Asutaan ensimmäisessä omassa asunnossa kerrostalossa,ja tieto on vielä heikkoa.Olen kuullut että keittiö ja kylppäriremonttiin tarvitaan lupa?Millainen lupa siis?
Tällä hetkellä ei mitään isompaa remonttia,mutta keittiöön nyt haluisin vaihtaa välitilalaatoituksen,työtason ja hanan.Saanko siis huoletta tehdä nuo muutokset,että eikö kuitenkin nuokin kalusteet ovat "omia" kun osake on ostettu,eli voin tehdä niille mitä huvittaa?
Missä tapauksessa tarvitsisi lupa hakea,jos tulevaisuudessa isompia remontteja tehtäisiin?
Auttakaa tyhmempää,kun ei ole kerrostaloista kokemusta?
Lupa remonttiin
3
790
Vastaukset
- tietää
Kysy isännöitsijältänne niin tulee varmuus kaikesta.
Kylppäriremontti ainakin ilmoitettava. Joissain yhtiöissä yhtiö kustantaa vesieristykset ja mahdolliset lattiakaivon vaihdot.
Talonyhtiöissä, kun voi olla omiakin yhteisesti kokouksissa päätettyjä asioita remontteja varten.
Niin kuin sanoin isännöitsijään yhteys - uusimaan
Keittiörempan voit tehdä periaatteessa siitä vaan. Samoin voit tehdä katoille, seinille, välioville ja lattioille. Myös ikkunankarmien sisäpinnat ovat osakkeen omistajan huollettavia, ulkopinnat kuuluu taloyhtiölle.
Kukaan ei puutu, vaikka väliseinän kaataisit, jos se ei ole kantava seinä.
Mutta eihän siitä varmaan haittaakaan ole, jos isännöitsijälle remonteista ilmoitat. Hanan vaihtoon pitäis käyttää ammattimiestä, vaikka kyllä minä itse asentaisin..
Ei sisäpuolisiin remontteihin kenenkään lupaa tarvitse. Eri asia, jos rakennat jotain lisää, kuten vaikkapa saunan, tai vaikkapa muutat vesijohtoja / viemäröintejä.
Mutta naapurit kannattaa huomioida ja laittaa vaikkapa ilmoitustaaululle lappu, jossa pahoittelee aiheuttamaansa häiriötä.
Ei siihen kylppäriremonttiinkaan yleensä lupia tarvita, mutta kannattaa huomioida, että usein vesieristyksen maksaa taloyhtiö ja se kannattaa hyödyntää. Joka tapauksessa vesieristys pitää hyväksyttää taloyhtiön edustajalla, jottei joudu itse myöhemmin vastuuseen. Vielä parempi, jos saa taloyhtiön tilaamaan ja teettämään vesieristykset.
Ei tyhmiä kysymyksiä olekaan, toivottavasti vastauskaan ei vaikuttanut siltä..- rempassa
Melkeinpä kaikki talonyhtiöt vaativat ilmoituksen kylppäri remontista ja se on ihan sama kuka siihen vesieristeiden tarkastus/hyväksyntä lappuun nimensä laittaa.Tekijä joka tapauksessa aina vastuussa.
Mutta kuten tossa aikasemmin jo sanottiin niin isännöitsijään yhteyttä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi434036Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal513681- 703238
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak943115Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no892094- 352048
- 241909
- 351870
- 311861
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231794