Kalliit harrastukset

minävain100000

Terve, en nyt tiedä kuuluisiko ihan tännekään mutten mitään parempaakaan paikkaa löytänyt.

Onko teidän (aikouisten, vanhempien) mielestä oikein että lapset ei saisi harrastaa ns. kalliita harrastuksia, kuten moottoriurheilu mikä maksaa aika paljon. Tarkempana esimerkkinä vaikka motocross, tulee maksamaan pervuosi noin 500e pyörän hankinta hinta ja varusteet (1000-4000e)

Itse olen nyt 19v, en saanut koskaan aloittaa motocrossia tai kelkkailua vaikka halusin, kovasti. Vanhemmat vain sanoivat aina että "se on vaarallista, liian kallista, ei meilläkään pieninä ollu varaa" Ei jumalauta että pisti vituttamaan, olisi ollut vallan hyvin varaa jos olisi säästetty muussa (ei uusia traktoreita ja autoja aina) mutta ei niin ei. Sanoivat että voithan sitten kun sinulla on oma työ niin säästää ja ruveta harrastamaan motocrossia ja kelkkailua.

Nyt on vakituinen työ ja rahaa tulee, hiljakseen. Mutta aloitappa nyt harrastamaan. Selässä on rasitusvamma (tullut työstä) ei voi ajaa kelkalla missään tapauksessa koska se rasittaa selkää todella paljon, 2-pyöräsellä pystyn ajamaan, mutta en maastossa mitään crossia tai enduroa mikä vaatii hyvää liikkuvuutta.

Pienenä aina unolmoin että joskus on oma kelkka ja pyörä, mutta niin ne unelmat aina kaatuvat, nytkin melkein tippalinssissä kun ajattelen asiaa. Jos vanhemmat olisivat suostuneet harrastuksiini kun olin pieni niin ties missä olisin nyt?

Oma mielipide, antakaa lastenne harrastaa mitä haluavat, rajansa kaikella mutta kummiskin.

10

2055

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohtuus kaikessa

      Kyllä mielestäni lapsella pitää saada olla harrrastuksia ja sellaisia joista hän pitää.
      Hinnalla ei mielestäni sinänsä ole väliä, mutta kyllä tuo kuulostaa jo vähän turhan tyyriiltä.

      oletko oikeasti ajatellut, ettei vanhemmillasi yksinkertaisesti vain ollut varaa moiseen? ja jos nyt onkin ihan hyvä rahatilanne, niin ehkä aiemmin ei ollut? Monilla se elintaso kohoaa pikkuhiljaa...

      Ei sitä itse lapsena/nuorena huomaa välttämättä.
      tajusin itsekin tuossa vasta, että nykyään kun vanhemmat asuvat isoissa omakotitaloissa ja on autot ja veneet, niin nuorempana asuttiin pienessä kaksiossa halvalla vuokra-alueella ja meillä oli lada... ei olisi silloin vanhemmilla ollut varaa kustantaa noin kalliita harrastuksia.

      Oletko ajatellut että 4000 euroa on lähes 24 000 markkaa!
      Eli se tarkoittaisi tasaisesti koko vuodelle jaettuna n.2000markka kuukaudessa.
      Empä tunne montaa ihmistä, jolla olisi siihen eds varaa.
      Laskujen ja pakollisten menojen jälkeen hyvä jos jää vielä tuo summa plus vähän päälle...Meillä ei jää sitäkään

      Ja pitää muistaa että välillä tulee myös yllättäviä pakollisia kuluja joihin on varauduttava. (mahdolliset loukkaantumiset, lääkäri/sairaalareissut, korjauskuluja Auton/talon jne..)

      Tavallaan vaadit siis, että kaikki liikenevä raha syydettäisiin sinun harrastukseesi joka on kohtuuttoman kallis, ellei ole todella hyvätuloinen. Näin muu perhe (vanhemmatkaan) ei siis saisi mitään? elettäisiin sillä hernekeitolla koko vuosi?muulle perheelle Ei elokuvia, jälkiruokia, ei kampaamokäyntejä tai mahdollisia harrastuksia, ei uusia vaatteita, ravintolakäyntiä tai mitään muutakaan mikä heille olisi mieluista.jos sinulla olisi sisaruksia, ei siis heille leluja taikka harrastuksia. vain sinulle?

      Olisithan voinut varmasti yrittää vanhempien kanssa miettiä jonkun mieluisan, mutta halvemman harrastuksen...

      tuntuu että kyse on nyt enemmän siitä, ettei sinulla ole oikein kehittynyt rahan tajua.
      Elätäppä ensin itse lapsiperhettä, maksa laskusi ja katso sitten josko sinulla olisi varaa ostaa pyörä omalle pojallesi...

      • mitä vaan

        yhdyn kanssa siihen että kohtuudella kaikkea.
        tottakai lasten pitäisi saada harrastaa.oma poika
        pelasi ja maksoin pitkän pennin kaikesta.mielestäni
        oli sen arvoista että pysyi poissa kaidalta tieltä.
        myös harrastus pitäisi katsoa perheen tulojen mukaan,tai sitten itse tehdä kesätöitä tms.rahoittaakseen hieman omaa harrastusta.
        vanhemmille usein tilanne vielä vaikenee kun lapsia
        monta perheessä ja pitäisi olla tasapuolinen kaikille.pääasia kuitenkin että lapsi olisi tyytyväinen.asiasta voi keskustella ja onhan harrastuksia monia.pitäisi vaan perheen kanssa
        käydä enemmän katsomassa niitä.toki ymmärrettävää on ettei esim.balettia voi enää oikein 17 v.aloittaa,jos lapsena olisi halunnut.ihmiset joutuvat kuitenkin luopumaan asioista,eikä menneistä asioista kannata olla katkera enää.
        antaa asioiden vaan olla.tuskin kukaan tieten
        tahtoen haluaa lapsilleen tai lapselleen pahaa.


      • minävain10000

        Sanoin mielestäni varsin selvästi että meillä olisi ollut varaa, mutta en saanut alkaa harrastamaan koska se oli vanhempieni mielestä liian turhaa ja vaarallista.

        "Tavallaan vaadit siis, että kaikki liikenevä raha syydettäisiin sinun harrastukseesi joka on kohtuuttoman kallis, ellei ole todella hyvätuloinen. Näin muu perhe (vanhemmatkaan) ei siis saisi mitään?"

        Tuskimpa sentään, kaikki liikevä raha noin puolenvuoden väliltä kyllä. Mutta eikö olen vanhempien tehtävä kasvattaa lapsi? Enpä tiedä onko se turvallisin keino aina paras, jos ette sattuneet tietämään niin kaikki enduro, motocross, kelkka ym. ammattikuskit ovat aloittaneet harrastuksen siellä 10v tienoilla, kallistahan se on, mutta eikö se ole muka sen arvoistakin? Eriasia taloudellisissa vaikeuksissa olevissa perheissä toki. Mutta jos tietää että sitä lapsi haluaa ja on nähnyt lapsen taidot kyseisessä lajissa niin onko se "se on turhaa ja liian kallista" se paras tekosyy?

        Vanhemmillani olisi ollut varaa, minähän sen tiedän paremmin kuin teistä kukaan. Ja ei, he eivät ole hyvätuloisia, keskituloisia pikemminkin, asumme maaseudulla ja olisi tilaa harrastaa omilla maillakin. Ainut syy miksi en saanut alkaa harrastamaan on vanhempien suhtautuminen moottoriurheiluun.

        "Olisithan voinut varmasti yrittää vanhempien kanssa miettiä jonkun mieluisan, mutta halvemman harrastuksen." Valitettavasti sellaista ei näköjään silloin ollut, en harrastanut lapsuusaikoinani juuri mitään, kaikki mikä kiinnosti oli offlimits.

        "Elätäppä ensin itse lapsiperhettä, maksa laskusi ja katso sitten josko sinulla olisi varaa ostaa pyörä omalle pojallesi."

        Ei ole pienintäkään aikomusta hommata lapsia, koska tiedän etten voi taata lapselleni riittävän hyvää elämää niin en sitten hommaa ollenkaan.

        Ja mitä rahantajuun tulee niin olen ollut kesätöissä aina 14v saakka, ja nyt siis ja vakituinen työpaikka, tietokoneet ja muut romut on joutunut ostamaan itse, koska ne on turhaa vanhemien mielestä.


      • Mona-Henrika
        minävain10000 kirjoitti:

        Sanoin mielestäni varsin selvästi että meillä olisi ollut varaa, mutta en saanut alkaa harrastamaan koska se oli vanhempieni mielestä liian turhaa ja vaarallista.

        "Tavallaan vaadit siis, että kaikki liikenevä raha syydettäisiin sinun harrastukseesi joka on kohtuuttoman kallis, ellei ole todella hyvätuloinen. Näin muu perhe (vanhemmatkaan) ei siis saisi mitään?"

        Tuskimpa sentään, kaikki liikevä raha noin puolenvuoden väliltä kyllä. Mutta eikö olen vanhempien tehtävä kasvattaa lapsi? Enpä tiedä onko se turvallisin keino aina paras, jos ette sattuneet tietämään niin kaikki enduro, motocross, kelkka ym. ammattikuskit ovat aloittaneet harrastuksen siellä 10v tienoilla, kallistahan se on, mutta eikö se ole muka sen arvoistakin? Eriasia taloudellisissa vaikeuksissa olevissa perheissä toki. Mutta jos tietää että sitä lapsi haluaa ja on nähnyt lapsen taidot kyseisessä lajissa niin onko se "se on turhaa ja liian kallista" se paras tekosyy?

        Vanhemmillani olisi ollut varaa, minähän sen tiedän paremmin kuin teistä kukaan. Ja ei, he eivät ole hyvätuloisia, keskituloisia pikemminkin, asumme maaseudulla ja olisi tilaa harrastaa omilla maillakin. Ainut syy miksi en saanut alkaa harrastamaan on vanhempien suhtautuminen moottoriurheiluun.

        "Olisithan voinut varmasti yrittää vanhempien kanssa miettiä jonkun mieluisan, mutta halvemman harrastuksen." Valitettavasti sellaista ei näköjään silloin ollut, en harrastanut lapsuusaikoinani juuri mitään, kaikki mikä kiinnosti oli offlimits.

        "Elätäppä ensin itse lapsiperhettä, maksa laskusi ja katso sitten josko sinulla olisi varaa ostaa pyörä omalle pojallesi."

        Ei ole pienintäkään aikomusta hommata lapsia, koska tiedän etten voi taata lapselleni riittävän hyvää elämää niin en sitten hommaa ollenkaan.

        Ja mitä rahantajuun tulee niin olen ollut kesätöissä aina 14v saakka, ja nyt siis ja vakituinen työpaikka, tietokoneet ja muut romut on joutunut ostamaan itse, koska ne on turhaa vanhemien mielestä.

        nyt vasta luin tämän sinun vastauksen....

        Miten vanhoja sinun vanhempasi ovat ? Mietin vain tuota tietokone yms. hankintaa...


      • Anonyymi

        harrastukset ja elämä on välillä kallista mutta jos on jo kaks harrrastusta vuodessa niin kyllä siitä tulee jo h helposti -2000 kaikkihkustanukset mukaan luettuna siis matka ja kilpiailu maksut


    • äittä

      harrastavat urheilua ja se maksaa. minä olen luvannut, että niin kauan kuin intoa riittää, minä maksan. ja välineet ovat viimeisen päälle, niistä ei tingitä. esim vanhimman laji on ampumahiihto ja jo yksin ase maksaa n. 1500 euroa, kalliimpiakin on olemassa. sitten päälle joka vuosi suksia useampi pari (300-400 euroa/pari), sauvoja ja vaatteita, panoksia...

      ja muiden lajeina sitten hiihto ja yleisurheilu. niissä pääsee vähän vähemmällä, yu:ssa varsinkin, mutta maksaa silti.

      enkä valita.

    • asiallinen_tuntija

      On tuhansia eri harrastusvaihtoehtoja, jotkut kalliita jotkut halvempia. Kyllä niistä löytyy sopiva jokaisen muksun mielenlaadulla ja jokaisen äidin kukkarolle.

      Vanhempien tehtävä on opettaa lapset sietämään pettymyksiä. Eihän tuollaisia summia voi lapsen harrastukseen pistää.

    • äiti minäkin

      Taidat todella olla näitä nykynuoria : harrastaa pitää ja kalliisti ja näyttävästi ja jonkun pitää se kaikki maksaa !
      Ei sellainen onnistu. Ei järkevästi ainakaan. Ja ottahan on, että ei motocross taidan ihan järkevimmästä päästä edes olla. ei ainakaan meidän vanhempien mielestä ja mehän sen maksamme. Joten ... jos jonkun kaverin vanhemmat ovat löyhäpäisempiä niin siitä vaan - mutta älä syytä omiasi.
      Meillä soitetaan, ei kovin kalliisti, mutta meidän perheen kukkarolle sopivasti ja vanhempana tykkään kyllä, että harrastuksia olla pitää ja ne saavat maksaakin - mutta joku järki se olla pitää !
      Älä iso poika mangu, vaan kustanna nyt itsellesi mitä ikinä tykkäät ja mihin pystyt !

    • Mona-Henrika

      pistää lapsensa harrastukseen tuollaisia summia niin miksikäs ei. Moottorikelkkoja voi myös vuokrata (ainakin meillä päin) tunniksi tai pariksi kerrallaan. Jos kyse siis oli moottorikelkkailusta.

      Mutta jos rahaa ei ole, niin sitä ei ole. Eikä sitä voi tyhjästäkään ottaa. Ja en usko, että kukaan vanhempi haluaa ottaa lisää lainaakaan, että lapsi pääse harrastamaan kallista harrastusta. Meidän lasten harrastukset on pakko ollut valita niin, että mihin rahat ja aika on riittänyt. Tosin esikoiselleni partio, jumppa ja 4h on toistaiseksi riittänyt hyvin.

      Hyvä keino on myöskin rahan säästäminen. Pyytää synttäri yms. lahjat rahana ja laittaa ne säästöön. Ja kaikki ylimääräiset rahat jotka jäävät yli. Tosin kovin monella näitä ylimääräisiä rahoja ei koskaan ole.

      On vanha klisee, että kun on itse vanhempi, niin ymmärtää omia vanhempiaan paremmin. Ja se on totta. Mutta voithan lohduttautua ajatuksella, että itse joskus isänä voit tehdä asiat toisin, jos enää silloin haluat.

    • MiiruTiinu

      Sinulla painaa kovasti mieltä tuo harrastuksen epääminen. Älä välitä, näin on käynyt monelle muullekin. Ehkä vanhempasi ovat olleet niin pelokkaita, että eivät uskaltaneet sinulle antaa lupaa moiseen. Jos kotisi muuten on ollut turvallinen ja välit vanhempiisi kivat, niin saat olla jo siitä kiitollinen. Jokaisella meistä on lapsuudessa/nuoruudessa tapahtunut asioita, jotka ovat jääneet kaivertamaan. Elämä on tätä. Yksi saa toista ja toinen toista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1615
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1244
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1086
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1072
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1039
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      970
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      857
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      741
    Aihe