Miksi haluta lapsi?

tinni-tunni

Täällä on ollut keskustelua miksi halutaan lapsi, tai oikeastaan saako (lesbo) haluta tulla raskaaksi. Jonkun mielestä vanhemmilla ei ole oikeutta lapseen vaan lapsella on oikeus vanhempiin (isään ja äitiin) . Mun mielestä tietysti vanhemmilla, niin hetero kuin lesbo/homo -vanhemmilla on oikeus saada lapsi. Vanhempi on ennen lasta ja kun lasta ei ole niin ei sillä voi olla oikeuttakaan vanhempiin! Sitten kun lapsi syntyy niin hänellä on vanhemmat tai ainakin vanhempi.

Ja hankkiiko kukaan hetero tai lesbo lasta muista kuin omista itsekkäistä syistä? Empä usko eikä taida moni muukaan uskoa - eräitä tai pitäisikö sanoa erästä täällä kirjoittavaa lukuun ottamatta.
Olen itsekin miettinyt miksi haluan lapsen? En ole enää nuori ja tiedän ettei se tule olemaan helppoa, monia raskaita öitä ja päiviä tulee olemaan edessä. Minulla on varmaan päällimmäisenä syynä että haluan merkitystä elämälleni, en tarkoita etteikö sitä olisi muutenkin, mutta haluan että kun elämäni loppuu niin joku ihminen jäisi jälkeeni ja muistaisi minua. Toivottavasti ei tunnu liian pateettiselta? :-) Ja olisihan se mukava myös nähdä pienen ihmisen kasvavan ja oppivan asioita. Lapset ovat lahjoja mutta lahjoja myös halutaan ja siinä ei ole mitään väärää.

Tinni-Tunni

15

1292

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanhemmuutta

Jos aikuisilla ihmisillä ei ole halua lapsen saamiseen ja he saavat lapsen, niin sillä keinoin varmasti heidän lapsestaan tulee tasapainoton ja onneton ihminen.

Jokaisella heterolla ja homolla ennen kuin hankkivat lapsia, tulee olla syvä ja voimakas halu saada lapsi :)

Vain lapsen haluamisen kautta (omasta sisimmästä lähtevä itsekäs halu tulla isäksi tai äidiksi, on ainoa terve tie vanhemmuuteen, sillä tuo kosketus omassa itsessä olevaan vanhemmuuteen täytyy olla ensin ennen kuin lapsia menee hankkimaan. Tästä syystä yleensä lesbojen lapset ovat seurantatutkimuksissa tasapainoisempia kuin heteroiden lapset, joilla on murrosiässä ongelmia jne.), voi aikuisesta tulla tasapainoinen vanhempi.

• kenguru

...yhtään epäitsekästä syytä haluta lapsi. minulla on ollut vauvakuumeita, mutta ne ovat aina menneet ohi kun olen miettinyt mitä uhrauksia lapsen saaminen minulta vaatisi. kun en ole valmis luopumaan vapaudestani, en ole valmis äidiksi.

• ihmeitä

on tuo lisääntymistarve. Se on varmasti hyvin syvään juurtunut ja vaikeasti pois kitkettävissä ajattelemalla tai yleensä millään - muutenhan ei ihmissuvun jatkuminen kaikissa tilanteissa olisi edes turvattukaan. Lapsia kuitenkin syntyy sodan aikana, laman ja puutteen aikana, sairaudesta huolimatta, vanhemman terveyden ja jopa hengen menettämisen uhalla. Aina vain ja kaikissa tilanteissa ihmisellä on selittämätön kaipuu saada jälkeläisiä.

Omasta mielestäni tuo kaipuu liittyy rakkauteen ja parinmuodostukseen, sillä nimenomaan rakastuttuaan alkaa haaveilla perheestä.

Minulla on lapsia jo, eikä ole kysymys geenieni jatkuvuudesta, biologisen kellon tikityksestä, itsekkäästä halusta (meillä on muuten liuta eläimiä myös), hoivavietistä, ei ainakaan päällimmäisenä mistään noista.

Sama merkillinen tunne, joka pistää suuni kuiskaamaan rakkaalle:"Sinä olet minun vaimoni, minun oikea ihmiseni", laittaa päähäni myös kummallisen ajatuksen siitä, että haluan lapsen hänen kanssaan. Vaikka tiedän, ettei se ole biologisesti mahdollista ilman apua.

Ne, jotka ovat tietävinään motiivini itsekkääksi ja minut huonoksi kasvattajaksi, jotka luulevat oivaltaneensa ihmisyyden ainoan oikean ilmenemisen tavan, ne itsekkäät ja empatiakyvyn puutteesta kärsivät ihmiset saavat suksia kuuseen.

• tinni-tunni

"Ne, jotka ovat tietävinään motiivini itsekkääksi ja minut huonoksi kasvattajaksi, jotka luulevat oivaltaneensa ihmisyyden ainoan oikean ilmenemisen tavan, ne itsekkäät ja empatiakyvyn puutteesta kärsivät ihmiset saavat suksia kuuseen."

Kirjoitin tietysti vain oman näkemykseni, mutta ehkä käsitit myös minut väärin tuossa "itsekkyys" asiassa. Tarkoitin että ihmisen kaikki eri syyt haluta lapsi, ovat itsekkäitä. Vrt. Omat "itsekkäät" halut ns. epäitsekkäät halut = tehdä valtiolle uusia veronmaksajia jne. Ja sun merkillinen tunne joka kuiskii sun korvaas ja saa sut haluamaan lapsen vaimosi kanssa, eikö sekin ole "itsekäs" tunne? Sinä tunnet sen ja sillä on merkitystä juuri sinulle, eikö niin?

Tinni-Tunni

• Aurelianus
        tinni-tunni kirjoitti:

"Ne, jotka ovat tietävinään motiivini itsekkääksi ja minut huonoksi kasvattajaksi, jotka luulevat oivaltaneensa ihmisyyden ainoan oikean ilmenemisen tavan, ne itsekkäät ja empatiakyvyn puutteesta kärsivät ihmiset saavat suksia kuuseen."

Kirjoitin tietysti vain oman näkemykseni, mutta ehkä käsitit myös minut väärin tuossa "itsekkyys" asiassa. Tarkoitin että ihmisen kaikki eri syyt haluta lapsi, ovat itsekkäitä. Vrt. Omat "itsekkäät" halut ns. epäitsekkäät halut = tehdä valtiolle uusia veronmaksajia jne. Ja sun merkillinen tunne joka kuiskii sun korvaas ja saa sut haluamaan lapsen vaimosi kanssa, eikö sekin ole "itsekäs" tunne? Sinä tunnet sen ja sillä on merkitystä juuri sinulle, eikö niin?

Tinni-Tunni

Nimittäin varmistaa jonkinlainen "kuolemattomuus". Tietenkin vain oikeasti hyvin narsistiset ihmiset seksuaaliseen suuntaukseen katsomatta hankkivat lapsia nimenomaan tästä syystä. Olen nähnyt kaikenlaista, mutta en sentään yllämainitun motiivin vuoksi lapsentekoa suunnittelevaa ihmistä.
        Itsekkyydestä vapaata ihmistä ei ole syntynyt tälle taivaankappaleelle sen jälkeen kuin homo Erectus jätti jälkensä maankamaralle, joten jos kuka tahansa asiaa tarkemmin harkinnut henkilö päätää lisääntyä, niin mitä kenelläkään on asiaan sanomista. Tapahtuuhan sitä tilanteissa, jossa ei käytetä minkäänlaista harkintaa ja jopa vastoin synnyttäjän tahtoakin.

• tinni-tunni
        Aurelianus kirjoitti:

Nimittäin varmistaa jonkinlainen "kuolemattomuus". Tietenkin vain oikeasti hyvin narsistiset ihmiset seksuaaliseen suuntaukseen katsomatta hankkivat lapsia nimenomaan tästä syystä. Olen nähnyt kaikenlaista, mutta en sentään yllämainitun motiivin vuoksi lapsentekoa suunnittelevaa ihmistä.
        Itsekkyydestä vapaata ihmistä ei ole syntynyt tälle taivaankappaleelle sen jälkeen kuin homo Erectus jätti jälkensä maankamaralle, joten jos kuka tahansa asiaa tarkemmin harkinnut henkilö päätää lisääntyä, niin mitä kenelläkään on asiaan sanomista. Tapahtuuhan sitä tilanteissa, jossa ei käytetä minkäänlaista harkintaa ja jopa vastoin synnyttäjän tahtoakin.

Kuten otsikossa on mainittu, kysymys on syistä. Ei kai kukaan hanki lasta vain yhdestä syystä? Aika omituinen on jos niin tekee.

Tinni-Tunni

• Karissa

Minä haluaisin synnyttää lapsen jota rakastamani naisen kanssa haluaisin kasvattaa tähän maailmaan. Olen aina pitänyt lapsista ja halunnut aina omaa lasta. Tilanne sinänsä hieman kinkkinen kun mä juuri haluisin synnyttää, olipa geenit kenet tahansa. Tai olla synnyttämättäkin. Mutta rakkaani haluaisi sen olevan hänen biologinen lapsi eikä niin suurta hinkua synnyttää. Olemme suunnilleen samanikäisiä, joten ikä ei ole kummallekaan sen suurempi este. Yhdessä olemme olleet jo useamman vuoden. Vakavasti emme ole vielä keskustelleet asiasta, mutta toivottavasti sekin hetki joskus tulee.

Haavessani vaan on, että jonain päivänä meidän kodissamme kasvaa lapsi, jolla olisi kaksi rakastavaa vanhempaa ja joka kasvaisi varmasti rakkauden ympäröimänä. Itsekästä varmaan sekin, että haluaa rakastaa pientä lasta joka rakastaa pyyteettömästi takaisin. Haluaisin kokea sen kaiken mitä äitiys tuo tullessaan. Uskokaa vaan, ihan sen KAIKEN :)

• tinni-tunni

tilanne. Keinohedelmöitys kumppanisi munasolun avulla. Ei mahdoton tilanne, toki raskaus ei koskaan ole varma...

Tinni-Tunni

• Lumikki
        tinni-tunni kirjoitti:

tilanne. Keinohedelmöitys kumppanisi munasolun avulla. Ei mahdoton tilanne, toki raskaus ei koskaan ole varma...

Tinni-Tunni

ei kukaan pysyisi hengissä kovin kauan aikaa täällä, siis sellaista perusitsekkyyttä. Nyt en puhu mistään sairaalloisesta narsismista. Luin juuri Yann Martellin kirjan Piin elämä, ja se herätti paljon ajatuksia ihmisyydestä.

Me olemme eläimiä, joten kai tarve ja halu saada lapsia on siten aika luonnollista. Toisaalta meillä on laajempi tietoisuus (sikäli kuin tällä hetkellä tiedämme) kuin useimmilla muilla lajeilla ja se tekee asian vähän monimutkaisemmaksi. Meille lankeaa vastuuta täällä pallolla siksi ja oman jälkikasvumme lisäksi olemme vastuussa myös luonnon ja muiden lajien hyvinvoinnista. Miksi siis rasittaa palloamme lisäihmisillä, kun väestöräjähdys uhkaa jo nyt? Tällaista näkemystä vasten lapsen hankinta vaikuttaa melko itsekkäältä teolta. Toisaalta pelkkä hengissä säilyminen jo vaatii melkoista itsekkyyttä. Miettikää miten kävisi nälkäisessä sisaruslaumassa sille, joka ei osaisi pitää puoliaan ellei äiti tai isä olisi katsomassa että kaikille riittää ruokaa...

Itse voisin harkita lapsen tekemistä, jos rakastaisin toista ihmistä hyvin paljon ja hän rakastaisi minua ja yhdessä kokisimme, että haluamme uuden ihmisen tähän maailmaan kasvattaa. Rakkaus olisi siis lähtökohta, itsekästä tai ei. Tämä on hyvin vaikea moraalifilosofinen kysymys, jota voisi pohtia iän ja ajat.

• mmä
        Lumikki kirjoitti:

ei kukaan pysyisi hengissä kovin kauan aikaa täällä, siis sellaista perusitsekkyyttä. Nyt en puhu mistään sairaalloisesta narsismista. Luin juuri Yann Martellin kirjan Piin elämä, ja se herätti paljon ajatuksia ihmisyydestä.

Me olemme eläimiä, joten kai tarve ja halu saada lapsia on siten aika luonnollista. Toisaalta meillä on laajempi tietoisuus (sikäli kuin tällä hetkellä tiedämme) kuin useimmilla muilla lajeilla ja se tekee asian vähän monimutkaisemmaksi. Meille lankeaa vastuuta täällä pallolla siksi ja oman jälkikasvumme lisäksi olemme vastuussa myös luonnon ja muiden lajien hyvinvoinnista. Miksi siis rasittaa palloamme lisäihmisillä, kun väestöräjähdys uhkaa jo nyt? Tällaista näkemystä vasten lapsen hankinta vaikuttaa melko itsekkäältä teolta. Toisaalta pelkkä hengissä säilyminen jo vaatii melkoista itsekkyyttä. Miettikää miten kävisi nälkäisessä sisaruslaumassa sille, joka ei osaisi pitää puoliaan ellei äiti tai isä olisi katsomassa että kaikille riittää ruokaa...

Itse voisin harkita lapsen tekemistä, jos rakastaisin toista ihmistä hyvin paljon ja hän rakastaisi minua ja yhdessä kokisimme, että haluamme uuden ihmisen tähän maailmaan kasvattaa. Rakkaus olisi siis lähtökohta, itsekästä tai ei. Tämä on hyvin vaikea moraalifilosofinen kysymys, jota voisi pohtia iän ja ajat.

Itsekin olen yllätyksekseni alkanut lapsia haluamaan, nyt kun olen rakastamani naisen kanssa. Ironista kyllä, ei tullut mieleenikään haluta lapsia, kun aiemmin seurustelin miehen kanssa, vaikka tuolloin asia olisi todennäköisesti ollut helpommin toteutettavissa. Vaan ehkäpä se kertoo jotain juuri siitä syvän rakastamisen ja lapsien haluamisen syy-seuraus-suhteesta.

Itsekin kyllä olen miettinyt tuota "miksi lisätä ihmisiä tähän jo ylikansoitettuun maailmaan" ja myös "miksi synnyttää lapsi tulevaisuuteen joka näyttää aika synkeältä, ainakin ekologisessa mielessä, ehkä muutenkin". Mutta ensimmäiseen epäilykseen olisi mielestäni kyllä toimiva ratkaisu, omalla kohdallani ainakin hyväksyisin ilman muuta: adoptio. Mutta kun sitäkään ei lesbopareille sallita. Ainakin toistaiseksi lienee Suomessa lesboparin helpompi saada biologisesti omia (tai pariskunnasta toisen biologisia) jälkeläisiä, kuin millään konstilla tai kikalla saada yhteisesti adoptoitua lapsi. Tämä on väärin, aivan samoin argumentein kuin millä lesboparien ja yksinäisten naisien keinohedelmöityksiä puolustetaan. Lesbopari olisi varmasti aivan yhtä hyvä vanhemmuudessa kuin heteropari, myös adoptiolapselle, siis.

Itselläni ei ole mitään tarvetta saada omille geeneilleni jatkoaikaa täällä pallolla, mutta haluaisin kyllä antaa rakkauteni ja jakaa kokemukseni pienen ihmeellisen ihmisen kanssa. On käsittämättömän hienoa seurata ihmisen kasvua itsekseen "alusta asti", ja saada lapsen kautta tuoreita ja omaperäisiä näkökulmia elämään. Tämän tiedän ystävieni ja sukulaisteni lasten kanssa viettämästäni ajasta.

• Karissa
        tinni-tunni kirjoitti:

Tinni-Tunni

kokemuksia tällaisesta, että kumppanin munasolu olisi hedelmöitetty ja siirretty toisen kohtuun odottamaan mahdollista kiinnittymistä? Tai onko tietoa tämänlaisesta hedelmöityksestä? Tämä saattaisi ollakkin varteenotettava vaihtoehto miettiessämme näitä kaikkia vaihtoehtoja. Eikö tällä tavalla lapsesta (joka mahdollisesti syntyisi joskus) tulisi hieman enemmän molempien biologinen? Onhan pareja, joissa toinen ei halua synnyttää itse eikä koe lasta omakseen jos ei ole osallisena siihen millään tavalla biologisesti. Meillä tosin kyse ei ole tästä "kenen lapsi on"-teemasta.

Ymmärrän kyllä, että alkion kiinnittyminen on varsin epätodennäköistä, ainakin varmaan huomattavasti epätodennäköisempää, sillä keho saattaa tietysti hylkiä sitä. Eikö vaan?

• tinni-tunni
        Karissa kirjoitti:

kokemuksia tällaisesta, että kumppanin munasolu olisi hedelmöitetty ja siirretty toisen kohtuun odottamaan mahdollista kiinnittymistä? Tai onko tietoa tämänlaisesta hedelmöityksestä? Tämä saattaisi ollakkin varteenotettava vaihtoehto miettiessämme näitä kaikkia vaihtoehtoja. Eikö tällä tavalla lapsesta (joka mahdollisesti syntyisi joskus) tulisi hieman enemmän molempien biologinen? Onhan pareja, joissa toinen ei halua synnyttää itse eikä koe lasta omakseen jos ei ole osallisena siihen millään tavalla biologisesti. Meillä tosin kyse ei ole tästä "kenen lapsi on"-teemasta.

Ymmärrän kyllä, että alkion kiinnittyminen on varsin epätodennäköistä, ainakin varmaan huomattavasti epätodennäköisempää, sillä keho saattaa tietysti hylkiä sitä. Eikö vaan?

"kokemuksia tällaisesta, että kumppanin munasolu olisi hedelmöitetty ja siirretty toisen kohtuun odottamaan mahdollista kiinnittymistä? Tai onko tietoa tämänlaisesta hedelmöityksestä?"

Eihän tuo ole yhtään sen kummempi operaatio kuin koeputkihedelmöitys luovutetulla munasolulla (ja siittiöllä). Eli puoliskosi luovuttaisi munasolun ja sitten lisäksi jostain luovutettu siittiö, hedelmöitys ja ne siirrettäisiin sinulle. Siinä ei ole hylkimisreaktiota, jos olisi niin tuskin mekään täällä olisimme tästä keskustelemassa! :-)

Tinni-Tunni

• gila

Minulla on kaksi lasta. Jossain vaiheessa vain alkoi tehdä mieli omaa lasta. Jonkunlainen hoivavietti suorastaan tunki ulos minusta jopa niin, että en päässyt yhdenkään koiran ohi kadulla ilman, että piti pysähtyä pitkäksi aikaa paijaamaan ja rapsuttamaan. (nykyisinkin kyllä sama "ongelma" lievempänä). En ajatellut mitään oman elämän jatketta tai uutta sukupolvea, joka eläisi jälkeeni saatika uusia veronmaksajia yhteiskunnalle, vaan ihan sitä että saisin hoidella omaa lasta. Itsekäs haluhan se oli. Ehkä eläimellinen vietti?

Lapset ovat rikastuttaneet elämää enemmän kuin osasin kuvitella. Sen hoivavietin purkamisen ohella heistä on saanut mielenkiintoisia ystäviä.

On myös jollakin tapaa viehättävää nähdä omia piirteitään ja ominaisuuksiaan uusissa ihmisissä. Silti se ei ollut päämotivaatio; olisin ollut valmis myös adoptoimaan lapsia, jos en olisi omia saanut.

• tinni-tunni

ja miehillä on vähän erilaisia nämä syyt hankkia lapsi? Kyllä minullakin on uskoakseni samantapaisia tuntemuksia kun näkee pieniä lapsia TV:ssä tai ihan elävässä elämässä. Tai sitten ehkä miehet enemmän analysoi miksi haluavat lapsia?...

Tinni-Tunni

• gila
        tinni-tunni kirjoitti:

ja miehillä on vähän erilaisia nämä syyt hankkia lapsi? Kyllä minullakin on uskoakseni samantapaisia tuntemuksia kun näkee pieniä lapsia TV:ssä tai ihan elävässä elämässä. Tai sitten ehkä miehet enemmän analysoi miksi haluavat lapsia?...

Tinni-Tunni

Voi olla, että miehillä ja naisilla on erilaisia syitä lapsenhankintaan. Tai ehkä syyt eivät ole riippuvaisia sukupuolesta? Hoivaamisen halu varmaan kuitenkin on naiselle tyypillisempi.

Kun olin jo saanut lapsen, minua viehätti ajatus siitä, että olin yksi lenkki ketjussa esivanhempieni ja tulevien sukupolvien välillä. Se ei kuitenkaan ollut vaikuttamassa lapsen haluamiseen.

Hmmm. vaikka olen herkkä havaitsemaan intuitiivisesti asioita ja noudatan vaistojani, en suinkaan sulje pois asioiden järkiperäistä analysointia. Kyllä naisetkin analysoivat. Jotkut jopa liiallisuuksiin asti...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      35
      11437
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      63
      9870
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      147
      5580
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3784
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3750
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3635
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3378
    8. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      24
      3183
    9. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      63
      2793
    10. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      79
      2603
    Aihe