestä... raksalla meinaan?
Joopa joo. Täällä sitä kannattaa kitistä siitä, että tulee omien sukulaistensa "hyväksikäyttämäksi". Mitäpä, jos sanoisit suoraan, että et ehdi tulla talkoisiin, jos joku sinua pyytää! Eipä itselläni ole koskaan tullut mieleen mennä kenellekään (edes sukulaisille) töitä ilmaiseksi tekemään, jos itse en tätä ole halunnut! Aikuinen ihminen osannee kieltäytyä "kunniasta" tarvittaessa siten, ettei loukkaa pyytäjää.
- edellytetään
että isä, ukki tai appiukko ilman muuta tulee "auttamaan". Eli ilman heitä ei mikään kyllä onnistuisikaan. Talo pitää saada, ja puoli-ilmaiseksi sukua hyväksikäyttämällä.
- ei kaikki vain ymmärrä...
Eipä kaikki vain ymmärrä ettei jokaisella oo sukulaisia, tai auttavia sukulaisia. Toisen suku asuu kaukana meistä ja toisen suku on niin kiireistä, vanhemmat jo aika vanhoja, et ompi heillä itsensä kanssa jo tekeminen. Siksi me päädyimme melko valmiiseen talopakettiin, itse teemme vain sen minkälaiset resurssit on... Maksaahan tämä, mutta täytyy vain hyväksyä ja ajatella et ompi itsen kannalta parempi katsoa totuutta silmiin ja tiedostaa resurssit ennen projektia, ettei jää kesken rakentaminen...
Eipä siitä mitään useamman pienen lapsen kans ja mies pitkät päivät töissä.....
Tsemppiä rakentajille!!!! - meillä
ei kaikki vain ymmärrä... kirjoitti:
Eipä kaikki vain ymmärrä ettei jokaisella oo sukulaisia, tai auttavia sukulaisia. Toisen suku asuu kaukana meistä ja toisen suku on niin kiireistä, vanhemmat jo aika vanhoja, et ompi heillä itsensä kanssa jo tekeminen. Siksi me päädyimme melko valmiiseen talopakettiin, itse teemme vain sen minkälaiset resurssit on... Maksaahan tämä, mutta täytyy vain hyväksyä ja ajatella et ompi itsen kannalta parempi katsoa totuutta silmiin ja tiedostaa resurssit ennen projektia, ettei jää kesken rakentaminen...
Eipä siitä mitään useamman pienen lapsen kans ja mies pitkät päivät töissä.....
Tsemppiä rakentajille!!!!No, toisilla lähisukulaiset auttavat ihan mielellään, kuten meillä. Välit ovat niin läheiset, että he kehtaisivat sanoa hanttiinkin, jos haluaisivat. Ehkäpä sitten olemme onnekkaassa asemassa?
Se täytyy kyllä sanoa, että nämä sukulaiset eivät ole olleet todellakaan raksalla "jokaviikonloppu" tyyliin, vaan aina silloin tällöin auttamassa.
Itse teimme sen leijonanosan, sekä akka että ukko. Todettakoot myös, että onnistuneet olisimme urakassa ilman heidän työpanostaankin, vaikka nuorempia olemmekin (johan nyt kummaa..) Ylimääräinen apu oli silti raksalla ihan mukavaa.
- rakentajatar
kyselijöille, että palkat lähtee vaikkapa 20€/tunnilta. sillä hinnalla tulen kyllä hommiin. siten meidän isäntä sai aikaa omalle taloprojektille, vaikka sukulaiset ja naapurit juoksi kilpaa kysymään talkoisiin. olis jäänyt oma tekemättä kokonaan.
- uhh
On epäterveellä pohjalla jos lasketaan paljon sen varaan että kaverit, tuttava tai sukulaiset tulevat kyllä auttamaan.
Jos sitä apua ei sitten saakaan niin kuin on kuvitellut, niin johan on ihmettelemistä. Yleensä vastaava mestari kyllä laittaa jäitä hattuun jos budjetit on arvioitu alakanttiin.
Täytyy myös tajuta että mahdollisella talkooväellä ei ole välttämättä motivaatiota/osaamista/innostusta tehdä niin viimeisenpäälle kuin itse rakentaja tekisi.
Itsellä on karvaita kokemuksia talkoohommista joihin on tullut osallistuttua. Sitten se vasta vetää mielen matalaksi kun näiltä pyytää apua itselle eikä sitä saa.
Rakensimme hiljattain ja emme pyytäneet ketään mihinkään talkoisiin. Yksi "puolituttumme" oli
huvittava. Hän rakentaa myös tulevaisuudessa
Useaan otteeseen oikein tyrkytti että tulee kyllä talkoisiin. Selvästi haiskahti että saa sitten pyytää vastapalveluksena meitä.
Mitään talkoita ei tullutkaan ja saatiin mökki pystyyn omin voimin.
No eipä ole ainakaan velvoitetta häntä kohtaan työsuoritusten muodossa;)- Kukin vuorollaan
Me olemme käyttäneet "hyväksi" sukulaisia ja talkooväkeä.
MUTTA; meillä on täällä "maalla" sellainen tapa että autamme toisiamme ja vastapalvelukset hoituvat myöskin ilman eri kehoitusta. Duunari-sukua kun olen, niin sukulaisista löytyy lähes kaikki ammattimiehet joita talonrakentamisessa tarvittiin. Itse tein kyllä yli 80% töistä, mutta vaikka olisi kuinka ammattilainen, niin kyllä sitä "kaveria" välillä itse kukin tarvitsee... - maalla autetaan
Kukin vuorollaan kirjoitti:
Me olemme käyttäneet "hyväksi" sukulaisia ja talkooväkeä.
MUTTA; meillä on täällä "maalla" sellainen tapa että autamme toisiamme ja vastapalvelukset hoituvat myöskin ilman eri kehoitusta. Duunari-sukua kun olen, niin sukulaisista löytyy lähes kaikki ammattimiehet joita talonrakentamisessa tarvittiin. Itse tein kyllä yli 80% töistä, mutta vaikka olisi kuinka ammattilainen, niin kyllä sitä "kaveria" välillä itse kukin tarvitsee...Ehkä se just noin on, että tuolla "hesassa" on erilailla. Meillä täällä "maalla" vähän eritavoin.
Autetaan kyllä jos tarve on. Puolin ja toisin! - autellaan ja puuhastellaan.
maalla autetaan kirjoitti:
Ehkä se just noin on, että tuolla "hesassa" on erilailla. Meillä täällä "maalla" vähän eritavoin.
Autetaan kyllä jos tarve on. Puolin ja toisin!Eipä sillä, ei se välttämättä olisi ollenkaan huonoa elämää, kaikilla ei vaan ole mahdollisuutta sellaiseen.
- masa
taidatpa olla kateellinen niille rakentajille joiden sukulaiset ovat innokkaita avustajia rakentajille. Mielestäni se on tyhmää ettei osaa kieltäytyä jos ei jaksa töihin ryhtyä ja ryhtyy mielistelyn vuoksi...
- iltalääkkeet ottamatta?
Vai mitä täällä messuat? Vai onko koko sukus uusavuttomia valkokauluspellejä?????
- ei näin
Onpas paljon uhoa :)
Tota iltalääke juttua kandee käyttää vaan jos vastaat illalla lähetettyyn viestiin (alkuperäinenhän oli jo päiviä vanha joten mistäs tiedät onko vaikkapa aamulääkkeet jääneet ottamatta).
Ihan hyvä avaushan tää talkoo-kysymys oli, toisin kuin nämä kaltaisesi vakkari pellet joilla on niin paljon sanottavaa mutta vähän asiaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi383672Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal283232- 692878
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912720- 351748
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no811699- 221518
- 281507
- 281478
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231474