omistajat opeta käyttäytymään hyvin pienten koirien kanssa..pienet koirat ovat heiveröisiä ja saattavat loukkaantua pahastikin jos iso koira jyrää sen päältä? Joskus on kyllä tullut vastaani hauska leonbergi jonka omistaja oli opettanut että se menee maahan kun tulee kääpiökoira; silloin ne oli nenät vastakkain ja molemmat samalla tasolla ;) ..jotenkin ihana koira ja ihana omistaja..mutta riittää kun katsoo ettei koira mene toisen päälle. :)
miksei kaikki
24
1672
Vastaukset
- .....
Varmasti hauska ilmestys tuo leonbergi...:) Itse en yleensä päästä koiraani leikkimään ihan pikkuisten kanssa, sillä vaikka tyttö koittaakin vain leikkiä, se voi tosiaan olla aika rajua pikkukoiralle. Itselläni on myös kani, jota koira osaa varoa, mutta pikkukoirien herkkyyttä en ole sille vielä saanut päähän taottua. Koirani ei kuitenkaan ole edes mikään jätti, vaan labradori. Tuttavapiirissä ei juuri ole pikkukoiria, joten totuttaminenkin on vähän vaikeaa. Näin siis tältä näkökantilta, eli jos jollain on koulutusvinkkiä tähän..?
- huomioit
koirasi koon ..labbis on melkoisen iso esim.griffoniin verrattuna ja labbis on ihanan lapsekas koira joka ei aina itse kokoansa tai rajuutta huomaa...kiva kuitenkin että omistaja huomioi asian :)
- näin täällä
Joskus tekis meili kysyä, miksi pieniä koiria ei kouluteta ja pidetä kiinni. Oman koiran kimppuun on tällä viikolla hyökännyt jo neljästi pieni koira.(pari eri tipsua ja loput oli jotain muita pikku koiria, en rotua tiiä). Omistajat vaan valittaa, kun annan oman koirani puolastaa itseään, etenkin, kun oma on KIINNI:
- puhut eri
asiasta..kyse oli kokoeroista koirapuistossa ei aggressioista ..toki pienten koirienkin täytyy osata käyttäytymissäännöt :)
Kummallista että pikkukoirat olivat hyökänneet koirasi kimppuun..itse en kuitenkaan kovinkaan paljon antaisi; jos iso koira olisi minun niin puolustaa itseään ainakaan tipsua vastaa. Sillä olen joskus katsonut sellaisen suuhun ja sillä on kyllä mitättömät hampaat ja jos omani isompana kävisi kimppuun ei siitä jäisi kuin märkä rätti. ..eli minä kyllä pyrin keskeyttämään tappelut ennemmin. - näin täällä
puhut eri kirjoitti:
asiasta..kyse oli kokoeroista koirapuistossa ei aggressioista ..toki pienten koirienkin täytyy osata käyttäytymissäännöt :)
Kummallista että pikkukoirat olivat hyökänneet koirasi kimppuun..itse en kuitenkaan kovinkaan paljon antaisi; jos iso koira olisi minun niin puolustaa itseään ainakaan tipsua vastaa. Sillä olen joskus katsonut sellaisen suuhun ja sillä on kyllä mitättömät hampaat ja jos omani isompana kävisi kimppuun ei siitä jäisi kuin märkä rätti. ..eli minä kyllä pyrin keskeyttämään tappelut ennemmin.Koko erosta tosiaan, mutta pinet koiratkin pitäisi opettaa käyttäytymään. Omapa on koiranomistajan vika, jos ulkoilutan ekskikoista koiraani ja päästävät pienet koiransa hyökkäämään kimppuun. En ole mitenkään korvausvelvollinen oirtokoirien aiheuttamasta vahingosta. Ennemminkin voisin pyytää korvauksia omaistajilta, kun omaa koiraani on tullut jälkiä, kun eivät osaa pitää kiinni. Oma koirani ei ole edes kiinnostunut muista koirista. Ei niin pieniä koiria kannata aina puolustaa ja ottaa syliin ja sanoa, että voi mamman pikkusta...se on ihan kiltti...JA kyse ei ole ollut kertaakaan pentukoirista. Ne on asia eri. Tulevat uteliaisuudesta luokse. Ja sukupuolellakaan e iole ollut eroa..on kumamtkin hyökänneet suoraan. Vai pitäskö kattoo vieressä kun kaks tipsuu hyökkää suorilta oman koiran kimppuu ja snaoa omalle älä nyt ärise, antaa tipsujen repiä...kun tipsun omistajakin vaan meinaa, että e imamman pikkuiset vihasia ole... Ärsyttää
Pointti on se,e ttä koira pitäisi opettaa käyttäytyy joka koosta huolimatta. Ja käyttäytyyn rauhallisesti silloin, kun on koko eroa. Koiran pitäisi olla HALLINNASSA. - koiran pitää olla hallinnassa
näin täällä kirjoitti:
Koko erosta tosiaan, mutta pinet koiratkin pitäisi opettaa käyttäytymään. Omapa on koiranomistajan vika, jos ulkoilutan ekskikoista koiraani ja päästävät pienet koiransa hyökkäämään kimppuun. En ole mitenkään korvausvelvollinen oirtokoirien aiheuttamasta vahingosta. Ennemminkin voisin pyytää korvauksia omaistajilta, kun omaa koiraani on tullut jälkiä, kun eivät osaa pitää kiinni. Oma koirani ei ole edes kiinnostunut muista koirista. Ei niin pieniä koiria kannata aina puolustaa ja ottaa syliin ja sanoa, että voi mamman pikkusta...se on ihan kiltti...JA kyse ei ole ollut kertaakaan pentukoirista. Ne on asia eri. Tulevat uteliaisuudesta luokse. Ja sukupuolellakaan e iole ollut eroa..on kumamtkin hyökänneet suoraan. Vai pitäskö kattoo vieressä kun kaks tipsuu hyökkää suorilta oman koiran kimppuu ja snaoa omalle älä nyt ärise, antaa tipsujen repiä...kun tipsun omistajakin vaan meinaa, että e imamman pikkuiset vihasia ole... Ärsyttää
Pointti on se,e ttä koira pitäisi opettaa käyttäytyy joka koosta huolimatta. Ja käyttäytyyn rauhallisesti silloin, kun on koko eroa. Koiran pitäisi olla HALLINNASSA.koosta riippumatta mutta se pikkukoira ei todellakaan tee kummoistakaan jälkeä ainakaan tipsu..en minä ainakaan kestäisi katsoa että omani koirani tappaisi pikkukoiran..pidän koirista kokoon katsomatta. Niin pienet kuin isotkin on kaikkien omistajien rakkaita...isompi vain tekee suurempaa hallaa jos se on poissa hallinnasta..en silti puolusta pikkukoirien kurittomuutta, mutta siitä on pienempi riesa kokonsa ja hammaskalustonsa puolesta.
Tuliko koiraasi pahojakin puremajälkiä? - näin täällä
koiran pitää olla hallinnassa kirjoitti:
koosta riippumatta mutta se pikkukoira ei todellakaan tee kummoistakaan jälkeä ainakaan tipsu..en minä ainakaan kestäisi katsoa että omani koirani tappaisi pikkukoiran..pidän koirista kokoon katsomatta. Niin pienet kuin isotkin on kaikkien omistajien rakkaita...isompi vain tekee suurempaa hallaa jos se on poissa hallinnasta..en silti puolusta pikkukoirien kurittomuutta, mutta siitä on pienempi riesa kokonsa ja hammaskalustonsa puolesta.
Tuliko koiraasi pahojakin puremajälkiä?Onneksi ei pahoja, mutta eniten ärsyttää, että tämä omistaja pitää edelleen koiriansa irti, vaikka näkee, että tullaan vastaan ja edelleen ne tipsut hyökkäävät kimppuun. Sen verran voin puolustaa tuota, että annan oman koiran puolustaa itseään narunnokassa, että se ei käyttänyt hampaitansa ollenkaan tipsuja vastaan vaan murisi, näytti hampaansa ja koitti vaan painaa maahan. Oma koira ei ole vielä tähän päivään mennessä purrut toista koiraa. Olen joskus miettinyt noiden tipsujen kohtaloa, että onko omistaja pilannut niiden luonteen vai onko tipsut oikeasti noin päällekäyviä? Vai onko jalostuksen yhteydessä tosiaan tipsun luonne ärhäkkä, että käydään itseään isompien koirien kimppuun(oma koira 15kg).
Itselle tullut kauhukuvat pienistä koirista ja sen vuoksi ei mennä puistookaan, jos on omaa koiraa pienempiä leikkimässä. Kerran koitettiin olla vähän aikaan jonkun terrierin kanssa. Se kävi näykkimässä koko ajan omaa koiraani, kunnes omallani meni hermot ja ärähti toiselle. Eipä se koira uskonut, joten katsoin paremmaksi lähteä, ettei tilanne kärjisty. Mutta terriereillähän on tuota luonetta, mutta kuitenkin.. - pikkukoiria
näin täällä kirjoitti:
Onneksi ei pahoja, mutta eniten ärsyttää, että tämä omistaja pitää edelleen koiriansa irti, vaikka näkee, että tullaan vastaan ja edelleen ne tipsut hyökkäävät kimppuun. Sen verran voin puolustaa tuota, että annan oman koiran puolustaa itseään narunnokassa, että se ei käyttänyt hampaitansa ollenkaan tipsuja vastaan vaan murisi, näytti hampaansa ja koitti vaan painaa maahan. Oma koira ei ole vielä tähän päivään mennessä purrut toista koiraa. Olen joskus miettinyt noiden tipsujen kohtaloa, että onko omistaja pilannut niiden luonteen vai onko tipsut oikeasti noin päällekäyviä? Vai onko jalostuksen yhteydessä tosiaan tipsun luonne ärhäkkä, että käydään itseään isompien koirien kimppuun(oma koira 15kg).
Itselle tullut kauhukuvat pienistä koirista ja sen vuoksi ei mennä puistookaan, jos on omaa koiraa pienempiä leikkimässä. Kerran koitettiin olla vähän aikaan jonkun terrierin kanssa. Se kävi näykkimässä koko ajan omaa koiraani, kunnes omallani meni hermot ja ärähti toiselle. Eipä se koira uskonut, joten katsoin paremmaksi lähteä, ettei tilanne kärjisty. Mutta terriereillähän on tuota luonetta, mutta kuitenkin..jotka suomeksi sanottuna veetuilevat isommilleen kun ovat hihnan suojissa. Ison ei voi antaa louskuttaa samaan tahtiin ja useimmat on koulutettu niin, että ovat yleensä haukkumatta. Räkyttävät pikkurakit ärsyttävät tahallaan isompia, kun ovat huomanneet ettei niitä yleensä päästetä kimppuun. Tosin minun suuria koiriani pääsi kerran toyvillis puremaan kuonoon, sillä on tapana purra kaikkia isompiaan. Jos pienet koirat koulutettaisiin samanlaisille käytöstavoille, ongelmat olisivat paljon pienempiä.
- koiranomistajia on
näin täällä kirjoitti:
Onneksi ei pahoja, mutta eniten ärsyttää, että tämä omistaja pitää edelleen koiriansa irti, vaikka näkee, että tullaan vastaan ja edelleen ne tipsut hyökkäävät kimppuun. Sen verran voin puolustaa tuota, että annan oman koiran puolustaa itseään narunnokassa, että se ei käyttänyt hampaitansa ollenkaan tipsuja vastaan vaan murisi, näytti hampaansa ja koitti vaan painaa maahan. Oma koira ei ole vielä tähän päivään mennessä purrut toista koiraa. Olen joskus miettinyt noiden tipsujen kohtaloa, että onko omistaja pilannut niiden luonteen vai onko tipsut oikeasti noin päällekäyviä? Vai onko jalostuksen yhteydessä tosiaan tipsun luonne ärhäkkä, että käydään itseään isompien koirien kimppuun(oma koira 15kg).
Itselle tullut kauhukuvat pienistä koirista ja sen vuoksi ei mennä puistookaan, jos on omaa koiraa pienempiä leikkimässä. Kerran koitettiin olla vähän aikaan jonkun terrierin kanssa. Se kävi näykkimässä koko ajan omaa koiraani, kunnes omallani meni hermot ja ärähti toiselle. Eipä se koira uskonut, joten katsoin paremmaksi lähteä, ettei tilanne kärjisty. Mutta terriereillähän on tuota luonetta, mutta kuitenkin..moneen junaan...ihmettelen kanssa ettei kaikki niin isojen kuin pientenkin koirien omistajat kouluta ja komenna koiriaan mikäli tarvetta ilmaantuu.
Itselläni karkkari kettis joka on kaikkien kaveri, mutta isoin ongelma oli sillä nuori rotikkanarttu joka linttasi sen mennen tullen. Puhuin omistajalle siitä mutta ei mitään tapahtunut..ja välttelin sen jälkeen sitä koiraa. Huomasin että koirani iloisuus oli vaihtumassa varautuneisuudeksi ja se alkoi suhtautua epäluuloisesti muihinkin isoihin koiriin. Se jopa näki painajaisia eli murisi öisin sen jälkeen heh mikä oli kyllä huvittavaa sinänsä ...sen rotikan välttelyn jälkeen koirani suhtautui taas hyvin kaikkiin muihin.
Pidän hyvin tärkeänä että omistajat katsoo että koirilla sopu säilyy(minusta koiran omistaja on ensisijainen lauman johtaja joka katsoo että kaikki sujuu)..ja ehkä se on syy miksi omani käyttäytyy todella kiitettävästi koirapuistoissa...tätä toivoisin myös muiltakin :) - Mie vain...
koiranomistajia on kirjoitti:
moneen junaan...ihmettelen kanssa ettei kaikki niin isojen kuin pientenkin koirien omistajat kouluta ja komenna koiriaan mikäli tarvetta ilmaantuu.
Itselläni karkkari kettis joka on kaikkien kaveri, mutta isoin ongelma oli sillä nuori rotikkanarttu joka linttasi sen mennen tullen. Puhuin omistajalle siitä mutta ei mitään tapahtunut..ja välttelin sen jälkeen sitä koiraa. Huomasin että koirani iloisuus oli vaihtumassa varautuneisuudeksi ja se alkoi suhtautua epäluuloisesti muihinkin isoihin koiriin. Se jopa näki painajaisia eli murisi öisin sen jälkeen heh mikä oli kyllä huvittavaa sinänsä ...sen rotikan välttelyn jälkeen koirani suhtautui taas hyvin kaikkiin muihin.
Pidän hyvin tärkeänä että omistajat katsoo että koirilla sopu säilyy(minusta koiran omistaja on ensisijainen lauman johtaja joka katsoo että kaikki sujuu)..ja ehkä se on syy miksi omani käyttäytyy todella kiitettävästi koirapuistoissa...tätä toivoisin myös muiltakin :)Itselläni saksanpaimenkoira, 4 vuotias uros, todella sosiaalinen, tuli ennen viimekesää toimeen koiran kun koiran kanssa...kunnes sitten, oltiin reenaamassa tokoa koirienkoulutuskentällä. Toisessa päässä kenttää oli pienten koirien kokoontumiset yhteistä lenkkiä varten, olin juuri jättänyt koirani maahan ja jatkoin matkaani eteenpäin, kuului huuto että tänne, ei saa lähteä! Tietysti käännyin katsomaan, siellä pieni villakoira viiletti suoraan koiraani kohti. koirani ei reagoinut, on tottunut häiriöön, koska kilpailemme tokossa, oli nätisti vain paikallaan. Villakoira otti ja hyökkäsi suoraan päälle, puri koiraani kuonoon. oma koirani ärähti takaisin, ei kuitenkaan purrut. Tapahtumasta seurasi seuraavaa...villiksen omistaja haukkui koirani pystyyn, että se oli pelottanut sen koiraa ja siksi se kävi päälle, minä puolestani vaadin että eukko maksaisi edes eläinlääkärikulut...itse jouduin ne kuitenkin maksamaan...koirani sai 5 tikkiä silmän alle ja viikon antibioottikuurin. Nykyisin koirani nostaa karvat pystyyn kun näkeekin pienen mustan koiran...Että kyllä ne pienetkin osaa...tästä syystä en voi sietää pikkukoiria.
- tapauksen
Mie vain... kirjoitti:
Itselläni saksanpaimenkoira, 4 vuotias uros, todella sosiaalinen, tuli ennen viimekesää toimeen koiran kun koiran kanssa...kunnes sitten, oltiin reenaamassa tokoa koirienkoulutuskentällä. Toisessa päässä kenttää oli pienten koirien kokoontumiset yhteistä lenkkiä varten, olin juuri jättänyt koirani maahan ja jatkoin matkaani eteenpäin, kuului huuto että tänne, ei saa lähteä! Tietysti käännyin katsomaan, siellä pieni villakoira viiletti suoraan koiraani kohti. koirani ei reagoinut, on tottunut häiriöön, koska kilpailemme tokossa, oli nätisti vain paikallaan. Villakoira otti ja hyökkäsi suoraan päälle, puri koiraani kuonoon. oma koirani ärähti takaisin, ei kuitenkaan purrut. Tapahtumasta seurasi seuraavaa...villiksen omistaja haukkui koirani pystyyn, että se oli pelottanut sen koiraa ja siksi se kävi päälle, minä puolestani vaadin että eukko maksaisi edes eläinlääkärikulut...itse jouduin ne kuitenkin maksamaan...koirani sai 5 tikkiä silmän alle ja viikon antibioottikuurin. Nykyisin koirani nostaa karvat pystyyn kun näkeekin pienen mustan koiran...Että kyllä ne pienetkin osaa...tästä syystä en voi sietää pikkukoiria.
takia kaikkia pikku villiksiä kannata leimata..itse otan kaikki yksilöinä niin omistajat kuin koiratkin...ja onneksi myös ihania omistajia ihanine koirineen löytyy niin pienten kuin isojenkin koirien kohdalta..ja kyllä se usein on omistajasta kiinni kuin koirasta..koira käyttäytyy niin kuin omistaja sallii sen käyttäytyvän. Ymmärrystä, joustavuutta ja koulutusta kehiin kaikille niin sopu säilyy..:)
Paras juttu itselläni oli kun eräs nainen haukkui aina koirani; piti kymmenen minuutin saarnan kuinka kamala koirani on. Karkkari kettikseni heilutti häntää ja katsoi vain kiltisti ja sen oma koira ärisi koko tuon ajan..ikinä nainen ei ollut vaivautunut tutustumaan koiraani joka on äärettömän helläsydämminen ;) Mitä siinä sitten pitäisi aatella hm.. - TheOneBlue
näin täällä kirjoitti:
Koko erosta tosiaan, mutta pinet koiratkin pitäisi opettaa käyttäytymään. Omapa on koiranomistajan vika, jos ulkoilutan ekskikoista koiraani ja päästävät pienet koiransa hyökkäämään kimppuun. En ole mitenkään korvausvelvollinen oirtokoirien aiheuttamasta vahingosta. Ennemminkin voisin pyytää korvauksia omaistajilta, kun omaa koiraani on tullut jälkiä, kun eivät osaa pitää kiinni. Oma koirani ei ole edes kiinnostunut muista koirista. Ei niin pieniä koiria kannata aina puolustaa ja ottaa syliin ja sanoa, että voi mamman pikkusta...se on ihan kiltti...JA kyse ei ole ollut kertaakaan pentukoirista. Ne on asia eri. Tulevat uteliaisuudesta luokse. Ja sukupuolellakaan e iole ollut eroa..on kumamtkin hyökänneet suoraan. Vai pitäskö kattoo vieressä kun kaks tipsuu hyökkää suorilta oman koiran kimppuu ja snaoa omalle älä nyt ärise, antaa tipsujen repiä...kun tipsun omistajakin vaan meinaa, että e imamman pikkuiset vihasia ole... Ärsyttää
Pointti on se,e ttä koira pitäisi opettaa käyttäytyy joka koosta huolimatta. Ja käyttäytyyn rauhallisesti silloin, kun on koko eroa. Koiran pitäisi olla HALLINNASSA....vaikkei se ole. Itselläni on narttu siperianhusky, jonka kanssa käymme aika usein koirapuistossa, jossa on miltei aina jokin suurempi koira, kuten schäfer tai joku muun samantapainen. Oma koirani kuitenkin aina juoksee muita pakoon ja vetää ns. "letkaa" perässään kauan. Pian ei enää jaksakkaan juosta, ja silloin nämä muut jyräävät tämän kun pienen risun allensa. Sielä se pyörii hetken jaloissa, mutta alkaa pistää hampailla takaisin jos joku muu tätä yrittää jyrätä. Eli joskus se saattaa näyttää rajulta jos toinen koira heittää kuperkeikkaa toisten jaloissa, mutta ei meille ole koskaan mitään tapahtunut, vaikka nuan onkin mennyt.
- varautui samankaltaisesta
TheOneBlue kirjoitti:
...vaikkei se ole. Itselläni on narttu siperianhusky, jonka kanssa käymme aika usein koirapuistossa, jossa on miltei aina jokin suurempi koira, kuten schäfer tai joku muun samantapainen. Oma koirani kuitenkin aina juoksee muita pakoon ja vetää ns. "letkaa" perässään kauan. Pian ei enää jaksakkaan juosta, ja silloin nämä muut jyräävät tämän kun pienen risun allensa. Sielä se pyörii hetken jaloissa, mutta alkaa pistää hampailla takaisin jos joku muu tätä yrittää jyrätä. Eli joskus se saattaa näyttää rajulta jos toinen koira heittää kuperkeikkaa toisten jaloissa, mutta ei meille ole koskaan mitään tapahtunut, vaikka nuan onkin mennyt.
tilanteesta ei kuitenkaan vetänyt letkaa perässään vaan seisoi paikoillaan kun isompi runnoi sen ja tulos varautuminen mutta minulla olikin seitsenkiloinen ja runnoja oli lähes 30kiloinen ..husky ei ole kovinkaan paljon pienempi kuin schäferi joten sille ei käy mitenkään mutta omani saattaa vahingoittaa selkänsä esim. pahimmassa tapauksessa. Eikä se ollut koiranikaan mielestä hauskaa se on mieluummin oman kokoisten tai pikkuisempien kanssa tai isojen jotka eivät tule päälle.
- zirp..
koiran pitää olla hallinnassa kirjoitti:
koosta riippumatta mutta se pikkukoira ei todellakaan tee kummoistakaan jälkeä ainakaan tipsu..en minä ainakaan kestäisi katsoa että omani koirani tappaisi pikkukoiran..pidän koirista kokoon katsomatta. Niin pienet kuin isotkin on kaikkien omistajien rakkaita...isompi vain tekee suurempaa hallaa jos se on poissa hallinnasta..en silti puolusta pikkukoirien kurittomuutta, mutta siitä on pienempi riesa kokonsa ja hammaskalustonsa puolesta.
Tuliko koiraasi pahojakin puremajälkiä?Ihan varmasti saa pikkukoirakin, myös tipsu, reikiä aikaan isomman koiran kuonoon!!!
- kiinni yhden pikkutipsun
zirp.. kirjoitti:
Ihan varmasti saa pikkukoirakin, myös tipsu, reikiä aikaan isomman koiran kuonoon!!!
ettei jää auton alle ..sillä ei ollut pantaa niin nappasin niskasta kiinni..ja se huusi kuin leijona (pelästyi ja itse pelkäsin että se saa sydärin, muttei onneksi :) )..samalla näin sen hampaat ja ne oli kyllä olemattomat. Esim itsellä kettis ja sillä on suhteessa isot hampaat vaikka pieni onkin..en usko että tipsu pystyy tuollaisilla napeilla mitään kummallisempaa jälkee tekemään. :)
- sssggg
kiinni yhden pikkutipsun kirjoitti:
ettei jää auton alle ..sillä ei ollut pantaa niin nappasin niskasta kiinni..ja se huusi kuin leijona (pelästyi ja itse pelkäsin että se saa sydärin, muttei onneksi :) )..samalla näin sen hampaat ja ne oli kyllä olemattomat. Esim itsellä kettis ja sillä on suhteessa isot hampaat vaikka pieni onkin..en usko että tipsu pystyy tuollaisilla napeilla mitään kummallisempaa jälkee tekemään. :)
Kirjoittaisit varmasti hieman eri sävyyn, jos olisit niistä "napeista" ranteeseesi saanut!
Nimimerkillä: Kokemusta löytyy! - saanut pureman
sssggg kirjoitti:
Kirjoittaisit varmasti hieman eri sävyyn, jos olisit niistä "napeista" ranteeseesi saanut!
Nimimerkillä: Kokemusta löytyy!berhardilaiselta ja en muista kipua..pelästyin varmaan eikä kipu tullut kuin viiveenä kummallista mutta kuusi tikkiä kainaloon tenavana ;) joten on kokemusta koiran puremasta heh..luulen silti ettei tuon nappihampaan purema ole kovinkaan pelottava..
jäi minulla kerran sormenpää oman koirani takahampaan väliin ja sillä oli kunnon purukalusto ja jestas se tuntas muttei siihen jälkee oikeastaan tullut. Nappasi kepin kädestäni ;)
Tulikos sinulla tikkejä ranteeseen paljonkin?
- iso koira
ja aina jos pienemmän kanssa tulee kränää, niin on tilanne että tulemme puistoon ja jossain vaiheessa pieni koira hyökkää pahimmassa tapauksessa pienien taustajoukkojensa kanssa koirani kimppuun äristen ja minusta silloin vaikka koirani on isompi on oikeus ärähtää, jos tappeluksi meinaa mennä, otan koirani pois.
Että paljon enemmän tottelevia isoja koiria olen nähnyt kuin pieniä.
Että kumminkin päin, niin isot kuin pienetkin koirat täytyisi opettaa tottelemaan ja käyttäytymään.
Kyllä mielestäni isommallakin koiralla on oikeus puolustaa itseään toisten koirien hyökkäyksiltä.
Harmillisen usein tosiaan niinkuin tuossa jo aiemmin mainitsin on puistossa pienempi koira ruvennut ärhentelemmään ja kyllä ne pienetkin voivat saada pahaa jälkeä aikaan. - +++++++
oi miksi, miksi - eivät kaikki tanssi minun pillini mukaan?
Harmillisen tyypillistä pikkukoiranomistajan omaan napaan tuijottelua edustat. Mitenkäs söpösti olet opettanut oman koirasi isompia pokkaamaan ja kumartamaan?- buk
Minä kun käsitin, että tässä keskustelussa oli kyse rajuista leikeistä, ei agressiivisuudesta? Jos nyt oletetaan että sekä iso että pieni koira ovat kilttejä, ei niitä silti voi välttämättä päästää leikkimään keskenään, kun isompi ei ymmärrä vahingoittavansa pientä massallaan. Siis vaikka koirat leikkivät ns nätisti, voi isompi ihan tahattomasti katkaista taskukoiralta selän. Mikään perhoskoira ei voi kropallaan vahingoittaa saksanpaimenta, eli siis mitä hyötyä on opettaa pikkukoira käpertymään vielä pienemmäksi ison koiran kohdatessaan?
- +++++++
buk kirjoitti:
Minä kun käsitin, että tässä keskustelussa oli kyse rajuista leikeistä, ei agressiivisuudesta? Jos nyt oletetaan että sekä iso että pieni koira ovat kilttejä, ei niitä silti voi välttämättä päästää leikkimään keskenään, kun isompi ei ymmärrä vahingoittavansa pientä massallaan. Siis vaikka koirat leikkivät ns nätisti, voi isompi ihan tahattomasti katkaista taskukoiralta selän. Mikään perhoskoira ei voi kropallaan vahingoittaa saksanpaimenta, eli siis mitä hyötyä on opettaa pikkukoira käpertymään vielä pienemmäksi ison koiran kohdatessaan?
"eli siis mitä hyötyä on opettaa pikkukoira käpertymään vielä pienemmäksi ison koiran kohdatessaan? "
Ei yhtikäs mitään hyötyä. En tarkoittanut mitään tuollaista, vaan sitä, että aika useasti näille minikoirille ei ole opetettu yhtikäs mitään. Sitten kuitenkin toivotaan (tai jopa vaaditaan) ties kuinka tiukkoja juttuja isompien omistajilta. Kyllä se suoraan sanoen v....taa, kun oman koiran huulesta saa kyllä purra pikkunaskalit läpi ja rähisten siinä roikkua - mutta jos huulen isohko omistaja edes vähän koittaa pitää puoliaan kuulutetaan se heti hulluksi tappajaksi!
Eli - perään pienten omistajilta samaa, mitä he isompien omistajilta. Toivon, että molemmat hallitsisivat koiransa käytöksen. On ihan turhaa vedota toisen fyysillisiin rajoituksiin, jos sen kuitenkin antaa vapaasti kylillä turpaansa kerjätä.
Kuinka moni 160senttisen ja 65 kiloisen poikaystävän omaava on ylpeä siitä, jos tämä viikonloppuiltaisin baari-illan päätteeksi aina haastaa riitaa nakkikioskin jonossa edessään heiluvien bodarien kanssa? Aika monen miniatyyrikoiranomistajan olen kuitenkin kuullut/lukenut ylpeilevän pikkuisensa ärhäkkyydellä isojenkin edessä. - kyllä yksittäisistä
+++++++ kirjoitti:
"eli siis mitä hyötyä on opettaa pikkukoira käpertymään vielä pienemmäksi ison koiran kohdatessaan? "
Ei yhtikäs mitään hyötyä. En tarkoittanut mitään tuollaista, vaan sitä, että aika useasti näille minikoirille ei ole opetettu yhtikäs mitään. Sitten kuitenkin toivotaan (tai jopa vaaditaan) ties kuinka tiukkoja juttuja isompien omistajilta. Kyllä se suoraan sanoen v....taa, kun oman koiran huulesta saa kyllä purra pikkunaskalit läpi ja rähisten siinä roikkua - mutta jos huulen isohko omistaja edes vähän koittaa pitää puoliaan kuulutetaan se heti hulluksi tappajaksi!
Eli - perään pienten omistajilta samaa, mitä he isompien omistajilta. Toivon, että molemmat hallitsisivat koiransa käytöksen. On ihan turhaa vedota toisen fyysillisiin rajoituksiin, jos sen kuitenkin antaa vapaasti kylillä turpaansa kerjätä.
Kuinka moni 160senttisen ja 65 kiloisen poikaystävän omaava on ylpeä siitä, jos tämä viikonloppuiltaisin baari-illan päätteeksi aina haastaa riitaa nakkikioskin jonossa edessään heiluvien bodarien kanssa? Aika monen miniatyyrikoiranomistajan olen kuitenkin kuullut/lukenut ylpeilevän pikkuisensa ärhäkkyydellä isojenkin edessä.tapauksesta ..vastaani on tullut paljon hienosti käyttäytyviä pikkukoiria ja onneksi myös isompia, joiden on vielä tärkeämpää olla hallinnassa. Iso koira saa pahempaa jälkeä, joten kyllä fyysisiin ominaisuuksiin voi ja pitääkin vedota.
On hienoa että isojen koirien omistajissakin on paljon sellaisia jotka huomioivat ympäristönsä ja haluavat että puistossa viihtyvät muutkin ilman loukkaantumisvaaraa. Itselläni on tällä kertaa pienehkö koira mutta erittäin hyvin käyttäytyvä terrieri ennen oli dalmis, joten isoistakin on kokemusta. :) - +++++++
kyllä yksittäisistä kirjoitti:
tapauksesta ..vastaani on tullut paljon hienosti käyttäytyviä pikkukoiria ja onneksi myös isompia, joiden on vielä tärkeämpää olla hallinnassa. Iso koira saa pahempaa jälkeä, joten kyllä fyysisiin ominaisuuksiin voi ja pitääkin vedota.
On hienoa että isojen koirien omistajissakin on paljon sellaisia jotka huomioivat ympäristönsä ja haluavat että puistossa viihtyvät muutkin ilman loukkaantumisvaaraa. Itselläni on tällä kertaa pienehkö koira mutta erittäin hyvin käyttäytyvä terrieri ennen oli dalmis, joten isoistakin on kokemusta. :)Yksittäisistä tapauksistahan nämä yleistykset muodostetaan - eikös? Ja kaikkihan me ymmärrämme yleistysten luonteen ns. "osittaisena totuutena". Eli aina löytyy myös päinvastaisia tapauksia. Minun havaintojeni mukaan kuvaamani kaltainen versio vaan on yleisempi, joten siksi tartun siihen. Kaikki kunnia sille (tapaamistani noin joka kolmannelle) pikkukoiransa hyvin sivistäneelle! Enkä väitä, että isompien koirien omistajat olisivat tässä mitenkään parempia. Ihan yhtä harvassa ovat mallioppilaat niidenkin joukossa.
Se, että haluat taas vedota fyysisiin ominaisuuksiin, ei istu yhteen kirjoittamani kanssa. Tarkoitin nimittäin juuri sellaista tilannetta, jossa pienempi/heikompi osapuoli aktiivisesti osoittaa agressionsa toista kohtaan, ja on se ensin (ilman syytä) toista satuttava! Minusta on ihan silkkaa mielivaltaa ja sikailua, jos ajatellaan, että näin saa olla! Ettei isompi siis saa kategoorisesti käyttää voimiaan pienempää kohtaan, joka taas saa tehdä mitä tahansa pienuutensa turvassa? Aivan eri asia on se, jos homma menee oikeasti tappamisen tasolle - silloinhan se tietenkin on se pieni josta henki lähtee. Useimmat koirat kuitenkin varoittelevat aika kauan, ennen kuin ryhtyvät mihinkään silmittömyyksiin. Montako kuolemantapausta koirapuistoista henkilökohtaisesti tiedät, ja huhuja ei lasketa?
Eli vielä selventääkseni pointtiani sanon, että monelta ikävältä tapaukselta olisi koirapuistoissa varmasti vältytty, jos pikkukoiria olisi hieman sivistetty. Huomioita tästä on kerääntynyt vuosien varrella muutenkin, kuin omalta kohdalta. Nykyinen koirani on 6 elinvuotensa aikana joutunut kolmeen tappeluun koirapuistoissa. Kaksi näistä on ollut pienten terrierien tekemiä hyökkäyksiä, joista neitini on moneen kertaan varoittanut - ja vasta tultuaan purruksi antanut takaisin. Arvaappa kenen syyksi puiston toiselta laidalta kirkuen saapuva terrierin omistaja on asian huutanut? Toisessa tapauksessa auttoi rauhallinen keskustelu ja otimme molemmat vikaa itseemme, kun emme ajoissa olleet tilanteessa välissä. Toisella kerralla olikin sitten pakko maksaa hysteerikko hiljaiseksi (pari tikkiä koiransa kaulaan), muuten ei enää olisi kyseiseen puistoon ollut tehokkaan valheenlevityksensä jäljiltä ollut menemistä. Oma koirani sai myös tikkejä, jotka maksoin itse. Näistä kahdesta kerrasta opin sitten sen, että vien koirani heti pois, jos se varoittaa iholle käyvää pienempää koiraa. En siis enää uskalla luottaa siihen, että signaali ymmärrettäisiin siellä pienemmässä päässä, ja että siitä tehtäisiin itsesuojeluvaistoon nojaava johtopäätös.
Niin ja se kolmas kahakka olikin sitten agressiivinen dalmisnarttu, joka kävi suoraan päälle ilman varoituksia. Siinä jutussa ei ollut mitään tulkinnanvaraista.
- jaana*
Ainakin täällä päin jos on kaksi tarhaa, niin toinen on tarkoitettu pienille ja toinen isoille koirille!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kelekkakisat
Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.3411311- 629202
- 1375455
- 1443754
- 753690
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi373609- 403348
- 632723
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak722440Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal162268