Onko eläkkeelle vaikea siirtyä?

Kalle Hulttio

Onko eläkkeelle vaikea siirtyä?
Tuleeko siinä stressi?
Entäs sairaseläkkeelle?

18

930

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eläkkeelle on hieno jäädä. Tämä on varmasti paras ammatti. Mutta kiire on kova ainakin minulla, ihmettelen monta kertaa, että kuinka joskus on ehtinyt käydä työssä. eläkkeellä on tosi hauskaa. Nytkin veronhuojennus nosti kuukausituloa yli 6 euroa, mihin näiden rahojen kanssa vielä joutuu. Oppis edee juoman.

• Reino

Uskomaton kynnys mulle oli eläkehakemuksen teko. Siinä lomakkeessa luki VANHUUSELÄKEHAKEMUS. Jotenkin vierastin sitä "VANHUUS" sanaa.

Nyt eläkkeellä on aina kiire. Se johtuu siitä, että ollessani työelämässä saatoin aina joskus toimitella joitain asioita työajalla. Nyt on kaikki pakko toimittaa omalla ajalla.

• ullapulla (toisinpäin)

jäädessä 65 vuotiaana eläkkeelle ,olisin saanut jatkaa vielä ,mutta minulle riitti!
        Nyt olen ollut 7v eläkkeellä ja ,koskaan ei ole ollut niin rattosaa kun nyt ,saa päättää päivän tapahtumista ihan niinkun huvittaa ,ei voi olla sen paremmin "pullat uunissa".

• Lokari1
        ullapulla (toisinpäin) kirjoitti:

jäädessä 65 vuotiaana eläkkeelle ,olisin saanut jatkaa vielä ,mutta minulle riitti!
        Nyt olen ollut 7v eläkkeellä ja ,koskaan ei ole ollut niin rattosaa kun nyt ,saa päättää päivän tapahtumista ihan niinkun huvittaa ,ei voi olla sen paremmin "pullat uunissa".

Ainoa asia jota vähän moitin, kun se eläke on vähän liika pieni, osaisin hyvin käyttää paljon suuremmankin summan rahaa kuukauten aikana. HAHA
        Terv: Lokari1

• kun.
        Lokari1 kirjoitti:

Ainoa asia jota vähän moitin, kun se eläke on vähän liika pieni, osaisin hyvin käyttää paljon suuremmankin summan rahaa kuukauten aikana. HAHA
        Terv: Lokari1

vaan eläke piisaa!

• ullamirjami*
        ullapulla (toisinpäin) kirjoitti:

elää ja naattii.
        Ei oo koskaan ollu näin kivaa. Pullaullanakin ja llamirjamina tunnettu --nykyään.

Terveisiä Lokarille joka tietääkseni kanssa nauttii eläkepäivistä .Toivottelen terveyttä ja pitkää ikää Nythän on jo 2010 niin se aika menee.

• Todistelu

Olen ihmetellyt monen eläkeläisen todistelua kiireestään!?
      Itsehän jokainen suunnittelee ajankäyttönsä!
      Tulkitsen asian niin, että nämä kiireen todistelijat ovat enemmän tai vähemmän turhautuneuta ja itsensä hyödyttömiksi tuntevia yksilöitä jotka eivät todellisuudessa ole osanneet mukautua olotilaansa.

Ryhdyin itse valmistelemaan työelämästä poistumista 53-vuotiaana. Ylimenokausi kesti 3-vuotta.
      Vieläkään nyt, 62-vuotiaana, en ole onnistunut keksimään itselleni kiirettä!
      Itsehän minä päätän tekemisistäni ( muijan kanssa keskustellen ).

Tuntuu, että kiireen todistelijat saavat stressiä keksiessään itselleen kiireitä ja näyttääkseen tärkeiltä.

Jokainen itse päättää onko vaikeaa siirtyä!
      Samoin stressistä.
      Sairaseläkeasia riippunee sairauden laadusta.
      Työttömyyseläke on hieno ratkaisu.

• odotellaan

Minä aloin eläkkeelle siirtymisen pari vuotta takaperin, eli 54-vuotiaana. Ensin vuosi sairaslomalla ja toinen vuosi perään kuntoutustuella, nyt lopultakin on työkyvyttömyyseläkehakemus vetämässä.
        Kiirettä on pitänyt tämän kaksi vuotta, kuin myös ollut karsea stressi päällä, niin paljon on juoksutettu joka puolella, mutta jos nyt kävisi niin HYVÄ tuuri että tulisi myönteinen päätös, niin ei ole ollenkaan ongelmaa eläkkeelle siirtymisessä ja kiirekkin loppuisi siihen, kuin myös stressi.

• Todistelu
        odotellaan kirjoitti:

Minä aloin eläkkeelle siirtymisen pari vuotta takaperin, eli 54-vuotiaana. Ensin vuosi sairaslomalla ja toinen vuosi perään kuntoutustuella, nyt lopultakin on työkyvyttömyyseläkehakemus vetämässä.
        Kiirettä on pitänyt tämän kaksi vuotta, kuin myös ollut karsea stressi päällä, niin paljon on juoksutettu joka puolella, mutta jos nyt kävisi niin HYVÄ tuuri että tulisi myönteinen päätös, niin ei ole ollenkaan ongelmaa eläkkeelle siirtymisessä ja kiirekkin loppuisi siihen, kuin myös stressi.

Meidän muijan ( nyt 57v )eläkepäätös tuli helpolla.
        Otti lopputilin kesäkuussa 2001.
        Sairaus todettiin 2001 syksyllä. Lyhyt sairaslomapätkä.
        Töistä pois joulukuussa 2001.
        Sairauden todellinen laatu selvisi maaliskuussa 2002.
        Elokuussa KELA ehdotti sairauseläkkeen hakemista.
        Sairauseläkepäätös 29.10.2002
        Päätös astui voimaan 1.11.2002.
        Ei mitään juoksemista eikä touhua!

Vaimon Hb pidetään lääkityksellä 90:n kahta puolen. Siitä johtuen väsyy kuntoonsa nähden hieman helpommin. Ei muuta haittaa kuin labrakokeet kerran kuukaudessa.
        Normaalia elämää. Matkustelemme jonkin verran.

Onkohan tapausten käsittelytavoissa eroa?
        Meillä homma oli todella yksinkertainen ja kivuton.
        Mutta vaimolla on todellinen sairaus!

• Hintriika

Älä nyt sentään! Huumorismiehiä ja -naisia nämä kiireiset eläkeläiset ovat. Ei eläkeläistä mikään pakko eikä edes stressi mihinkään aja. Elämänhalu se vain pistättää töppöstä toisen eteen. Sekin vain silloin, kun itse viitsii. Näin minä ainakin omat kiireeni kuvailisin.

• tittakaisa

Miksi se nyt todistelua olisi? Kun on vapaana, niin jokaiseen asiaan ehtii keskittyä, joten jokaiseen asiaan käyttää myös enemmän aikaa. Aamupuuhissa ei kukaan hoputa eikä tarvitse vilkuilla kelloa, voi lukea lehdestä jopa pikkujututkin jos huvittaa. On lopulta aikaa ja mahdollisuuksia harrastaa, mitä ikinä mielii, itsellänikin on neljänä päivänä viikossa mieluisaa menoa harrastuksiin. Siellä aika kuluu siivillä. Mutta minusta on hauskaa, että aika ei tule pitkäksi, vaan sitä saisi olla enemmänkin. Pieni kiire pitää virkeänä. Eläkeläisen kiire ei ole todistelua, vaan se on ihan fakta. Kaikkeen menee enemmän aikaa, kun voi tehdä sen sopivassa tahdissa, joten vuorokauden tunnit tuntuvat tosissaan lyhyiltä.
        Säälin niitä, jotka pitkästyvät harrastamattomuuttaan, kun maailma on täpötäynnään kaikkea mielenkiintoista, tekemistä löytyisi aivan loputtomasti. Nyt en tietenkään puhu ihmisistä, jotka eivät sairauden tai muun syyn takia voi liikkua pois kotoaan.

• Kyllä se niin on

Pitää keksiä järkevää tekemistä ja harrastusta työelämän sijaan. Moni mies varsinkin jättäytyy vain kotokönssäleeksi ja passattavaksi. Siitä ei aikaa myöden hyvää seuraa. Pitää olla "tärkeä" meno ainakin kaksi kertaa viikossa määräaikana, pitää ottaa osallistua rientoihin jne.

Kyllä ukkoontuu ja akkaantuu, jos vain rupeaa miettimään pientä eläkettä ja valittamaan tekemisen puutetta.

• *Kukkahame*

Jäin eläkkeelle heti kun oli tilaisuus, ensimmäisen vuoden aikana kävin joka päivä tervehtimässä iltapäivä kahvin aikaan, siitä se sitten alkoi harvenemaan käynnit.
        Aloin tutustumaan Uudenmaan 'nähtävyyksiin' ja paikkakuntiin, viikossa kaksi tai kolme reissua jonnekin suuntaan, aika menee kuin siivellä ja tutustumiset jatkuu.
        Jos nyt eläke ei olekaan mikään iso, eipä nuo kulutkaan isoja, koti valmis ei mitään ihmeitä hankittavaa, mukavaa aikaa tämä on.

• miksi ihmeessä
        *Kukkahame* kirjoitti:

Jäin eläkkeelle heti kun oli tilaisuus, ensimmäisen vuoden aikana kävin joka päivä tervehtimässä iltapäivä kahvin aikaan, siitä se sitten alkoi harvenemaan käynnit.
        Aloin tutustumaan Uudenmaan 'nähtävyyksiin' ja paikkakuntiin, viikossa kaksi tai kolme reissua jonnekin suuntaan, aika menee kuin siivellä ja tutustumiset jatkuu.
        Jos nyt eläke ei olekaan mikään iso, eipä nuo kulutkaan isoja, koti valmis ei mitään ihmeitä hankittavaa, mukavaa aikaa tämä on.

nostanut kukkahame tämän vanhan ketjun, voisit uudenkin aloittaa ?

• *Kukkahame*
        miksi ihmeessä kirjoitti:

nostanut kukkahame tämän vanhan ketjun, voisit uudenkin aloittaa ?

No kuulehan, jos tutkisit en ole minä.
        Taidat olla sinä itse sanoja!
        Ja mitä ihmeen väliä, tässä sentään ihan mielenkiintoisia vastauksia, ja voi edelleenkin jutella
        en pane pahakseni mutta pitää edes tietää mistä marmattaa. Niin!

18 10 ei ole 28

• Satu*

tuon nikki 'Kalle Hulttion' otsikossa esittämästä kysymyksestä nyt kulunut?

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

"Iloisella viisikymmentäluvulla" - tarkoitan 50 ikäisinä haaveilimme mieheni kanssa
      eläkkeelle jäämisestämme, siitä, mihin kaikkiin paikkoihin matkustaisimme uudelleen.

Elämä kuitenkin yllätti, syöpä vei toisen meistä, ja toinen jäi yksin.
      Lähiperheeni ovat lohduttaneet, että ainakin oli hyvä, ettei isä joutunut
      yksin jäämään.

Ehkä olimme liian paljon yhdessä.
      Monia vuosia kesti sopeutuminen uuteen elämään, mutta olen sopeutunut.
      Rakastan tätä kaikkea, koko elämääni muistoineen ja uusine ystävyyksineen.
      Jatkan alkamaamme harrastusta, ja usein ajattelen hänen näkevän räpellykseni täällä.
      Hän tuntuu olevan siunauksena lähelläni.
      Kaikki on hyvin elämässäni.

:)

• Laritsa M

... täyttää lomake, jonka yläotsikossa luki "Vanhuuseläkehakemus". Vanhuus...

• sen ielä sanon ,että ihankun olisin nuortunut siittä kun 65vuotiaana jäin elälleelle ja kohta on jo mittarissa kohta 76 --voi hurja ,en meinaa ittekkään uskoo.
        Terveys on se paras mittari ,kun sitä vaan on, niin voi tässäiässäkin vielä nauttia ,kun saa olla vapaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen vaalilupaus oli euron bensa

Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.
      Maailman menoa
      122
      2263
    2. Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin

Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n
      Maailman menoa
      58
      2197
    3. Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin

Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi
      Maataloustuki
      50
      1875
    4. EK: Suomi tarvitsee vuosittain 45 000 maahanmuuttajaa

Senpä takia Riikkakin laulaa sen lauluja kenen leipää syö. Viime vuonnahan Suomeen muutti 50 tuhatta ulkomaalaista. htt
      Maailman menoa
      31
      1485
    5. Topi osti Askon

Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan
      Maailman menoa
      95
      1437
    6. Mitä kirjainta kaipaat?

Pitkästä aikaa tämmöistä. Onko kirjain muuttunut edellisestä. ☺️
      Ikävä
      94
      1407
    7. Kastaa ja upottaa on eri sanat

Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan
      Kaste
      219
      1171
    8. Oliko se oikeasti epäselvää

sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men
      Ikävä
      66
      1170
    9. Uskomatonta touhua!

Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki
      Haapavesi
      31
      1170
    10. Miten hän sinua katsoi?

😊😊😊😊😊😊
      Ikävä
      69
      1030
    Aihe