Joo eli mitä eläimiä saa piekkaril ampua.Saako sillä esim jänistä tai kettua ampua ollenkaan?
Piekkari
5
1205
Vastaukset
- vaan
mikä liikkuu!!
- poks
..kannattaa suorittaa metsästyskortti. Ilman korttia saat ampua mitat täyttävällä piekkarin patruunalla rauhoittamattomia lintuja (varis, harakka, räkättirastas, harmaa- ja merilokki) ja rauhoittamattomia eläimiä (rotat, hiiret).
Erityisesti harmaalokin ja merilokin jahti on vaativaa eikä sovi mielestäni aloittelijoille. Eikä jahti ole vaativaa siksi, etteikö lokkeja näkyisi. Kyseessä on lokkien tunnistus. Harmaalokin varma tunnistaminen eroon rauhoitetusta kalalokista ei ole helppoa. Aloittelijalle voi olla mahdotonta tunnistaa lokkilajeja ilman kirjaa.
Niinpä suosittelisin pitäytymään varis-, harakka- ja räkättirastasjahdissa. Näitten osalta piekkarin paukun jouleraja 150J piipunsuulta pitää ylittyä. Paukuista löytyy tietoa ainakin lapuan sivuilta. Scoremax on yksi hyvä vaimenninpatruuna, joka täyttää edellytykset.
Variksille, harakoille ja räkättirastaille jahtiaika on (maanomistajan luvalla tietenkin) 1.8-28.2. Lapissa jahtiajat olivat hiukan pidemmät. Muistutan vielä, ettet saa ampua yhtäkään lintua, ellei sinulla ole maanomistajan lupaa. Kyseessä on metsästysrikos, mikäli ammut variksia luvatta toisen maalla. Tästä pääset käräjille ja ase menee valtiolle. - Cheyenne
Elävänä pyytävillä loukuilla (myös jalkanaru) kiinnisaadun eläimen saa lopettaa 22lr patruunaa käyttävällä aseella.
Samoin luolakoira-jahdissa 22lr on sallittu.
Mutta nämähän kerrotaan kyllä metsästyskorttia varten opiskellessa... - Suujarru
Rauhoittamattomia eläimiä kuten varista ja harakkaa. Riistaeläimistä ei muistaakseni saa ampua kuin pyytä ja kyyhkyä. Tietysti oravaa, jos joku nyt niitä haluaa ampua...
- Pesäpyytäjä
Oravaa, piisamia, näätää, minkkiä, kärppää, hilleriä, heinäsorsaa, tavia, haapanaa, jouhisorsaa, heinätavia, lapasorsaa, punasotkaa, tukkasotkaa, haahkaa, allia, telkää, koskeloita, riekkoa, kiirunaa, pyytä, peltopyytä, fasaania, nokikanaa, lehtokurpaa ja sepelkyyhkyä. Lisäksi villiintynyttä kissaa ja rauhoittamattomia lintuja. Suuenergian pitää olla vähintään 150 Joulea.
Eli aika monipuolisestihan sitä pienoiskivääriä saa käyttää, kun vaan ymmärtää käyttää. Itse olen ampunut fasaaneja, riekkoja, kyyhkyjä ja helvetinmoisen nipun variksia pienoiskiväärillä. Näihin hommiin se onkin hyvä ase.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni831549Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä681342Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2141311Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2311281Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121090Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä1041049Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍134999Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi65963- 89943
Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t123848