Turha olla liikaa muistia

Mr. Järkevä

Täällä monet hehkuttavat aivan valtavilla muisteilla 2GB jne. He vittuilevat, että vähemmällä ei tuu toimeen.
Mun koneessa on 128MB muisti (diagnostiikan mukaan 127) ja oon pärjännyt sillä aivan hyvin. Nettisivut aukeavat heti, pystyn katsomaan videoklippejä, DVD elokuvia, lähettämään tiedostoja jne. Kertaakaan ei oo koneeni yskinyt, paitsi silloin jos oon avannut noin sata nettisivua, mutta tosi harvoin niin tarvitsee tehdä.
Taitaa tuo muisteilla kerskuminen olla vähän samaa luokkaa kuin auton huippunopeuksilla kerskuminen. Kuka tarvitsee 300km/h nopeutta, kun siitä ei ole mitään hyötyä?

28

2032

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tällä....

suurien kuva tiedostojen käsittely, videon käsittely, dvd:n pienemmäksi pakkaaminen, esim. autocadin ym. käyttö ja pelien peluu... niin ja tietty laita käyttikseksi xp...

• Mr. Järkevä

Olen pärjännyt tuolla 128 muistilla hienosti omiksi tarpeikseni. Ja sitäpaitsi autocad toimii koneessani täysin.

• peliin
        Mr. Järkevä kirjoitti:

Olen pärjännyt tuolla 128 muistilla hienosti omiksi tarpeikseni. Ja sitäpaitsi autocad toimii koneessani täysin.

>...autocad toimii koneessani täysin.

Tämä paljastaa että olet pelkkä trolli.

Kaikki jotka ovat oikeasti kokeilleet, tietävät että mikään nykyinen CAD-ohjelma ei pyöri edes auttavasti 128 MB:llä.

• Mr. kohtuulinen
        peliin kirjoitti:

>...autocad toimii koneessani täysin.

Tämä paljastaa että olet pelkkä trolli.

Kaikki jotka ovat oikeasti kokeilleet, tietävät että mikään nykyinen CAD-ohjelma ei pyöri edes auttavasti 128 MB:llä.

En nyt jaksa sun takiasi kaivaa esille Autocad versio numeroa, mutta sillä olen pärjännyt ihan hyvin. Varmaan uudessa versiossa on turhia ominaisuuksia, joita ei todellisuudessa tarvita.

• Mr. Järkevä

Joo, tuntuu minustakin vähän turhalta korostaa muistin merkitystä varsinkin kun tietää sen riittävän hyvin omaan käyttöön. Pelaajat ovat asia erikseen. Eipä ole tullut vielä sellaista tilannetta vastaan, että muisti ei olisi riittänyt. Koneen eheyttäminen ja turhien avoinna olevien ohjelmien eliminointi on riittänyt hyvin.

• peliin

Vaikka tämä onkin aloittelijoiden palsta niin lienee tarkoitettu että kysymykset tulisi aloittelijoilta.

Kaikkien hyväksymä, lähes luonnonlainomainen totuus on että RAM-muistia ei ole koskaan liikaa. Siitä saatava nopeusetu kasvaa tosin hyvin hitaasti tietyn rajan jälkeen mutta nykykäyttiksillä se lienee siellä 1..1½ MB kieppeillä.

• Mr. järkevä

Mutta miksi maksaa sellaisesta, jota ei tarvitse?

• Nörtti

Alaitin ATK- opiskelun jo 70-luvulla. En ole siis mikään harrastelija. Olen jopa tehnyt väitöskirjan alasta.

70-luvulla tehtiin ohjelmia siten että alkukoodit tuhottiin jotta saatiin loppukoodille tilaa.

Nyt teen koodia VBA:lla. (nörtit: älkää vähäksykö). Windows-ympäristö kuluttaa resursseja ihan älyttömästi. Jokainen päivitys jonka teen on aina edellistä suurempi!! Jokainen kehitysversio on toistaan isompi!Kohta mun ohjelmat Window-ympäristossa on suurempia kuin itse käyttöjärjestelmä!!!

• Mr. Järkevä

Tätä juuri tarkoitin, vaikka en aivan ymmärräkkään kaikkea mitä kirjoitit. Eli siis on turhaa käyttää sellaisia resulsseja, joihin koneen muut tehot ei riitä vai?

• yölentäjä
        Mr. Järkevä kirjoitti:

Tätä juuri tarkoitin, vaikka en aivan ymmärräkkään kaikkea mitä kirjoitit. Eli siis on turhaa käyttää sellaisia resulsseja, joihin koneen muut tehot ei riitä vai?

tietenkään turhaa ole, jos niitä tarvii, mutta kone nopeutuu muistin lisäyksellä vasta siinä vaiheessa kun muisti loppuu...
        windows käyttää ns. heittomuistia siinä vaiheessa kun ram loppuu eli käyttää kovalevyä muistina.
        Tällaisessa tilanteessa kone tietysti hidastuu, MUTTEI LAKKAA TOIMIMASTA

• Mr. Järkevä
        yölentäjä kirjoitti:

tietenkään turhaa ole, jos niitä tarvii, mutta kone nopeutuu muistin lisäyksellä vasta siinä vaiheessa kun muisti loppuu...
        windows käyttää ns. heittomuistia siinä vaiheessa kun ram loppuu eli käyttää kovalevyä muistina.

En oo huomannut tuota hidastumista muuten kun olen avannut noin sata nettisivua tai Media Playedilla kuunnellut tarpeeksi monta biisiä tai katsellut videoita. Se nyt vähän häiritsee ja silloin on paras mennä nukkumaan. Koneessani on vapaata fyysista tilaa noin 8GB. Kai se riittää virtuaalimuistiin? Oon ottanut pois käytöstä järjestelmän palautustoiminnon, jolloin jopa Win ME ei mene jumiin kun avaan koneen.

• yölentäjä
        Mr. Järkevä kirjoitti:

En oo huomannut tuota hidastumista muuten kun olen avannut noin sata nettisivua tai Media Playedilla kuunnellut tarpeeksi monta biisiä tai katsellut videoita. Se nyt vähän häiritsee ja silloin on paras mennä nukkumaan. Koneessani on vapaata fyysista tilaa noin 8GB. Kai se riittää virtuaalimuistiin? Oon ottanut pois käytöstä järjestelmän palautustoiminnon, jolloin jopa Win ME ei mene jumiin kun avaan koneen.

toimii kyllä ihan automaattisesti... se lisää itselleen tilaa tarpeen mukaan. Nyrkkisääntönä vois pitää 1.5x ram

• lakkaa
        yölentäjä kirjoitti:

RAM:in nopeus on levymuistiin verrattuna noin miljoonakertainen (nanosekunti/millisekunti) ja windowsin sivutusswappaus on tosi syvältä.

• Hohohoooo.
        Mr. Järkevä kirjoitti:

Täys pelle olet. Keskusmuistia ei ole koskaan liikaa. Ei kenelläkään.

• kiitäjä
        yölentäjä kirjoitti:

toimii kyllä ihan automaattisesti... se lisää itselleen tilaa tarpeen mukaan. Nyrkkisääntönä vois pitää 1.5x ram

ottaako se automaattisesti. Eli kannattaa tarkistaa mikä asetus siellä on.

• mitään
        Mr. Järkevä kirjoitti:

järjestelmän palautusta ole.
        Sulla on jotakin vikaa, onko koneella. Jos ne ei siis ole yhtä aikaa auki vaan aina suljet vanhat kun availet uusiam, niin siellä on joku vika.

Joku kirjotti että uus Firefox vanha adblock aiheuttaa tollasta.

• niiin
        mitään kirjoitti:

Sulla on jotakin vikaa, onko koneella. Jos ne ei siis ole yhtä aikaa auki vaan aina suljet vanhat kun availet uusiam, niin siellä on joku vika.

Kato esim. Security Task Managerilla, mikä sitä muistia vie.

• ME:essä**
        mitään kirjoitti:

on järjestelmänpalautus ominaisuus. Kannattaisi ottaa asioista selvää, ennekuin ryhtyy puppua puhumaan.
        http://www.microsoft.com/finland/products/windowsme/guide/userexperience/systemrestore.asp

• sitä enempi

siitä on vastaavanlaisesti etua..
      Pelaajille ja musiikin tekijöille ainakin..
      Säästää hirveesti kovalevyä..

• oieeeeeeee

Nykyaikaisia ohjelmia käytettäessä on koneessa oltava mielellään ainakin 512 mb muistia, enempikin ei ole pahitteeksi.

Mikään ei ole surkeampi käytettävä kuin jatkuvasti swappaava, hidasteleva kone.

128 mb riittää jos käytössä on kevyt linux tai win98, ja käyttö on lähinnä pasianssin pelaamista ja laskun maksamista netissä.
      Mitään raskaampaa tuolla on turha kuvitella tekevänsä järkevällä tavalla.

Autoissakin ovat tehot kasvaneet koska tekniikka on kehittynyt ja korit muuttuneet painavammiksi.
      Sama pätee tietotekniikkaankin.

• ounaskoski

Muistia ei yksinkertaisesti voi olla liikaa. Jos käytössä on xp, niin vähintään 256 pitäisi olla. Itselläni tässä muinaisjäänteessä on 448, eipä enää swappaile. Kun asensin xp:n niin muistia oli huimat 64, olipas verkkaista koneen toiminta. Pikkuhiljaa lisäillyt, lisää muistia laitan heti kun löytyy halpaa SDRAM-muistia

• XP:tä pyörittää.
        ounaskoski kirjoitti:

Muistia ei yksinkertaisesti voi olla liikaa. Jos käytössä on xp, niin vähintään 256 pitäisi olla. Itselläni tässä muinaisjäänteessä on 448, eipä enää swappaile. Kun asensin xp:n niin muistia oli huimat 64, olipas verkkaista koneen toiminta. Pikkuhiljaa lisäillyt, lisää muistia laitan heti kun löytyy halpaa SDRAM-muistia

Itsellä on laajennettuna 376 MB RAM, ja alkup. 475 MHz prossu, sekä huima alkup. 8 Gt kovo. Hyvin pelittää, ja kovosta on puolet vapaana.
        Myllylle on ole itse tehnyt yhtikäs mitään, ja maksoi vapailta markkinoilta 60 e täydellinen setti mm. 17" näyttö.
        Syksyllä tulee Vista, ja kansa hulluna ostamaan tehokkaampia koneita, että saa visualisoinnit näkymään.
        Se on hieno juttu, niin tulee käytettynä myyntiin taas mielettömiä määriä hyviä koneita pilkkahintaan. Kiitos etukäteen.

• eipä*

jos on auki windows, firefox (1 välilehti: suomi24), avast, Zone, oli muistia mennyt 140 MB.

• pääset...
        eipä* kirjoitti:

jos on auki windows, firefox (1 välilehti: suomi24), avast, Zone, oli muistia mennyt 140 MB.

mulla on koko ajan muistin käyttö 300-350mb eikä tartte olla ihmeitä päällä ku on nuita koneen mukana starttaavia prosesseja jokunen...

• eipä*
        pääset... kirjoitti:

mulla on koko ajan muistin käyttö 300-350mb eikä tartte olla ihmeitä päällä ku on nuita koneen mukana starttaavia prosesseja jokunen...

mutta tässä onkin käyttiksenä windows 98.
        Tosa xp:llä menee sinne lähelle 250:ä.
        On sulla jotain ylimäärästä jos pelksätään winodws ja selain on auki ja noin paljon vie muistia.

• riippuu
        eipä* kirjoitti:

mutta tässä onkin käyttiksenä windows 98.
        Tosa xp:llä menee sinne lähelle 250:ä.
        On sulla jotain ylimäärästä jos pelksätään winodws ja selain on auki ja noin paljon vie muistia.

siitä mikä kenenki mielestä on turhaa mut kaikki mitkä nyt käynnistyy ni niitä myös tartten... voisin toki tarpeen vaatiessa lopettaa tosta jokusen prosessin jos haluaisin... ei kaikki pakollisia ole toki mutta helpottaa elämää :)

• Muistia

512 vähintään.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      224
      4576
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      445
      3308
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      14
      2238
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1889
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      5
      1208
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      74
      1043
    7. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      26
      1035
    8. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      69
      1035
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      77
      966
    10. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      54
      926
    Aihe