HERRA

ja hidalko

on käynnyt putsaamassa "pöydän".
ps. mitä tarkoittaa hidalko ?

14

4096

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on jalosyntyinen; alempaan aatelistoon kuuluva espanjalainen sanan varsinaisessa merkityksessä.

      Meikäläisillä taitaa olla pilkettä silmäkulmassa ja piruilut mielessä "herrasta ja hidalgosta" puhuttaessa. ;))

      • Kun Espanjassa ei kaikkia voitu aateloida kuninkaalle tehdystä hyvästä työstä esim. alhaisen suntyperän vuoksi, joku kuninkaista aikanaan keksi uuden arvonimen "hidalgo", joka tuli sanoista HIjo De ALGO eli suomeksi: jonkun poika!
        Nimike oikeutti aateliskohteluun, mutta ei aluksi ollut "aatelisarvo" - veri ei ollut "sinistä".

        Siniverisyys taas johtuu siitä, että aatelisnaiset eivät oleskelleet auringossa osoittaakseen, että heidän ei tarvinnut liata käsiään työnteolla. Iho oli sairaan valkea ja laskimot näkyivät selvän sinisinä. (Jokainen suomalainen on huhtikuussa siniverinen?)

        Mitenkään puhumatta alentavasti noista hidalgoista - jokainen lienee jonkun poika - ainakin viimeiset 2000 vuotta.


      • Outo lintu
        vaarivaari kirjoitti:

        Kun Espanjassa ei kaikkia voitu aateloida kuninkaalle tehdystä hyvästä työstä esim. alhaisen suntyperän vuoksi, joku kuninkaista aikanaan keksi uuden arvonimen "hidalgo", joka tuli sanoista HIjo De ALGO eli suomeksi: jonkun poika!
        Nimike oikeutti aateliskohteluun, mutta ei aluksi ollut "aatelisarvo" - veri ei ollut "sinistä".

        Siniverisyys taas johtuu siitä, että aatelisnaiset eivät oleskelleet auringossa osoittaakseen, että heidän ei tarvinnut liata käsiään työnteolla. Iho oli sairaan valkea ja laskimot näkyivät selvän sinisinä. (Jokainen suomalainen on huhtikuussa siniverinen?)

        Mitenkään puhumatta alentavasti noista hidalgoista - jokainen lienee jonkun poika - ainakin viimeiset 2000 vuotta.

        Tulipahan tuonkin Hidalgo-sanan merkitys ja historia selväksi. Siniverisyydelle ei taida olla muuta selitystä.
        Mukava, kun joku vielä uskaltautuu pysyä rekisteröidyllä nimimerkillä keskusteluissa. Potaskan puhujat eivät rohkene.


      • Outo lintu kirjoitti:

        Tulipahan tuonkin Hidalgo-sanan merkitys ja historia selväksi. Siniverisyydelle ei taida olla muuta selitystä.
        Mukava, kun joku vielä uskaltautuu pysyä rekisteröidyllä nimimerkillä keskusteluissa. Potaskan puhujat eivät rohkene.

        Hauska sanakorvike, joka tullut suomenkieleen hienostelun myötä, kun sotien jälkeen sivistyneeseen kieleen ei enää kuulunutkaan ennen sotia maaseudulla niin yleinen ilmaus: "Älä puhu paskaa"!

        Potaska eli kaliumkarbonaatti K2CO3 on hiilihapon kaliumsuola.

        Potaskaa on käytetty lasin ja saippuan raaka-aineena sekä lannoitteena muinaisesta Egyptistä ja Roomasta alkaen. Sana tulee sanoista pot -kuppi ja aska-tuhka. Suomalainen vientituote, koska sitä saatiin puuntuhkaa liottamalla ja haihduttamalla sitten syntyneen kirkkaan liuoksen vesi pois. Suomessa riitti metsiä, mutta kun valtio otti joutometsät haltuunsa, ei kellä tahansa enää ollutkaan mahdollisuutta tervanpolttoon ja potaskantekoon.

        Käytettiin myös rotanmyrkkynä ennen noita "verenohennuslääkkeitä"


      • Laritsa
        vaarivaari kirjoitti:

        Hauska sanakorvike, joka tullut suomenkieleen hienostelun myötä, kun sotien jälkeen sivistyneeseen kieleen ei enää kuulunutkaan ennen sotia maaseudulla niin yleinen ilmaus: "Älä puhu paskaa"!

        Potaska eli kaliumkarbonaatti K2CO3 on hiilihapon kaliumsuola.

        Potaskaa on käytetty lasin ja saippuan raaka-aineena sekä lannoitteena muinaisesta Egyptistä ja Roomasta alkaen. Sana tulee sanoista pot -kuppi ja aska-tuhka. Suomalainen vientituote, koska sitä saatiin puuntuhkaa liottamalla ja haihduttamalla sitten syntyneen kirkkaan liuoksen vesi pois. Suomessa riitti metsiä, mutta kun valtio otti joutometsät haltuunsa, ei kellä tahansa enää ollutkaan mahdollisuutta tervanpolttoon ja potaskantekoon.

        Käytettiin myös rotanmyrkkynä ennen noita "verenohennuslääkkeitä"

        Kadehdittava ominaisuutesi on, että osaat pysyä asiassa.


    • hyvä,

      että kävi. Kun tänne on pesiytynyt näköjään joku häirikkö, joka laittaa sivun täyteen provosoivia aloituksiaan. Sais lähteä takaisin lastentarhaansa.

    • eeikka.

      Hidalko on höppänä, joka kirjoittelee tuollaisia sanomia

    • Laritsa

      Sen sijaan hidalgo on espanjaa ja tarkoittaa suomeksi aatelismiestä.

      • kuopus

        Meillä päin "Hidalko" tai paremmin se oli"Herra ja hidalko" se sisälsi joko isän,isännän,aviomiehen jne. Siis perheenpään,joka määräs kaikesta muttei osallistunu itse kodin töihin. MINÄ ITSE,joka asiassa.Usein vielä siihen lisättiin kyseisen henkilön etukirjaimet perään. Silloin 50-70-luvuilla,kun vanhempi sukupolvi eli.


      • Laritsa
        kuopus kirjoitti:

        Meillä päin "Hidalko" tai paremmin se oli"Herra ja hidalko" se sisälsi joko isän,isännän,aviomiehen jne. Siis perheenpään,joka määräs kaikesta muttei osallistunu itse kodin töihin. MINÄ ITSE,joka asiassa.Usein vielä siihen lisättiin kyseisen henkilön etukirjaimet perään. Silloin 50-70-luvuilla,kun vanhempi sukupolvi eli.

        ,,,


    • Pääsky64

      laittaa tuhonki jotain että se eräs pääsee sanomaan että on kaikissa jonoin lopussa minun kirjoitus.Sitten voi pitää muutaman päivän loman.

      • menoa

        lomille vihdoinkin


      • odottaa herra tietäväistä
        menoa kirjoitti:

        lomille vihdoinkin

        etkö saa tarpeeksi palstatilaa vaan miksi yrität ajella toisia pois.
        Sinun ei ole pakko lukea niitä viestejä jotka ovat tielläsi.
        Vaan pelkästä pahasta mielestäkö sitä jaat.


    • tänne

      ja kaikki oli viety.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      113
      1135
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      864
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      679
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      275
      642
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      77
      608
    6. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      62
      600
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      584
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      523
    9. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      90
      453
    Aihe