Onko kellään kokemusta ko. mittarin korjaamisesta. ilmeisesti uusien tdi passattien ym. tyyppivika. auttaako puhdistus tai joku muu konsti.
ilmamäärämittarin asiantuntijat
15
3393
Vastaukset
- A4t
Ei pysty korjaamaan.
Jotkut ovat upottaneet puhdistusmielessä isopropanoliin tms. laihoin tuloksin. Kyseessähän on anturi, jossa on kuumalanka tai "filmi" levy. Kuluva osa. - Jannu K
Selvitin taannoin asiaa kolmesta eri VW-merkkihuollosta ja yhdeltä dieselmoottorikorjaamolta. Yksi merkkihuolto oli sitä mieltä ettei mittaria voi putsata. Kahdessa sanoivat, että on olemassa (muistaakseni Boschin valmistamaa) puhdistusainetta, jolla anturin voi puhdistaa. Kumpikin kuitenkin sanoi, että puhdistus auttaa vain hetkeksi. Toisella korjaamoista konstia oli kokeiltukin, mutta mittari oli kuitenkin mennyt vaihtoon.
Dieselkorjaamolla oltiin samaa mieltä, että puhdistus auttaa vain väliaikaisesti. kaikki suosittelivat mitarin vaihtamista.
Kannattaa ostaa volkkarilta uusi mittari, koska nykyään siihen saa 2 vuoden takuun. Kokemuksesta voin melkein taata, että mittari ei sitä aikaa kestä eli uusitutat mittarisi siitä lähtien ilmaiseksi parin vuoden välein :) Joku muukin taisi olla asiasta samaa mieltä jo aikaisemmin tällä palstalla.- panpeter
Jos jossain osassa sattuisi olemaan niin paha tyyppivika ettei yksikään niistä kestä takuuaikaa, ei saa automaattisesti joka kerta uutta ilmaiseksi. Takuuseen vaihdetulle osalle ei nimittäin saa uutta takuuta vaan se lasketaan alkuperäisestä "maksetusta osasta". Eli jos esim. osa kestää puolitoista vuotta ja takuu on 2v, joutuu maksamaan joka toisen: Kun ensimmäinen osa vaihdetaan takuuseen on takuuta enää puoli vuotta jäljellä eikä se kasva siitä mihinkään. Kun "ilmainen osa" menee rikki on takuu loppunut jo vuotta aikaisemmin, jolloin sen joutuu maksamaan itse. Tälle itse maksetulle taas myönnetään normaali takuu...
- Karpaasi
panpeter kirjoitti:
Jos jossain osassa sattuisi olemaan niin paha tyyppivika ettei yksikään niistä kestä takuuaikaa, ei saa automaattisesti joka kerta uutta ilmaiseksi. Takuuseen vaihdetulle osalle ei nimittäin saa uutta takuuta vaan se lasketaan alkuperäisestä "maksetusta osasta". Eli jos esim. osa kestää puolitoista vuotta ja takuu on 2v, joutuu maksamaan joka toisen: Kun ensimmäinen osa vaihdetaan takuuseen on takuuta enää puoli vuotta jäljellä eikä se kasva siitä mihinkään. Kun "ilmainen osa" menee rikki on takuu loppunut jo vuotta aikaisemmin, jolloin sen joutuu maksamaan itse. Tälle itse maksetulle taas myönnetään normaali takuu...
" jos rikkoutunut osa korjataan, sen takuu on voimassa takuu-ajan loppuun. Mutta jos tilalle vaihdetaan uusi tehdas-osa, on takuu sama kuin uudella osalla."
- panpeter
Kaksi täysin eri asiaa... Nykyautoissa ei enää ole määrämittareita, vaan ne on korvattu tarkemmalla massamittarilla, joka ottaa huomioon myös lämpötilan vaihtelun aiheuttamat tiheyden muutokset. Määrämittari mittaa pelkkää tilavuutta, kun massamittari mittaa nimensä mukaisesti massaa, josta saadaan paremmin selville käytettävissä olevan hapen määrä.
Määrämittareita on K- ja L-jetroneceissa. Niissä on mittalevy joka liikkuu sen mukaan miten paljon moottori imee ilmaa.
Mekaanisessa K-jetronicssa mittalevy liikuttaa suoraan vipuvälityksellä määränjakajassa olevaa mäntää joka avaa ja säätää annosteluaukon suuruutta.
Sähköisessä L-jetronicissa mittalevyn liike siirretään säätövastukselle, jonka vastusarvosta ohjainlaite tietää missä asennossa mittalevy on ja pystyy laskemaan moottorille menevän ilman määrän.
Massamittareita on sekä kuumalanka- että kuumafilmityyppisiä. Kuumalankailmamassamittarissa imuilma virtaa ohi kumennettavan langan, jonka lämpötila pidetän vakiomäärän imuilman lämpötilan yläpuolella säätämällä sen läpi kulkevan virran voimakkuutta. Virran voimakkuus on mitta moottorin imemästä ilmamassasta. Virta mitataan mittavastuksessa syntyvänä jännitehäviönä. Kuumafilmi-ilmamassamittari toimii samalla periaatteella, mutta rakenne on hieman erilainen.- paavo
kumpi on -98 passat tdi 90 hv:ssa
- panpeter
paavo kirjoitti:
kumpi on -98 passat tdi 90 hv:ssa
Kuten jo ylempänä sanoin: "Nykyautoissa ei enää ole määrämittareita, vaan ne on korvattu tarkemmalla massamittarilla"
Puhekielessä saatetaan usein puhua ilmamäärämittarista vaikka kyseessä onkin ilmamassamittari. Ero on kuitenkin suuri.
Kuva K-jetronicin osista:
http://www.ffp-motorsport.com/tuning/k-jetronic.php (myös linkki kuvaan L-jetronicista)
Ja tuosta löytyy sivulta 10 alkaen tietoa ja hyviä kuvia L-jetronicin ilmamäärämittarista (huom. pdf-tiedosto):
http://www.firstfives.org/faq/ljet/jetronic.pdf
Huomaa kulmikas, laatikkomainen muoto verrattuna massamittarin putkeen, jossa on vain pieni "rasia" kyljessä. Tuossa on vielä jonkin laisia kuvia siitäkin: http://volvocare.com/V046.shtml vaikka parhaiten sen varmaan näkisi kurkkaamalla minkä tahansa uudehkon auton konepellin alle. Löytyy imuputken alkupäästä ilmansuodattimen läheltä. - saivartelija
panpeter kirjoitti:
Kuten jo ylempänä sanoin: "Nykyautoissa ei enää ole määrämittareita, vaan ne on korvattu tarkemmalla massamittarilla"
Puhekielessä saatetaan usein puhua ilmamäärämittarista vaikka kyseessä onkin ilmamassamittari. Ero on kuitenkin suuri.
Kuva K-jetronicin osista:
http://www.ffp-motorsport.com/tuning/k-jetronic.php (myös linkki kuvaan L-jetronicista)
Ja tuosta löytyy sivulta 10 alkaen tietoa ja hyviä kuvia L-jetronicin ilmamäärämittarista (huom. pdf-tiedosto):
http://www.firstfives.org/faq/ljet/jetronic.pdf
Huomaa kulmikas, laatikkomainen muoto verrattuna massamittarin putkeen, jossa on vain pieni "rasia" kyljessä. Tuossa on vielä jonkin laisia kuvia siitäkin: http://volvocare.com/V046.shtml vaikka parhaiten sen varmaan näkisi kurkkaamalla minkä tahansa uudehkon auton konepellin alle. Löytyy imuputken alkupäästä ilmansuodattimen läheltä.Kerrankin asiallisia selostuksia, kiitos siitä.
Jos nyt kuitenkin laitan saivarteluvaihteen päälle niin onko ilmamäärämittari tosiaan vakiintunut nimitys ilman tilavuusvirran mittarille. Ainemäärä, siis tässä tapauksessa ilmamäärä tarkoittaa kemiassa molekyylien lukumäärää. Esimerkiksi 6,02E 26 molekyyliä ilmaa on 1 kilomooli = 29,96 kg ilmaa. Ilmamäärä ja massa ovat tällä lailla ajateltuna sama asia (Lähde Tekniikan käsikirja 2 osa termodynamiikka, s. 607). - bmw
panpeter kirjoitti:
Kuten jo ylempänä sanoin: "Nykyautoissa ei enää ole määrämittareita, vaan ne on korvattu tarkemmalla massamittarilla"
Puhekielessä saatetaan usein puhua ilmamäärämittarista vaikka kyseessä onkin ilmamassamittari. Ero on kuitenkin suuri.
Kuva K-jetronicin osista:
http://www.ffp-motorsport.com/tuning/k-jetronic.php (myös linkki kuvaan L-jetronicista)
Ja tuosta löytyy sivulta 10 alkaen tietoa ja hyviä kuvia L-jetronicin ilmamäärämittarista (huom. pdf-tiedosto):
http://www.firstfives.org/faq/ljet/jetronic.pdf
Huomaa kulmikas, laatikkomainen muoto verrattuna massamittarin putkeen, jossa on vain pieni "rasia" kyljessä. Tuossa on vielä jonkin laisia kuvia siitäkin: http://volvocare.com/V046.shtml vaikka parhaiten sen varmaan näkisi kurkkaamalla minkä tahansa uudehkon auton konepellin alle. Löytyy imuputken alkupäästä ilmansuodattimen läheltä.Ilmamäärä ja -massamittarin ero on termissä,
jo -80 luvulla mittailtiin yleisemmin ilman
määrää,nykyään puhutaan massasta mutta asia on
aivan sama.Tokihan laitteiden toimintatapa muutuu
kuin myös kotelot jne. - A4t
bmw kirjoitti:
Ilmamäärä ja -massamittarin ero on termissä,
jo -80 luvulla mittailtiin yleisemmin ilman
määrää,nykyään puhutaan massasta mutta asia on
aivan sama.Tokihan laitteiden toimintatapa muutuu
kuin myös kotelot jne.Itseasiassahan kyse on anturista, jonka antama tieto muuttuu mittaritiedoksi vasta kun se on käsitelty ecussa. Eli kyseinen osa voisi olla ilmamäärä- tai massamittarin anturi tai... Se mötikkä siinä ilmanpuhdistinkotelon päällä.
- Make
A4t kirjoitti:
Itseasiassahan kyse on anturista, jonka antama tieto muuttuu mittaritiedoksi vasta kun se on käsitelty ecussa. Eli kyseinen osa voisi olla ilmamäärä- tai massamittarin anturi tai... Se mötikkä siinä ilmanpuhdistinkotelon päällä.
Eli anturihan antaa tyypistä riippuen joko virta (0-20mA) tai voltti (0-10V) tiedon kompuutteriboksille, riippuen asennosta...
Tämä tieto sitten käsitellään kompuutterissa ja avot takaisinkytketty säätöpiiri hoitaa tarvittavat säädöt metalliliuskalle...
- noniintietysti
Noilta Opel-sivuilla vierailevilta, "asiantuntijoilta" joitten Volsuissa sun muissa ei koskaan ole ilmamäärä- tai massamittareissa vikaa, vaikka samasta pajasta mittarit tulevatkin.
- wolsu
että esim. vm.-96 2.0i passatissani ei ole kyllä sama ilmamäärämittari kuin opeleissa. omegassani oli tuo mainittu bosch, kun taas wolkkarissa on hitachi. toiminta on varmasti sama, mutta merkki ja rakenne lienevät erilaisia.
- ILLI
Netistä löyty juttu. Bosch valmistaa samoja maffeja, mutta halvemmalla kun vw osa. Osan numero on 0280217121.
- Vaihto-osa
Kuulin, että Wolkkarin merkkihuollot ottavat vaihdossa nykyisin vanhan mittarin ja hinta näin jäisi noin €100 paikkeille, kun muuten maksaisi n. 300 €. Kokemuksia?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle974581Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖493152Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle852889- 791667
Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.411460450 000 ulosotossa
Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden1021244- 15997
Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?
En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan40891Miehen taloudellinen tilanne ja
halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah24881- 184874