Joo eli mitä eläimiä saa piekkaril ampua.Saako sillä esim jänistä tai kettua ampua ollenkaan?
Piekkari
5
1278
Vastaukset
- vaan
mikä liikkuu!!
- poks
..kannattaa suorittaa metsästyskortti. Ilman korttia saat ampua mitat täyttävällä piekkarin patruunalla rauhoittamattomia lintuja (varis, harakka, räkättirastas, harmaa- ja merilokki) ja rauhoittamattomia eläimiä (rotat, hiiret).
Erityisesti harmaalokin ja merilokin jahti on vaativaa eikä sovi mielestäni aloittelijoille. Eikä jahti ole vaativaa siksi, etteikö lokkeja näkyisi. Kyseessä on lokkien tunnistus. Harmaalokin varma tunnistaminen eroon rauhoitetusta kalalokista ei ole helppoa. Aloittelijalle voi olla mahdotonta tunnistaa lokkilajeja ilman kirjaa.
Niinpä suosittelisin pitäytymään varis-, harakka- ja räkättirastasjahdissa. Näitten osalta piekkarin paukun jouleraja 150J piipunsuulta pitää ylittyä. Paukuista löytyy tietoa ainakin lapuan sivuilta. Scoremax on yksi hyvä vaimenninpatruuna, joka täyttää edellytykset.
Variksille, harakoille ja räkättirastaille jahtiaika on (maanomistajan luvalla tietenkin) 1.8-28.2. Lapissa jahtiajat olivat hiukan pidemmät. Muistutan vielä, ettet saa ampua yhtäkään lintua, ellei sinulla ole maanomistajan lupaa. Kyseessä on metsästysrikos, mikäli ammut variksia luvatta toisen maalla. Tästä pääset käräjille ja ase menee valtiolle. - Cheyenne
Elävänä pyytävillä loukuilla (myös jalkanaru) kiinnisaadun eläimen saa lopettaa 22lr patruunaa käyttävällä aseella.
Samoin luolakoira-jahdissa 22lr on sallittu.
Mutta nämähän kerrotaan kyllä metsästyskorttia varten opiskellessa... - Suujarru
Rauhoittamattomia eläimiä kuten varista ja harakkaa. Riistaeläimistä ei muistaakseni saa ampua kuin pyytä ja kyyhkyä. Tietysti oravaa, jos joku nyt niitä haluaa ampua...
- Pesäpyytäjä
Oravaa, piisamia, näätää, minkkiä, kärppää, hilleriä, heinäsorsaa, tavia, haapanaa, jouhisorsaa, heinätavia, lapasorsaa, punasotkaa, tukkasotkaa, haahkaa, allia, telkää, koskeloita, riekkoa, kiirunaa, pyytä, peltopyytä, fasaania, nokikanaa, lehtokurpaa ja sepelkyyhkyä. Lisäksi villiintynyttä kissaa ja rauhoittamattomia lintuja. Suuenergian pitää olla vähintään 150 Joulea.
Eli aika monipuolisestihan sitä pienoiskivääriä saa käyttää, kun vaan ymmärtää käyttää. Itse olen ampunut fasaaneja, riekkoja, kyyhkyjä ja helvetinmoisen nipun variksia pienoiskiväärillä. Näihin hommiin se onkin hyvä ase.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2552683Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka172187Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3281912- 1031649
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois901576Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2011264- 671210
- 251131
- 501093
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl731036