Uudet luistelusukset, mitä pohjiin?

Tumppu&Hanska+Käsine...

Moi,

Koitan tässä aloitella luisteluhiihtoa harrastuksena joten ostin uudet hyvät luistelusukset joiden pohjiin hankittaessa tehtiin liikkeessä "pohjustus", mitä lie tarkoittanut :)

Mitenkäs on, pitääkö pohjaan laittaa vielä jotakin muuta? Jotakin luistovoidetta ajattelin että varmaan tarvitaan mutta: sen mitä luin voitelusivuja pitäisi nähtävästi mennä ostamaan silitysrauta ja alkaa sulattelemaan pohjaa...

Onko tämmöisen satunnaisen hiihtäjän ratkaisua, eli jostakin purkista jotakin pohjaan joka toimisi oikeastaan kaikilla keleillä kohtuudella? Riittäisi kun kohtuudella luistaa. Jos en mitään laita niin onko vaarana että hajotan uudet hyvät sukset?

Kiitos,

14

16710

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tk-72

Vaikea sanoa mitä se pohjustus on tässä tapauksessa ollut, mutta hyvä että se on silti tehty. Nyt et saa suksia niin helposti "hajotettua":) Suosittelisin yleisvoiteeksi jotain sinistä parafiinia. Se luistaa semmoisilla keleillä, joilla yleensä viitsii ladulle lähteä. Silitysrauta olis ihan tarpeen sen laittamiseen, mut jos haluat päästä helpommalla (ja huonommalla) niin onhan niitä pikaluistoja, jotka on kuin kenkälankkia. Mutta yleisesti ottaen älä ihan mistä vaan purkista laita, purkeissa on useimmiten pitoa:)

• typerästäpäästä

Mult meni ainaki pohjat. Ny ovat karkeat... eli vissii ois pitäny voidella?

• jepjep

Mitä enemmän voitelet, sen paremmin luistaa. Uusilla kapuloilla on kiire hiihtään, mutta hyvä olisi yksi ilta keskittyä vain voiteluun, siklaukseen, harjaukseen.
      Noin 5-10 sulatusta, siklausta,harjausta vähintään pitää tehdä. Työ tekijäänsä kiittää, sanotaan. Niin tässäkin tapauksessa

Sulata parafiini (jokin suht. pehmeä violetti-sininen perusparafiini) raudalla, siklaa melkein heti lämpimänä. harjaa hyvin nailon harjalla joka ei välttämättä tarvitse olla suksen voiteluun tehty (äidin saunaporstakin ajaa asian..)
      Ja sitten kaikki alusta ainakin 5 krt. viimeinen voitelu sitten kelivoiteella, joka voi olla vähän kalliimpiki

• lukumäärä 5-10?

...miksi ei esim 3 krt sulatusta ja kelivoide
        olisi riittävästi ? Suksethan taas pian voidellaan-harjataan... Onko jollain faktaa miksi pitää 10 krt tehdä tuo alkutyö jotta olis "hyvä" ?

Itse olen sekä uudet että vanhat pohjahiotut sukset vetänyt 3 krt (jotta varmasti sitä voidetta siellä on) punaisella -pehmeällä- voiteella ja sitten pari kerrosta kelivoidetta; tarkkaan sikalus ja harjaus joka varvilla. Näin toimien on suksi pelannut heti alusta lähtien.

• hiihtäjä
        lukumäärä 5-10? kirjoitti:

...miksi ei esim 3 krt sulatusta ja kelivoide
        olisi riittävästi ? Suksethan taas pian voidellaan-harjataan... Onko jollain faktaa miksi pitää 10 krt tehdä tuo alkutyö jotta olis "hyvä" ?

Itse olen sekä uudet että vanhat pohjahiotut sukset vetänyt 3 krt (jotta varmasti sitä voidetta siellä on) punaisella -pehmeällä- voiteella ja sitten pari kerrosta kelivoidetta; tarkkaan sikalus ja harjaus joka varvilla. Näin toimien on suksi pelannut heti alusta lähtien.

kyllä luistaa vähemmälläkin työllä jonikin matkaa, mutta pohjustusohjeissa neuvotaan tekemään 5-10 kertaa, koska silloin luisto myös säilyy suksessa ensihuuman jälkeen eikä uutta voitelua tarvitse aina olla tekemässä 10km välein. Pohjustus on ylivoimaisesti tärkein osa-alue suksien hiihtokuntoon laittamisessa. Huonosti pohjustettua suksea ei saa maailman parhaallakeen kelivoiteella kisakuntoon, kun taas erinomaisesti pohjustetttu suksi luistaa urheilukaupasta saatavilla perusvoiteillakin jopa sm-mitaleille.

• hiihtäjä

tuo "pohjustus" mikä kaupassa on suksiin tehty, ei ole alkuunkaan riittävä. Se on koneellisesti tehty pikapohjustus. Aktiivihiihtäjät eivät sitä edes suksiinsa ota vaikka saisi kaupan päälle, koska itse tehty on ainakin 10000 kertaa parempi. Kun suksi on huolelisesti pohjustettu voi kelivoiteina käyttää myös ns pikaluistoja.

Pohjustus- ja muita voiteluohjeita löytyy esim:
      http://www.rex.fi/
      http://www.vauhti.fi/etusivu.html

Kannattaa todellakin tutustua, niin hiihto on hauskaa eikä mitään tuskaista puurtamista!

• sauvaäijä

On totta että jossain kaupoissa tehdään ns. "konepohjustuksia". Asiaa testanneena olen ehdotttomasti istä mieltä, että se on parempi kuin ei mitään, mutta oikein tehtyä "käsinpohjustusta" paljon huonompi.

Vaan useissa kaupoissa tehdään huolellinen pohjustustyö käsityönä, siis oikeissa suksikaupoissa. Käsityössähän on se harmi että se vie kovasti aikaa. Ja sehän on selvä, että vaivannäkö kannattaa.

Mutta kohtuus kaikessa. Itse voitelen uusia suksia ennen ensimmäisiä hiihtoja tähän tapaan:

* Puhdistan suksen pohjan karhunkielellä.
        * Pehmeää huoltovahaa (1), ja siklaus lämpöisenä
        * Pehmeää vahaa (2), ja sille vielä uudelleen sulatus 10 min kuluttua (3). Siklaus ja harjaus jäähdyttelyn jälkeen.
        * sinistä vahaa (4), ja sille uudelleen sulatus (5). Siklaus ja harjaus jäähdyttelyn jälkeen.

Sittenpä onkin aika mennä ottamaan tyypit uusista suksista. Olosuhteista riippuen, yleensä voitelen uusia suksia jokaisen tai joka toisen hiihdon jälkeen, siis yleensä kelivoide siklaus ja harjaus.

• kaltsi

ei niihin mitään tarvi laittaa

• hreippailija

Kun huollattaa sukset liikeessä, joka tekee "pohjat" käsin, kauden lopussa, niin harrastelijalle riittää mainiosti pikavoiteet, joko spray tai levitettävä neste. Ne on nopeita levittää ja kiillottaa, ja kestävät helposti n. 20-30 km. Riittää useammille hiihtäjille kestonsa ja luistavuuden puolesta.

Itse olen käyttänyt em. reseptiä neljä vuotta ja hyvin menee.

• Pyry-Tuisku

Hyvät luistelusukset luistavat voitelematta. Jos pohja harmaantuu, niin siklaa tai harjaa harmauden pois. Ei kannata vahoja kuntoilijan sulatella, ei ainakaan monia kerroksia, vaikka se tietysti on kauppiaan harras toive. Kauppiashan haluaisi, että vaha lorotetaan raudalla palasta ja sitten tullaan hakemaan lisää vahaa.

• Oikeassako vai ei..
        Pyry-Tuisku kirjoitti:

Hyvät luistelusukset luistavat voitelematta. Jos pohja harmaantuu, niin siklaa tai harjaa harmauden pois. Ei kannata vahoja kuntoilijan sulatella, ei ainakaan monia kerroksia, vaikka se tietysti on kauppiaan harras toive. Kauppiashan haluaisi, että vaha lorotetaan raudalla palasta ja sitten tullaan hakemaan lisää vahaa.

Mielestäni unohtui neuvon antajilta..Pohjat olisi hiottava tehtaan jäljiltä..Suora 7 tai 8.. Ja senjälkeen pohjustamaan pehmeällä parafiinillä useampaan kertaan..Sinistä yksikerros..ja keliparafiini viimeiseksi..
        Hionta aina kun pohjat naarmuuntuu..tai viimeistän 2 hiihtotalven jälkeen..Jos ovat ahkerassa käytössä..
        Itse olen saanut luiston paranemaan selvästi hionnan jälkeen.

• Pyry-Tuisku
        Oikeassako vai ei.. kirjoitti:

Mielestäni unohtui neuvon antajilta..Pohjat olisi hiottava tehtaan jäljiltä..Suora 7 tai 8.. Ja senjälkeen pohjustamaan pehmeällä parafiinillä useampaan kertaan..Sinistä yksikerros..ja keliparafiini viimeiseksi..
        Hionta aina kun pohjat naarmuuntuu..tai viimeistän 2 hiihtotalven jälkeen..Jos ovat ahkerassa käytössä..
        Itse olen saanut luiston paranemaan selvästi hionnan jälkeen.

suksia kivihioa, ellei pohja ole pahasti naarmuuntunut. Silloinkin siklaus on parempi vaihtoehto. Pehmeää vahaa pohjaan ei kannata laittaa, mutta jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee.

• k. arhu

tämmösen tuoreen ketjun esiin..ois siellä vielä vanhempiakin ollu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      44
      5795
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      45
      5305
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3698
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      13
      3653
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      90
      3201
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3126
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2874
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      57