HERRA

ja hidalko

on käynnyt putsaamassa "pöydän".
ps. mitä tarkoittaa hidalko ?

14

3928

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on jalosyntyinen; alempaan aatelistoon kuuluva espanjalainen sanan varsinaisessa merkityksessä.

Meikäläisillä taitaa olla pilkettä silmäkulmassa ja piruilut mielessä "herrasta ja hidalgosta" puhuttaessa. ;))

• Kun Espanjassa ei kaikkia voitu aateloida kuninkaalle tehdystä hyvästä työstä esim. alhaisen suntyperän vuoksi, joku kuninkaista aikanaan keksi uuden arvonimen "hidalgo", joka tuli sanoista HIjo De ALGO eli suomeksi: jonkun poika!
        Nimike oikeutti aateliskohteluun, mutta ei aluksi ollut "aatelisarvo" - veri ei ollut "sinistä".

Siniverisyys taas johtuu siitä, että aatelisnaiset eivät oleskelleet auringossa osoittaakseen, että heidän ei tarvinnut liata käsiään työnteolla. Iho oli sairaan valkea ja laskimot näkyivät selvän sinisinä. (Jokainen suomalainen on huhtikuussa siniverinen?)

Mitenkään puhumatta alentavasti noista hidalgoista - jokainen lienee jonkun poika - ainakin viimeiset 2000 vuotta.

• Outo lintu
        vaarivaari kirjoitti:

Kun Espanjassa ei kaikkia voitu aateloida kuninkaalle tehdystä hyvästä työstä esim. alhaisen suntyperän vuoksi, joku kuninkaista aikanaan keksi uuden arvonimen "hidalgo", joka tuli sanoista HIjo De ALGO eli suomeksi: jonkun poika!
        Nimike oikeutti aateliskohteluun, mutta ei aluksi ollut "aatelisarvo" - veri ei ollut "sinistä".

Siniverisyys taas johtuu siitä, että aatelisnaiset eivät oleskelleet auringossa osoittaakseen, että heidän ei tarvinnut liata käsiään työnteolla. Iho oli sairaan valkea ja laskimot näkyivät selvän sinisinä. (Jokainen suomalainen on huhtikuussa siniverinen?)

Mitenkään puhumatta alentavasti noista hidalgoista - jokainen lienee jonkun poika - ainakin viimeiset 2000 vuotta.

Tulipahan tuonkin Hidalgo-sanan merkitys ja historia selväksi. Siniverisyydelle ei taida olla muuta selitystä.
        Mukava, kun joku vielä uskaltautuu pysyä rekisteröidyllä nimimerkillä keskusteluissa. Potaskan puhujat eivät rohkene.

• Outo lintu kirjoitti:

Tulipahan tuonkin Hidalgo-sanan merkitys ja historia selväksi. Siniverisyydelle ei taida olla muuta selitystä.
        Mukava, kun joku vielä uskaltautuu pysyä rekisteröidyllä nimimerkillä keskusteluissa. Potaskan puhujat eivät rohkene.

Hauska sanakorvike, joka tullut suomenkieleen hienostelun myötä, kun sotien jälkeen sivistyneeseen kieleen ei enää kuulunutkaan ennen sotia maaseudulla niin yleinen ilmaus: "Älä puhu paskaa"!

Potaska eli kaliumkarbonaatti K2CO3 on hiilihapon kaliumsuola.

Potaskaa on käytetty lasin ja saippuan raaka-aineena sekä lannoitteena muinaisesta Egyptistä ja Roomasta alkaen. Sana tulee sanoista pot -kuppi ja aska-tuhka. Suomalainen vientituote, koska sitä saatiin puuntuhkaa liottamalla ja haihduttamalla sitten syntyneen kirkkaan liuoksen vesi pois. Suomessa riitti metsiä, mutta kun valtio otti joutometsät haltuunsa, ei kellä tahansa enää ollutkaan mahdollisuutta tervanpolttoon ja potaskantekoon.

Käytettiin myös rotanmyrkkynä ennen noita "verenohennuslääkkeitä"

• Laritsa
        vaarivaari kirjoitti:

Hauska sanakorvike, joka tullut suomenkieleen hienostelun myötä, kun sotien jälkeen sivistyneeseen kieleen ei enää kuulunutkaan ennen sotia maaseudulla niin yleinen ilmaus: "Älä puhu paskaa"!

Potaska eli kaliumkarbonaatti K2CO3 on hiilihapon kaliumsuola.

Potaskaa on käytetty lasin ja saippuan raaka-aineena sekä lannoitteena muinaisesta Egyptistä ja Roomasta alkaen. Sana tulee sanoista pot -kuppi ja aska-tuhka. Suomalainen vientituote, koska sitä saatiin puuntuhkaa liottamalla ja haihduttamalla sitten syntyneen kirkkaan liuoksen vesi pois. Suomessa riitti metsiä, mutta kun valtio otti joutometsät haltuunsa, ei kellä tahansa enää ollutkaan mahdollisuutta tervanpolttoon ja potaskantekoon.

Käytettiin myös rotanmyrkkynä ennen noita "verenohennuslääkkeitä"

Kadehdittava ominaisuutesi on, että osaat pysyä asiassa.

• hyvä,

että kävi. Kun tänne on pesiytynyt näköjään joku häirikkö, joka laittaa sivun täyteen provosoivia aloituksiaan. Sais lähteä takaisin lastentarhaansa.

• eeikka.

Hidalko on höppänä, joka kirjoittelee tuollaisia sanomia

• Laritsa

Sen sijaan hidalgo on espanjaa ja tarkoittaa suomeksi aatelismiestä.

• kuopus

Meillä päin "Hidalko" tai paremmin se oli"Herra ja hidalko" se sisälsi joko isän,isännän,aviomiehen jne. Siis perheenpään,joka määräs kaikesta muttei osallistunu itse kodin töihin. MINÄ ITSE,joka asiassa.Usein vielä siihen lisättiin kyseisen henkilön etukirjaimet perään. Silloin 50-70-luvuilla,kun vanhempi sukupolvi eli.

• Laritsa
        kuopus kirjoitti:

Meillä päin "Hidalko" tai paremmin se oli"Herra ja hidalko" se sisälsi joko isän,isännän,aviomiehen jne. Siis perheenpään,joka määräs kaikesta muttei osallistunu itse kodin töihin. MINÄ ITSE,joka asiassa.Usein vielä siihen lisättiin kyseisen henkilön etukirjaimet perään. Silloin 50-70-luvuilla,kun vanhempi sukupolvi eli.

,,,

• Pääsky64

laittaa tuhonki jotain että se eräs pääsee sanomaan että on kaikissa jonoin lopussa minun kirjoitus.Sitten voi pitää muutaman päivän loman.

• menoa

lomille vihdoinkin

• odottaa herra tietäväistä
        menoa kirjoitti:

lomille vihdoinkin

etkö saa tarpeeksi palstatilaa vaan miksi yrität ajella toisia pois.
        Sinun ei ole pakko lukea niitä viestejä jotka ovat tielläsi.
        Vaan pelkästä pahasta mielestäkö sitä jaat.

• tänne

ja kaikki oli viety.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe