Työttömäksi ilmoittautuminen

.....

Hei, kun määräaikainen työsopimukseni loppuu ja ilmoittautudun työttömäksi työnhakijaksi, niin monta kertaa työvoimatoimistossa täytyy alkuvaiheessa ja millaisella aikavälillä (esim. infotilaisuudet tms)? tätä kyselen siksi, että suunnittelen sallituksi ajaksi lomamatkaa töiden loppumisen jälkeen ja haluaisin sitä ennen käydä kuitenkin hoitamassa asiat työkkärissä kuntoon. Työttömyyskorvausta en taida ainakaan ekalta kuukaudelta töiden loppumisen jälkeen saada, sillä saan pitämättömät lomat rahana joten sen korvaushakemuksen varmaan voi sitten myöhemminkin lähettää. Eli lähinnä kiinnostaa vain nuo "velvollisuudet" työvoimatoimistossa vieraluun alkuvaiheessa :)

7

1248

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käynti

Menet vaan ja ilmottaudut työttömäksi. Ei siellä yleensä joudu monesti ravaamaan. Voithan sopia siellä sitten seuraavan käynnin.

• pitkäaikainen asiakas

Ennen kun olin työkkärin asiakas oli työnhaun uusimisajat puolenvuoden välein. Nykyään joudun ravaamaan kolmen kuukauden välein jossain työvoimanpalvelukeskuksessa.

• työttömänä

Mulla päättyi määräaikainen soppari tuossa kolmisen viikkoa sitten. Kävin näyttämässä heti seuraavana päivänä työtodistukseni töksyssä ja oletin, että saan sitten vain seuraavan ajan jonnekin muutaman kuukauden päähän, mutta mitä vielä: nykyään joutuu käymään ns. alkuinfossa, eli istuskelemaan about 1,5 tuntia kohtalotovereidensa kanssa töksyn neukkarissa tuijottamassa powerpoint-esitystä, jossa esitellään samat asiat kuin MOL:n webbisivuillakin (työttömän velvollisuude ja oikeudet). Tän lisäksi pitää käydä virkailijan kanssa ajanvarauksella keskustelmassa tulevaisuuden suunnitelmista ja päivittämässä tietokantaan omia tietoja. Tässä kohtaa tivataan, onko kiinnostusta työttömyyskursseille ja haluaako apua tietokoneiden käytössä tai työhakemusten rustaamisessa, siis kartoitetaan, mitä töksyn palveluja tarvitset. Nämä kaksi juttua koitetaan sijoittaa sinne hyvin työttömyyden alkuvaiheeseen - mulla meni 1,5 viikon päähän työnhakijaksi ilmoittautumisesta. Nyt sitten seuraava aika olisi kesäkuussa. Toivottavasti kuitenkin äkkiä saan töitä, etten joudu enää tuossa puljussa asioimaan!

• jfsdlfjsldafjsaelöfjsaöl

Minullekin toki tarjottiin tuota ihme infotilaisuutta, mutta kieltäydyin nätisti. ei ne sinne pakota, ainakaan täällä. Sen työnhakusuunnitelman tietysti tehtiin, mutta sehän palvelee meitäkin.
        Tottakai ne kyselee (ja pitääkin) tarviiko apua koneiden käytössä ja hakemusten tekemisessä, sais olla kiitollinen. mistä nekään tietää ellei kysy.
        sitten jos ei osaiskaan niin taas nuristais, että kun ei opeteta. mikään ei ole koskaan hyvä.

Mulla oli yksi aika tammikuussa (työllisyyskurssin jälkeen) jolloin tehtiin tuo työnhakusuunnitelma, ja nyt vasta huhtikuussa on puhelin aika.
        Mutta kävin siellä eilen muutenkin poikani yhteishaun takia ja näin tuon työvoimavirkailijani, niin juteltiin myös minun asioistani.
        Olen lähetellyt niille kysymyksiä sähköpostillakin ja saanut ihan asiallisia vastauksia.

Työvoimassakin ne yrittävät tehdä vaan työtään.

Toki mullakin on joskus sattunut sellainen älykääpiö että tein siittä jopa valituksen ja vaihdoin virkailijaa. että on niitä tosi moneen junaan. mutta kaikilla on oikeus valita ihmistä jonka kanssa asioi, jos ei palvelu miellytä.
        Niitä tosin valvoo työvoimaministeriö, niin niiden on vähän pakko tehdä noi työnhakusuunnitelmat sun muut. ei se niillekään aina herkkua ole.

• Kieltäytyminen
        jfsdlfjsldafjsaelöfjsaöl kirjoitti:

Minullekin toki tarjottiin tuota ihme infotilaisuutta, mutta kieltäydyin nätisti. ei ne sinne pakota, ainakaan täällä. Sen työnhakusuunnitelman tietysti tehtiin, mutta sehän palvelee meitäkin.
        Tottakai ne kyselee (ja pitääkin) tarviiko apua koneiden käytössä ja hakemusten tekemisessä, sais olla kiitollinen. mistä nekään tietää ellei kysy.
        sitten jos ei osaiskaan niin taas nuristais, että kun ei opeteta. mikään ei ole koskaan hyvä.

Mulla oli yksi aika tammikuussa (työllisyyskurssin jälkeen) jolloin tehtiin tuo työnhakusuunnitelma, ja nyt vasta huhtikuussa on puhelin aika.
        Mutta kävin siellä eilen muutenkin poikani yhteishaun takia ja näin tuon työvoimavirkailijani, niin juteltiin myös minun asioistani.
        Olen lähetellyt niille kysymyksiä sähköpostillakin ja saanut ihan asiallisia vastauksia.

Työvoimassakin ne yrittävät tehdä vaan työtään.

Toki mullakin on joskus sattunut sellainen älykääpiö että tein siittä jopa valituksen ja vaihdoin virkailijaa. että on niitä tosi moneen junaan. mutta kaikilla on oikeus valita ihmistä jonka kanssa asioi, jos ei palvelu miellytä.
        Niitä tosin valvoo työvoimaministeriö, niin niiden on vähän pakko tehdä noi työnhakusuunnitelmat sun muut. ei se niillekään aina herkkua ole.

Myös jos ei mene infotilaisuuteen, saa karenssin. Tuo, ettei sinulle karenssia kieltäytymisestä määrätty, on poikkeuksellista ja tarkoittaa vain sitä, että on fiksujakin työkkäreitä. Niitä on vain liian harvassa.

• fjsdkljflksdajlsödak
        Kieltäytyminen kirjoitti:

Myös jos ei mene infotilaisuuteen, saa karenssin. Tuo, ettei sinulle karenssia kieltäytymisestä määrätty, on poikkeuksellista ja tarkoittaa vain sitä, että on fiksujakin työkkäreitä. Niitä on vain liian harvassa.

Siis onko ne kaikkia muita uhkaillut jollain karenssilla??
        Vaikuttaisko se asiaan, kun olin juuri tullut työllisyyskursseilta, missä oli työnhakuvalmennus osio. Tää virkailija vaan sanoi että se sisältää aika paljon samoja asioita, mutta ohjas mua sinne. antoi ajankin. Sanoin vaan että se on mulle jo moneen kertaan tuttua ja haaskaisin vain aikaani.
        Se vaan sano että mieti asiaa.

• jfsalöjfslakfjdöl
        Kieltäytyminen kirjoitti:

Ei voi olla virkailijan päätettävissä mistä saa karenssin ja mistä ei. Minä ottaisin selvää onko ollut lainmukaista menettelyä, ja jos ei niin menisin lukemaan niille lakia.
        Nää työvoimaviranomaisten menettelytkin pitäisi olla valtakunnallisia. Laki on sama asuu sitten Iijoella tai Helsingissä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      38
      3682
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      29
      3245
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      69
      2878
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      91
      2730
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1748
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      81
      1699
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      23
      1528
    8. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1507
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      28
      1478
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1474
    Aihe