vaihdetta väkisin

Foordi

Mitä mieltä olette. Kaverin piti siirtää minun Ford 550 teollisuustraktoria jossa on neliportainen laatikko momentinmuuntimella ja suunnanvaihtajalla. Kaveri ei ymmärtänyt että koneessa ei suunnanvaihtajavipu ollut vapaalla ja yritti väkisin vaihdetta päälle. Kovalla innolla hän murjoi vaihdekeppiä ja rutina ja roikina oli valtavaa ennen kuin ehdin juosta hätiin.
Saattaako vaihteisto särkyä tästä tai metallia irrota öljyn sekaan, jolloin metalli syö vaihteiston pilalle.
Kuulin että on olemassa joku röntgenmenetelmä jolla öljy voidaan analysoida että onko siinä vaarallisia hiukkasia ja pitääkö ne vaihtaa. Ainakaan vaihteisto ei vielä tunnin ajon jälkeen osoittanut mitään normaalista poikkeavaa.

26

5782

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanha Voortimiäs

Kylläpä se minullakin pääsi joskus rutisemaan aika raskaasti,mutta ei siitä nyt heti öljynvaihdolle lähdetä.Se muunninhan on aina vähän epämääräinen,ja maantiellä se tahtoo purra hammasta aina vaihtaessa.

• se on

nyt se voortin vaihteisto ihan paskana hankkiudu äkkiä eroon on kohta kallis remonttiedessä!Ei paljon enää öljynvaihdot auta .Ei ne murut tartu uusilla öljyillä takaisin, maksata rikkojalla remontti tai väliraha jos vaihdat konetta.Itselleni en tuommoista sorvattu laatikkoista peliä kyllä jättäisi!

• Lapinmies1

Olen ajanut 40 vuotta traktoreilla.
      Niiden vaihteisto on tehty raskaaseen työhön olipa kysymyksessä mikä tahansa traktori. Näin ollen hammaspyörät on tehty suurikokoisiksi ja hyvin kestäviksi. Jos vaihteisto rutajaa vaihtamisen aikana tästä ei tarvitse olla huolestunut, sitä tapahtuu varsinkin kaikissa Fordson Majoreista lukien olevissa Fordin malleissa kuin Valmeteissa tai muissa joka päivä. Jos Te lähdette teille tulleen tapauksen johdosta toimenpiteisiin, ette ole ajan tasalla noin yleisellä tasolla traktoreiden vaihteistoista ja niiden toiminnoista. Olette varmaan nitä nykyajan ihmisiä, jokta puuttuu menneiden vuosikymmenien kokemus koneista.
      Asiaa voit seurata ottamalla öljypropun magneettikorkin pois paikaltaan ja katsomalla onko siihen tarttunut rautaa. Jos näin on aja öljy lämpimäksi ja laske se pois. Siivilöi ja laita takaisin. Kutsu tähän mukaan se hyvä ystäväsi, jolle annoit traktorisi rutisteltavaksi.
      Joo

• repe

Lapin mies on aivan oikeassa traktori on traktori ja se kestää jos vaihdekeppi vastaa maahan. tee niinkuin lapinmies neuvoo

• mutta
        repe kirjoitti:

Lapin mies on aivan oikeassa traktori on traktori ja se kestää jos vaihdekeppi vastaa maahan. tee niinkuin lapinmies neuvoo

kun se saatana oli 4päivää rääkänny sitä traktoria mun pihassa(muija sano)lopetti vasta kun minä tulin kotio ja sille sanon jotta lopeta ny jumalauta toi klaahaaminen,jätkä vaan paino rystyset valkosena pykälää meneen eikä saanu.Vähän mää kyllä ihmettelin ku mun muijallakin oli posket oikein punasena et onks se sekin ollu siinä kaverina painamassa pykälää silmään.Väitti vaan et suututtaa kuunnella tota helvetin kirnuamista jo neljättä päivää.Mutta toivotaan et jakolaatikko ja vaihde aski kestää viel muutaman vuoden.

• Foordi

Kyllähän minä näiden asiallisten ihmisten kanssa olen samaa mieltä että ei se vaihteisto heti hajoa kun todella ne rattaat ja muut palikat on tehty kovaan käyttöön.
        Sitäpaitsi Tuo kyseinen laatikko tuppaa rusahtelemaan helposti muutenkin enkä siitä ole koskaan huolestunut.
        Mutta se kun kaveri sitä pykälää väkisin koitti päälle ikään kuin ilman kytkintä (siis suunnanvaihtaja veto päällä) oli se roikina todella sydäntä särkevää.
        Olen miettinyt paljonko kiloja on vaihteensiirtäjällä kun voimalla painaa keppiä.
        Ehkä 20-50 kg. Öljyä kuitenkin siinä välissä jonkinmoinen kalvo. Siirtäjän hammas ei varmaan paljoa ehdi upota koloonsa kun vaihteisto pyörii.
        Kyllähän se niin voi olla että valtava melu tyhjästä, eli hampaat ei moinaskaan.
        Olen minä tähän 50:n ikään nähnyt rattoreitten vaihdelaatikoita, järeitä ovat, enkä ole koskaan ennen pientä rutinaa hätkähtänyt.
        Kuitenkin pisti miettimään. Tässä minun tapauksessani oli kyse väkivallasta vaihdelaakkoa kohtaan ja mahdollinen remontti on paljon kalliimpi mitä olen ko. koneesta aikoinaan maksanut. Fordini ei ole ammattikäytössä vaan harrasteajossa, joten olen ajatellut että hyvällä pidolla se kestää niin kauan kuin minäkin kun vasta 5500 tuntia ajettu vaikka onkin -76 mallia.

• markkinat
        mutta kirjoitti:

kun se saatana oli 4päivää rääkänny sitä traktoria mun pihassa(muija sano)lopetti vasta kun minä tulin kotio ja sille sanon jotta lopeta ny jumalauta toi klaahaaminen,jätkä vaan paino rystyset valkosena pykälää meneen eikä saanu.Vähän mää kyllä ihmettelin ku mun muijallakin oli posket oikein punasena et onks se sekin ollu siinä kaverina painamassa pykälää silmään.Väitti vaan et suututtaa kuunnella tota helvetin kirnuamista jo neljättä päivää.Mutta toivotaan et jakolaatikko ja vaihde aski kestää viel muutaman vuoden.

vai oli muijaskin ollu kankee vääntämässä, ja posketkin oli punasena.
        sinuna en kyllä jättäisi muijaa neljäksipäivää naapurinukon kanssa

• Miksi se siitä
        markkinat kirjoitti:

vai oli muijaskin ollu kankee vääntämässä, ja posketkin oli punasena.
        sinuna en kyllä jättäisi muijaa neljäksipäivää naapurinukon kanssa

kanken vääntämisestä menee?
        Hyvä vaan, ettei homehru!

• homehru ei
        Miksi se siitä kirjoitti:

kanken vääntämisestä menee?
        Hyvä vaan, ettei homehru!

Tossa paripäivää ny oon muijalta vähä kyselly jotta mimmone homma se pykälän murjominen oikein oli.No sainhan mä tietoo,sitä pykäläähän oli survottu oikeen kahressavuorossa oli ollu joku MA.Nummisen näkönen karpaasi painamassa toista vuoroo oli kuulema ihan vahinkossa paikalle sattunu vai lie se toinen kaveri kuttunu, noista venäläisistä ku ei aina tie.Vaan yhtä asiaa mä kyllä kovasti ihmettelen et mitä helvettiä mun muijan sukkahousut teki siä traktorin kopissa oli sotkettu sillai oikeen tosi pahasti noihin vaihrekeppilöihin,muijan mukaan oli pyytäneet niitä jokskin saakelin kiristimiks et saavat jatkuvan vedon päälle siihen vaihrekeppiin.En tie mikä oli, mut kyllähän ne piippalakit aika poikia on kehittelemään kaikenmaailman vemputtimia.

• Foordi
        homehru ei kirjoitti:

Tossa paripäivää ny oon muijalta vähä kyselly jotta mimmone homma se pykälän murjominen oikein oli.No sainhan mä tietoo,sitä pykäläähän oli survottu oikeen kahressavuorossa oli ollu joku MA.Nummisen näkönen karpaasi painamassa toista vuoroo oli kuulema ihan vahinkossa paikalle sattunu vai lie se toinen kaveri kuttunu, noista venäläisistä ku ei aina tie.Vaan yhtä asiaa mä kyllä kovasti ihmettelen et mitä helvettiä mun muijan sukkahousut teki siä traktorin kopissa oli sotkettu sillai oikeen tosi pahasti noihin vaihrekeppilöihin,muijan mukaan oli pyytäneet niitä jokskin saakelin kiristimiks et saavat jatkuvan vedon päälle siihen vaihrekeppiin.En tie mikä oli, mut kyllähän ne piippalakit aika poikia on kehittelemään kaikenmaailman vemputtimia.

Voi tuota viiltävää älyn säihkettä. Nuo jutut eivät vaan oikein sovi tälle palstalle.
        Tuolla TIEDE palstalla on osasto jonka otsikona on ÄLYKKYYS. Suosittelen lämpimästi että siirrytte sinne esittelemään aivotoimintaanne.

• oltava
        Foordi kirjoitti:

Voi tuota viiltävää älyn säihkettä. Nuo jutut eivät vaan oikein sovi tälle palstalle.
        Tuolla TIEDE palstalla on osasto jonka otsikona on ÄLYKKYYS. Suosittelen lämpimästi että siirrytte sinne esittelemään aivotoimintaanne.

tilaa huumorille ja leikinlaskulle,kovin menee muuten toiminta totiseksi!Ihan hyvä juttuhan tuo oli tosikon ei tarvii lukea.

• miehellä
        Foordi kirjoitti:

pipo nyt ehkä turhan tiukalla relaa vähän.Ensinnäkin tuo sinun avauksesi traktorin vaihteen kurahtelusta oli jo niin suurta järjen ja logiigan riemuvoittoa osoittava että jos mies on 50nen ja edes jonkun verran ollu koneitten kanssa tekemisissä niin ei se nyt tommosen kurahtelut takia menetä yö uniaan.

• Foordi
        oltava kirjoitti:

tilaa huumorille ja leikinlaskulle,kovin menee muuten toiminta totiseksi!Ihan hyvä juttuhan tuo oli tosikon ei tarvii lukea.

Onhan sitä huumoriakin oltava. Mutta alkoi jo tuntua että tyylitaju alkaa hapuileen. Ehkä vaan otan henkilökohtaisesti kun mun Foortissa irtaillaan tuollalailla. Eihän sitä rattoria uskalla enää mennä lähellekään kun spermaa ja smekmaa on joka paikassa.
        Onneks meirän muija ei käytä sukkahousuja eikä eres mahtuis Foortin hyttiin.

• Foordi
        miehellä kirjoitti:

pipo nyt ehkä turhan tiukalla relaa vähän.Ensinnäkin tuo sinun avauksesi traktorin vaihteen kurahtelusta oli jo niin suurta järjen ja logiigan riemuvoittoa osoittava että jos mies on 50nen ja edes jonkun verran ollu koneitten kanssa tekemisissä niin ei se nyt tommosen kurahtelut takia menetä yö uniaan.

Olisikin ollut kyse normaalista kurahtelusta. Sitä nyt kaikki laatikot tekee.
        Mutta eipä osannut Fordin edustajakaan sanoa mitä laatikko tykkää siitä kun satakiloinen mies hampaat irvessä yrittää vääntää pykälää päälle.
        koitappa itse lähteä traktorilla liikkeella niin että vedät vaihteen päälle ilman kytkintä väkisin.
        Sitäpaitsi tuommoinen momentinmuunnilaatikko maksaa euroissa kai sen mitä olen ko. koneesta aikoinaa markoissa maksanut.
        Luulenpa vaan että jos omassa rattosissa olisit saman roikinan kuullut niin et pitäisi sitä minään kurahteluna enää.

• Perhettä
        miehellä kirjoitti:

Tulee mieleen taannoinen nimimerkki Farmer jolla oli sen MF 65:n polttoaineen suodattimen ilmaamisen kanssa vaikeuksia. Sekin keräili magneettina kettuiluviestejä.

• Foordi
        Perhettä kirjoitti:

Tulee mieleen taannoinen nimimerkki Farmer jolla oli sen MF 65:n polttoaineen suodattimen ilmaamisen kanssa vaikeuksia. Sekin keräili magneettina kettuiluviestejä.

Soitinpa äsken valtuutettuun Ford-huoltoon ja juttelin asentajan kanssa joka on juuri näitä laatikoita avannut ja katsellut rakenteita sekä nähnyt rouhittuja laatikoita ja ehjiä laatikoita.
        Hänen, mielestäni luotettava mielipiteensä oli että on syytä varoa sitä pientäkin rutinaa.
        Tässä minun tapauksessani lääkkeenä joko öljyjen vaihto tai ainakin pois laskeminen ja tutkiminen onko siellä metallia seassa.
        Asentaja oli vankasti sitä mieltä että asiaan kannattaa suhtautua vakavasti ettei tule isoa laskua.
        Pitäisiköhän antaa tämän asentajan osoite tälle viisaalle miehelle joka kehui minun järkeni riemuvoittoa, jotta tämä viisas mies osaisi kymmeniä vuosia alalla ollutta asentajaparkaa evästää oikeilla ohjeilla.

• nytten
        Foordi kirjoitti:

Soitinpa äsken valtuutettuun Ford-huoltoon ja juttelin asentajan kanssa joka on juuri näitä laatikoita avannut ja katsellut rakenteita sekä nähnyt rouhittuja laatikoita ja ehjiä laatikoita.
        Hänen, mielestäni luotettava mielipiteensä oli että on syytä varoa sitä pientäkin rutinaa.
        Tässä minun tapauksessani lääkkeenä joko öljyjen vaihto tai ainakin pois laskeminen ja tutkiminen onko siellä metallia seassa.
        Asentaja oli vankasti sitä mieltä että asiaan kannattaa suhtautua vakavasti ettei tule isoa laskua.
        Pitäisiköhän antaa tämän asentajan osoite tälle viisaalle miehelle joka kehui minun järkeni riemuvoittoa, jotta tämä viisas mies osaisi kymmeniä vuosia alalla ollutta asentajaparkaa evästää oikeilla ohjeilla.

meinaa foortin mies käydä suotta ylikierroksilla sen helkkarin kurahtelunsa kanssa.Kurahteli tai jurahteli aika näyttää mitä tuleman pitää.Ei niitä remontteja kannata etukäteen ruveta murehtimaan jos hajoo nin murehtii häntä sitten.Kyllä mä ny oisin sitä mieltä et meet ny vaan sen sukkahousuttoman mamman viereen ja jurauttelet ja lurauttelet parikertaa oikeen kunnolla niin siinä unohtuu joutavat vaihreloora murheet, ja muutki asiat näyttää sen jälkeen paljon valosammilta!

• ajattelit
        Foordi kirjoitti:

että joku täällä palstalla juoksisi puolestasi kysymään siltä Ford - asentajalta "mielipidettä" vaihteiden rusahtelusta ja kertoisis sitten sinulle ?

Tämä palsta kun ei ole mikään maahantuojan huoltopäivystys, täällä lähinnä löytyy aina netissä roikkuvia nörttejä ja muuten aikaa tappavia harrastelijoita.

• Foordi
        ajattelit kirjoitti:

että joku täällä palstalla juoksisi puolestasi kysymään siltä Ford - asentajalta "mielipidettä" vaihteiden rusahtelusta ja kertoisis sitten sinulle ?

Tämä palsta kun ei ole mikään maahantuojan huoltopäivystys, täällä lähinnä löytyy aina netissä roikkuvia nörttejä ja muuten aikaa tappavia harrastelijoita.

Ajattelin kyllä että joku olisi äsken ollut saman asian kanssa tekemisissä tai muuten kokemusta asiasta.
        Mutta jos minä olen ainoa joka täällä on oikeasti traktoriasialla, siis mielelläni itsekin kerron jos jotain tiedän mitä kysytään.
        Mutta jos kaikki muut räkänokkaisia nörttejä niin kuin näyttää, voisi koko palstan lopettaa.
        Ns "huumorimiehet", puppelipojat ja sukkahousupervot sun muut homppelit voisivat mennä johonkin toisiin foorumeihin.
        Tämä on vakavamielisten körttiläisten raktorimiesten vakavaa asiaa oleva palsta alunalkujaan, mutta riivaajat ovat valloittaneet tämänkin.
        Mutta muistakaa te Jumalattomat että taivaassa perseet sitten tervataan. Perkele.

• ajatellakaan
        Foordi kirjoitti:

Ajattelin kyllä että joku olisi äsken ollut saman asian kanssa tekemisissä tai muuten kokemusta asiasta.
        Mutta jos minä olen ainoa joka täällä on oikeasti traktoriasialla, siis mielelläni itsekin kerron jos jotain tiedän mitä kysytään.
        Mutta jos kaikki muut räkänokkaisia nörttejä niin kuin näyttää, voisi koko palstan lopettaa.
        Ns "huumorimiehet", puppelipojat ja sukkahousupervot sun muut homppelit voisivat mennä johonkin toisiin foorumeihin.
        Tämä on vakavamielisten körttiläisten raktorimiesten vakavaa asiaa oleva palsta alunalkujaan, mutta riivaajat ovat valloittaneet tämänkin.
        Mutta muistakaa te Jumalattomat että taivaassa perseet sitten tervataan. Perkele.

että tällä suomi24-palstalla voisi olla jotakin luotettavaa tietoa. Anonymiteetin suojasta voi vastaajat sanoa ihan mitä disinformaatiota tahansa.

Samat ongelmat ovat jokaisella foorumilla, jolla ei ole pakkorekisteröitymistä. Kuka tahansa voi esiintyä kenenä tahansa. IP-tarkkailu ei pahansuopaa estä reuhoomasta täällä. Viihdearvoa tämä ei alenna, oikeastaan päinvastoin. Muuten ihan asialliset ihnmiset alkavat v---uilla toisilleen ihan ilman rajaa.

Eli hyvää onnea vaan täysremonttiin Suomi24.fi - korjaamokirjan avulla.

• Foordi
        ajatellakaan kirjoitti:

että tällä suomi24-palstalla voisi olla jotakin luotettavaa tietoa. Anonymiteetin suojasta voi vastaajat sanoa ihan mitä disinformaatiota tahansa.

Samat ongelmat ovat jokaisella foorumilla, jolla ei ole pakkorekisteröitymistä. Kuka tahansa voi esiintyä kenenä tahansa. IP-tarkkailu ei pahansuopaa estä reuhoomasta täällä. Viihdearvoa tämä ei alenna, oikeastaan päinvastoin. Muuten ihan asialliset ihnmiset alkavat v---uilla toisilleen ihan ilman rajaa.

Eli hyvää onnea vaan täysremonttiin Suomi24.fi - korjaamokirjan avulla.

Hölmöhän sellainen on joka alkaa näiden juttujen perusteella katkaisemaan traktoriaan.
        Mutta toki kaikki ihmisten kokemukset eri aiheista antavat jotain osviittaa ja sellaine kai palstan tarkoitus onkin.
        Monesti näiltä palstoilta voi saada hyviä vinkkejä, esim. fysiikassa olen saanut paljon hyvää apua viisaammilta.
        Otin tänään öljynäytteen ja lähetän sen analysoitavaksi, siitä pitäisi selvitä lähes kaikki oleellinen eikä ole kovin kallis.
        Ja vielä. Vanhaan Majuriin saa ehjän laatikon 100-500-1000 eurolla.
        Ford 550 on järeä työkone ja momentinmuunninlaatikko on sen hintainen että jos laatikko hajoaa, sitä ei kannata korjata -76 mallin vehkeestä(korjaus 5000-7000euroa) vaan traktori menee purkaamoon ja siitä ei silloin paljoa makseta. Öljyanalyysi on halpa siihen verrattuna eikä muutenkaan paljon maksa. Kiitos kaikille mielipiteistä ja keskustelusta.

• Foortti

Onko tuo provoa vai onko kirjoittaja oikeasti noin tyhmä? Jos Foortin vaihteisto rutisee
        niin kyllä se minusta on sitä, etä kuljettaja ei osaa käyttää synkronoimatonta laatikkoa.

• Foordi
        Foortti kirjoitti:

Onko tuo provoa vai onko kirjoittaja oikeasti noin tyhmä? Jos Foortin vaihteisto rutisee
        niin kyllä se minusta on sitä, etä kuljettaja ei osaa käyttää synkronoimatonta laatikkoa.

Kylläpä se aika helposti tuppaa rusahtelemaan, luulen että sitä käytetty väärin jo ennen minua. siinä on ollut monta taitamatonta kuskia joilla ei mitään hajua siitä kuinka tuollaista vaihteistoa tulisi käyttää. Esim. vaihdetta ei saa vaihtaa kuin traktorin seistessä, veto tietenkin vapaalla, vaan eipä sitä kaikki hyttiin kapuajat tiedä. Eikä välitä. Kun ei ole oma kone niin väliäkö sillä kuinka rutisee. Enpä silti usko että pieni rusahdus kovin haitallista on, kun keppiä ei voimalla paina.
        Sitä enemmän vaihteet alkaa rutista mitä enemmän niitä huolimattomasti rutisuttaa, koska silloin siirtäjän hampaat kuluvat ja metallia irtoaa öljyn sekaan. Tällainen öljy syö laakerit ym. Ei hyvä.

Mutta silloinpa se vasta rutiseekin jos luulee jarrupoljinta kytkinpolkimeksi ja momentinmuuntimessa veto päällä kaksin käsin yrittää pykälää silmään. Ja kun ei mene niin voimaa lisää. Satakiloisella miehellä sitä on aika paljon.
        ps. Älykkyyttäni ei ole mitattu mutta jos arvon Herra sen osamäärän nyt tästä pystyy laskemaan.

• Moronääs
        Foordi kirjoitti:

Hölmöhän sellainen on joka alkaa näiden juttujen perusteella katkaisemaan traktoriaan.
        Mutta toki kaikki ihmisten kokemukset eri aiheista antavat jotain osviittaa ja sellaine kai palstan tarkoitus onkin.
        Monesti näiltä palstoilta voi saada hyviä vinkkejä, esim. fysiikassa olen saanut paljon hyvää apua viisaammilta.
        Otin tänään öljynäytteen ja lähetän sen analysoitavaksi, siitä pitäisi selvitä lähes kaikki oleellinen eikä ole kovin kallis.
        Ja vielä. Vanhaan Majuriin saa ehjän laatikon 100-500-1000 eurolla.
        Ford 550 on järeä työkone ja momentinmuunninlaatikko on sen hintainen että jos laatikko hajoaa, sitä ei kannata korjata -76 mallin vehkeestä(korjaus 5000-7000euroa) vaan traktori menee purkaamoon ja siitä ei silloin paljoa makseta. Öljyanalyysi on halpa siihen verrattuna eikä muutenkaan paljon maksa. Kiitos kaikille mielipiteistä ja keskustelusta.

Että jos se laatikko nyt sitte päivänsä päättää, niin onkohan se ihan mahdoton ajatus korvata se laatikko kovalla laatikolla ja normaalilla kytkimellä? Niin minä tekisin jos omani menisi korjauskelvottomaksi...

• lapinmies joo
        mutta kirjoitti:

kyllä on liikaa neljä päivää rääkätä konetta. paljon se on. Eihän kukaan nyt joka päivä revi vaihteistoa, vaikka se joskus narahtaakin. Toisaalta joskus saa itseäkin epäillä että kumpi narahti kuski vai rattori.

• lapinmies joo
        Foordi kirjoitti:

Kyllähän minä näiden asiallisten ihmisten kanssa olen samaa mieltä että ei se vaihteisto heti hajoa kun todella ne rattaat ja muut palikat on tehty kovaan käyttöön.
        Sitäpaitsi Tuo kyseinen laatikko tuppaa rusahtelemaan helposti muutenkin enkä siitä ole koskaan huolestunut.
        Mutta se kun kaveri sitä pykälää väkisin koitti päälle ikään kuin ilman kytkintä (siis suunnanvaihtaja veto päällä) oli se roikina todella sydäntä särkevää.
        Olen miettinyt paljonko kiloja on vaihteensiirtäjällä kun voimalla painaa keppiä.
        Ehkä 20-50 kg. Öljyä kuitenkin siinä välissä jonkinmoinen kalvo. Siirtäjän hammas ei varmaan paljoa ehdi upota koloonsa kun vaihteisto pyörii.
        Kyllähän se niin voi olla että valtava melu tyhjästä, eli hampaat ei moinaskaan.
        Olen minä tähän 50:n ikään nähnyt rattoreitten vaihdelaatikoita, järeitä ovat, enkä ole koskaan ennen pientä rutinaa hätkähtänyt.
        Kuitenkin pisti miettimään. Tässä minun tapauksessani oli kyse väkivallasta vaihdelaakkoa kohtaan ja mahdollinen remontti on paljon kalliimpi mitä olen ko. koneesta aikoinaan maksanut. Fordini ei ole ammattikäytössä vaan harrasteajossa, joten olen ajatellut että hyvällä pidolla se kestää niin kauan kuin minäkin kun vasta 5500 tuntia ajettu vaikka onkin -76 mallia.

Toitkin esille hyvän näkökohdan puhuessasi väkisin vaihtamisesta tai jotain sen kaltaista.
        Olen elämänvarrella tavannut lukuisia ihmisi, joilla on taipumus käyttäytyä raskaiden koneiden kohdalla melko väkivaltaisesti, etenkin vaihtamisen yhteydessä. Ennen muinoin isot ko´neet olivat aina suorahampaisilla pyörillä varustettuin vahdelaatikoin, jossa pykälää vaihdettaessa pyrki vaihdekeppi rutisemaan. Monet monet kuljettajat ottivat siitä itseensä ja purkivat vihansa koneeseen "väkisin vaihtamalla" niin kuin olen ymmärtänyt Sinun kohdallasi tapahtuvan. Vihan purkaminen koneeseen on järjetön teko. Mutta ehkä he jatkavat työtänsä kotona hakkaamalla vaimoaan.
        Tunnen mm. seuraavan tapauksen koneeseen pusketusta vihasta: Palkkakuljettaja halusi tuottaa työnantajalleen ylimääräisiä kustannuksia pyrkimällä särkemään metsä-traktorin, väkisin vedättämällä toista konetta jängästä ylös. Hän ei ollut saanut pyynnöstään huolimatta palkankorotusta, joten kosto oli nyt paikallaan. Koneiden väliin laitettiin niin paksut ketjut etteivät ne katkeaisi, vaan vetokoneen vaihteistossa syntyisi #häikkää" ja saataisiin työnantaja maksuun rikkoutuneen vaihteiston vuoksi. Hinattava metsäkone nousi jängästä ylös ja vetokone pysyi ehjänä. lopputulos toisaalta hyvä toisaalta kuskin kannalta epäonnistunut.

Eräs ystävä särki peräkärrynsä seuraavasti. Hän lastasi soraa niin paljon, että runko sujui. kärryn omistaja kielsi lastausta, mutta raksan käyttäjä huusi ikkunastaan: "kärryn virka on kuljettaa soraa" pannaan vielä yksi kauhallinen. ja sittense tapahtui, runko nutjahti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3655
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      27
      3209
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      65
      2845
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      81
      2658
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1728
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      80
      1670
    7. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1497
    8. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      15
      1465
    9. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1454
    10. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      28
      1438
    Aihe