Lääkiksessä opiskelu rankkaa???

???

Minkälaista lääkiksessä opiskelu siis oikeastaan on...?jääkö esimerkiksi harrastuksille ja vapaa-ajalle ollenkaan aikaa..? onko lukutahti kauhean kova...? itse olen meinaan aika hidas lukemaan ja tekemään tehtäviä ja pelkään että sitten jos sinne lääkikseen pääsen luen vain aamusta iltaan ehtimättä syventymään asioihin kunnolla...onko siis pelkoni aiheellinen? annaetaanko tehtävien tekemiseen ja uusien asioiden opettelemiseen tarpeeksi aikaa?

8

5879

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ???

olen hakemassa hammaslääkikseen...joten eroaako sen lukutahti jotenkin ns. normaali lääkiksestä kahden ekan vuoden jälkeen?(kaksi ekaa vuottahan hämmaslääkisläisillä ja lääkisläisillä on ilmeisesti yhteisiä opintoja...)

• Kandi

Riippuu varmaan ihmisestä, mutta itse ainakin luen aika paljon. Usein menee jonnekin iltakahdeksaan, eli ihan hirveästi ei ehdi harrastaa. Toisaalta olen varmaan aika tehoton lukija, kun neulon tai virkkaan aina samalla. ;-) Vähemmälläkin lukemisella toki pärjää, mutta usein se näkyy sitten tenttimenestyksessä. Toisaalta täällä opiskelee aika paljon pienten lasten vanhempia ja aktiiviurheilijoita, joilla lukemiseen jää varmasti paljon vähemmän aikaa kuin minulla, mutta silti he pärjäävät ihan hyvin. Lukumääriin voi paljon vaikuttaa sillä, että mitä lukee. Joka aiheesta löytyy monta kirjaa. Jotkut lukevat vain yhtä kirjaa, toiset montaa. Kokonaisuudessaan lääkiksessä lukemiseen kuluu varmaan enemmän aikaa kuin monessa muussa paikassa, mutta ihan aamusta iltaan ei tarvitse ahertaa. Itse käyn harrastamassa vähintään kahtena päivänä viikossa, yleensä useamminkin, ja siinä sivussa touhuan koirani kanssa.

• asiallinen_tuntija

Rankkaa on, mutta kyllä muutakin elämää ehtii silti elää ihan hyvin. Itse harrastan 4-6 iltana viikossa jotakin, katson telkkua, näen kavereita kun ehdin, osallistun aktiivisesti ainejärjestötoimintaan enkä silti reputa tenttejä.

Koskaan ei anneta tarpeeksi aikaa omaksua uusia asioita. On vain uskottava itseensä ja painettava eteenpäin toivoen, että se mitä ehtii päähänsä ahtaa, riittää. Juuri koskaan ei tenttiin voi mennä aivan varmana läpipääsystä, alueet ovat niin isoja. Luen 2-3 h päivässä välillä pitäen 1-4 päivän taukoja. Viimeisellä viikolla ennen tenttiä voi mennä 5-6 tuntia päivässä. En ole ainakaan vielä seonnut.

Syventyä ei ehdi, mutta onneksi tärkeimmät asiat käydään moneen kertaan ja joka kerta aina vain perusteellisemmin, eli ei täältä ilman välttämättömimpiä oppeja pois päästetä. Ole huoleti. Lääkis on tosi koulumaista ja kyllä huolta pidetään, ja kaikki opiskelevat samaa tahtia.

• työnteko?

Onnistuuko samaan aikaan työnteko vai onko tosiaan niin koulumaista (paljon pakollisia läsnäoloja) ettei opintoja pysty järjestämään työaikataulun mukaan?

• nappiska
        työnteko? kirjoitti:

Onnistuuko samaan aikaan työnteko vai onko tosiaan niin koulumaista (paljon pakollisia läsnäoloja) ettei opintoja pysty järjestämään työaikataulun mukaan?

Minusta tuossa asenteessa on jotain väärin.. Että koulunkäynnin pitäisi sopia työaikoihin...? Kertoo jotain motivaatiosta OIKEASTI opiskella itsensä lääkäriksi..

• Tiuku
        nappiska kirjoitti:

Minusta tuossa asenteessa on jotain väärin.. Että koulunkäynnin pitäisi sopia työaikoihin...? Kertoo jotain motivaatiosta OIKEASTI opiskella itsensä lääkäriksi..

Katsos arvoisa Nappiska, kun opintotuella ei käytännössä elä niin täytyy tehdä töitä jos ei halua velaksi elää montaa vuotta. Ei siinä tarvitse olla silti opiskelumotivaatiossa mitään vikaa. Monet lääkisläiset tekee töitä opiskelun ohella, minä myös. Rankkaa on välillä ja aikatauluja joutuu sovittamaan sekä viikonloppuja uhraamaan opiskeluun, mutta kyllä työnteko opintojen ohella onnistuu prekliinisessä vaiheessa eli opintojen ekoina vuosina.

• nappiska
        Tiuku kirjoitti:

Katsos arvoisa Nappiska, kun opintotuella ei käytännössä elä niin täytyy tehdä töitä jos ei halua velaksi elää montaa vuotta. Ei siinä tarvitse olla silti opiskelumotivaatiossa mitään vikaa. Monet lääkisläiset tekee töitä opiskelun ohella, minä myös. Rankkaa on välillä ja aikatauluja joutuu sovittamaan sekä viikonloppuja uhraamaan opiskeluun, mutta kyllä työnteko opintojen ohella onnistuu prekliinisessä vaiheessa eli opintojen ekoina vuosina.

"kun opintotuella ei käytännössä elä niin täytyy tehdä töitä jos ei halua velaksi elää montaa vuotta"

Ai todellako? En olekaan itse huomannut.

En siis tarkoittanut sitä, etteikö opintojen ohella voisi tehdä töitä, mutta tuon edellisen viestin sanamuoto toi lähinnä mieleeni opiskelun töiden ohella. Huomaatko eron?

• ???

Jep, kiitoksia vaan paljon kaikille vastanneille...!!=) Nyt pitää vaan ahkerasti jatkaa lukemista pääsykokeisiin ja toivoa parasta...ja onneks lukeminen on ihan kivaakin, kun asiasta on kiinnostunut!!=)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      139
      3850
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2974
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      9
      1882
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      6
      1616
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1089
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      934
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      864
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      774
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      741
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      741
    Aihe